Gå til innhold

Ikke ekstra lønn når man jobber dager man er hjemme med sykt barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kontorjobb og startet i ny jobb i august. 

Jeg var hjemme med sykt barn to dager i forrige måned, men da jeg hadde ting med tidsfrister, så dro jeg på jobb på ettermiddagen da mannen min kom hjem.

I min tidligere jobb fikk jeg betalt ekstra hvis jeg dro på jobb på kveldstid etter å ha vært hjemme med sykt barn på dagen, mens her er visstnok praksis at da trekkes de timene man har jobbet fra tiden med fravær, slik at istedenfor å få betalt for 7,5 time med sykt barn + f.eks. 2 timer overtid slik jeg ville fått i min tidligere jobb, så får jeg her betalt for 5,5 timer fravær og 2 timer jobb. 

Jeg syns dette er en litt merkelig måte å gjøre det på. Hvordan er praksis andre steder? Jeg tenker at jeg fremover jo da ikke kommer til å dra på jobb på kvelden hvis jeg har vært hjemme med sykt barn, da jeg jo får akkurat samme lønn uansett, så da blir det jo at jeg jobber gratis på kvelden. 

En annen ting er jo at man regner vel ikke timer på sykt barn, men dager? Men hvis jeg jobber når jeg har sykt barn en dag, så vil jeg jo plutselig ha så og så mange timer med sykt barn tilgode. Blir dette rett da?

Anonymkode: fa590...46e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt vanlig praksis. Du har jo ikke jobbet overtid når du har vært hjemme en hel dag og så dratt på jobb to timer.  

Anonymkode: 8fdaa...0ef

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får for min del ingenting dersom jeg jobber litt når jeg er hjemme med sykt barn.

Anonymkode: db8bc...080

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var raust at du slipper å bruke hele dager med sykt barn. Det har jeg ikke opplevd på mine tre arbeidsplasser. Har heller aldri opplevd at man får betalt ekstra for å jobbe litt hvis man kan. Det blir jo litt det samme som at man jobber bare litt hvis man har kapasitet når man tar egenmeldingsdager. Får ikke ekstra for det heller, men man gjør jo det likevel.

Anonymkode: be76e...ab6

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt, helt normalt. Har faktisk ikke hørt om praksisen i din forrige jobb. Ville jo gitt noen litt snodige insitamenter. 

Anonymkode: 894de...645

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev overtid neste gang situasjonen oppstår! Eller drit i tidsfrister.

Anonymkode: 3f559...af0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe poeng i å yte ekstra om man ikke får noe ekstra. 

Anonymkode: c9301...f2a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg blir ringt til å må hente sykt barn, så tar arbeidsgiver hele omsorgs dagen selv om jeg kanskje allerede har jobber 7 timer og hadde kun 1 time igjen av min jobb dag. 
Så her bytter vi ikke på, prøver heller ikke å få det til å gå opp den som er hjemme er hjemme hele dagen, selvom vi kanskje bare har en overlapp på 1 time. 
Så synes det var raust at arbeidsgiver delte opp slik. 

Anonymkode: 6e9d5...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg du har en fleksibel jobb, som gjør til at man kan ha mindre fravær. Synes ikke du skulle fått overtid nei. 

Anonymkode: d9dd3...1bc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om jeg blir ringt til å må hente sykt barn, så tar arbeidsgiver hele omsorgs dagen selv om jeg kanskje allerede har jobber 7 timer og hadde kun 1 time igjen av min jobb dag. 
Så her bytter vi ikke på, prøver heller ikke å få det til å gå opp den som er hjemme er hjemme hele dagen, selvom vi kanskje bare har en overlapp på 1 time. 
Så synes det var raust at arbeidsgiver delte opp slik. 

Anonymkode: 6e9d5...eb4

Oj, den var kjip! Hva slags bransje er dette?

Anonymkode: 62939...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at man får overtid fordi man jobber på kvelden ved sykt barn. Den arbeidsgiveren var skikkelig raus.

Anonymkode: 7ebee...fcd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det siste er riktig. Eller, man skal ikke drite i tidsfrister, men man informerer sjefen (når man melder fra om sykt barn) at man har den og den tidsfristen som pga sykt barn ikke vil kunne overholdes.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke noe poeng i å yte ekstra om man ikke får noe ekstra. 

Anonymkode: c9301...f2a

Hun har jo ikke ytt ekstra. Hun har daffet hjemme en hel dag og så jobbet to små timer og forventer overtidsbetalt for det! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det siste er riktig. Eller, man skal ikke drite i tidsfrister, men man informerer sjefen (når man melder fra om sykt barn) at man har den og den tidsfristen som pga sykt barn ikke vil kunne overholdes.

Hun har jo ikke ytt ekstra. Hun har daffet hjemme en hel dag og så jobbet to små timer og forventer overtidsbetalt for det! 

Jeg har jo ytt ekstra. Jeg får jo da 100 % lønn som jeg har krav på når jeg er hjemme med sykt barn. Og jeg hadde jo ikke trengt å dra på jobb på kvelden, men jeg gjorde dette for at andre skulle slippe å gjøre de oppgavene som hadde tidsfrist. Men dette får jeg da ingen kompensasjon for, jeg får da fremdeles den samme lønna som om jeg hadde latt være å dra på jobben og heller gitt beskjed om at noen andre må gjøre de oppgavene pga at jeg har sykt barn. 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jo ytt ekstra. Jeg får jo da 100 % lønn som jeg har krav på når jeg er hjemme med sykt barn. Og jeg hadde jo ikke trengt å dra på jobb på kvelden, men jeg gjorde dette for at andre skulle slippe å gjøre de oppgavene som hadde tidsfrist. Men dette får jeg da ingen kompensasjon for, jeg får da fremdeles den samme lønna som om jeg hadde latt være å dra på jobben og heller gitt beskjed om at noen andre må gjøre de oppgavene pga at jeg har sykt barn. 

ts

Helt rimelig. Å jobbe 2 timer kveld er ikke "overtid", så du skal ikke ha overtidsbetalt. 

Anonymkode: b9ca1...bd9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Du avklarer eventuell kompensasjon med leder før du reiser på jobb. Helt normalt å ikke betale overtid. For oss ville det blitt overtidstimer på fleksikontoen som kan avspaserer senere.

Anonymkode: 5666c...d95

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver eget firma,gjort det siden 2003. Hovedsaklig basert på praktisk/fysisk arbeid innen transport,lagring reparasjoner av alt fra biler til båter.Jeg lønner mine ansatte selv om dem er syke eller er borte fra jobb av annen årsak.  Alt fra begravelse til dyrlegebesøk. Om en av mine ansatte gjør en oppgave som innbringer kapital til firmaet så skal dem da jammen få betalt. Om F,eks Terje får en telefonsamtale på 5 minutter som bringer inn 50K.mens han er hjemme hos sin syke mor klokken 23 på kvelden , skal han da vitterlig få betalt en time for de 5 minuttene.

Ja jeg er kapitalist og demokrat. 

Anonymkode: bec35...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber i stor privat bedrift. Vi får ikke ekstra betalt hvis vi jobber på kvelden når vi har lagt inn ‘sykt barn’

men ingen forventer det heller. Ville kanskje spurt om å få det som avspasering?

Her er det sånn at hvis vi har jobbet mer enn halve dagen (feks 5 t) så fører de ikke fravær hvis man må reise hjel pga sykt barn

vi gir og tar, begge to 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte ikke dra inn på kvelden. Du kunne sagt nei. Men de fleste av oss jobber litt når det er "sykt barn" særlig når ungene blir større. Kan man ikke så kan man ikke. Om arb.giver ber deg jobbe kveld så må man avklare rammer for det. Det vanlige er vel at man får plusstimer til flex senere.

Anonymkode: f5ce9...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min manns jobb ville disse timene ha gått på fleksitidskontoen og ikke overtid/ekstra timer til utbetaling.

De har og mulighet for timebasert uttak av sykt barn.

Anonymkode: 38ae5...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Overtid oppstår først når man har jobbet mer enn 9 timer per dag. TS beskriver en situasjon hvor hun har jobbet 2 timer på en dag. Skjønner du forskjellen på 2 og 9?

Anonymkode: e6eef...624

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...