Gå til innhold

Kan man se på en blodprøve om en røyker eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke opplyser om dette på forhånd

Anonymkode: 38033...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var det slik at jeg nylig tok en utvidet type blodprøve. Det er et halvt år siden jeg slutta å røyke, så jeg lurte på om dette kunne gi seg utslag på blodprøven i forhold til tidligere prøver da jeg røyket. Har ikke opplyst legen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå var det slik at jeg nylig tok en utvidet type blodprøve. Det er et halvt år siden jeg slutta å røyke, så jeg lurte på om dette kunne gi seg utslag på blodprøven i forhold til tidligere prøver da jeg røyket. Har ikke opplyst legen om dette.

Røyking vises vel mer på røntgen av lunger i såfall, ikke blodprøver. 

Anonymkode: 42123...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sjekket de for røyk på tidligere blodprøver?

Det er mye som kan sjekkes i en blodprøve. Det kommer like mye an på hva de leter etter/sjekker. Hvis jeg skal ta blodprøver for å følge med på stigning av hcg-hormonet i starten av et svangerskap, så er det det resultatet sier noe om, ingenting annet. Da er det nemlig bare hcg de sjekker for og ingenting annet.

Anonymkode: 7d966...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekket de for røyk på tidligere blodprøver?

Det er mye som kan sjekkes i en blodprøve. Det kommer like mye an på hva de leter etter/sjekker. Hvis jeg skal ta blodprøver for å følge med på stigning av hcg-hormonet i starten av et svangerskap, så er det det resultatet sier noe om, ingenting annet. Da er det nemlig bare hcg de sjekker for og ingenting annet.

Hva med kolesterol, blodsukker og blir det ikke mindre avfalls-stoffer/tynnere blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med kolesterol, blodsukker og blir det ikke mindre avfalls-stoffer/tynnere blod?

Jeg hadde aldri høyt kolesterol da jeg røyket. Det er flere ting som spiller inn, vekt, alder, kosthold, aktivitet etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde aldri høyt kolesterol da jeg røyket. Det er flere ting som spiller inn, vekt, alder, kosthold, aktivitet etc.

Har hatt høyt kolesterol før. Mener å ha lest at å slutte å røyke hjelper på kolesterolet? Aktivitet er vel viktigere en vekt og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis de måler blodsukker, så finner de nivået av blodsukker. Hvis de ikke skal sjekke blodsukker, finner de heller ikke blodsukkernivået.

Jeg har noen ganger fått med meg skjemaet for blodprøvene jeg skal ta, som jeg skal gi fra meg ved ankomst. Og på den lista står det ofte mange flere ting enn det som er krysset av at jeg skal testes for. Da sjekker de bare det som er krysset av for, og ingenting annet.

Tenk litt på det på samme måte som med blodsukkermålere og graviditetstester. De teststrimlene reagerer på henholdsvis blodsukker og hcg-hormon, og ikke noe annet. Selv om man kan finne hcg i blodet også, finner man ikke det på måleapparat for blodsukker, siden den måler sukkernivå og ikke hcg. Sukker i urinen kan ikke avleses på en graviditetstest siden den måler hcg og ikke sukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har hatt høyt kolesterol før. Mener å ha lest at å slutte å røyke hjelper på kolesterolet? Aktivitet er vel viktigere en vekt og alder.

Poenget er at jo eldre vil blir jo mer "hoper ting seg opp". Ja å slutte å røyke kan hjelpe på kolesterolet, men det er ikke gitt at man har høyt kolesterol fordi man røyker. Man kan røyke å spise mat som er lav på kolesterol/spise mat som er kolesteroldempende. Det er helheten som teller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis de måler blodsukker, så finner de nivået av blodsukker. Hvis de ikke skal sjekke blodsukker, finner de heller ikke blodsukkernivået.

Jeg har noen ganger fått med meg skjemaet for blodprøvene jeg skal ta, som jeg skal gi fra meg ved ankomst. Og på den lista står det ofte mange flere ting enn det som er krysset av at jeg skal testes for. Da sjekker de bare det som er krysset av for, og ingenting annet.

Tenk litt på det på samme måte som med blodsukkermålere og graviditetstester. De teststrimlene reagerer på henholdsvis blodsukker og hcg-hormon, og ikke noe annet. Selv om man kan finne hcg i blodet også, finner man ikke det på måleapparat for blodsukker, siden den måler sukkernivå og ikke hcg. Sukker i urinen kan ikke avleses på en graviditetstest siden den måler hcg og ikke sukker.

Graviditetstester er neppe aktuelt for meg som mann da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Graviditetstester er neppe aktuelt for meg som mann da....

Nei, det har du rett i. Den er heller ikke aktuell for meg som kvinne for å sjekke noe som helst annet enn graviditet, fordi den gir utslag kun på en ting; ett av de hormonene som blir produsert (mer av) bare når man er gravid! Det var det som var poenget mitt. Hvilket kjønn du er og hvordan graviditet er relevant for deg er helt irrelevant for mitt poeng angående hva en graviditetstest gir utslag på.

Leverer jeg inn en urinprøve som skal sjekkes for klamydia og narkotika(to random ting jeg kom på som kan sjekkes ved urinprøve), så sjekker de for klamydia og narkotika, ingenting annet. Og da avleses heller ikke hcg-nivået, fordi det er ikke det de leter etter/skal sjekke. Så jeg kan være gravid, ha klamydia og brukt narkotika, men på urinprøven får man bare resultatet på de to siste tingene. Graviditet sjekker de ikke på den prøven, altså ser de ikke om jeg er gravid eller ikke.

Hvis de leter spesifikt etter røyk, og hvis det kan avleses i blodet etter så lang tid, vil de kunne se om du røyker eller ikke selv om du ikke opplyser om det, ja. Hvis de ikke sjekker spesifikt for røyk, så kan de ikke se det.

(Og hvis noen nå henger seg opp i sannsynligheten for ovennevnte scenario eller relevansen til HI, prøv da å ha i bakhodet at det var bare eksempler på sammenhengen mellom hva prøven skal sjekkes for og hva de finner.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det screenes ikke for sånn uten videre. Alle tester koster penger, så selv om det kan måles i blodet vil det ikke gjøres med mindre det er relevant.

Anonymkode: f6668...af8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men det screenes ikke for sånn uten videre. Alle tester koster penger, så selv om det kan måles i blodet vil det ikke gjøres med mindre det er relevant.

Kort og presist svart! 😀 Det var dette jeg ville frem til i mine to avhandlinger over her ... 🤦‍♀️🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i blant kan det være relevant å få analysert det aller meste i en blodprøve. Og det var det jeg håpet på å få et svar på om en røykeslutt har hatt en eller flere positive innvirkninger. Utenom de åpenbare tingene, hadde det vert artig å se om sammensetning i blodet og kolesterol + blodsukker er bedre nå en for fire år siden sist jeg fikk en slik utvidet prøve. Og for fire år siden var jeg røyker. Håper dette var litt forklarende for dere? De åpenbare farene med røyking, kreft osv. var jeg jo klar over fra før, men som sagt en grundig analyse av blodet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort og presist svart! 😀 Det var dette jeg ville frem til i mine to avhandlinger over her ... 🤦‍♀️🤣

Akkurat dette stod jo i linken jeg postet for 3 timer siden.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En gang i blant kan det være relevant å få analysert det aller meste i en blodprøve. Og det var det jeg håpet på å få et svar på om en røykeslutt har hatt en eller flere positive innvirkninger. Utenom de åpenbare tingene, hadde det vert artig å se om sammensetning i blodet og kolesterol + blodsukker er bedre nå en for fire år siden sist jeg fikk en slik utvidet prøve. Og for fire år siden var jeg røyker. Håper dette var litt forklarende for dere? De åpenbare farene med røyking, kreft osv. var jeg jo klar over fra før, men som sagt en grundig analyse av blodet....

Ahaa, nå skjønner jeg mye bedre hva du ville frem til! (Kunne du ikke sagt det med en gang da? 🙈🤣)

Det kan jeg derimot for lite om til å våge å spekulere på engang. På sett og vis vil jeg tro at man ser forskjell på en eller annen måte, men hvilke av dem som vil ha forandrede verdier og i hvilken retning i forhold til røykende og etter røykeslutt vet jeg ikke. 

Jeg tenker dog at legen bør ha litt peiling, så hør med ham/henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Akkurat dette stod jo i linken jeg postet for 3 timer siden.

Jeg las ikke linken, jeg skrev ut fra egen erfaring og viten først. 🙈 Og etterpå såg jeg det neste svaret ditt, og syns det var et mye bedre svar enn de to jeg hadde skrevet. 🙂 Så det var ment som et kompliment til deg, og selvironi for egne innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg las ikke linken, jeg skrev ut fra egen erfaring og viten først. 🙈 Og etterpå såg jeg det neste svaret ditt, og syns det var et mye bedre svar enn de to jeg hadde skrevet. 🙂 Så det var ment som et kompliment til deg, og selvironi for egne innlegg.

Altså svaret mitt var svar til TS, ikke deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...