AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #101 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan har du tenkt at du skal få riktig hjelp med å stille de samme spørsmålene på forum over flere måneder? Anonymkode: e5e65...2e4 Sånn at jeg har noe å foreslå for legen 🤪 som ikke tar meg mer på alvor enn å si det det er fysisk og psykisk. Og henvise psykisk behandling som ikke hjelper. Så ja- jeg trenger å finne ut av dette selv åpenbart Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #102 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn at jeg har noe å foreslå for legen 🤪 som ikke tar meg mer på alvor enn å si det det er fysisk og psykisk. Og henvise psykisk behandling som ikke hjelper. Så ja- jeg trenger å finne ut av dette selv åpenbart Anonymkode: 34bb5...cf6 Nei, det trenger du ikke. Og det kommer du heller ikke til å gjøre. Du tar jo ikke til deg noe som helst av det folk skriver siden du fortsetter å stille de samme spørsmålene igjen og igjen. Og jeg skrev lenger oppe konkrete forslag til hva du kan gjøre for å få hjelp fra helsepersonell. Anonymkode: e5e65...2e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #103 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke sagt jeg har det. Men mistenker det. Og spurte kun om forskjell på symltomer mellom depresjon og me Anonymkode: 34bb5...cf6 Du bør ikke ha noen formening om du har ME eller ikke uten utredning. De fleste som går gjennom ME utredning viser seg å ha annen sykdom, og ofte er det psyksomatiske underliggende årsaker. Du har hatt så mange tråder at du må tåle at folk sier i fra. Du fikk svar på forskjellen allerede på side 1, og i flere andre tråder. Men du gir deg likevel ikke. Som sagt så blir dette hang up og hyperfokusering. Du klarer ikke ta i mot informasjon, selv om det blir gjentatt igjen og igjen. Klassisk for ADHD. Og som sagt, det er en link mellom ubehandlet ADHD og sterk utmattelse. Med ADHD kommer også et sabla tankekjør, angst, og depresjon. Og dette kan være grunnen til hvorfor du ikke responderer på vanlige medisiner. Man er langt mer sårbar for stress og infeksjoner når man har ADHD. Man trenger ikke ha hyperaktivitet, og man kan ha fortengt symptomer og utfordringer fra ung alder, men så rakner det når man blir eldre og stresset blir for stort. Anonymkode: 9a96d...579 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #104 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sånn at jeg har noe å foreslå for legen 🤪 som ikke tar meg mer på alvor enn å si det det er fysisk og psykisk. Og henvise psykisk behandling som ikke hjelper. Så ja- jeg trenger å finne ut av dette selv åpenbart Anonymkode: 34bb5...cf6 Men du tar jo ikke til deg det som blir sagt. Du har fått konkrete råd i mange tråder, men følger det likevel ikke opp. Så går du i vranglås når det blir for mye spørsmål, og i beste fall svarer du unnvikende. Folk påpeker dette, og da lager du bare nye tråder. Så hvordan mener du at vi skal hjelpe deg? Anonymkode: 9a96d...579 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #105 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du bør ikke ha noen formening om du har ME eller ikke uten utredning. De fleste som går gjennom ME utredning viser seg å ha annen sykdom, og ofte er det psyksomatiske underliggende årsaker. Du har hatt så mange tråder at du må tåle at folk sier i fra. Du fikk svar på forskjellen allerede på side 1, og i flere andre tråder. Men du gir deg likevel ikke. Som sagt så blir dette hang up og hyperfokusering. Du klarer ikke ta i mot informasjon, selv om det blir gjentatt igjen og igjen. Klassisk for ADHD. Og som sagt, det er en link mellom ubehandlet ADHD og sterk utmattelse. Med ADHD kommer også et sabla tankekjør, angst, og depresjon. Og dette kan være grunnen til hvorfor du ikke responderer på vanlige medisiner. Man er langt mer sårbar for stress og infeksjoner når man har ADHD. Man trenger ikke ha hyperaktivitet, og man kan ha fortengt symptomer og utfordringer fra ung alder, men så rakner det når man blir eldre og stresset blir for stort. Anonymkode: 9a96d...579 Jeg tror du diskuterer med en person med kognitiv svikt og alvorlig hjernetåke som er veldig redd, fysisk syk og stressa -som ikke føler seg ivaretatt og er gaslighta i helsevesenet tidligere. slik jeg tolker trådene fra tidligere. Har man ME, LC osv så er det en kjensgjerning at man reagerer veldig og er hypersensitiv på medisiner -ofte pga hypersensitvt og skakkjørt nervesystem. så forstår at vedkommende er skeptisk og forstår at man i den tilstanden er desperat etter en løsning og hjelp, men som ikke har overskudd eller toleransevindu til å hjelpe seg selv. Husker selv i starten av min ME sykdom -man druknet i symtomer fra alle kroppens systemer, det kommer kastet på en og man møter med helsevesen som ikke forstår, så er man så syk at man ikke orker å bli kasteball fordi man føler at man var døden nær -så man ender opp med å prøve finne løsninger selv. Anonymkode: 99f1d...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #106 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men du tar jo ikke til deg det som blir sagt. Du har fått konkrete råd i mange tråder, men følger det likevel ikke opp. Så går du i vranglås når det blir for mye spørsmål, og i beste fall svarer du unnvikende. Folk påpeker dette, og da lager du bare nye tråder. Så hvordan mener du at vi skal hjelpe deg? Anonymkode: 9a96d...579 Om du syntes det er slitsomt så ikke svar vedkommende eller gi råd. Vedkommende er åpenbart redd og desperat, orker antageligvis ikke følge opp pga funskjonsnedsettelse og tidligere opplevelser av å ikke få hjelp i helsevesenet. Har vært så syk selv -så vet hvor fortvilende det er. Anonymkode: 99f1d...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #107 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du syntes det er slitsomt så ikke svar vedkommende eller gi råd. Vedkommende er åpenbart redd og desperat, orker antageligvis ikke følge opp pga funskjonsnedsettelse og tidligere opplevelser av å ikke få hjelp i helsevesenet. Har vært så syk selv -så vet hvor fortvilende det er. Anonymkode: 99f1d...be1 Men det å spamme forum i månedsvis med de samme spørsmålene vil ikke gjøre vedkommende bedre. I tillegg er det faktisk ganske respektløst ovenfor de som faktisk gir gode svar og forsøker å hjelpe. For de gode svarene blir jo helt ignorert når de samme spørsmålene kommer igjen i de neste fem trådene. Anonymkode: e5e65...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #108 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det å spamme forum i månedsvis med de samme spørsmålene vil ikke gjøre vedkommende bedre. I tillegg er det faktisk ganske respektløst ovenfor de som faktisk gir gode svar og forsøker å hjelpe. For de gode svarene blir jo helt ignorert når de samme spørsmålene kommer igjen i de neste fem trådene. Anonymkode: e5e65...2e4 Forstår det -men det får du ikke gjort noe med annet en å la være svare Im du ikke orker bruke energien. Kan jo hende svarene og rådene synker inn etterhvert og gir mening på sikt for vedkommende, men ikke akkurat nå. Er nok en akuttfase av sykdommen. Anonymkode: 99f1d...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #109 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror du diskuterer med en person med kognitiv svikt og alvorlig hjernetåke som er veldig redd, fysisk syk og stressa -som ikke føler seg ivaretatt og er gaslighta i helsevesenet tidligere. slik jeg tolker trådene fra tidligere. Har man ME, LC osv så er det en kjensgjerning at man reagerer veldig og er hypersensitiv på medisiner -ofte pga hypersensitvt og skakkjørt nervesystem. så forstår at vedkommende er skeptisk og forstår at man i den tilstanden er desperat etter en løsning og hjelp, men som ikke har overskudd eller toleransevindu til å hjelpe seg selv. Husker selv i starten av min ME sykdom -man druknet i symtomer fra alle kroppens systemer, det kommer kastet på en og man møter med helsevesen som ikke forstår, så er man så syk at man ikke orker å bli kasteball fordi man føler at man var døden nær -så man ender opp med å prøve finne løsninger selv. Anonymkode: 99f1d...be1 Dette har jeg veldig forståelse for. Har selv hatt alvorlig grad av ME, og derfor vært tålmodig gjennom mange tråder. Jeg vet hvor skakkjørt hjernen kan bli, jeg vet hvor vanskelig prosessen er. Jeg vet også at det ikke er gitt at man har ME selv om man har utmattelse og hjernetåke. Problemet er at TS aldri vil ta til seg det som sies, og det opprettes nye tråder i fleng med samme spørsmål. Hun klarer å opprette tråder på tråder med hyppig intervall, men har ikke overskudd til å bytte fastlege. Hun sier legen sier det er ME, men har likevel ikke vært gjennom utredning. Hun har fått konkrete tips i forhold til utmattelse og kognitiv/mental helse mange ganger, men 2 dager etter kommer likevel nye tråder. Hun sier hun ønsker innspill, får innspill, også er det på´n igjen med det samme i nye tråder. Så dette er litt "utover det vanlige". Anonymkode: 9a96d...579 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #110 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Forstår det -men det får du ikke gjort noe med annet en å la være svare Im du ikke orker bruke energien. Kan jo hende svarene og rådene synker inn etterhvert og gir mening på sikt for vedkommende, men ikke akkurat nå. Er nok en akuttfase av sykdommen. Anonymkode: 99f1d...be1 Disse trådene har pågått i mange mnd. Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #111 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg tror du diskuterer med en person med kognitiv svikt og alvorlig hjernetåke som er veldig redd, fysisk syk og stressa -som ikke føler seg ivaretatt og er gaslighta i helsevesenet tidligere. slik jeg tolker trådene fra tidligere. Har man ME, LC osv så er det en kjensgjerning at man reagerer veldig og er hypersensitiv på medisiner -ofte pga hypersensitvt og skakkjørt nervesystem. så forstår at vedkommende er skeptisk og forstår at man i den tilstanden er desperat etter en løsning og hjelp, men som ikke har overskudd eller toleransevindu til å hjelpe seg selv. Husker selv i starten av min ME sykdom -man druknet i symtomer fra alle kroppens systemer, det kommer kastet på en og man møter med helsevesen som ikke forstår, så er man så syk at man ikke orker å bli kasteball fordi man føler at man var døden nær -så man ender opp med å prøve finne løsninger selv. Anonymkode: 99f1d...be1 Dette traff meg veldig! Takk:) Hvordan fikk du hjelp da? Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #112 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette har jeg veldig forståelse for. Har selv hatt alvorlig grad av ME, og derfor vært tålmodig gjennom mange tråder. Jeg vet hvor skakkjørt hjernen kan bli, jeg vet hvor vanskelig prosessen er. Jeg vet også at det ikke er gitt at man har ME selv om man har utmattelse og hjernetåke. Problemet er at TS aldri vil ta til seg det som sies, og det opprettes nye tråder i fleng med samme spørsmål. Hun klarer å opprette tråder på tråder med hyppig intervall, men har ikke overskudd til å bytte fastlege. Hun sier legen sier det er ME, men har likevel ikke vært gjennom utredning. Hun har fått konkrete tips i forhold til utmattelse og kognitiv/mental helse mange ganger, men 2 dager etter kommer likevel nye tråder. Hun sier hun ønsker innspill, får innspill, også er det på´n igjen med det samme i nye tråder. Så dette er litt "utover det vanlige". Anonymkode: 9a96d...579 Enig med deg også. Hilsen ts. Men det forandrer jo ikke utgangspunktet men at jeg har fått en god bråte psyksisk ut av alt det her. Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #113 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette har jeg veldig forståelse for. Har selv hatt alvorlig grad av ME, og derfor vært tålmodig gjennom mange tråder. Jeg vet hvor skakkjørt hjernen kan bli, jeg vet hvor vanskelig prosessen er. Jeg vet også at det ikke er gitt at man har ME selv om man har utmattelse og hjernetåke. Problemet er at TS aldri vil ta til seg det som sies, og det opprettes nye tråder i fleng med samme spørsmål. Hun klarer å opprette tråder på tråder med hyppig intervall, men har ikke overskudd til å bytte fastlege. Hun sier legen sier det er ME, men har likevel ikke vært gjennom utredning. Hun har fått konkrete tips i forhold til utmattelse og kognitiv/mental helse mange ganger, men 2 dager etter kommer likevel nye tråder. Hun sier hun ønsker innspill, får innspill, også er det på´n igjen med det samme i nye tråder. Så dette er litt "utover det vanlige". Anonymkode: 9a96d...579 Enig med deg også. Hilsen ts. Men det forandrer jo ikke utgangspunktet men at jeg har fått en god bråte psyksisk ut av alt det her. det trenger jo ikke bety at man har tung psykiatrisk lidelse. Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #114 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig med deg også. Hilsen ts. Men det forandrer jo ikke utgangspunktet men at jeg har fått en god bråte psyksisk ut av alt det her. Anonymkode: 34bb5...cf6 Men hva tenker du er grunnen til at du ikke tar til deg informasjon, og fortsetter å hyperfokusere på det samme, selv når du har fått svar? Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #115 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig med deg også. Hilsen ts. Men det forandrer jo ikke utgangspunktet men at jeg har fått en god bråte psyksisk ut av alt det her. det trenger jo ikke bety at man har tung psykiatrisk lidelse. Anonymkode: 34bb5...cf6 Jeg har aldri sagt at du har tung psykiatrisk lidelse. Kan ikke se at noen andre har påstått det heller? Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #116 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har aldri sagt at du har tung psykiatrisk lidelse. Kan ikke se at noen andre har påstått det heller? Anonymkode: 9a96d...579 Du skrev at dette var utover det vanlige Men jeg tenker det er som en annen gmjer skriver, ekstrem hjernetåke, skakkjørt nervesystem, angst, depresjon, traumereaksjon. Ikke at jeg har en psykiatrisk lidelse (i bunn) Trenger håp Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #117 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skrev at dette var utover det vanlige Men jeg tenker det er som en annen gmjer skriver, ekstrem hjernetåke, skakkjørt nervesystem, angst, depresjon, traumereaksjon. Ikke at jeg har en psykiatrisk lidelse (i bunn) Trenger håp Anonymkode: 34bb5...cf6 Hva er det som gjør at du ikke klarer ta til deg svarene men fortsetter å stille de samme spørsmålene? Har du tenkt noe over dette? Anonymkode: e5e65...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #118 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skrev at dette var utover det vanlige Men jeg tenker det er som en annen gmjer skriver, ekstrem hjernetåke, skakkjørt nervesystem, angst, depresjon, traumereaksjon. Ikke at jeg har en psykiatrisk lidelse (i bunn) Trenger håp Anonymkode: 34bb5...cf6 Ja? Og hvordan i all verden tolker du det til "tung psykiatrisk lidelse"? Du trenger håp, men du vil samtidig ikke ta til deg det som blir sagt. Hvorfor tror du selv at du hyperfokuserer, har tankekjør, og fortsetter med nye tråder og spørsmål når du allerede har fått svar? Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #119 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er det som gjør at du ikke klarer ta til deg svarene men fortsetter å stille de samme spørsmålene? Har du tenkt noe over dette? Anonymkode: e5e65...2e4 Ja- skrev jo det. At jeg har seriøs hjernetåke og et ekstremt stressnivå og en angstberedkap Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #120 Del Skrevet 1 time siden Jeg har ME. Jeg fikk den som en "liten" bivirkning av en fysisk sykdom, såkalt postviral ME. Jeg var aldri innom psykolog fordi alt kunne spores tilbake til nevnte sykdom som er kjent for å gi ekstrem utmattelse, jeg var en klokkerein kandidat. Men har også langt tilbake i tid vert deprimert. Selv skiller jeg ganske greit mellom desse to tilstandene, for med "kun" ME har jeg fremdeles ett ganske rikt sjelsliv og ikke minst initiativrik hjerne. Det er så ekstremt mye dagdrømming og planlegging som skjer inni hodet mitt,- på ting jeg skal gjøre "bare jeg blir litt bedre serru" - jeg har lært meg å fryde meg over de helt små tinga i livet, vere glad for det jeg greier og ellers prøver jeg å se vekk i fra det en ikke lenger greier. Jeg orker det jeg orker, hviler når jeg må, osv. Jeg er snill med meg selv, og trøster meg selv, passer på hygiene og vitaminer selv om det egentlig utmatter meg. Når jeg var skikkelig deprimert var jeg slett ikke slik, da var det bare svart alt, og jeg var helt totalt flat i sjelslivet, null glede, null alt. Fant null glede til noe som helst, manglende ork bunna ut i totalt manglede initiativ på alt, bare sov og surra. Jeg har fremdeles flash av det en nok kan kalle en depresjon, men da går det mer på frustrasjon fordi livet ikke helt ble som planlagt, - å gå fra 100 % til å fungere knapt 10 % på ok dager vil vere tungt for alle, og svarte dager blir en naturlig reaksjon på slikt innimellom, men jeg greier å jobbe meg utav dette uten medikamenter, det gredde jeg slett ikke det året jeg sleit med "ekte, klinisk depresjon" Så for meg merker jeg forskjell iallefall. Anonymkode: ddbcf...11d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå