AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg sliter veldig med angst. Har litt hjelp av sobril. (Tar det veldig sjelden). Men det hjelper jo bare der og da i beste fall. Jeg tenker på å måtte prøve noe for å hjelpe angsten mer permanent. (Har ikke angst for noe spesielt. Er bare aktivert og angst hele tiden). Men siden det stort sett bare er sorbil som hjemper meg- vil da andre typer angst medisin hjelpe på samme måte? Anonymkode: c88ff...8c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Var det fastlege eller psykolog som skrev ut sobril til deg? Uansett, gå til den som skrev sobril ut til deg og forklar situasjonen og be om annen type hjelp. Kanskje også henvisning til DPS for behandling. Anonymkode: 40ee5...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Vet du hvorfor du har angst? Antidepressiva kan være et alternativ, men hvilke preparater som virker for deg er umulig å si. Du må snakke med legen din. Anonymkode: 92eb8...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var det fastlege eller psykolog som skrev ut sobril til deg? Uansett, gå til den som skrev sobril ut til deg og forklar situasjonen og be om annen type hjelp. Kanskje også henvisning til DPS for behandling. Anonymkode: 40ee5...b94 Psykologer skriver ikke ut medisiner. Anonymkode: 92eb8...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Psykologer skriver ikke ut medisiner. Anonymkode: 92eb8...dbb Da blir det, som jeg skrev, den som skrev ut sobrilen. Anonymkode: 40ee5...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg sliter veldig med angst. Har litt hjelp av sobril. (Tar det veldig sjelden). Men det hjelper jo bare der og da i beste fall. Jeg tenker på å måtte prøve noe for å hjelpe angsten mer permanent. (Har ikke angst for noe spesielt. Er bare aktivert og angst hele tiden). Men siden det stort sett bare er sorbil som hjemper meg- vil da andre typer angst medisin hjelpe på samme måte? Anonymkode: c88ff...8c6 Betablokker kan avhjelpe den aktiveringen du har. Anonymkode: 34bff...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Du må jo finne ut hvorfor du har angst før man vet hvordan man skal behandle den. Anonymkode: fb230...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Betablokker kan avhjelpe den aktiveringen du har. Anonymkode: 34bff...4c8 Har ikke alltid høy puls. Men hjelper det ellers også? Anonymkode: c88ff...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må jo finne ut hvorfor du har angst før man vet hvordan man skal behandle den. Anonymkode: fb230...03f Det er vel ikke nødvendig mtp medisin? Sånn i første omgang for å bare roes ned så man klarer tenke og ha terapi? Anonymkode: c88ff...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vet du hvorfor du har angst? Antidepressiva kan være et alternativ, men hvilke preparater som virker for deg er umulig å si. Du må snakke med legen din. Anonymkode: 92eb8...dbb Ja så klart. Men antidep virker jo helt snnerledes enn sobril. Vet ikke om de roer på samme måte Anonymkode: c88ff...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja så klart. Men antidep virker jo helt snnerledes enn sobril. Vet ikke om de roer på samme måte Anonymkode: c88ff...8c6 Sobril skal brukes i akutt tilfeller, det er ikke medisiner man skal bruke daglig over lang tid. Antidepressiva brukes ofte for angst, men tar tid før de virker. Anonymkode: 92eb8...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sobril skal brukes i akutt tilfeller, det er ikke medisiner man skal bruke daglig over lang tid. Antidepressiva brukes ofte for angst, men tar tid før de virker. Anonymkode: 92eb8...dbb Vet. Tar maks en sobril i mnd. Men antideprrsiva roer vel ikke på samme måte eller? Anonymkode: c88ff...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vet. Tar maks en sobril i mnd. Men antideprrsiva roer vel ikke på samme måte eller? Anonymkode: c88ff...8c6 Som sagt; sobril er for akutte tilfeller, antidepressiva er mer langvarig behandling - men tar lenger tid før effekt. Anonymkode: 92eb8...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Som sagt; sobril er for akutte tilfeller, antidepressiva er mer langvarig behandling - men tar lenger tid før effekt. Anonymkode: 92eb8...dbb Ja det vet jeg. Men de virker jo ikke likt. Anonymkode: c88ff...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Jeg brukte Sobril en periode mens jeg ventet på behandling på DPS. Ikke daglig, men likevel regelmessig. Dette var i forbindelse med at jeg gruet og grublet ekstremt rundt noen unike situasjoner. Sobrilen gjorde at jeg sluttet med denne gruingen og grublingen, jeg fikk en midlertidig reparasjon av problemet. Da forsvant 50% av angsten min. Det gjorde at jeg taklet hverdagen såpass at jeg greide å få litt søvn og greide å få i meg litt mat. Da var jeg ikke lenger akutt syk og i nedadgående spiral. Kroppen begynte sakte å stresse litt ned. For meg så gjorde dette to ting: Jeg slapp å bli enda mer alvorlig syk og jeg var i en såpass "ok" form når jeg begynte på DPS slik at jeg klarte å jobbe i terapi. Hvis du trenger langvarig hjelp så er ikke Sobril det beste valget. Da er det som regel antidepressiva som anbefales, SSRI eller SNRI. Det finnes også noen andre medikamenter som kan hjelpe mot angst. Snakk med legen din. Anonymkode: e2de1...edd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja det vet jeg. Men de virker jo ikke likt. Anonymkode: c88ff...8c6 Nei, det var jo nettopp det jeg skrev. Men antidepressiva er altså en mer langsiktig løsning, rent medisinmessig. Anonymkode: 92eb8...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg brukte Sobril en periode mens jeg ventet på behandling på DPS. Ikke daglig, men likevel regelmessig. Dette var i forbindelse med at jeg gruet og grublet ekstremt rundt noen unike situasjoner. Sobrilen gjorde at jeg sluttet med denne gruingen og grublingen, jeg fikk en midlertidig reparasjon av problemet. Da forsvant 50% av angsten min. Det gjorde at jeg taklet hverdagen såpass at jeg greide å få litt søvn og greide å få i meg litt mat. Da var jeg ikke lenger akutt syk og i nedadgående spiral. Kroppen begynte sakte å stresse litt ned. For meg så gjorde dette to ting: Jeg slapp å bli enda mer alvorlig syk og jeg var i en såpass "ok" form når jeg begynte på DPS slik at jeg klarte å jobbe i terapi. Hvis du trenger langvarig hjelp så er ikke Sobril det beste valget. Da er det som regel antidepressiva som anbefales, SSRI eller SNRI. Det finnes også noen andre medikamenter som kan hjelpe mot angst. Snakk med legen din. Anonymkode: e2de1...edd Takk for at du deler erfaring. Jeg har lurt på om å bruke sobril litt mer en periode kunne stoppet eskalering og fått meg inn i mer hvile og dermed også Mer klarhet. Men er utrolig lite lysten på langvarig sobril. Og føler jo nå at om jeg tar en dag så har det ikke noe å si for de kommende dagene. Får bare en liten pause. Interessnat det du skriver da. At det kan ha en positiv effekt og Anonymkode: c88ff...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei, det var jo nettopp det jeg skrev. Men antidepressiva er altså en mer langsiktig løsning, rent medisinmessig. Anonymkode: 92eb8...dbb Ja skjønte det. Haha tror vi snakker forbi hverandre litt. Jeg er bare usikker på om antidepressiva kan roe angst på samme måte, altså dekke det behovet jeg har. Siden det påvirker helt sndre ting enn det sobril gjør. Men tiden vil vel vise Anonymkode: c88ff...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja skjønte det. Haha tror vi snakker forbi hverandre litt. Jeg er bare usikker på om antidepressiva kan roe angst på samme måte, altså dekke det behovet jeg har. Siden det påvirker helt sndre ting enn det sobril gjør. Men tiden vil vel vise Anonymkode: c88ff...8c6 Det må du jo nesten prøve for å finne ut? Hvis du har kronisk angst så er jo antidepressiva (og terapi) mer fornuftig enn Sobril. Men, jeg må bare si at jeg er i stor grad kvitt angsten min med bl.a b12 sprøyter, og magnesium. Selv om jeg hadde konkrete hendelser som også hadde satt sine spor, så tror jeg helheten med at kroppen trengte mer av visse vitaminer og mineraler var veldig viktig. Har sluttet å spise UP mat, sukker, o.l, og fokuserer på næringsrik mat med mye d vitamin, b12, omega 3, gode proteiner, osv. Anonymkode: 92eb8...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det må du jo nesten prøve for å finne ut? Hvis du har kronisk angst så er jo antidepressiva (og terapi) mer fornuftig enn Sobril. Men, jeg må bare si at jeg er i stor grad kvitt angsten min med bl.a b12 sprøyter, og magnesium. Selv om jeg hadde konkrete hendelser som også hadde satt sine spor, så tror jeg helheten med at kroppen trengte mer av visse vitaminer og mineraler var veldig viktig. Har sluttet å spise UP mat, sukker, o.l, og fokuserer på næringsrik mat med mye d vitamin, b12, omega 3, gode proteiner, osv. Anonymkode: 92eb8...dbb Tror absolutt du er inne på noe. Jeg spiser ikke sukker. Men spiser nok dårlig for tiden pga angsten. Men eg er med på også at voldsom angst kan komme av manglende energi og dårlige nivåer. Burde nok få opp vitamin nivåene . Men kan det gi så mye angst🤷♀️ kanskje! Anonymkode: c88ff...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå