Gå til innhold

Hva er for deg matsnobberi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 0.11):

Man må ikke drikke alkohol til mat, det er valget av brus som er problemet

Anonymkode: 3f812...1bc

Problemet?

Er ikke rart mange sliter i dag hvis dette karakteriseres som et problem.

Anonymkode: f5492...f51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten ingen nordmenn er matsnobber, men mange er kresne. Påstand: Stol på Mattilsynet. Bli voksen og spis det du får servert. Det er bare mat. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 2.55):

Eksempel?

Anonymkode: 16653...c4e

Jeg velger det billigste hvis det smaker likt eller hvis jeg liker det.  Frukt og grønt er jo like bra. egg, salami, røkt laks er greit. Kjøttdeig og karbonadedeig også.  Jeg savner flere meieriprodukter.  Når jeg kjøper FP, Prima osv. så føler jeg ikke at jeg ofrer eller mister noe ved å gjøre det. Jeg kjøper den maten jeg liker.  Det forekommer også både fersk fisk og skalldyr hos meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 8.11.2024 den 23.56):

Løvbiff er et motbydelig produkt. Det lukter grusomt når det stekes. Kjøper selvsagt ikke selv, men svigermor har kjøpt til barna når hun her vært barnevakt.

Løvbiff er en kulinarisk orgasme. 
Må serveres med pommes frites som flyter i bearnaise 

Anonymkode: 90bf3...2d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Løvbiff er en kulinarisk orgasme. 
Må serveres med pommes frites som flyter i bearnaise 

Anonymkode: 90bf3...2d4

Jeg savner en rett som var vanlig på gatekjøkken tidligere:  Løvbiff med salat og dressing i pitabrød.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 5.49):

Da skal du få litt snobberi fra meg - det er helt fullstendig hundre prosent feil at vann gir bedre smak på maten, mange retter er jo skapt for og nytes med en vin eller annen drikke. Jeg har vært på mange snobbete matkurs hvor man tar en bit av noe og drikker vann til, eller "feil" vin til, og så tar man en bit til med "riktig" vin til. Det kan være helt sinnsyke forskjeller i smaksopplevelse!

Så er alt smak og behag, men du kan ikke påstå at alle retter smaker best med vann til, det vil jeg si er objektivt sett feil. Du burde ta deg en tur på et snobbete mat- og vinkurs (eller ost og vinkurs, mat og ølkurs, dessert og drikkekurs osv) og bare bli helt mind blown over hvordan det man drikker til maten, endrer smaken på maten og kan tilføre mye. Det kommer til å snu (mat)verdenen din på hodet!

I tilfelle noen lurte, så synes jeg ingen matsnobberi er unødvendig matsnobberi 😅 

Det må vel være det som noen andre nevnte, når man bryr seg mer om merke enn smak, ikke kan engang prøve noe fra First Price. 

Anonymkode: d6641...0c5

Jeg tenker at matsnobberi er noe annet enn et restaurant besøk. Ja, jeg drikker vann med mat. Da kjenner jeg smakene. 

Snobberi er når dette går inn i hverdagen. Frokost består av blåbær, salte mandler, kanskje litt yougirt. Bare sånne såkalte sunne ting. Og når du drar på ferie, da skal alt være som hverdagen. Snobberi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (15 timer siden):

Jeg tenker at matsnobberi er noe annet enn et restaurant besøk. Ja, jeg drikker vann med mat. Da kjenner jeg smakene. 

Snobberi er når dette går inn i hverdagen. Frokost består av blåbær, salte mandler, kanskje litt yougirt. Bare sånne såkalte sunne ting. Og når du drar på ferie, da skal alt være som hverdagen. Snobberi. 

Skjønner ikke helt hva du mener? 

Er det snobbete å spise sunt? Eller å spise det samme til frokost på ferie som du gjør hjemme? 

Hva er snobete met det? 😅

Anonymkode: b1194...6bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror er et klassisk eksempel på matsnobber. Han nekter å spise noe annet enn 100% hjemmelaget. Finnes ikke toro og grandis i det huset. Han nekter å gå på steder som Egon. Lager kun mat fra oppskriftene til verdens kjente kokker. 

Anonymkode: d1ff7...37f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som mener mat smaker vondt hvis man drikker brus til, istedet for vin (eller øl). Sorry, jeg syns vin smaker vondt, og det trigger rosacea og mageknip. 

Generelt alle som hever seg over andres matvalg, som kommer av IBS/sensitiv tarm og andre slike plager. La meg spise mat uten løk da for helvete. Jeg elsker løk, men tåler det ikke. 

Anonymkode: e257d...a5d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (På 10.11.2024 den 13.56):

Av og til, og særlig på nettet, ser jeg det jeg vil kalle saltsnobberi: I de aller, aller fleste tilfeller er det ingen som merker om du har brukt billig havsalt kjøpt i firekilos pose eller himalayasalt fra et dekorativt glass.

Ja, og prøvd å komme med fakta til noen av disse, men det preller av 😅 Eneste måten å merke forskjell på salt er tekstur, om den er grov eller fin. Ellers så er salt salt. Alle kokker vet dette 

Anonymkode: 47440...6f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 2.48):

Hvis restauranten selger maten med tap for å tjene penget på drikke så er det kanskje bedre for dem om bordet står tomt.

Det virker som om du tar dette som et angrep på deg personlig. For meg virker det mer som en fakta-opplysning; fine restauranter har lav inntjening på mat.

Intuitivt kan man tenke seg at løsningen er at restaurantene bare øker prisene på maten. Jeg antar at grunnen til at de ikke gjør det er at folk har en sperre mot hovedretter til 500+

Anonymkode: e2f41...b1a

Uansett hvordan de velger å løse det, dette er restauranten sitt problem, for et hvert spisested vet at ikke alle liker eller ønsker alkohol 

Anonymkode: 47440...6f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som spiser eksklusive matvarer for status og for å passe inn i et miljø. Eller de som spiser på dyre restauranter av samme årsaker 

Er derimot kaviar det beste en vet, så synes jeg ikke det er snobberi å unne seg det iblant. Eller om å unne seg dyre restaurant besøk gir en masse glede, slik som meg, men snobb er jeg ikke på noen måte

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke alkohol.

Derfor spiser jeg ikke på «fine» restauranter.

Jeg har lært at god/riktig vin kompletterer maten og uten «riktig» vin er det bortkastet. 

Anonymkode: 9f073...9e0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har lært at god/riktig vin kompletterer maten og uten «riktig» vin er det bortkastet. 

Høres ikke dette litt snobbete ut? Selv om vin kan gjøre mat bedre, så gjelder ikke det for alle, og nei, en god matrett blir ikke ødelagt uten god vin

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min bror er et klassisk eksempel på matsnobber. Han nekter å spise noe annet enn 100% hjemmelaget. Finnes ikke toro og grandis i det huset. Han nekter å gå på steder som Egon. Lager kun mat fra oppskriftene til verdens kjente kokker. 

Anonymkode: d1ff7...37f

Det høres litt tullete ut om han bare lager veldig dyre restaurantretter hjemme, og jeg ser det ikke helt for meg. Jeg har hatt litt dilla på kokebøker opp igjennom årene, og har metervis av dem. Står side om side med kosthold og slankebøker 🤣  Det vanlige er å hente inspirasjon fra her og der, ellers går man hele veien og utdanner seg til kokk, eller? Folk er rare. De fleste av oss liker mye forskjellig.

Jeg fikk mitt pass på skrevet i en facebookgruppe en gang jeg viste en FirstPrice ribbe.  Da var det en som synes synd på meg som var fornøyd med dårlig vomfyll, og at jeg sikkert bare spiste junk og frossenpizza. Han anbefalte en svindyr  delikatessebutikk i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er da ikke helt riktig. Man kan da fint drikke vann til? De fleste finere restauranter har også alkoholfri drikkepakke til menyene sine.

Anonymkode: a02a8...ca9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De aller fineste restaurantene har veldig gode og spesialtilpassede drikkemenyer uten alkohol. Spiste på Kontrast (2 stjerner) i fjor og en i spisefølget fikk veldig spennende drikke, i flere tilfeller var det forskjellige typer juicer, dels fermenterte, som var spesialtipasset maten. Vi som drakk vin ble nesten litt misunnelige.

Anonymkode: 28a71...e28

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (På 11.11.2024 den 12.48):

For noe tull. Det er ingenting farlig eller dårlig med å spise gluten for dem som ikke er intolerante. 

Jeg er helt enig med personen du siterte i at å kutte ut gluten uten at det er en medisinsk årsak (dvs. påvist intoleranse hos lege) er en form for matsnobberi. 

Så hvis man ikke har påvist intoleranse hos lege, men for eksempel en irritabel tarm, da skal man ikke få lov å droppe gluten? Det holder ikke å kjenne selv hva man får grei helse av?

Anonymkode: c3fd2...def

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

De aller fineste restaurantene har veldig gode og spesialtilpassede drikkemenyer uten alkohol. Spiste på Kontrast (2 stjerner) i fjor og en i spisefølget fikk veldig spennende drikke, i flere tilfeller var det forskjellige typer juicer, dels fermenterte, som var spesialtipasset maten. Vi som drakk vin ble nesten litt misunnelige.

Anonymkode: 28a71...e28

Nettopp. Gode restauranter med god vinmeny, de har ofte også spennende alkoholfri drikkepakke. 

Ja, vin kan fremheve et måltid, men det kan virkelig alkoholfri drikke også, mer enn mange tror. Er mer der ute enn Pepsi.. 

Glad i vin jeg, men å si det ikke er gode alternativer uten alkohol er bare tull

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen som skrøt av at han spiste godt selv om han "bare" brukte 10-12.000 i måneden på mat siden grensehandlet. Det er for meg matsnobberi.

Vi spiser godt, handler i norske matbutikker og klarer oss fint på 5000kr i måneden. 3500 er også fint mulig, men da begynner det å gå på bekostning av helse.

Anonymkode: c6794...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...