AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #121 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja- skrev jo det. At jeg har seriøs hjernetåke og et ekstremt stressnivå og en angstberedkap Anonymkode: 34bb5...cf6 Vil det si at du ikke husker svarene fra tidligere tråder? Da bør du jo skrive dem ned etterhvert som du får dem, så du slipper å starte så mange tråder om det samme. Anonymkode: e5e65...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #122 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Var velfungerende og aktiv. Men sliten. Så knakk jeg en stund etter covid. Så en covid til. Og da rakna kroppen og jeg ble slik som dette. Og så har den langvarige sykdommen gjort at det mentale har knekt fullstendig Anonymkode: 34bb5...cf6 Hva er grunnen til at du tror det er ME og ikke Long Covid? Symptomene er veldig like. Anonymkode: 133ae...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #123 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja- skrev jo det. At jeg har seriøs hjernetåke og et ekstremt stressnivå og en angstberedkap Anonymkode: 34bb5...cf6 Som annen nevnte; hvis du har så kognitiv svikt at du ikke husker fra minutt til minutt, så må du skrive ned på en lapp. Det er noe jeg lurer på som kan ha betydning. Jeg vet at flere har fått ME pga eksponering av muggsopp på jobb og i hjemmet. Eier du din egen bolig, så kan du kontakte Mycoteam og få tatt luftprøver av inneklimaet. Immunforsvaret blir dårlig overtid, og man blir dermed veldig sårbar for f.eks covid. Muggsopp kan gi både sterk utmattelse og innflammasjonstilstander i hjernen. Du kan også sjekke selv sånn overfladisk. Har du ordentlig ventilasjon på badet som trekker ut all fukt. kan du se noen sorte flekker i tak på bad, på vegger i noen rom, vinduskarmer? Det er ikke alltid det vises, noen ganger er det skjult. Derfor må man ta inneklimaprøver. Kjellerleiligheter/bolig med kjeller er særlig utsatt, men kan oppstå uansett. Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #124 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er grunnen til at du tror det er ME og ikke Long Covid? Symptomene er veldig like. Anonymkode: 133ae...8ca Er ikke det basically det samme? Tenker lc. Men siddn det ikke blir bedre at det er blitt me:/ Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #125 Del Skrevet 7 timer siden Hvis man har fått utløst adhd av det her da- kan man bli seg selv igjen? Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #126 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man har fått utløst adhd av det her da- kan man bli seg selv igjen? Anonymkode: 34bb5...cf6 Skriver du ned eller lagrer svarene du får? For hvis ikke så er det ingen grunn til å svare deg, fordi du kommer bare til å stille samme spørsmål på ny i ny tråd. Anonymkode: e5e65...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #127 Del Skrevet 7 timer siden Selvsagt kan man ha flere ting samtidig. Å påstå noe annet blir bare rart. Jeg tror for eksempel ikke det gjør underverker for psyken å isolere seg og være utslitt. Det er vel heller ikke sånn at ME bare rammer friske, hvis man skal ta utgangspunkt i at ME er en fysisk diagnose. Anonymkode: 9b470...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #128 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man har fått utløst adhd av det her da- kan man bli seg selv igjen? Anonymkode: 34bb5...cf6 Ja, i hvert fall bli bedre. ADHD kan behandles med medisiner, og ikke minst tiltak for å unngå triggere. Men det er jo en prosess. Det er ekstremt krevende for en kropp å ha tankekjør, det tapper krefter. Medisiner hjelper for dette. Det viktigste er å få riktig diagnose, og for å få det må du utredes. Min anbefaling er å kontakter fastlegen via e-konsultasjon, hvor du kort forklarer at du mistenker at du kan ha udiagnosert ADHD, og at dette kan bidra til sykdomsforløpet ditt. Du ønsker derfor utredning for dette. I tillegg be om ME utredning hos spesialister. Men så må du spesifisere på et ark hva som er problemene/symptomene, og siden du er så dårlig med hjernetåke bør du bruke tid på å skrive ned i forkant. Jeg kan godt hjelpe deg med det. Men da må du også gjøre det. Og, man får ikke "utløst" ADHD, ADHD er noe man alltid har hatt. Men særlig kvinner er gode på å kamuflere, og får ikke de store problemene før godt voksen alder. Du må nesten tenke etter om du hadde symptomer fra ung alder. F.eks problemer med konsentrasjon, unormalt mye dagdrømming og forsvinne vekk i egne ting. Hyperfokusering, følelsesregulering, sosiale vansker, eller andre ting. Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #129 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvsagt kan man ha flere ting samtidig. Å påstå noe annet blir bare rart. Jeg tror for eksempel ikke det gjør underverker for psyken å isolere seg og være utslitt. Det er vel heller ikke sånn at ME bare rammer friske, hvis man skal ta utgangspunkt i at ME er en fysisk diagnose. Anonymkode: 9b470...275 Ingen som har sagt at man ikke kan ha flere ting samtidig? Nå er ME syke isolerte fordi de ikke kan gå ut. Jada, kreftpasienter får ME som følge av kreftehandling også, så selvsagt rammer det ikke bare friske. Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #130 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, i hvert fall bli bedre. ADHD kan behandles med medisiner, og ikke minst tiltak for å unngå triggere. Men det er jo en prosess. Det er ekstremt krevende for en kropp å ha tankekjør, det tapper krefter. Medisiner hjelper for dette. Det viktigste er å få riktig diagnose, og for å få det må du utredes. Min anbefaling er å kontakter fastlegen via e-konsultasjon, hvor du kort forklarer at du mistenker at du kan ha udiagnosert ADHD, og at dette kan bidra til sykdomsforløpet ditt. Du ønsker derfor utredning for dette. I tillegg be om ME utredning hos spesialister. Men så må du spesifisere på et ark hva som er problemene/symptomene, og siden du er så dårlig med hjernetåke bør du bruke tid på å skrive ned i forkant. Jeg kan godt hjelpe deg med det. Men da må du også gjøre det. Og, man får ikke "utløst" ADHD, ADHD er noe man alltid har hatt. Men særlig kvinner er gode på å kamuflere, og får ikke de store problemene før godt voksen alder. Du må nesten tenke etter om du hadde symptomer fra ung alder. F.eks problemer med konsentrasjon, unormalt mye dagdrømming og forsvinne vekk i egne ting. Hyperfokusering, følelsesregulering, sosiale vansker, eller andre ting. Anonymkode: 9a96d...579 Aldri hatt det nemlig. Så jeg tror det er noe annet. Som sagt. takk for svar Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #131 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri hatt det nemlig. Så jeg tror det er noe annet. Som sagt. takk for svar Anonymkode: 34bb5...cf6 Lagrer du svarene? Sånn at du slipper å spørre om det samme igjen når du får gode svar? Anonymkode: e5e65...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #132 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen som har sagt at man ikke kan ha flere ting samtidig? Nå er ME syke isolerte fordi de ikke kan gå ut. Jada, kreftpasienter får ME som følge av kreftehandling også, så selvsagt rammer det ikke bare friske. Anonymkode: 9a96d...579 Og da blir man «gal», deprimert redd og traumatisert Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #133 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): nær -så man ender opp med å prøve finne løsninger selv. Anonymkode Jeg opplever ikke at ta søker løsninger. Hun søker bekreftelse på at hun har ME. Uansett om hun har ME, utmattelse, utbrenthet eller depresjon kan hun finne hjelp. For eksempel gjennom mindfullness, pusteteknikk, naturen hvis det er mulig, masse bra helsepodcaster der man kan få inspirasjon. Anonymkode: 97467...a9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #134 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aldri hatt det nemlig. Så jeg tror det er noe annet. Som sagt. takk for svar Anonymkode: 34bb5...cf6 Ok. Du må uansett be om ME utredning da, av spesialister. Du kan sende fastlegen din melding på e-konsultasjon via helsenorge.no. "Jeg har hatt alvorlig utmattelse så lenge nå, og ønsker å be om henvisning til spesialister for videre utredning for ME". F.eks. Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #135 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og da blir man «gal», deprimert redd og traumatisert Anonymkode: 34bb5...cf6 Jeg kjenner ærlig talt ingen med ME som ble gale eller mentalt syke. Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #136 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Aldri hatt det nemlig. Så jeg tror det er noe annet. Som sagt. takk for svar Anonymkode: 34bb5...cf6 Lagrer du denne tråden så du ikke trenger å spørre om ME vs depresjon igjen? Anonymkode: e5e65...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #137 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg kjenner ærlig talt ingen med ME som ble gale eller mentalt syke. Anonymkode: 9a96d...579 Det er vel rimelig mange med me som får en psykisk reaksjon på det Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #138 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel rimelig mange med me som får en psykisk reaksjon på det Anonymkode: 34bb5...cf6 Ja, jeg har selvsagt også fått en reaksjon på langvarig og alvorlig sykdom. Men ikke "gal" eller mentalt syk. Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #139 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg har selvsagt også fått en reaksjon på langvarig og alvorlig sykdom. Men ikke "gal" eller mentalt syk. Anonymkode: 9a96d...579 Hva legger du i mentalt syk? Anonymkode: 34bb5...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #140 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva legger du i mentalt syk? Anonymkode: 34bb5...cf6 Sterk angst osv. Det er jo alltid grader av lidelser. Det er forskjell på mild og situasjonsbetinget angst, og invalidiserende angst. Anonymkode: 9a96d...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå