Gå til innhold

Fortelle barna om årsaken til skillsmisse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sannheten uten å si noe stygt om hverandre tenker jeg er den beste veien videre. Sannheten er at far ikke ønsker fortsette som familie med mor som partner for han har truffet en annen over lang tid og ønsker bygge sin fremtid med selv om det ikke endrer rollen som far. Det må far stå i tenker jeg. 

Endret av Carrot
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du skal si sannheten, med modifikasjoner. At du ikke ville skilles og syntes det var veldig leit, men at det måtte bli sånn fordi pappaen deres ikke lengre hadde de rette følelsene. Det er ikke alt som kan fikses dessverre, selv om man gjerne vil. 

Jeg hadde ikke nevnt utroskap eller overlapping, rett og slett for å ikke lage ett dårlig forhold mellom far og barn. Det blir mer belastende for de å vite enn å ikke vite, men var det ett stygt brudd og «alle» vet han var utro ville jeg kanskje vurdert annerledes. 

Det viktigste for de nå er at de ser og opplever at det kommer til å gå bra likevel. 

Mamma og pappa er fortsatt mamma og pappa selv om dere ikke bor sammen mer. 

Anonymkode: d21a9...020

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (8 minutter siden):

sannheten uten å si noe stygt om hverandre tenker jeg er den beste veien videre. Sannheten er at far ikke ønsker fortsette som familie med mor som partner for han har truffet en annen over lang tid og ønsker bygge sin fremtid med selv om det ikke endrer rollen som far. Det må far stå i tenker jeg. 

Dette syns jeg høres ut som en bra løsning for TS. 

Anonymkode: df6a0...861

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er at foreldre også er mennesker. At det er ekstremt krevende, nærmest umulig, å over tid å fortsette en relasjon som ikke fungerer. Sannheten er også at det alltid vil være en som må si at nok-er-nok, denne gangen var det far. Og at du derfor er ekstra lei deg nå, men også forstår hvorfor far gikk, da du heller ikke hadde det bra i relasjonen. 

Å trekke inn utroskap, det synes jeg ikke en 9 og 13 åring trenger å vite om egen far. 

Men med en slik forklaring så får du frem at du har det ekstra vondt, og at det var far som. tok valget. 

Anonymkode: 15242...219

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min psykolog sa at jeg måtte være ærlig med barna om grunnen til brudd. Det kunne fort bli slik at de lagde seg sine egne historier i hodet sitt når de ikke fikk vite sannheten. Da kom de ofte til å legge skylden på den som er hovedforsørgeren.

Anonymkode: 2be4d...516

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for mange innspill. Liten tilleggsopplysning. Hadde uansett aldri tenkt til å si noe om utroskap da forholdet til «elskerinnen» ikke er offentlig, og selv om det går rykter er det ikke avgjørende for bruddet. Hun er forøvrig moren til en av barnas venner, så det hadde vært helt krise for ungene å få greie på det.

Anonymkode: ecbc5...68e

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har barna ikke noe med. Det er dårlig gjort å legge dette på barna. Selv hatt foreldre som har gjort dette, og det ødela så mye. 

Dere vokste fra hverandre, og dere sluttet å være kjærester. Svar at det er en sak mellom de voksne. Dra aldri barna inn i de voksne sine problemer. 

Anonymkode: fc51b...f4c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten. Uten å snakke nedsettende om den andre parten.

Anonymkode: 7f323...21f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nope. Mannfolk skal da ikke få slippe billig unna ved å være drittsekker, men at mor og alle andre dekker over for dem og lyver. Det er ingen krise å forklare at pappa har funnet ei annen. Sånt skjer, dessverre. Ikke altfor sjeldent heller.

Anonymkode: f833e...c0f

At mor synes far er en drittsekk behøver ikke overføres til barna. Dessuten ha kanskje far en helt annen versjon av det som har skjedd og da settes ungene virkelig i en skvis. Mor og far bør bli enige om hvordan de forteller barna dette.

Anonymkode: 63d61...bcd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er voksen og du tar ansvar for dine egne følelser.

Montgomery skriver det i boka si om barneskoleårene:

"Det kan selvfølgelig være mange årsaker til at et forhold er nødt til å ta slutt, men historien dere forteller barnet må bygge på en form for sannhet som barnet kan forstå, og den må unngå å fordele skyld mellom dere"

"Selv om barnet fremstår mer voksten har det for eksempel ingen forståelse av et voksent kjærlighetsliv."

"I et brudd er det gjerne en tendens til at barnets følelser får mindre plass fordi så mange andre er fortvilet eller har sterke ønsker. Mange foreldre finner stor trøst i barnet når alt annet i livet rakner. Men å være den som trøster og muntrer opp er en altfor tung jobb for et barn. Dine følelser er ditt ansvar, ikke barnets. Skolebarn forstår mye og lite på en og samme tid. De forstår hva en skilsmisse er, de forstår hva konsekvensene blir, men de forstår sjelden de voksne vurderingene og følelsene som ligger bak. de kan trøste, men da trøster de for noe de ikke helt forstår. Det er grunnen til at de får problemer når de havner i trøsterollen."

"Skal du g gjennom en skilsmisse i disse årene er det viktigere enn noen gang å prøve å finne noen andre som kan støtte og forstå deg, slik at barnet ikke havner i denne posisjonen. Du skylder barnet å sette det fri fra dine bekymringer og sorger."

"Barn har det best hvis de kan få leve med å elske begge foreldrene sine. De kjenner det selv, at de har begge foreldrene i seg. Da blir det en vond øvelse å måtte se på den ene halvparten av seg selv som dårlig". 

Anonymkode: 23e44...287

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Jeg ville kjørt full åpenhet til mine barn, om hvorfor mamma og pappa går fra hverandre.

Om grunnen er utroskap eller annen drittsekkoppførsel, så får man nesten takke seg selv for å ødelegge forholdet til sine barn.

Anonymkode: 1a153...a03

Dette er helt feil. Utroskap oppstår ikke i et vakuum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Mannfolk skal da ikke få slippe billig unna ved å være drittsekker, men at mor og alle andre dekker over for dem og lyver. Det er ingen krise å forklare at pappa har funnet ei annen. Sånt skjer, dessverre. Ikke altfor sjeldent heller.

At pappa har funnet en annen er et problem som begge foreldrene er skyld i. I alle fall ovenfor barna. At mor føler seg sveket er én ting, men her har det sviktet hos begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skilsmissen er en sak mellom deg og eksen, ingen andre, ikke en gang barna. Det er stort sett den som blir forlatt som vil at barna skal vite sannheten. De er ofte bitre og vil ha noen på sin side og liker ikke at barna er like glade i og har et like nært forhold til den forelderen som forlot partneren sin. Hold barna utenfor skilsmissen deres. De trenger faktisk ikke vite sannheten. Det er ikke noe de har rett på og det kan i verste fall føre til et dårligere forhold til den ene forelderen (og i motsetning til hva enkelte tror trenger det ikke være den forelderen som gjorde noe "galt" i ekteskapet). Du ønsker å fortelle barna for DIN skyld, ikke deres, og det er egoistisk. Det går an å si at det er vondt å skilles uten at man tillegger noen skyld.

Anonymkode: 8ac53...7bc

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for mange innspill. Liten tilleggsopplysning. Hadde uansett aldri tenkt til å si noe om utroskap da forholdet til «elskerinnen» ikke er offentlig, og selv om det går rykter er det ikke avgjørende for bruddet. Hun er forøvrig moren til en av barnas venner, så det hadde vært helt krise for ungene å få greie på det.

Anonymkode: ecbc5...68e

hvordan tror far og denne damen at de skal kunne holde dette hemmelig i lengden? Folk er ikke dumme, med en gang de er "Offentlige" vil noen foreldre snakke sammen og barna får vite det - jeg ville vært åpenmed ungene først for å forberede dem og gjøre dem i stand til å stå i det som kommer som følge av fars valg - hva hennes barn anngår er det hennes problem, men jeg ville som barn selv syns det var vanskelig om min far ble kjæreste med kompisens mor i en slik situasjon fordi selv et barn på ni år skjønner at det er noe mer enn bare at de plutselig liker hverandre når noe slikt skjer og en på 13 skjønner det definitivt.. 

Anonymkode: f4125...40b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

At pappa har funnet en annen er et problem som begge foreldrene er skyld i. I alle fall ovenfor barna. At mor føler seg sveket er én ting, men her har det sviktet hos begge.

du må forklare hvordan du mener mor er skyld i at far har en affære og vil skilles? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrot skrev (Akkurat nå):

du må forklare hvordan du mener mor er skyld i at far har en affære og vil skilles? 

Mor er ikke skyld i selve affæren, men mor har sin andel av skyld i at forholdet gikk så dårlig at far så dette som eneste utvei. Han tok et elendig valg, men hun er likevel en del av det dårlige ekteskapet. Man er to om et forhold, det er aldri slik at den ene er perfekt og har gjort alt riktig og den andre har gjort alt galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mor er ikke skyld i selve affæren, men mor har sin andel av skyld i at forholdet gikk så dårlig at far så dette som eneste utvei. Han tok et elendig valg, men hun er likevel en del av det dårlige ekteskapet. Man er to om et forhold, det er aldri slik at den ene er perfekt og har gjort alt riktig og den andre har gjort alt galt. 

du har tydeligvis vokst opp veldig bekyttet for de aller fleste som opplever å bli bedratt vil være uenig i at de har bidratt til det valge den andre tok. Og de som bedrar som sier det var fordi forholdet var så dårlig har ofte ikke en gang et ønske om å gjøre det bedre, de vil egentlig fritas ansvar og gå derfra helt uten en pplett på sin kappe.

Jeg har selv opplevd å bli bedratt, og for meg kom det som lyn fra klar himmel, selv mannen inrømmet at han hadde det bra i vårt forhold men at når muligheten bød seg tok han den impulsivt fordi han kunne, uten tanke på konsekvensene, han angret men da var liksom faktum der og han hadde ødelagt tilliten vi hadde til hverandre ved å velge som han gjorde.

Selv om vi valgte fortsette sammen ble det aldri helt det samme og til slutt endte det med at vi gikk hver til vårt uten at selve utroskapen var grunne til dette når den tid kom.

Mor har ikke noe ansvar eller eierskap til fars valg, det å tillegge henne dette ansvaret er å undergrave fars evner og eierskap til egne valg, det er helt feil og dårlig gjort - og ærlig talt en meget gammeldags holdning å ha. 
Mor kan ha kjempet for forholdet alt hun kan - noe TS også skriver at hun gjorde. så jo, når det kommer til å VELGE være utro, VELGE å forlate en relasjon så er det KUN den som tar valget som eier ansvaret slik jeg ser det. 

Endret av Carrot
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har barna ikke noe med. Det er dårlig gjort å legge dette på barna. Selv hatt foreldre som har gjort dette, og det ødela så mye. 

Dere vokste fra hverandre, og dere sluttet å være kjærester. Svar at det er en sak mellom de voksne. Dra aldri barna inn i de voksne sine problemer. 

Anonymkode: fc51b...f4c

De har jo ikke vokst fra hverandre. Han har vært utro over lang tid, og fortsetter å knulle mora til barnas kompiser. Han kunne liksom ikke tråkke mer i salaten enn dette. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eneste utvei? Dere utro menn MÅ slutte å legge skylda på kvinnen for at dere plutselig "snublet og falt inn i fitta til ei annen dame". Enda mor til barnas nære kompiser! Hvordan er det mulig å synke så lavt? Man er to om et forhold, ja. Selvfølgelig. Men det er kun én her som har valgt å pule en annen. Man MÅ ikke pule andre. Det er ingen menneskerett å pule. Foreldre som ønsker godt samarbeid etter bruddet, lar være å pule andre mens forholdet fortsatt består, og venter med sex til man er FERDIG. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...