AnonymBruker Skrevet 8. november #1 Del Skrevet 8. november Bør jo holde seg unna...men hvis man skal kose seg med potetgull, hvilken type er sunnest mtp fett/ kolesterolvennlig osv...er så mange typer, og så mange oljer...kan du noe om dette? Superchips har jo mindre fett, men har hørt den har mye mer sukker og salt., Anonymkode: 46b84...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #2 Del Skrevet 9. november Popcorn (uten smør) er jo et alternativ. Nesten fritt for kolesterol/fett. Anonymkode: 5cbf7...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #3 Del Skrevet 10. november 90-tallet ringte og vil ha tilbake kolesterol-feilinformasjonen sin. Til informasjon er vi nå i 2024 og vet bedre enn å være redd for kolesterol. https://www.healthline.com/nutrition/dietary-cholesterol-does-not-matter Anonymkode: 6fda4...2df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #4 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): 90-tallet ringte og vil ha tilbake kolesterol-feilinformasjonen sin. Til informasjon er vi nå i 2024 og vet bedre enn å være redd for kolesterol. https://www.healthline.com/nutrition/dietary-cholesterol-does-not-matter Anonymkode: 6fda4...2df Jo, det har betydning. Jeg har arvelig høyt kolesterol, så det blir tatt blodprøver. Uten at jeg er ekspert har jeg fått med meg at de måler ulike typer kolesterol, ikke bare totalkolesterolet. Det som er positivt for min del er at det gode kolesterolet også er forhøyet, så totalt sett er jeg "sunn". Men det finnes selvfølgelig hensyn jeg må ta i kostholdet - dette i samråd med spesialist. Anonymkode: 64c9b...b78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #5 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo, det har betydning. Jeg har arvelig høyt kolesterol, så det blir tatt blodprøver. Uten at jeg er ekspert har jeg fått med meg at de måler ulike typer kolesterol, ikke bare totalkolesterolet. Det som er positivt for min del er at det gode kolesterolet også er forhøyet, så totalt sett er jeg "sunn". Men det finnes selvfølgelig hensyn jeg må ta i kostholdet - dette i samråd med spesialist. Anonymkode: 64c9b...b78 Da foreslår jeg at du tar en prat med "spesialisten" din som har gitt deg dårlige råd. https://www.sciencedaily.com/releases/2020/07/200706113955.htm. Studien det er snakk om er denne. Sitat An international team of experts on heart disease and diet, including five cardiologists, reviewed dietary guidelines for people with familial hypercholesterolemia. They say they couldn't find any justification for health experts to recommend a low saturated fat diet. Sitat "For the past 80 years, people with familial hypercholesterolemia have been told to lower their cholesterol with a low saturated fat diet," said lead author David Diamond, professor and heart disease researcher at the University of South Florida. "Our study showed that a more 'heart healthy' diet is one low in sugar, not saturated fat." Det er altså ingen grunn til å frykte mettet fett eller kolesterol i kostholdet, selv om man har FH. Det er karbohydratene og inflammasjon du må passe på. Inflammasjon får man mer av jo mer karbohydrater man spiser, og også med de fleste planteoljer som solsikkeolje, soyaolje og rapsolje. Chips er et veldig dårlig valg og ikke FH-vennlig i det hele tatt. Det er nesten bare karbohydrater, og de friterer vanligvis chipsen i disse skadelige frøoljene. Popcorn som ble foreslått er like elendig. Et bedre valg ville vært for eksempel baconsvor fritert i smult. De har det på europris faktisk. Denne: IKKE denne andre typen de har på Europris. Den andre typen er fritert i solsikkeolje. Anonymkode: 6fda4...2df 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #6 Del Skrevet 10. november Drit i kolesterolet, med mindre legen din har gitt deg beskjed om noe annet, og kos deg med det du har lyst på. Livet er for kort til å bruke mye tid og penger på å følge diverse kostholdsråd som uansett snart endrer seg fordi de oppdager at rådene ikke var så gode allikevel. Anonymkode: b41d7...2c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 10. november #7 Del Skrevet 10. november Jeg lager dem selv og dropper oljen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 11. november #8 Del Skrevet 11. november Ryddet for avsporing. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november #9 Del Skrevet 11. november Hva med nøtter istedenfor? Personlig har jeg også arvelig høyt selv om jeg spiser supersunt. Et tips er å alltid filtrere kaffen, også i koppen når man drikker fra maskin. Anonymkode: f0ddd...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november #10 Del Skrevet 11. november Hva med å lage hjemmelagde salte mandler eller ristede kikerter? Anonymkode: b6f41...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå