Gå til innhold

Hva vil Trump gjøre med helsesystemet,?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

aksase skrev (4 timer siden):

Det er riktig, til en viss grad.....

Kona har slitt med migrene og ble henvist til privat klinikk. MEN, den private klinikken fikk begrenset med penger av Staten til utredning og behandling. Kona fikk en slags startpakke dekket av staten for utredning, men klinikken hadde mye mer å by på hvis hun betalte selv. Det endte med at den behandlingen som hittil har vist seg å fungere best mot konas migrene, er noe hun må betale for selv på privat klinikk uten hjelp fra Staten, og det har hun valgt å gjøre, fordi hun har muligheten.

Og det er her jeg føler at det blir veldig feil, for hvordan kan vi akseptere at de som har råd til det, kan kjøpe seg behandling som fungerer mens en annen som ikke har råd til dette, må finne seg i å leve med en, i dette tilfellet, utilstrekkelig behandlet migrene som fører til mye sykefravær og kanskje uførhet og dermed lav inntekt?

Da blir Norge som USA, hvor de som kommer fra fattige kår og ikke har penger til å kjøpe seg utdanning og god helse, for alltid vil forbli fattige, og ofte uføre og arbeidsledige, mens de som kommer fra bemidlede familier, kan kjøpe seg den beste utdanningen som gir mulighet for de beste jobbene, og kjøpe seg de beste helsetjenestene for å kunne fungere godt i arbeidslivet og tjene enda mer penger.

Jeg ønsker ikke at Norge skal bli slik som USA, derfor mener jeg det er viktig at Norge gir samme tilbud innen utdanning og helse til alle, uansett bakgrunn og økonomi. Da kan vi ikke tillate en utvikling hvor bare de med mest penger har tilgang på den beste utdanningen og den beste helsehjelpen. Men dit er vi dessverre på vei, med god hjelp av de blå partiene, og det bekymrer meg.

Jeg er helt enig i det du skriver. Det er feil at kun de med mest penger skal få den beste behandlingen i helsevesenet. Her bruker vi aller helst offentlig helsevesen,men skulle gjerne brukt privat hvis de var bedre og mer effektive.

Ja dessverre så er vi nok på vei mot et skille i mellom hvem som får den beste behandlingen,de med mest penger som kan kjøpe den behandlingen de har behov for. Dette bekymrer meg også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym1002 skrev (17 minutter siden):

Tror du helsevesenet under Biden er fantastisk?

Hva mener du hadde vært bedre da? Det er slik det er fordi man forsøke å finne en løsning som var relativt akseptabel for endel Republikanere også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1002 skrev (På 21.11.2024 den 12.52):

Tror du helsevesenet under Biden er fantastisk?

Bedre enn det de høyreekstreme republikanerne vil ha.

Men hva er egentlig Trumps helseplan? Kan ikke du gjøre kort rede for det da, du som vet alt om dette her?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump har ansatt Robert Kennedy jr. til å "make America healthy again". Det vil Kennedy gjøre ved å forby vaksiner og gjøre livet surt for legeindustrien. 

Da vil gamle og syke dø ut ganske raskt og bare sunne og friske amerikanere blir igjen. Og hokus pokus: "America is healthy again". Alle 12 av dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (1 time siden):

Trump har ansatt Robert Kennedy jr. til å "make America healthy again". Det vil Kennedy gjøre ved å forby vaksiner og gjøre livet surt for legeindustrien. 

Da vil gamle og syke dø ut ganske raskt og bare sunne og friske amerikanere blir igjen. Og hokus pokus: "America is healthy again". Alle 12 av dem. 

Han vil ikke forby vaksiner. 

Men ja, han vil ha et klart skille mellom legemiddelindustrien og de som regulerer den. Man kan sikkert si at det er å gjøre livet surt for de. 

USA har mye større utgifter til helsesektoren enn andre vestlige land samtidig som de har en befolkning som har langt mindre tilgang til behandling av sykdom. Noe er fullstendig galt der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...