Gå til innhold

Angstmedisin..vil ikke bruke sobril

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke alltid høy puls. Men hjelper det ellers også?

Anonymkode: c88ff...8c6

Ja -folk på betablokker har ikke nødvendigvis skyhøy puls hele tiden. 

Anonymkode: 34bff...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tror absolutt du er inne på noe. Jeg spiser ikke sukker. Men spiser nok dårlig for tiden pga angsten.

Men eg er med på også at voldsom angst kan komme av manglende energi og dårlige nivåer. Burde nok få opp vitamin nivåene . Men kan det gi så mye angst🤷‍♀️ kanskje!

Ja. Særlig b12, folat, og d vitamin er viktig. Magnesium også, men vanskelig å påvise mangel på blodprøver.
Og det er viktig å ha optimale nivåer, og ikke bare like innenfor normalen. Man kan faktisk bli veldig mentalt syk (og fysisk) av langvarige lave nivåer. 

Anonymkode: 92eb8...dbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja -folk på betablokker har ikke nødvendigvis skyhøy puls hele tiden. 

Anonymkode: 34bff...4c8

Ok.

men det hjelpwr vel ikke for voldsomt tankekjør og at man ikke klarer regulere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja. Særlig b12, folat, og d vitamin er viktig. Magnesium også, men vanskelig å påvise mangel på blodprøver.
Og det er viktig å ha optimale nivåer, og ikke bare like innenfor normalen. Man kan faktisk bli veldig mentalt syk (og fysisk) av langvarige lave nivåer. 

Anonymkode: 92eb8...dbb

Burde nok absolutt ta noen tilskudd. 
Men tviler på det er hele løsningen 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har hatt nytt av enten Brintellix eller zyprexa for sterk angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke medisiner som helbreder angst. Hver gang du tar en beroligende mot angst, så mater du monsteret. Angsten blir større.

Du må gå i terapi/eksponeringsterapi.

Anonymkode: 8c7d9...f5b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finnes ikke medisiner som helbreder angst. Hver gang du tar en beroligende mot angst, så mater du monsteret. Angsten blir større.

Du må gå i terapi/eksponeringsterapi.

Anonymkode: 8c7d9...f5b

Men det kan være perioder i livet der man trenger hjelp fra medisiner for å klare terapi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det noen som har hatt nytt av enten Brintellix eller zyprexa for sterk angst?

Zyprexa ‘lammer’ følelsene fordi man blir så sløv. Ingen god medisin for generell angst i hverdagen, men kanskje for tankekjør ved leggetid. Da er derimot Quetiapin/Sereoquel eller Remeron like god. Remeron fast hver kveld gir mindre angst på sikt er min erfaring.

Anonymkode: 3ddb4...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg sliter veldig med angst. Har litt hjelp av sobril. (Tar det veldig sjelden). 
Men det hjelper jo bare der og da i beste fall.

Jeg tenker på å måtte prøve noe for å hjelpe angsten mer permanent. (Har ikke angst for noe spesielt. Er bare aktivert og angst hele tiden).

Men siden det stort sett bare er sorbil som hjemper meg- vil da andre typer angst medisin hjelpe på samme måte?

Jeg slet selv med generell angst (uten å vite hva som utløste angsten) for noen år siden. Har ikke hatt det siden, men vet hvordan det føles. Man må ha opplevd det selv for å skjønne angst. 

Det som gjorde at min angst forsvant var å holde seg borte fra alkohol i ett år. Spise regelmessig og sunt. Daglige turer ut. Da jeg opplevde å være angstfri i ett år og kjenne meg helt angstfri, motiverte dette meg til å holde meg  lurte fra alkohol videre. Nå drikker jeg kun en sjelden gang i blant og da kommer det fort litt angstfølelse igjen i dagene etterpå. Men sørger da for å holde den i sjakk med næringsrik mat og drikke. Jeg har dermed i ettertid skjønt det er ubalanse i kroppen av salter, væske og næring som har gitt angsten. Jeg drakk flere dager i mnd før og det tok tid å hente seg inn og finne balansen igjen. Det utviklet seg dermed til kronisk generell angst.

I dag bruker jeg også Remeron til å sove på fordi jeg også sliter med tankekjør. Denne medisinen kan også være angstdempende over tid. 

Hør med legen din. I mellomtiden: Dropp alkohol og spis sunt🌺

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Zyprexa ‘lammer’ følelsene fordi man blir så sløv. Ingen god medisin for generell angst i hverdagen, men kanskje for tankekjør ved leggetid. Da er derimot Quetiapin/Sereoquel eller Remeron like god. Remeron fast hver kveld gir mindre angst på sikt er min erfaring.

Har faktisk brukt begge de du nevner før. Resultatet var mer angst! 
Aner ikke hvorfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg slet selv med generell angst (uten å vite hva som utløste angsten) for noen år siden. Har ikke hatt det siden, men vet hvordan det føles. Man må ha opplevd det selv for å skjønne angst. 

Det som gjorde at min angst forsvant var å holde seg borte fra alkohol i ett år. Spise regelmessig og sunt. Daglige turer ut. Da jeg opplevde å være angstfri i ett år og kjenne meg helt angstfri, motiverte dette meg til å holde meg  lurte fra alkohol videre. Nå drikker jeg kun en sjelden gang i blant og da kommer det fort litt angstfølelse igjen i dagene etterpå. Men sørger da for å holde den i sjakk med næringsrik mat og drikke. Jeg har dermed i ettertid skjønt det er ubalanse i kroppen av salter, væske og næring som har gitt angsten. Jeg drakk flere dager i mnd før og det tok tid å hente seg inn og finne balansen igjen. Det utviklet seg dermed til kronisk generell angst.

I dag bruker jeg også Remeron til å sove på fordi jeg også sliter med tankekjør. Denne medisinen kan også være angstdempende over tid. 

Hør med legen din. I mellomtiden: Dropp alkohol og spis sunt🌺

Ja tror man må ha opplevd det for å skjønne det. Jeg er senheliggende av angst. Klarer ikke regulere meg. 
Har faktisk brukt remeron før. Men ble verre av den😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du brukt zyprex? Ja vil ikke ha lamma følelser… men trenger å klarne opp og roe hodet og kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har faktisk brukt begge de du nevner før. Resultatet var mer angst! 
Aner ikke hvorfor 

Fordi mennesker virker individuelt på folk, noe det er alt for liten fokus på! Det er så mye som spiller inn. Hele sykdomsbilde, nok sunn næring, andre medisiner, gener. Legene vet jo egentlig dette men skriver likevel ut medisiner som om de hadde helt lik virkning på alle.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja tror man må ha opplevd det for å skjønne det. Jeg er senheliggende av angst. Klarer ikke regulere meg. 
Har faktisk brukt remeron før. Men ble verre av den😔

Jeg lå 2 dager i strekk uten å klare å spise/drikke på det verste. Samt sengeliggende 4 dager hvor jeg såvidt fikk i meg en matbit og litt væske. Det er der verste jeg har opplevd noen gang. Heller vonde benbrudd enn lammende angst💔

Synd ikke Remeron virket for deg. Men det finnes mye annet du kan prøve ut. Det meste har derimot noen leie bivirkinger på den ene eller andre måten.

Et familiemedlem som er bipolar og slet litt med angst tar Zyprexa for å få sove. Han var zombies sløv i mange måneder etterpå. Men hadde heller ingen angst og følte seg bedre mentalt ellers. Ikke sløv på samme måten i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå 2 dager i strekk uten å klare å spise/drikke på det verste. Samt sengeliggende 4 dager hvor jeg såvidt fikk i meg en matbit og litt væske. Det er der verste jeg har opplevd noen gang. Heller vonde benbrudd enn lammende angst💔

Synd ikke Remeron virket for deg. Men det finnes mye annet du kan prøve ut. Det meste har derimot noen leie bivirkinger på den ene eller andre måten.

Et familiemedlem som er bipolar og slet litt med angst tar Zyprexa for å få sove. Han var zombies sløv i mange måneder etterpå. Men hadde heller ingen angst og følte seg bedre mentalt ellers. Ikke sløv på samme måten i dag.

Vært sånn i månedsvis jeg.

var hun zombie etter hun slutta på zyprexa og?

Veldig kjipt at man trenger medisin…!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du ble bra av remeron og seroquel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du brukt zyprex? Ja vil ikke ha lamma følelser… men trenger å klarne opp og roe hodet og kroppen.

Det er det som er skummelt med Sobril eller Valium (Vival, Stesolid). Mange opplever de roer hodet og klarer samtidig å tenke klart. Til og med klarere. Hjernen og kropp (tror den) liker Sobril. Desto kortere er veien til avhengighet. Og vipps har man to problemer angst OG pilleavhengighet. 
Vet derimot noen klarer å holde kontrollen med å porsjonere Sobril og ta det 2-4 ganger per mnd og dermed holde seg garantert angstfri og kunne fungere bedre på enkelte ting disse dagene. Det er likevel en risikosport og det skeier fort ut. Fordi det lett utvikles toleranse hvor man må ha høyere dose for virkning og virkningstiden også føles kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vært sånn i månedsvis jeg.

var hun zombie etter hun slutta på zyprexa og?

Veldig kjipt at man trenger medisin…!

Tar Zyprexa fortsatt i dag og blir ikke sløv av den på samme måte dagtid og er roligere og angstfri🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ble bra av remeron og seroquel?

Prøvde ut begge samråd med legen min. En medisin om gangen. De to virket nokså likt på meg. Valgte derimot å beholde Remeron siden den ga meg minst bivirkninger på sikt. Har ikke tankekjør om kvelden lengre og vært angstfri i 7 år, med kun ett par lette unntak🙂 Det kan derimot like så godt handle om at jeg lever sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...