Uanonym bruker Skrevet 12. november 2024 #61 Del Skrevet 12. november 2024 Viktualia skrev (6 minutter siden): Bunad er jo en glimrende sammenligning. Hvis man prøvde å selge en rosa ullstakk med broderier av hvite roser og kalle det for "Nordlandsbunad" hadde det blitt månelyst! Bunad er jo veldig morsomt fordi plagget opprinnelig var forskjellig fra person til person. De standardiserte "uniformene" vi har i dag, er jo egentlig helt uhistoriske. Det samme gjelder egentlig mat - det finnes mange lokale/personlige varianter av samme rett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 12. november 2024 #62 Del Skrevet 12. november 2024 Reign skrev (1 time siden): Hørte du det singlet i glasshuset ditt? Hæ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 12. november 2024 #63 Del Skrevet 12. november 2024 Uanonym bruker skrev (44 minutter siden): Bunad er jo veldig morsomt fordi plagget opprinnelig var forskjellig fra person til person. De standardiserte "uniformene" vi har i dag, er jo egentlig helt uhistoriske. Det samme gjelder egentlig mat - det finnes mange lokale/personlige varianter av samme rett. Men allikevel; du kan ikke kalle det "Nordlansbunad" hvis det ikke faktisk er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 12. november 2024 #64 Del Skrevet 12. november 2024 Anonymbruker*** skrev (6 minutter siden): Hæ? Du klager jo på hva folk henger seg opp i - mens du selv henger deg opp i det samme... Det kalles å kaste stein i glasshus, så nå singlet det i glass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 12. november 2024 #65 Del Skrevet 12. november 2024 Viktualia skrev (56 minutter siden): Men allikevel; du kan ikke kalle det "Nordlansbunad" hvis det ikke faktisk er det. Nei, men det er jo fordi det er en betegnelse som er tatt "patent" på på 1900-tallet. Og sånn er det jo med mange matretter også - det er retter som har utvikla seg litt ulikt på ulike steder, men likevel blitt kalt det samme, og så er det først i nyere tid, når vi blir mer klar over hva andre gjør, at vi i mindre grad aksepterer lokale (eller personlige) variasjoner. Det finnes f.eks. mange varianter av norske tradisjonsretter, som ofte varierer geografisk. Det betyr ikke at varianten fra Sørlandet er mindre autentisk enn varianten fra Vestlandet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 13. november 2024 #66 Del Skrevet 13. november 2024 Anonymbruker*** skrev (14 timer siden): Carbonaraen vet jeg er et betent tema, så den pastaen med fløte kaller jeg bare carbonara i eget hode. Pizza med hvit saus blir kalt pizza på alle meny tavler jeg har sett. Viltgryte med grønnsaker utover oppskriften har jeg aldri sett omtalt som noe annet enn viltgryte. Det er jo fremdeles en gryte med vilt. Det vi kaller taco her til lands blir ikke nødvendigvis godkjent som taco i Mexico. Synes det blir litt småteit rett og slett om man skal drive å anerkjenne at det ikke er autentisk taco hver gang før man serverer maten. Jeg synes hele temaet blir litt dumt egentlig. Alt man skal henge seg opp i idag... Pizza med hvit saus er pizza bianca Har en rett som er en blanding av finnbiff og bidos så her i huset kalles den bare kav Viltgryte er jo et generisk navn Tacoen i Norge bygger på TexMex (hybriden fra Texas) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #67 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 23.36): Jeg bryr meg ikke så mye om hva man kaller en rett hjemme hos seg selv,men er det på restaurant bør det jo være riktig. Når det er sagt har jeg fått en meget god carbonara laget med fløte, på restaurant. I Italia.... Anonymkode: 7d513...06d Høres ut som en turistfelle. Carbonara inneholder ikke fløte. Anonymkode: 1ca07...d12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå