Gå til innhold

Hva er for deg matsnobberi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er jeg så enig i!

Jeg liker ikke kjøtt som er rødt i midten, for meg er konsistensen ekkel og det smaker mye mindre enn om det faktisk er stekt. Rosa går bra. Nå har jeg fått en samboer som liker kjøtt best gjennomstekt, så han kjøper aldri biff på restaurant. 

Jeg lurer av og til på om kokkeskolene har sluttet å lære bort hvordan man gjennomsteker en biff, ettersom så mange hevder at gjennomstekt = skosåle. Det behøver det slett ikke være, trikset er å ta biffen av varmen med en gang den er gjennomstekt og ikke vente ti minutter til. Det forutsetter naturligvis at man klarer å gjenkjenne en gjennomstekt biff, men så vanskelig er det ikke. Hverken jeg eller mannen har noe problem med å få det til hjemme. 

Anonymkode: a0e9d...4e2

Er vanlig for kokker å kalle det skosåler, ikke noe vondt ment.

Går masse ut å spiser men er bare en gang jeg har fått strengt blikk og spørsmål fra en kelner. Var på Michelin restaurant (Fantastisk god mat, men uansett hvor mye jeg prøvde klarte jeg ikke å spise opp matsutaken som var på tallerkenen)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er snobberi når norsk husmannskost ikke lenger er bra nok for mange, det må være fancy utenlandsk mat for at det skal være spisende visstnok. 

Samme at de som sier at man ikke finner bra ost i Norge, hvorfor har da mange norske oster fått priser på internasjonale mesteskap og messer? 

Anonymkode: 98d13...7da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det er snobberi når norsk husmannskost ikke lenger er bra nok for mange, det må være fancy utenlandsk mat for at det skal være spisende visstnok. 

Samme at de som sier at man ikke finner bra ost i Norge, hvorfor har da mange norske oster fått priser på internasjonale mesteskap og messer? 

Jeg synes det er mantsnobberi å kalle mat man ikke er kjent med for "fancy utenlandsk". 

Anonymkode: eb3da...11d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (22 timer siden):

Sånne ting 😉

30 år gammel balsamico er da ikke snobberi? Vis meg en rimeligere som smaker likt :ler:

Anonymkode: a02a8...ca9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

30 år gammel balsamico er da ikke snobberi? Vis meg en rimeligere som smaker likt :ler:

Gratulerer med å ha sett gjennom en og en halv time med video 😃 Jeg har sett dem hver for seg (utenom de eldste, det var før min tid). Anbefaler kanalen generelt! De har tilgang på litt andre matvarer enn vi utenfor Sinsenkrysset (jada, alt kan skaffes på Meny, men gidder man?), så det gjør at mye av det de bruker til "daglig" til og med, ikke er tilgjengelig for oss (eller ikke til en pris som passer i hvert fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er matsnobberi folk som konsekvent nekter å bruke First Price og andre billig-merker, fordi de er hellig overbevist om at det ikke smaker noe som helst. 

Gjelder forsåvidt ikke bare mat, men også andre produkter fra billigmerkene. Kun kjente og dyrere merker som gjelder for sånne 🙄 

Jeg kjenner jeg blir litt småirritert på sånne mennesker 🤔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da bør de ha in mente at ikke alle kan/vil/bør drikke alkohol, og holde seg for god til å la gjesten oppfatte deres egne verdi(dommer). Sier mer om servitøren enn gjesten. Men de fleste servitører er vel i beste fall kun fagarbeidere som mangler den dannelsen man får ved høyere utdannelse og sosialisering. Ofte kommer de selv fra lavere samfunnslag og derfor tar de servitørfag på vgs. Vil kalle dem det helt motsatte av snobber: de er lavere stilt. De må gjerne oppføre seg snobbete men i mine øyne er de fortsatt lavere stilt. Vil jeg ha brus drikker jeg det. Vil jeg ha vin drikker jeg det. Himler de av brus-valg vil de bli spurt hvorfor de kommuniserer slik de gjør. 

Anonymkode: a1df7...682

Hilsen "snobb".

Så du ser ned på folk med mer kunnskap enn deg, bare fordi de ikke har samme "tyngden" som deg utdannelsesmessig? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (18 timer siden):

Er vanlig for kokker å kalle det skosåler, ikke noe vondt ment.

Går masse ut å spiser men er bare en gang jeg har fått strengt blikk og spørsmål fra en kelner. Var på Michelin restaurant (Fantastisk god mat, men uansett hvor mye jeg prøvde klarte jeg ikke å spise opp matsutaken som var på tallerkenen)

Jeg synes det er veldig spesielt dersom en kokk nekter å gjennomsteke kjøtt. Er man f.eks. gravid, frarådes man å spise kjøtt som ikke er gjennomstekt. Det er lov å tenke litt, det kan være en god grunn til at personen ønsker kjøttet gjennomstekt....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til, og særlig på nettet, ser jeg det jeg vil kalle saltsnobberi: I de aller, aller fleste tilfeller er det ingen som merker om du har brukt billig havsalt kjøpt i firekilos pose eller himalayasalt fra et dekorativt glass.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er veldig spesielt dersom en kokk nekter å gjennomsteke kjøtt. Er man f.eks. gravid, frarådes man å spise kjøtt som ikke er gjennomstekt. Det er lov å tenke litt, det kan være en god grunn til at personen ønsker kjøttet gjennomstekt....

Om du har lest det jeg har skrevet så mener jeg kokken skal gjennomstekte når det er gjestens ønske

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Om du har lest det jeg har skrevet så mener jeg kokken skal gjennomstekte når det er gjestens ønske

Ja - det var ikke ment som en kritikk av ditt svar, men som en kommentar til tema :) 

Da jeg skrev "det er lov å tenke litt" så mente jeg kokken, altså, og ikke deg! Ser at det kunne misforstås...

Endret av Uanonym bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 19.27):

Jeg synes det er mantsnobberi å kalle mat man ikke er kjent med for "fancy utenlandsk". 

Anonymkode: eb3da...11d

Det er et ord, motstykket til norsk tradisjonsmat. Så kall det hva du vil, for meg er det bare et ord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg kan godt forstå kokken, for man ødelegger jo faktisk et dyrt stykke kjøtt om man gjennomsteker en indrefilet. Når jeg har gått gravid har iallfall ikke jeg insistert på å spise biff, da har jeg heller valgt noe annet godt som passer anbefalingene for gravide. Når det er sagt så syns jeg folk skal få servert skosålene sine om det er det de ønsker. 

Anonymkode: c2620...8ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 23.55):

Folk som skak kun ha økologisk og glutenfritt. Og de som kun spiser pålegget😂

Anonymkode: 232a8...ea2

Hvorfor er det snobberi med økologisk og glutenfritt? Er det snobbete å ikke ønske å spise sprøytemidler? Mange reagerer på gluten, de fleste hadde nok hatt godt av å kutte det ut. 

Anonymkode: 088e9...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er et ord, motstykket til norsk tradisjonsmat. Så kall det hva du vil, for meg er det bare et ord. 

Men det er jo ikke nødvendigvis "fancy" selv om maten kommer fra utlandet. I tillegg ligger det en omvendt snobberi-holdning i et slikt begrep, hvor man ser ned på det som ikke er enkel husmannskost.

Anonymkode: 8f2fe...736

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 8.11.2024 den 23.54):

Det sier seg selv at ikke er populært. Restauranten tjener knapt penger på de som ikke drikker alkohol. Vi som drikker alkohol subsidierer de som ikke gjør det.

Nå tar restaurantene høy avanse på brus også. Så det er er ikke som man spiser gratis.  Stemmer at de tjener enda mer på vind. Men man kan jo ikke bli sur på kundene fordi de ikke velger den absolutt dyreste varen. 

Anonymkode: b7641...090

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel to ting jeg misliker:

1) De som ikke kan utvise noen verdens form for fleksibilitet i matveien. Javel, så er frossenpizza kjipt, men om en venn ikke rakk eller orket annet har jeg en like fin kveld uansett. Noen ganger svikter kommunikasjonen litt og ingen møtemat er klar, og da tåler jeg fint en improvisert nødløsning med halvtørre blingser. Andre ganger må alle voksne også spise barnas mat i bursdagen fordi kjøkken, økonomi eller tid ikke tillater andre, og det går helt fint. Det der med at barnslig og/eller enkel mat skal være under ens verdighet som voksen synes jeg er skikkelig stusselig. De samme menneskene som er kunder fra helvete i andre sammenhenger.

2) De som bryr seg så uendelig mye om hva andre velger å bestille på restaurant. Dropp hovedrett og spis tre desserter, drikk brus til all mat, jeg bryr meg da ikke om det. Du betaler for din mat og skal selvfølgelig få sette sammen måltidet slik du selv ønsker det. Jeg har ikke drukket brus på flere år, men Gud bedre så døll og kjip man skal være for å snakke om "voksne mennesker som drikker brus"  som en eller annen fornuftig inndeling av mennesker, selv med et påtatt glimt i øyet.

Anonymkode: d38f4...2d7

• Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det snobberi med økologisk og glutenfritt? Er det snobbete å ikke ønske å spise sprøytemidler? Mange reagerer på gluten, de fleste hadde nok hatt godt av å kutte det ut. 

Anonymkode: 088e9...a6b

For noe tull. Det er ingenting farlig eller dårlig med å spise gluten for dem som ikke er intolerante. 

Jeg er helt enig med personen du siterte i at å kutte ut gluten uten at det er en medisinsk årsak (dvs. påvist intoleranse hos lege) er en form for matsnobberi. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kan godt forstå kokken, for man ødelegger jo faktisk et dyrt stykke kjøtt om man gjennomsteker en indrefilet. Når jeg har gått gravid har iallfall ikke jeg insistert på å spise biff, da har jeg heller valgt noe annet godt som passer anbefalingene for gravide. Når det er sagt så syns jeg folk skal få servert skosålene sine om det er det de ønsker. 

Er det ikke bedre om man spiser et gjennomstekt biff man selv liker men som kokken hater, enn et utsøkt stykke fisk som kokken mener er nydelig men som man selv synes smaker fælt? 

Man ødelegger jo ikke mat som tilberedes slik den som skal spise den liker den. Såpass mye må en kokk også greie å forholde seg til. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke bare ber jeg kokken ødelegge kjøttet, men jeg har tenkt å spise det opp også. Da blir det ødelagt, da!

Seriøst, gjennomstekt kjøtt behøver ikke være tørt og hardt. Er det ikke rart at alle aksepterer at kylling skal gjennomstekes? Den blir sikkert også saftigere om den er rød i midten, men man spiser den gjennomstekt likevel, uten å kalle den ødelagt eller skosåle. Bare fordi man vet at det kan være bakterier i kjøttet.

Anonymkode: a0e9d...4e2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...