AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Jeg fikk stipulert ca 4000.- per krone fordi jeg er munntørr. Ordinær pris var visst nesten 10.000, så sparer jo en del. Jeg har en stund vurdert å fjerne alle tenner og få proteser, men tannlegen hadde ikke valgt det om han var meg. Hva ville dere gjort kroner eller proteser? Er kroner holdbare over lang tid? Anonymkode: 8b508...404 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplejuice123 Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Ville ha valgt kroner nå. De Varer ca 10 år, men det varierer. I mellomtiden kan du spare til proteser. For SÅ dyrt er proteser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk stipulert ca 4000.- per krone fordi jeg er munntørr. Ordinær pris var visst nesten 10.000, så sparer jo en del. Jeg har en stund vurdert å fjerne alle tenner og få proteser, men tannlegen hadde ikke valgt det om han var meg. Hva ville dere gjort kroner eller proteser? Er kroner holdbare over lang tid? Anonymkode: 8b508...404 Kroner er det meningen at du skal ha resten av livet. Jeg har hatt midlertidig trådklammeprotese og anbefaler deg derfor ikke å gå for proteser. De er forferdelige å bruke. Men det spørs jo litt hvilke tenner du må erstatte. Ene kronen jeg har hatt har jeg hatt i over 30 år, før roten knakk og jeg måtte erstatte tannen. Er du i tillegg Munntørr så vil du få enda større problemer med proteser enn med kroner. Kommer jo her an på alderen din. Er du nærmere 70 enn 40 så kan gebiss være noe du kan leve med. Trekker du tennene så har du ingen vei tilbake enn gebiss. Da får du sloss med både proteser og med å tygge/spise. Anonymkode: 44aec...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden Eplejuice123 skrev (12 minutter siden): Ville ha valgt kroner nå. De Varer ca 10 år, men det varierer. I mellomtiden kan du spare til proteser. For SÅ dyrt er proteser Hun er Munntørr, da får hun dekket ca 65% av utgiftene til tannlege og spesialpriser på proteser/kroner. (Helfotakster i det gule heftet). Anonymkode: 44aec...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kroner er det meningen at du skal ha resten av livet. Jeg har hatt midlertidig trådklammeprotese og anbefaler deg derfor ikke å gå for proteser. De er forferdelige å bruke. Men det spørs jo litt hvilke tenner du må erstatte. Ene kronen jeg har hatt har jeg hatt i over 30 år, før roten knakk og jeg måtte erstatte tannen. Er du i tillegg Munntørr så vil du få enda større problemer med proteser enn med kroner. Kommer jo her an på alderen din. Er du nærmere 70 enn 40 så kan gebiss være noe du kan leve med. Trekker du tennene så har du ingen vei tilbake enn gebiss. Da får du sloss med både proteser og med å tygge/spise. Anonymkode: 44aec...e82 Jeg er nærmere 60, men høres ut som jeg skal gå for kroner. Hvis de varer i 30 år også, så har jeg tenner resten av mitt liv. Anonymkode: 8b508...404 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg er nærmere 60, men høres ut som jeg skal gå for kroner. Hvis de varer i 30 år også, så har jeg tenner resten av mitt liv. Anonymkode: 8b508...404 Enig med deg. Men der er ett unntak, og det er dersom du knekker roten på tanna, da faller både roten og kronen ut, og begge deler er ubrukelig. Det skjedde med to av mine tenner. Men er røttene dine fine, noe tannlegen ser på røntgen, så er jeg enig i din avgjørelse om å gå for kroner. Anonymkode: 44aec...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig med deg. Men der er ett unntak, og det er dersom du knekker roten på tanna, da faller både roten og kronen ut, og begge deler er ubrukelig. Det skjedde med to av mine tenner. Men er røttene dine fine, noe tannlegen ser på røntgen, så er jeg enig i din avgjørelse om å gå for kroner. Anonymkode: 44aec...e82 Jeg skal forsøke å huske nevne dette for tannlegen. Har time om ett par uker hvor han skal gå over og sjekke. Helt hva han skal sjekke vet jeg ikke, men kanskje det er dette du nevner han mener. Hvis rota ryker, vil det da si det blir ett åpent rom der den tanna var? At det blir permanent fordi det ikke er mulig å sette inn ny krone der igjen? Anonymkode: 8b508...404 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden Noen av kronene mine har vart i ca 20 år. Den ene krona knakk nylig men skal ikke bytte før neste år. Den løsna ikke og tanna under ramla heller ikke ut. Original tanna blir som regel filt ganske langt ned og det skal mye til før den ramler ut men krona. I tillegg er jo røttene døde så en kjenner ingenting. Tenner som har krone er som regel rotfylte. Anonymkode: dc16b...86b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden Jeg er 80++ og har kroner som har vart i over 50 år. Min erfaring er at kroner som er godt tilpasset bør vare livet ut. Dårlige kroner gir stort sett problemer med en gang. Jeg ville hørt på tannlegen og beholdt tennene så lenge som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skal forsøke å huske nevne dette for tannlegen. Har time om ett par uker hvor han skal gå over og sjekke. Helt hva han skal sjekke vet jeg ikke, men kanskje det er dette du nevner han mener. Hvis rota ryker, vil det da si det blir ett åpent rom der den tanna var? At det blir permanent fordi det ikke er mulig å sette inn ny krone der igjen? Anonymkode: 8b508...404 Knekker roten, må tronen trekkes, eller kan du få en kjempeinfeksjon, med tiden. Jeg har fått in implantat på den enten knekte roten, og krone på implantater. Dette er fremme i munnen og lite pent å gå tannløs. Nå venter jeg på avgjørelse om jeg kan få implantat lengre bak i munnen og at tannlegene finne rut hvordan dette kan gjøres. Er ikke det mulig får jeg en bro. Da bruker de tannen bak og tannen foran til å feste nye tenner på, slik at det blir en krone der tannen mangler. Men knekker en da en rot på tannen foran eller bak der broen festes, så er hele broen ødelagt, og derfor ønsker jeg implantat. Vil tro at tannlegen din ikke snakker om bro, fordi du er Munntørr, og da er både bro og implantat mindre vellykket enn krone som festet på rot du allerede har. Men dette er tro på bakgrunn av erfaring og informasjon, ikke noe jeg faglig vet, da jeg ikke har noen utdannelse om tenner. Anonymkode: 44aec...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen av kronene mine har vart i ca 20 år. Den ene krona knakk nylig men skal ikke bytte før neste år. Den løsna ikke og tanna under ramla heller ikke ut. Original tanna blir som regel filt ganske langt ned og det skal mye til før den ramler ut men krona. I tillegg er jo røttene døde så en kjenner ingenting. Tenner som har krone er som regel rotfylte. Anonymkode: dc16b...86b Tenner med krone er ikke nødvendigvis døde og rotfylle. Jeg har flere tenner med krone som ikke er rotfylle enn som er. Og jeg har et rikt utvalg av kroner grunnet sykdom. Anonymkode: 44aec...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå