Gå til innhold

Respektløst å bruke feil navn på matretter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke det er respektløst. Man trenger ikke å ta seg så nær av alt og ta alt så forferdelig alvorlig. Om jeg kaller pasta med fløte for carbonara så er det jo ingen som dør av det. 

Anonymkode: 29b45...bc3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns ikke det er respektløst. Man trenger ikke å ta seg så nær av alt og ta alt så forferdelig alvorlig. Om jeg kaller pasta med fløte for carbonara så er det jo ingen som dør av det. 

Men det er jo feil, da. :) 

Anonymkode: 889b6...494

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på setting - om man i familien lage vri på retter og av enkelhets grunn bruker et "orignalnavn" synes jeg ikke det er respektløst. F.eks. kan det være at man i familien liker carbonara, men ikke liker svin- da bytter man ut med kylling. Det er også flere som bruker erter og følte og carbona. Der ganske små justeringer og retten smaker mye av det samme.

Skal man ha gjester som ikke kjenner oppskriften, er det mer naturlig å kalle det "pastarett med kylling og fløtesaus". Om man driver restaurant kan man neppe ha kylling opp, men erter og fløte mener jeg er en variansjon som er innenfor.....

... selv husker jeg godt da jeg var utsatt for noen slektninger som sa at det skulle serveres "risotto" - så viste det seg at risen var byttet med pasta og sausen var typisk bolognese. Det var pussig.

Anonymkode: 06fdb...69d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (4 timer siden):

Jeg gjør det samme selv, men jeg hekter meg ikke opp i at andre gjør det annerledes.  Jeg har ingen glede av å være gledesdreper og kanskje ødelegge selvtilliten til en uerfaren hjemmekokk.

Poenget går åpenbart over hodet på deg; problemet er kommunikasjonen, ikke eksperimenteringen på kjøkkenet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen som dør av å bli kalt noe som helst. Et helt merkelig argument å bruke egentlig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også flere som bruker erter og følte og carbona.

Retten du beskriver heter alfredo…

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke så mye om hva man kaller en rett hjemme hos seg selv,men er det på restaurant bør det jo være riktig. 

Når det er sagt har jeg fått en meget god carbonara laget med fløte, på restaurant. I Italia.... 

Anonymkode: 7d513...06d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Italienere virker å ta seg nær av dette. Klassisk eksempel er folk som kaller alle mulige varianter av kremet pasta for carbonara. 

Er dette respektløst? Blir jo litt som om jeg skulle slengt oppi Kokosmelk, hvitløk og ingefær i fårikål gryta, og fortsatt påstått at jeg serverte fårikål 

Anonymkode: c9e79...586

Er du medlem i facebookgruppa "Hva skal vi ha til middag i dag"  hvor det pågår en evig krangel om hva carbonara er? :ler2:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk gjøre hjemme er jo deres sak, men det er skikkelig kjipt når navn på definerte retter brukes feil på restauranter og kafeer. Jeg bestilte en "Sandwich Caprese" på en kafé. For meg er Caprese en rett bestående av tomater, mozzarella og basilikum, og litt olivenolje, salt og evt svart pepper. Jeg så for meg dette puttet inn mellom to skiver brød.

Sandwichen hadde mozzarella, men var ellers fylt med grønn pesto, ruccola og store mengder balsamicoeddik. Dobbelt kjipt for meg som ikke liker eddik, men hvorfor kunne de ikke kalt den sandwich med pesto, mozzarella, ruccola og balsamico eller noe sånt?  Det er jo ikke sånn at caprese høres så fancy ut? Og den faktiske retten deres besto jo av dyrere ingredienser, så det kan jo ikke være for å selge billige ting dyrt heller. Jeg forstår det bare ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kødder ikke med italienere og maten deres.

Jeg tenker ikke på det som respektløst. Jeg tror folk bare sier og tenker litt feil, og veldig mange retter blir jo vannet ut og kommer i mange varianter uten å miste navnet sitt likevel. Carbonara har nok for noen bare blitt en samlebetegnelse for pasta med en form for hvit ostesaus?

Og nå tok du opp carbonara her for det er noe som det jo er en greie å være nazi på og hvor mange kjenner fasiten. Men sånn....... jeg vet nå ikke om alle den asiatiske maten vi driver med her er noe gjenkjennelig for opprinnelseslandene, eller om tacoen vår kan kalles taco i mexico etc... Det er det jeg mener med at det er uvitenhet, du lager kanskje en kinesisk rett som du kaller chow mein eller chop suey eller noe med brokkoli og biff som er vanlig her, men som ikke er vanlig i Kina. Det var bare et eksempel som jeg ikke vet om er helt riktig engang, men du skjønner hvor jeg vil? Da er du ikke respektløs, du vet bare ikke bedre. Du har lært deg å lage en kopi av en kopi av en kopi, med vestlige ingredienser.

Anonymkode: 25f36...6f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalle det respektløst, men det vitner jo om en del kunnskapsløshet og ignoranse. Det er ikke noe som reflekterer bra på en selv for på si det sånn, man viser seg som litt lite intelligent rett og slett. Litt på samme måte som de som uttaler ord feil (nei, det heter ikke påmfri eller bærnésaus). 

Anonymkode: d89dd...c31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg bryr meg ikke så mye om hva man kaller en rett hjemme hos seg selv,men er det på restaurant bør det jo være riktig. 

Når det er sagt har jeg fått en meget god carbonara laget med fløte, på restaurant. I Italia.... 

Anonymkode: 7d513...06d

Jeg har også lest om folk som får salat og brød til lasagne, i italia. Dog aldri opplevd det selv.

Må være på turist-plasser hvor man ikke trenger å bry seg om å opprettholde et godt rykte tenker jeg.

Anonymkode: 20f0e...81d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalle det respektløst, men det vitner jo om en del kunnskapsløshet og ignoranse. Det er ikke noe som reflekterer bra på en selv for på si det sånn, man viser seg som litt lite intelligent rett og slett. Litt på samme måte som de som uttaler ord feil (nei, det heter ikke påmfri eller bærnésaus). 

Anonymkode: d89dd...c31

Det at mange uttaler ord feil blir litt i en annen kategori. Jeg forstår godt hva folk mener når de sier brusjetta istedet for brusketta, hadde derimot stusset litt om det jeg fikk servert var en pinsa.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere skriver, samme hva folk lager og kaller det hjemme. Italienere hadde sikkert blitt sjokka av å se en langpannepizza også.

Men restauranter bør vite hva det er de serverer. Jeg bestilte gyros på restuarant en gang. Fikk en slags snaddertallerken med svinekjøtt og pita. Med kebabsaus. 

Anonymkode: 8a444...6f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Italienere hadde sikkert blitt sjokka av å se en langpannepizza også.

Langpannepizza er i det minste et ærlig navn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha respekt for tradisjonelle retter enten det er norske eller utenlandske. Akkurat som med bunad og andre tradisjoner så handler det om stolthet  og identitet og da bruker man riktige ingredienser og hvis ikke så kaller man det noe annet. 

Anonymkode: fffcd...ddc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har også lest om folk som får salat og brød til lasagne, i italia. Dog aldri opplevd det selv.

Må være på turist-plasser hvor man ikke trenger å bry seg om å opprettholde et godt rykte tenker jeg.

Jeg har opplevd det, hjemme hos italienere. 

Anonymkode: 87c54...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klassiske retter finnes det massevis av oppskrifter på.

Fårikål er høyst sannsynlig en fransk rett der and er byttet ut med får i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg 💩 i hva andre kaller maten de lager. 

Personlig har jeg hatt så mange opplevelser med at folk har invitert meg til *noe og servert *noeannet som de mener er *noe. 

Sånn er livet. Så lenge jeg ikke er allergisk mot det, maten stirrer på meg eller den er gifteg er jeg fornøyd. 

Kommer noen med tunfisk og kaller det rakfisk vil jeg kommentere det, men fornærma hadde jeg ikke blitt!

Anonymkode: 8e1ef...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta med saus basert på egg, parmesan og fløte både ser ut som, smaker som og lukter som pasta carbonara. Godt er det og. Jeg sier ikke høyt at ER carbonara, men i mitt eget hode er det en type carbonara ja. Italienere er sære når det gjelder matrettene sine. Jeg fikk klar beskjed fra en italiener om at pizza med hvit bunn ikke var pizza, selv om den var veldig god. Viktigste var nå at hun likte maten, uavhengig av om den kunne defineres som pizza eller ikke 😂

Oppskrifter på varmmat er stort sett veiledende for min del. Dette med respekt for matretten blir litt flåsete for min del. Jeg lager mat som jeg selv synes er god med ingredienser jeg har tilgjengelig, som er fornuftig å kjøpe og som faktisk blir brukt opp. Er en viltgryte fremdeles en viltgryte om man legger til masse grønnsaker som ikke er i oppskriften? Har servert min vri til flere med stor suksess, og ingen har blitt "krenket" av at det er feil ingredienser. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...