AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #41 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Greit at du har en bakterie sykehuset ikke ønsker. Men det betyr ikke automatisk at du har nedsatt arbeidsførhet. Er du 100% arbeidsfør, så gjør fastlegen det riktig i ikke å sykemelde. Dette er en sak mellom deg og arbeidsgiver. Ikke legen. Anonymkode: 64210...4c4 Hvis det er snakk om MRSA, så er man ikke arbeidsfør når man skal saneres. Dette er en svært krevende prosess, både fysisk og psykisk. Se her: https://sykepleien.no/2021/04/sykepleieren-ble-smittet-med-mrsa-vil-bekjempe-stigmaet Anonymkode: 9590e...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #42 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis det er snakk om MRSA, så er man ikke arbeidsfør når man skal saneres. Dette er en svært krevende prosess, både fysisk og psykisk. Se her: https://sykepleien.no/2021/04/sykepleieren-ble-smittet-med-mrsa-vil-bekjempe-stigmaet Anonymkode: 9590e...3df Jeg er klar over det. Det er komplekse eksempler fra helseforetakene i MRSA tilfeller. Feks sykepleiestudenter som må avbryte studier, ansatte som ikke lenger kan jobbe med pasientkontakt etc. Diskusjonen blir ofte at den ansatte er arbeidsfør, men kan ikke ha pasientkontakt. Spørsmålet blir da om omplassering/alternative oppgaver er mulig. Noe det selvfølgelig ikke alltid er. Anonymkode: 64210...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplejuice123 Skrevet 6 timer siden #43 Del Skrevet 6 timer siden Du kan bruke egenmelding? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #44 Del Skrevet 4 timer siden Spesialisten ba meg purre på legen, noe jeg har gjort. Bare å vente da.. Anonymkode: 0c9e9...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 4 timer siden #45 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er på egenmelding nå, men synes det blir helt feil. Er smittsom med resistent bakterie. Skal høre med spesialist igjen i dag. Anonymkode: 0c9e9...513 Det er selvsagt ikke feil å bruke egenmelding. Egenmelding skal brukes før legen skrive sykemelding. Du får jo lønn/sykepenger i begge tilfellene, så her mener jeg du tar problemene på forskudd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #46 Del Skrevet 4 timer siden Hensatt skrev (2 minutter siden): Det er selvsagt ikke feil å bruke egenmelding. Egenmelding skal brukes før legen skrive sykemelding. Du får jo lønn/sykepenger i begge tilfellene, så her mener jeg du tar problemene på forskudd. Bruker vi egenmelding blir vi kalt inn på møte. Og jeg hadde egenmelding sist uke for det samme. Så lenge spesialist anbefaler bør det høres. Anonymkode: 0c9e9...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #47 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bruker vi egenmelding blir vi kalt inn på møte. Og jeg hadde egenmelding sist uke for det samme. Så lenge spesialist anbefaler bør det høres. Anonymkode: 0c9e9...513 Men sykehuset må jo skjønne hvorfor du bruker egenmld når de ikke vil at du skal møte opp. Anonymkode: a0d9f...a3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 4 timer siden #48 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bruker vi egenmelding blir vi kalt inn på møte. Og jeg hadde egenmelding sist uke for det samme. Så lenge spesialist anbefaler bør det høres. Anonymkode: 0c9e9...513 Arbeidsgiver har ikke noe med hvorfor du bruker egenmelding utenom å melde fra dersom de mener du misbruker ordningen. Aldri hørt at man blir kalt inn til møte for en egenmelding, så her må det ligge noe mer bak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #49 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fastlege sykmelder ikke. Spesialist anbefaler sykmelding og skrev dette til fast legen. Jobben vil ikke ha meg inn pga sykdommen. Hva gjør en da? Anonymkode: 0c9e9...513 Går på jobb likevel, og forklarer situasjonen. Jobben hadde så måtte ta valget, gi meg lønnet permisjon eller lignende, om jeg ikke har egenmeldingsdager å ta av, eller la meg utføre mitt arbeid. Arbeidskontrakten min viser ikke noe klar fasit på problematikken. Jeg hadde i hvert fall ikke valgt å tape penger fordi legen min mener jeg ikke er syk nok til SM. Selv om jeg mulig hadde vært uenig, hadde jeg likevel forhold meg til det, og dermed krevd å få ordnet så jeg får jobbet og tilhørende lønning. Om jobben ikke vil ha meg fysisk, så får de gi meg hjemmekontor (noe mange av oss er vant med både før, etter og særlig under pandemien). Hvis jobben nekter meg å jobbe, så bryter de arbeidskontrakten min etter hva jeg kan se. Anonymkode: 7767e...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #50 Del Skrevet 3 timer siden Vedr. spesialist - jeg har vært i helsevesenet grunnet kronisk sykdom i et par tiår nå. At én spesialist sier har jeg forstått at ikke nødvendigvis betyr noe som helst, særlig ikke om det er en majoritet som er uenig. Fastlegen min er for øvrig også spesialist. Vanskelig situasjon, men jeg ville ikke laget hakk i plata og repetert "en spesialist sa sånn og sånn" når du får andre kontrabeskjeder. Har du helse til det, dra på jobb. Har du overhodet ikke helse til å dra på jobb, så klag inn fastlegen i de rette instanser (kommuneoverlege, statsforvalter/fylkeslege osv.). Men basert på HI tolker jeg det slik at du ikke drar på jobb fordi jobben sier de ikke ønsker deg der. Hadde jobbet min nektet meg å møte opp, så hadde jeg likevel helt, helt klart krevd lønn og vist til arbeidskontrakten min. Anonymkode: 7767e...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #51 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Bruker vi egenmelding blir vi kalt inn på møte. Og jeg hadde egenmelding sist uke for det samme. Så lenge spesialist anbefaler bør det høres. Anonymkode: 0c9e9...513 Hvis du blir innkalt på møte kan du jo gå på jobb? Anonymkode: eb89c...3bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #52 Del Skrevet 3 timer siden Det er mulig nevnt i tråden, men dialogmøte høres veldig passende ut her, hvor fastlege, øvrig helsepersonell, arb.giver og ev. andre relevante stiller. Et slikt møte kan avklare mye. Du kan be om dette. For egen del har jeg ved langtidssykdom hatt åpen og god dialog med NAV, som igjen har hjulpet meg mye. I tillegg har jeg en fastlege som jeg stoler på faglig, så om fastlegen foreslår at jeg skal forsøke arbeid, så gjør jeg det jeg kan for å få til det, før jeg drar tilbake til fastlegen med tilbakemeldinger om hvordan det har gått. Anonymkode: 7767e...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #53 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det er feil - jeg har jobbet som avtalespesialist selv😉 Fastlegen skal selvsagt følge opp sykemeldingen hvis det blir over tid, men jeg skrev selvsagt mine egne sykemeldinger på mine egne pasienter før jeg overlot ansvaret til fastlegen. Anonymkode: e97b4...c92 Veldig bra at du gjør det. Da er du sjelden vare, min erfaring er at spesialister stort sett ikke gjør det, da de ønsker at fastlegen gjør det. Når spesialisten nekter, står du som pasient i en veldig svak posisjon. Anonymkode: cc621...180 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå