Gå til innhold

Uventet gravid 35 år gammel.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes innlegget digg var nesten litt makabert, ts😅 jeg er tydeligvis et mirakel da, mor og far var begge 40 da jeg kom og jeg er, noe lunde i alle fall, normal😅 

Ja, fruktbarheten synker i 30-åra og sannsynet for kromosomavvik øker, men bare marginalt. Du får jo tilbud om NIPT-test, og kan ta fostervannstest. Dette går bra, ts. 

Anonymkode: 9b89a...ee6

Veldig sannt, mye tester nå rundt disse avvikene som kan oppstå.

Anonymkode: df880...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor var 39 da jeg kom til verden og jeg kom helt uten avvik som adhd og autisme som en skrev over her 😂 

jeg er nå 36, kommer til å være 37 når jeg får mitt første barn. Ei i familien fikk sitt første barn som 23 og den kom ut med down syndrom . Nydelig barn, men veldig uventa. Avvik kan komme i alle aldre, ta nipt og tidlig ul så får du svar.  

Anonymkode: db582...f32

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull at en 35-åring føder syke barn, tvert imot så er det nesten garantert at barnet ditt er friskt! Og 35 er da ingen alder, du er kun et par år unna snittalderen for førstegangsfødende i større byer!

Anonymkode: 960db...911

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker også link til forskningen du snakker om TS, har fått to friske barn som 35 og 37-åring, hadde ingen problemer med å bli gravid heller. Ta kontakt med lege eller jordmor og få henvisning til TUL og NIPT, sannsynligheten for friskt barn er fortsatt større enn det motsatte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei, har desverre havnet i en situasjon hvor jeg har fått en positiv graviditetstest 12 år etter at vi som par fikk vårt siste barn. Vi har 4 fra før da.

Dette er veldig uventet. Har ikke fortalt det til mannen min enda, men har vært ekstremt trøtt og har tatt 10 tester siste 3 ukene, alle er positive raskt og mensen har uteblitt o snart 2 mnd. 
Jeg har panikk, er nok litt i krise og har ikke lyst til å ta abort i det hele tatt, samtidig leser jeg overalt at det å bli gravid etter fylte 35 er lite sannsynlig i det hele tatt og at dersom man blir gravid i min alder så er det omtrent garantert  at man føder et sykt eller ikke-levedyktig baby etter fullgått svangerskap med alt det medfølger. 

Hva gjør jeg nå? Har gått på minipillen i 12 år, den har aldri sviktet før, nå er jeg gravid og rett over 2 mnd på vei og føler meg totalt handlingslammet og redd. 

Anonymkode: 0babb...c17

Lurer på hvor du leser dette? det er vanvittig mange i bare Norge som blir gravide og føder friske barn lenge etter fylte 35. Så her er du helt fjern og fremstår fryktelig enkel. Du har altså latt det gå 3 uker med testing uten å ta et standpunkt og finne ut hva du skal gjøre? Noen ganger så lurer jeg virkelig på hvor fjern det er lov å være

Anonymkode: 43493...42c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Lurer på hvor du leser dette? det er vanvittig mange i bare Norge som blir gravide og føder friske barn lenge etter fylte 35. Så her er du helt fjern og fremstår fryktelig enkel. Du har altså latt det gå 3 uker med testing uten å ta et standpunkt og finne ut hva du skal gjøre? Noen ganger så lurer jeg virkelig på hvor fjern det er lov å være

Mange takk for din skildring av meg som menneske. Dette var hyggelig. God helg. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres jo utrolig negativ ut. Hadde du vært 45, kunne jeg forstått det, men 35? Hvor i alle dager har du det fra at man er fraråda å få barn etter 35? Eller at man er "nesten garantert" å få barn med kromosomavvik? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange takk for din skildring av meg som menneske. Dette var hyggelig. God helg. TS

Du må faktisk gå i deg selv og se på hvor hårreisende din beskrivelse av fødende over 35 år og barna deres er. 

Jeg mistenker at TS er et troll. Noe annet er for utrolig. 

Anonymkode: b0b7a...c94

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kun sannheten , dessverre. og skremmende med tanke på at du er 4 barns mor og så lite opplyst. Og om du skal ta abort så bør du jo ikke bare fortsette teste deg i uke etter uke. Hva trodde du skulle skje på test 5,6,7,8,9 og10? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (12 timer siden):

35 going on 75..? Hva er det slags kilder du har..? Det blir mer og mer normalt å nærme seg 40 for første barn. Det var f.eks. ingen i min barselgruppe som var under 35. Eller jo, ei, men hun er gravid nå da igjen, som 36. 😅 

Det er den veien det går, men det er faktisk ikke en positiv retning biologisk sett

Anonymkode: aa74b...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.gif.e611f8356f96272c56c3902a7c1c3e4f.gifimage.gif.355288c9fdff841460a16918efcce69f.gif

Hvis du ikke vil bli stemplet som et troll, TS, så må du jo bare vise kildene dine. 

Rent biologisk sett er det ikke negativt å få barn etter 35 heller. Mødre som får barn etter 35 lever lengre enn mødre som fikk barn tidlig. Og så lenge barnet blir født frisk er det ingen forskjell på et barn født før eller etter 35. Derimot har det mye større sjanse for å få en bedre oppvekst, bedre levevilkår, bedre tilknytning, bedre økonomi, bedre utdannelse, etc.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 22.16):

Hei, har desverre havnet i en situasjon hvor jeg har fått en positiv graviditetstest 12 år etter at vi som par fikk vårt siste barn. Vi har 4 fra før da.

Dette er veldig uventet. Har ikke fortalt det til mannen min enda, men har vært ekstremt trøtt og har tatt 10 tester siste 3 ukene, alle er positive raskt og mensen har uteblitt o snart 2 mnd. 
Jeg har panikk, er nok litt i krise og har ikke lyst til å ta abort i det hele tatt, samtidig leser jeg overalt at det å bli gravid etter fylte 35 er lite sannsynlig i det hele tatt og at dersom man blir gravid i min alder så er det omtrent garantert  at man føder et sykt eller ikke-levedyktig baby etter fullgått svangerskap med alt det medfølger. 

Hva gjør jeg nå? Har gått på minipillen i 12 år, den har aldri sviktet før, nå er jeg gravid og rett over 2 mnd på vei og føler meg totalt handlingslammet og redd. 

Unnskyld meg, men har du ikke fulgt med i samfunnet? Det er jo helt vanlig p få barn etter 35 og heller ingen forhøyet risiko. Jeg fikk mitt første barn som 36 og hadde en veldig fin og enkel graviditet. Fikk ikke et eneste strekkmerke. 

Anonymkode: 13b18...d23

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 22.16):

Jeg fødte mine 34 og 36 år gammel. To friske fine jenter. Ytret bekymring til en gynekolog en gang, hun sa at hun kunne forstått meg om jeg var over 40, men i 30- årene går det aller meste bra😊

Anonymkode: a8f88...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staten betaler for ivf i alle fall frem til 40. Det er dyrt, så de ville ikke gjort det hvis svangerskap etter 35 var frarådet fra faglig hold. Fikk selv mine barn som 37-åring uten problemer. Dette går nok bra!

Anonymkode: d87dc...ed7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 23.19):

Ikke helt nødvendig å være såpass ufin eller krass mot meg bare fordi du er tøff som anonym; når jeg stiller meg sårbar og i en livskrise eller? Synes dette var et veldig unødvendig svar på mine bekymringer og på mitt spørsmål her inne. 

Jeg er ikke noen hjernedød hillbillie. Jeg er velutdannet og har en bra betalt jobb. Det foreligger faktisk ganske mange artikler som er etablerte på bakgrunn av flerårig forskning hvor det frarådes graviditet og fødsel etter fylte 35 år for både barnet og mors del.

Ble mamma for første gang som 18-åring, fikk tvillinger som 20-åring og som 23-åring ble jeg og mannen 4-barns foreldre. 

Jeg ønsker å beholde barnet, men er dritstressa og dette var totalt uventet i en alder av 35 år hvor samme prevensjon ikke har sviktet på 12 år. Please ikke tråkk på dine medmennesker som allerede ligger nede for telling. Jeg ber om rådføring og erfaringer her, ikke om å bli nedvurdert eller  å bli snakket til som om jeg er helt idiot. TS

Da bør du gjøre som jeg sier og lese deg opp da. For det du skriver er med på å skremme andre og er bare tull

Anonymkode: 929f8...622

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvorfor har du sluttet å svare? Er det pga vi er flere som har etterspurt kilder på påstandene dine? Jeg er oppriktig interessert i å se hva slags forskning dette er, så hadde vært fint om du hadde funnet noen 😊

Anonymkode: 1e08a...703

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes, for et uopplyst innlegg.

Majoriteten av barn som fødes av kvinner 35+ er helt friske. Sannsynligheten for avvik er naturligvis større jo eldre man blir, men det er absolutt ikke slik at flertallet av barn som fødes av eldre er syke. De aller aller fleste, uansett om man er 17 eller 37, føder friske barn.

Anonymkode: 74a55...791

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo skrevet av en eller annen trist person som vil få fertile kvinner til å føle seg dårlig. Jeg ser deg. 

Anonymkode: c2155...1dd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...