AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #61 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke nødvendigvis overtidsbetalt heller, men å bli betalt for disse timene. Men slik det er nå får jeg betalt for 0 timer når jeg jobba på kvelden. ts Anonymkode: fa590...46e Neida, det er ikke det som skjer. Du får betalt for at du er en hel dag hjemme med barnet ditt, som er sykt. Det vil egentlig si at du er fritatt for arbeid hele denne datoen. (Ikke bare de 8 timene du normalt ville jobbet.) Du må tenke mer på "sykt barn dager" som sykedager. For de fleste av oss, så er det ikke et alternativ hvis vi blir friskere på kvelden, å reise på jobb og jobbe 2 timer, og så kreve betalt for disse timene. Valget da er: 1. Ikke jobbe, og være syk det døgnet vi har meldt fravær på. eller 2. Jobbe noen timer, og være syk resten av dagen. (Da føres det som 6 timer syk, og 2 timer jobb, tilsvarende det man får om man blir syk i løpet av arbeidsdagen.) Hvis du er på jobb, og har jobbet 2 timer, og så blir du eller barnet syk. Da reiser man jo hjem, og tar en sykedag/sykt barn dag. Men man krever ikke ekstra betalt for de 2 timene man var på jobb først. For det er en del av din normale arbeidsdag. Så da er det også naturlig at om arbeidstimene kommer på slutten av dagen, så er ikke de noe bedre betalt enn om de kommer på begynnelsen av dagen. Har du viktige tidsfrister, så kan jo den andre forelderen være hjemme med barnet. Det er jo ikke en uløselig situasjon når man er to. Vi har alltid gjort den vurderingen. Ikke "hvem vil barnet helst ha hjemme", men "hvem av oss er det viktigst at kommer seg på jobb i dag". Anonymkode: dc191...3ba 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #62 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke nødvendigvis overtidsbetalt heller, men å bli betalt for disse timene. Men slik det er nå får jeg betalt for 0 timer når jeg jobba på kvelden. ts Anonymkode: fa590...46e Hallo, du får jo «kompensert» ved at du ikke må bruke en full sykt-barn-dag! Anonymkode: 9242d...40b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #63 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke nødvendigvis overtidsbetalt heller, men å bli betalt for disse timene. Men slik det er nå får jeg betalt for 0 timer når jeg jobba på kvelden. ts Anonymkode: fa590...46e Da får mannen din ta sykt barn neste gang du har en viktig frist. Anonymkode: b9ca1...bd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lt.Dan Skrevet 6 timer siden #64 Del Skrevet 6 timer siden Fy faen for en gjeng med slabbedasker dere er. Kan dere ikke like gjerne kreve ekstra betalt for å i det heletatt gidde å dra på jobb, siden man får samme lønn for å være hjemme istede? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #65 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan kan du ha mulighet til å avspasere timer, men ikke kunne bygge opp plusstid? Er du helt sikker på at du ikke har misforstått noe her? Anonymkode: df11e...fc8 Nei, du misforstår. Jeg har mulighet til å bygge opp plusstid, men da ikke på dager der jeg har brukt egenmelding eller sykt barn dager. Da blir det ikke plusstid før jeg eventuelt har jobbet mer enn 7,5 timer utover tiden jeg var hjemme med barnet. For jeg kan ikke skrive 7,5 time sykt barn og 2 timer jobb. Jeg må da skrive 5,5 timer sykt barn og 2 timer jobb. ts Anonymkode: fa590...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 6 timer siden #66 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en kontorjobb og startet i ny jobb i august. Jeg var hjemme med sykt barn to dager i forrige måned, men da jeg hadde ting med tidsfrister, så dro jeg på jobb på ettermiddagen da mannen min kom hjem. I min tidligere jobb fikk jeg betalt ekstra hvis jeg dro på jobb på kveldstid etter å ha vært hjemme med sykt barn på dagen, mens her er visstnok praksis at da trekkes de timene man har jobbet fra tiden med fravær, slik at istedenfor å få betalt for 7,5 time med sykt barn + f.eks. 2 timer overtid slik jeg ville fått i min tidligere jobb, så får jeg her betalt for 5,5 timer fravær og 2 timer jobb. Jeg syns dette er en litt merkelig måte å gjøre det på. Hvordan er praksis andre steder? Jeg tenker at jeg fremover jo da ikke kommer til å dra på jobb på kvelden hvis jeg har vært hjemme med sykt barn, da jeg jo får akkurat samme lønn uansett, så da blir det jo at jeg jobber gratis på kvelden. En annen ting er jo at man regner vel ikke timer på sykt barn, men dager? Men hvis jeg jobber når jeg har sykt barn en dag, så vil jeg jo plutselig ha så og så mange timer med sykt barn tilgode. Blir dette rett da? Anonymkode: fa590...46e så generøs din tidligere arbeidsgiver var, men er redd det er en praktisk som sjeldent blir brukt, Neste gang forholde du deg ikke til tidsfrister, dette blir sjefens jobb å finne en løsning på. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #67 Del Skrevet 6 timer siden Aldri hørt om. Vi får 80 timer istedet for 10 dager. Veldig praktisk da man ofte må hente midt på dagen, eller et halvstort barn styrer seg litt selv så man kan jobbe litt i løpet av dagen. Anonymkode: 53eba...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gramma Skrevet 6 timer siden #68 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Hippogriff skrev (3 timer siden): Raus - eller bare helt normalt lojal. Har alltid jobbet det jeg kan på sykt barn-dager og aldri falt meg inn at jeg skulle ha ekstra betalt for det enten det har skjedd på dagtid eller kveld. Jeg har jo allerede fått betalt full dag. I tillegg har vi foreldre sammenlignet arbeidsdagene våre og sydd ihop opplegg som gjør at viktige frister kunne blitt overholdt. Har ikke noe inntrykk av at vi har vært spesielt rause, også kolleger har pleid å gjøre det sånn. Heldigvis. Jobbing på dag er ikke temaet her. Har man tid og mulighet til det, er jo ikke dagen med sykt barn spesielt krevende, og fint å utvise litt fleksibilitet når man uansett får betalt. Men å legge inn ekstra timer når arbeidsdagen er over, altså å jobbe gratis, ville jeg bare gjort dersom jeg visste at jeg kunne flekse andre veien og gå tidligere en annen dag. Edit: TS får ikke avspasere timene heller, ser jeg i tråden. Endret 3 timer siden av Gramma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #69 Del Skrevet 5 timer siden Sånt må jo avtales på forhånd. Anonymkode: d97be...36f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #70 Del Skrevet 5 timer siden Å få fullt betalt for en «sykt barn» dag er jo et gode. Ikke mist det av syne i blodtåka etter mer kompensasjon. Dere skjønner ikke hvor godt vi har det i arbeidslivet her i landet. Anonymkode: a6750...ad4 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #71 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det var nødvendig, for det var arbeidsoppgaver med en tidsfrist den dagen. Det hadde vært krise om jeg ikke hadde gjort det. Sjefen bad meg ikke om det, men det er fordi sjefen ikke har oversikt over mine tidsfrister. Men hadde jeg visst at jeg ikke hadde fått noe betalt eller noe for å jobbe disse timene, så hadde jeg jo sagt at sjefen måtte finne noen andre til å gjøre dette, da jeg måtte være hjemme. ts Anonymkode: fa590...46e Du snakker som om du ikke har fått betalt? Du har fått betalt en hel arbeidsdag selv om du bare jobbet 2 timer. Det spiller ingen rolle om du hadde "krav" på sykt barn dag uansett, det er helt urimelig å forvente at arbeidsgiver betaler deg full dag pluss overtid for 2 timers arbeid når du ikke selv er syk. Om du er så sær at du hadde nektet å jobbe 2 små timer uten overtidsbetalt så er du en rigid ansatt som jeg ikke hadde vært veldig innstilt på å være fleksibel med når du trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver neste gang. Anonymkode: 0c51a...180 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5 timer siden #72 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Neida, det er ikke det som skjer. Du får betalt for at du er en hel dag hjemme med barnet ditt, som er sykt. Det vil egentlig si at du er fritatt for arbeid hele denne datoen. (Ikke bare de 8 timene du normalt ville jobbet.) Du må tenke mer på "sykt barn dager" som sykedager. For de fleste av oss, så er det ikke et alternativ hvis vi blir friskere på kvelden, å reise på jobb og jobbe 2 timer, og så kreve betalt for disse timene. Valget da er: 1. Ikke jobbe, og være syk det døgnet vi har meldt fravær på. eller 2. Jobbe noen timer, og være syk resten av dagen. (Da føres det som 6 timer syk, og 2 timer jobb, tilsvarende det man får om man blir syk i løpet av arbeidsdagen.) Hvis du er på jobb, og har jobbet 2 timer, og så blir du eller barnet syk. Da reiser man jo hjem, og tar en sykedag/sykt barn dag. Men man krever ikke ekstra betalt for de 2 timene man var på jobb først. For det er en del av din normale arbeidsdag. Så da er det også naturlig at om arbeidstimene kommer på slutten av dagen, så er ikke de noe bedre betalt enn om de kommer på begynnelsen av dagen. Har du viktige tidsfrister, så kan jo den andre forelderen være hjemme med barnet. Det er jo ikke en uløselig situasjon når man er to. Vi har alltid gjort den vurderingen. Ikke "hvem vil barnet helst ha hjemme", men "hvem av oss er det viktigst at kommer seg på jobb i dag". Anonymkode: dc191...3ba Teoretisk riktig, men for veldig mange er det nå vanlig å jobbe så mye som mulig fra hjemmekontor mens man er hjemme med sykt barn. Selvsagt uten å kreve ekstra betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 4 timer siden #73 Del Skrevet 4 timer siden Jeg skjønner faktisk ikke helt hvorfor du mener at du skal ha betalt for 9,5 time denne dagen, når du faktisk har jobbet 2 timer? Du har fått betalt for 5,5 timer du ikke har jobbet fordi vi er så heldige at vi har gode sykeordninger i dette landet, men igjen - jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha mer betalt? 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #74 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Grei arbeidsplass mannen din har. Bare pass på at nav ikke finner ut at det er bruk av timebasert uttak av sykt barn. (Eller revisor) Anonymkode: 1b358...dc1 Nå har revisjonsselskapene også timebasert uttak av sykt barn fordi det er det som lønner seg for bedriftene. Og det er ikke noe ulovlig i det Anonymkode: a56f1...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #75 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg driver eget firma,gjort det siden 2003. Hovedsaklig basert på praktisk/fysisk arbeid innen transport,lagring reparasjoner av alt fra biler til båter.Jeg lønner mine ansatte selv om dem er syke eller er borte fra jobb av annen årsak. Alt fra begravelse til dyrlegebesøk. Om en av mine ansatte gjør en oppgave som innbringer kapital til firmaet så skal dem da jammen få betalt. Om F,eks Terje får en telefonsamtale på 5 minutter som bringer inn 50K.mens han er hjemme hos sin syke mor klokken 23 på kvelden , skal han da vitterlig få betalt en time for de 5 minuttene. Ja jeg er kapitalist og demokrat. Anonymkode: bec35...f8d Hva hvis Terje får en telefonsamtale som han velger å ta hos sin syke mor kl 23 på kvelden, men han bringer ikke inn penger på det. Får han betalt da? Anonymkode: 9646b...fdf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #76 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Grei arbeidsplass mannen din har. Bare pass på at nav ikke finner ut at det er bruk av timebasert uttak av sykt barn. (Eller revisor) Anonymkode: 1b358...dc1 Hvorfor skal dette være et problem? De er et stort konsern og er en IA bedrift og relativt «firkantede» på regler så regner med de har orden i sakene. Anonymkode: 38ae5...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #77 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en kontorjobb og startet i ny jobb i august. Jeg var hjemme med sykt barn to dager i forrige måned, men da jeg hadde ting med tidsfrister, så dro jeg på jobb på ettermiddagen da mannen min kom hjem. I min tidligere jobb fikk jeg betalt ekstra hvis jeg dro på jobb på kveldstid etter å ha vært hjemme med sykt barn på dagen, mens her er visstnok praksis at da trekkes de timene man har jobbet fra tiden med fravær, slik at istedenfor å få betalt for 7,5 time med sykt barn + f.eks. 2 timer overtid slik jeg ville fått i min tidligere jobb, så får jeg her betalt for 5,5 timer fravær og 2 timer jobb. Jeg syns dette er en litt merkelig måte å gjøre det på. Hvordan er praksis andre steder? Jeg tenker at jeg fremover jo da ikke kommer til å dra på jobb på kvelden hvis jeg har vært hjemme med sykt barn, da jeg jo får akkurat samme lønn uansett, så da blir det jo at jeg jobber gratis på kvelden. En annen ting er jo at man regner vel ikke timer på sykt barn, men dager? Men hvis jeg jobber når jeg har sykt barn en dag, så vil jeg jo plutselig ha så og så mange timer med sykt barn tilgode. Blir dette rett da? Anonymkode: fa590...46e Overtid av fritid..? Nei, selvfølgelig var det feil praksis på sin forrige arbeidsplass. Hvordan kan det være feil med fem timer fravær og to timer på jobb, når det er sannheten? Dersom du tok med barnet på jobb, ville det blitt vanlig dag pluss overtid. Overtid indikerer at man jobber OVER, ikke senere..? Anonymkode: 877ce...9f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #78 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har jo ytt ekstra. Jeg får jo da 100 % lønn som jeg har krav på når jeg er hjemme med sykt barn. Og jeg hadde jo ikke trengt å dra på jobb på kvelden, men jeg gjorde dette for at andre skulle slippe å gjøre de oppgavene som hadde tidsfrist. Men dette får jeg da ingen kompensasjon for, jeg får da fremdeles den samme lønna som om jeg hadde latt være å dra på jobben og heller gitt beskjed om at noen andre må gjøre de oppgavene pga at jeg har sykt barn. ts Anonymkode: fa590...46e Nei, du fikk to timer EKSTRA betalt. Nemlig den tiden du faktisk var på jobb. Det er ikke vanskelig å skjønne.. Anonymkode: 877ce...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #79 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg driver eget firma,gjort det siden 2003. Hovedsaklig basert på praktisk/fysisk arbeid innen transport,lagring reparasjoner av alt fra biler til båter.Jeg lønner mine ansatte selv om dem er syke eller er borte fra jobb av annen årsak. Alt fra begravelse til dyrlegebesøk. Om en av mine ansatte gjør en oppgave som innbringer kapital til firmaet så skal dem da jammen få betalt. Om F,eks Terje får en telefonsamtale på 5 minutter som bringer inn 50K.mens han er hjemme hos sin syke mor klokken 23 på kvelden , skal han da vitterlig få betalt en time for de 5 minuttene. Ja jeg er kapitalist og demokrat. Anonymkode: bec35...f8d Ts fikk jo betalt. Ts fikk full dag betalt for å være hjemme pluss tiden ts var på jobb, nemlig to timer. Ville dine fått overtidsbetaling en dag de ikke er ekstra timer på jobb, så er det snodig praksis fra deg.. Anonymkode: 877ce...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #80 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts fikk jo betalt. Ts fikk full dag betalt for å være hjemme pluss tiden ts var på jobb, nemlig to timer. Ville dine fått overtidsbetaling en dag de ikke er ekstra timer på jobb, så er det snodig praksis fra deg.. Anonymkode: 877ce...9f4 Nei, jeg får ikke betalt noe for tiden jeg var på jobb! Jeg får betalt full dag for sykt barn dagen og ingenting for timene jeg var på jobb. ts Anonymkode: fa590...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå