Gå til innhold

Hva er for deg matsnobberi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Noen synes det smaker bedre. Det må være lov, de som ikke synes det er snobbete.

Anonymkode: d49eb...330

Ja her gikk tråden fra å handle om matsnobberi til drikke (vin) snobberi🙄 Jeg har aldri likt vin og det hadde ødelagt hele matopplevelsen min om jeg måtte forurense smaken med alkoholgift. Jeg kan likevel skjønne at de som har lært seg å like smaken på vin setter pris på å blande denne smaken sammen med maten. Selv om jeg ikke liker det selv. Slik har vel vi som liker brus til maten det også. Svelge salt og god mat etterfylt av god iskald Cola er helt fantastisk❤️

Å si at vi som ikke drikker/liker alkohol burde tvangsinnlegges eller er til irritasjon for restaurantbransjen er drøyt selv om de prøver å leke morsomme. Jeg ble faktisk litt såret. Vi som er (tilnærmet) avholds opplever nok pes og fordommer fra før. Dette er jo rene diskrimineringen av avholdsfolk. Hadde ikke forundret meg at de verste fordommene kommer fra dem som innerst inne vet de har et problematisk forhold til alkohol selv. Alkohol gir dårligere helse både fysisk og mentalt. Dårlig lever, kreft, alkoholisme, vold og andre triste skjebner. Det finnes virkelig ikke noe hold å hakke på dem som ikke er spes glad i alkohol. Snarer tvert i mot. Så resturantbransjen og mat(vin)snobber bør virkelig skjerpe seg.

Anonymkode: 16653...c4e

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene skrev (15 minutter siden):

Matsnobberi handler ikke om servitører med stygge blikk. Dette er meg. Jeg drikker alltid vann til mat om jeg spiser ute. Da får jeg bedre smak på maten.  

Men snobberi har jeg opplevd. 

Da skal du få litt snobberi fra meg - det er helt fullstendig hundre prosent feil at vann gir bedre smak på maten, mange retter er jo skapt for og nytes med en vin eller annen drikke. Jeg har vært på mange snobbete matkurs hvor man tar en bit av noe og drikker vann til, eller "feil" vin til, og så tar man en bit til med "riktig" vin til. Det kan være helt sinnsyke forskjeller i smaksopplevelse!

Så er alt smak og behag, men du kan ikke påstå at alle retter smaker best med vann til, det vil jeg si er objektivt sett feil. Du burde ta deg en tur på et snobbete mat- og vinkurs (eller ost og vinkurs, mat og ølkurs, dessert og drikkekurs osv) og bare bli helt mind blown over hvordan det man drikker til maten, endrer smaken på maten og kan tilføre mye. Det kommer til å snu (mat)verdenen din på hodet!

I tilfelle noen lurte, så synes jeg ingen matsnobberi er unødvendig matsnobberi 😅 

Det må vel være det som noen andre nevnte, når man bryr seg mer om merke enn smak, ikke kan engang prøve noe fra First Price. 

Anonymkode: d6641...0c5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler matsnobberi om noe litt annet enn folk som bruker mye penger på luksusmat, eller hvorvidt man velger vin, vann eller brus tip maten ute. Jeg synes det er matsnobberi når man får servert mat og den ikke er ‘bra nok’. Har opplevd at det har blitt servert taco og lasagne i settinger hvor noen kanskje har forventet annen mat (vi snakker helt vanlig fredagstaco og Toro-lasagne). Selv om man selv lager denne maten fra bunnen av, så trenger man ikke kritisere mat man får servert helt åpenlyst. Dette er for meg matsnobberi. 

Anonymkode: e80f8...182

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja her gikk tråden fra å handle om matsnobberi til drikke (vin) snobberi🙄 Jeg har aldri likt vin og det hadde ødelagt hele matopplevelsen min om jeg måtte forurense smaken med alkoholgift. Jeg kan likevel skjønne at de som har lært seg å like smaken på vin setter pris på å blande denne smaken sammen med maten. Selv om jeg ikke liker det selv. Slik har vel vi som liker brus til maten det også. Svelge salt og god mat etterfylt av god iskald Cola er helt fantastisk❤️

Å si at vi som ikke drikker/liker alkohol burde tvangsinnlegges eller er til irritasjon for restaurantbransjen er drøyt selv om de prøver å leke morsomme. Jeg ble faktisk litt såret. Vi som er (tilnærmet) avholds opplever nok pes og fordommer fra før. Dette er jo rene diskrimineringen av avholdsfolk. Hadde ikke forundret meg at de verste fordommene kommer fra dem som innerst inne vet de har et problematisk forhold til alkohol selv. Alkohol gir dårligere helse både fysisk og mentalt. Dårlig lever, kreft, alkoholisme, vold og andre triste skjebner. Det finnes virkelig ikke noe hold å hakke på dem som ikke er spes glad i alkohol. Snarer tvert i mot. Så resturantbransjen og mat(vin)snobber bør virkelig skjerpe seg.

Anonymkode: 16653...c4e

Jeg er enig med deg, jeg skjønner ikke hvorfor tråden ble en lang diskusjon om at man må drikke alkohol til maten.

Selv om jeg skrev innlegget over hvor jeg mener det definitivt er noe med å pare mat med passende drikke. Men den drikken kan fint være alkoholfri.

Eller du kan drikke cola til alt, de gangene jeg ikke drikker alkohol så går jeg ofte for det, det vil jeg faktisk si er ganske vanlig! Jeg spiser en del lunsj ute hvor mange ikke drikker fordi det er midt i arbeidsdagen, man skal gjerne kjøre hjem osv, da er det alltid noen som skal ha cola. Og da er vi snobbete folk som sitter på fine restauranter i Bjørvika og spiser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når servitører gir et stygt blikk fordi man heller vil ha brus i stedet for vin til maten.

Anonymkode: 34b7a...14b

Hvor i alle dager skjer så dette?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 timer siden):

Det sier seg selv at ikke er populært. Restauranten tjener knapt penger på de som ikke drikker alkohol. Vi som drikker alkohol subsidierer de som ikke gjør det.

Aldri vært borti noen som gir stygge blikk om en ikke tar vin til maten, noen steder.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det får være deres problem 😊 Ikke alle liker eller tåler alkohol.

Anonymkode: cd7df...558

Å ikke like eller tåle et forståelig men de pleier da å ha vann/juice o.l du kan få. (Har tilogmed fått melk når jeg har etterspurt det). Brus kan faktisk ødelegge en god matopplevelse men dine penger ditt valg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at ikke er populært. Restauranten tjener knapt penger på de som ikke drikker alkohol. 

Det er jo dumt at det skal skje om man går dit hovedsakelig for maten da. Hadde det vært en ren vinrestaurant så mer forståelig. 

Anonymkode: f41eb...b77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Matsnobberi er for meg mennesker som ikke aksepterer at folk liker forskjellige ting. Det er helt sikkert objektivt best ned saftig kalkun/kylling, men jeg liker den tørr. Jeg liker ikke ketchup, men synes det er helt greit at andre bruker det, om det gjør matopplevelsen bedre for dem.

Husker godt jeg var på en mindre restaurant (ikke spesielt fancy), hvor jeg bestilte gjennomstekt biff. Kokken uffet og akket seg over at det ble umulig for ham å ødelegge mat på den måten, og sa at han kom til å tilberede den slik den (ifølge ham) smakte best. Jeg forklarte at jeg ikke satt spørsmålstegn ved hva som ble ansett som ideelt, men at jeg naturligvis ønsket å spise det som smakte best for meg. Da han kom med maten var biffen nesten rød i midten, og jeg klarte ikke å få ned noe mer enn et par biter. Vet ikke om han tenkte han skulle overraske meg med hvor godt det smakte og hvor feil jeg hadde tatt, men det ødela i alle fall hele kvelden.  

Anonymkode: 9105a...648

Enig med kokken i at å lage skosåler ikke er ideelt men en skal likevel tilberede det slik kunden har bedt om. Har selv sendt tilbake noen biffer pga de har vært overstekt. (Mine skal helst raute når de kommer til bordet)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Voksne mennesker som drikker brus bør jo tvangsinnlegges

Anonymkode: 12bc0...fff

Til og med julebrus? 
Litt dumt å ta opp plasser på psykiatrisk for noe så trivielt, med tanke på hvor mange som virkelig trenger hjelp men… 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Grunnen til at servitører ser rart på voksne som velger brus til all annen mat en fast food er jo at brus ødelegger smaken på maten

Anonymkode: 3f812...1bc

Hvis det er burger så har det ikke så mye å si.

Maten burde vært dyrere og alkohol billigere.

Er målet av folk skal ha råd til å spise ute? E24 skriver i dag om at folk dropper å spise lunsj ute i Oslo fordi de ikke har råd: https://e24.no/naeringsliv/i/yE9gX2/milliardbeloep-forsvunnet-fra-oslos-uteliv  Man drikker vel kanskje ikke alkohol til lunsj men det påvirker tydeligvis middagen ute og. 

Anonymkode: f41eb...b77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som BARE kan ha flott og «ekte» mat hele tiden og TORO er et skjellsord. Enten eller liksom. Det syns jeg er snobbete. Vi lager mye hjemmelaget og har tidvis dyre råvarer. Men jeg kan fint mekke en TORO-pose også liksom. Og det er godt det også👍

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For meg handler matsnobberi om noe litt annet enn folk som bruker mye penger på luksusmat, eller hvorvidt man velger vin, vann eller brus tip maten ute. Jeg synes det er matsnobberi når man får servert mat og den ikke er ‘bra nok’. Har opplevd at det har blitt servert taco og lasagne i settinger hvor noen kanskje har forventet annen mat (vi snakker helt vanlig fredagstaco og Toro-lasagne). Selv om man selv lager denne maten fra bunnen av, så trenger man ikke kritisere mat man får servert helt åpenlyst. Dette er for meg matsnobberi. 

Anonymkode: e80f8...182

100% enig!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (29 minutter siden):

Aldri vært borti noen som gir stygge blikk om en ikke tar vin til maten, noen steder.

Stusset også på dette.. tror den som sier det er hakket for selvbevisst og selvkritisk, for det er ikke spesielt vanlig, jeg har aldri opplevd det.

Og argumentet om at de gjør det fordi de tjener mest på alkohol.... Lovisa fra Skåne som studerer og jobber deltid som servitør i et års tid driter vel i restaurantens omsetning, hun har ikke sett regnskapet engang og kunne ikke gitt mer faen i om sjefen fikk råd til ny båt neste år eller ei.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenfryden skrev (23 minutter siden):

De som BARE kan ha flott og «ekte» mat hele tiden og TORO er et skjellsord. Enten eller liksom. Det syns jeg er snobbete.

Trodde jeg var Norges eneste som holdt TORO gående. I hvertfall om man skal lese i sosiale medier. Alle er jo bare sååååååååååå sunne,og alt TORO er dødelig!

Takk for at det finnes en til.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er tyngre tider. Likevel har mange nordmenn det litt for godt når det kommer til mat og tilberedning.

Hva synes du er unødvendig snobbete?

Anonymkode: c97a5...d33

Nei, det har vi aldeles ikke. Mange sliter med å få ting til å gå rundt. Bare vent til rundt jul, folk vil slite. Men det er likevel lite som er matsnobberi når alt er dyrt. Det er jo ikke slik at nordmenn er vant til å spise russisk kaviar til frokost hver dag. 

Anonymkode: 4755d...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (1 time siden):

De som BARE kan ha flott og «ekte» mat hele tiden og TORO er et skjellsord. Enten eller liksom. Det syns jeg er snobbete. Vi lager mye hjemmelaget og har tidvis dyre råvarer. Men jeg kan fint mekke en TORO-pose også liksom. Og det er godt det også👍

Er det å regne som snobbete om man ikke forteller det til noen? Snobberi er vel en slags fasade? 
vi lager alt fra bunn (ja, nå forteller jeg det 😅), men det er det strengt tatt kun oss i familien som vet. vi gjør det ikke pga fasade, men helse.

Anonymkode: ba25c...f5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (8 timer siden):

Det sier seg selv at ikke er populært. Restauranten tjener knapt penger på de som ikke drikker alkohol. Vi som drikker alkohol subsidierer de som ikke gjør det.

Så bra da, men det frister enda mer å kun velge vann neste gang.

Anonymkode: 4571e...f61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 timer siden):

Og det er jo et valg dere tar.

Jeg drikker sjelden vin på resturant, men jeg har heller aldri opplevd å få stygge blikk. Jeg velger som regel vann til maten og heller en alkoholdholdig dessertkaffe hvis det er på menyen.

Men hva er matsnobberi? For meg er det litt de som mener at alt automatisk er bedre når det er dyrere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da skal du få litt snobberi fra meg - det er helt fullstendig hundre prosent feil at vann gir bedre smak på maten, mange retter er jo skapt for og nytes med en vin eller annen drikke. Jeg har vært på mange snobbete matkurs hvor man tar en bit av noe og drikker vann til, eller "feil" vin til, og så tar man en bit til med "riktig" vin til. Det kan være helt sinnsyke forskjeller i smaksopplevelse!

Så er alt smak og behag, men du kan ikke påstå at alle retter smaker best med vann til, det vil jeg si er objektivt sett feil. Du burde ta deg en tur på et snobbete mat- og vinkurs (eller ost og vinkurs, mat og ølkurs, dessert og drikkekurs osv) og bare bli helt mind blown over hvordan det man drikker til maten, endrer smaken på maten og kan tilføre mye. Det kommer til å snu (mat)verdenen din på hodet!

I tilfelle noen lurte, så synes jeg ingen matsnobberi er unødvendig matsnobberi 😅 

Det må vel være det som noen andre nevnte, når man bryr seg mer om merke enn smak, ikke kan engang prøve noe fra First Price. 

Hvorfor skal jeg som er totalavholds dra på mat og vin kurs ?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal jeg som er totalavholds dra på mat og vin kurs ?

Ja, det er en merkelig greie, det der, at det ikke skal være akseptabelt å være avholds.

Jeg drikker gjerne et glass vin eller tar en drink, men jeg har virkelig ingen problem med at andre lar være. Jeg vil dessuten ha meg frabedt mas om jeg velger alkoholfritt, derfor maser jeg faktisk aldri på noen som takker nei til alkohol. Jeg spør en (1) gang, og om svaret er "nei takk", så sier jeg bare at vedkommende må si fra om de ombestemmer seg, jeg tilbyr ikke flere ganger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...