AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #21 Del Skrevet 6 timer siden Gå på jobb. Arbeidsgiver må tilrettelegge eller gi deg fri med lønn til den legen som mener du skal sykemeldes hoster opp sykemelding. Anonymkode: f5f6c...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #22 Del Skrevet 6 timer siden Om du ikke før sykemelding må du drar på jobb, Om jeg forstår deg riktig og at du jobber på sykehus som ikke ønsker en bakterie inn -så får de selv velge gi deg permisjon med lønn evt Anonymkode: 80495...862 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): …eller så kan spesialisten bare skrive sykemeldingen selv, hvis vedkommende mener det er grunn til dette. Dette er ikke fastlegens bord. Anonymkode: e97b4...c92 Spesialister gjør som regel ikke det. Systemet er rigget så de gir beskjed til fastlege og fastlege skriver sykemelding. Jeg går til spesialist selv som mener jeg bør sykemeldes. Jeg har ikke fastlege, står på liste uten vikar. Legekontoret nekter å gi meg time pga kapasitet. Spesialisten mener likevel fastlegen skal sykemelde 🙈 tror det har med at fastlege skal involveres ved oppfølging av sykdommen, og at spesialister ikke har kapasitet til dialogmøter med nav om det blir langvarig. Anonymkode: cc621...180 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det kan være en spesialist som ikke kan sykemelde. Spesialsykepleier, psykolog, fysioterapaut, bioteknikker, og mye jeg sikkert ikke kjenner til. Anonymkode: ebe82...7ff for å sykemelde måå man være en form for lege eller på annenmåte ha autorisasjon til å sykemelde, det er vel ikke en spesialist som ikke har sykemeldingsrett. - da er det en alternativ behandling kanskje. Ale med helfo avtale /autoriasjon kan sykemelde (eksempelvis tannleger, manuellterapeuter og kiropraktorer har også rett til å skrive sykmeldinger ved enkelte diagnoser).og en fastlege trenger ikke forholde seg til andre "spesialister" enn de med avtale/autorisasjon. Dessuten kan både fysio og psykologer sykemelde mens en biotekniker vel bare analyserer prøver og ikke er en spesialist i så måte? Anonymkode: 7ac53...2d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden Kan ikke du ta egenmelding da? Er du smittsom siden jobben ikke vil ha deg der? Anonymkode: 51f1a...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan ikke du ta egenmelding da? Er du smittsom siden jobben ikke vil ha deg der? Anonymkode: 51f1a...325 Er på egenmelding nå, men synes det blir helt feil. Er smittsom med resistent bakterie. Skal høre med spesialist igjen i dag. Anonymkode: 0c9e9...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Du har også aleris og doktor dropin, alle kan sykemelde Anonymkode: addf1...ac9 Ja, men de er dyre. Anonymkode: 0c9e9...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #28 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er på egenmelding nå, men synes det blir helt feil. Er smittsom med resistent bakterie. Skal høre med spesialist igjen i dag. Anonymkode: 0c9e9...513 På mitt fastlegekontor ønsker de at vi bruker egenmelding før sykemelding. Kanskje det er det legen mente og at han vil gi sykemelding når egenmeldingsperioden er over? Anonymkode: cc621...180 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): for å sykemelde måå man være en form for lege eller på annenmåte ha autorisasjon til å sykemelde, det er vel ikke en spesialist som ikke har sykemeldingsrett. - da er det en alternativ behandling kanskje. Ale med helfo avtale /autoriasjon kan sykemelde (eksempelvis tannleger, manuellterapeuter og kiropraktorer har også rett til å skrive sykmeldinger ved enkelte diagnoser).og en fastlege trenger ikke forholde seg til andre "spesialister" enn de med avtale/autorisasjon. Dessuten kan både fysio og psykologer sykemelde mens en biotekniker vel bare analyserer prøver og ikke er en spesialist i så måte? Anonymkode: 7ac53...2d5 Psykologer kan ikke sykemelde noen har jeg fått beskjed om, dessverre. Burde kunne gått når det gjelder psykisk sykdom. Anonymkode: f04f9...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #30 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Da kan de heller ikke gi noe råd om sykmelding. Anonymkode: 30f39...1eb Jo, det kan de. Er blant annet veldig vanlig at psykologer sender med en anbefaling til fastlegen. Så er det jo fastlegens rolle å vurdere dette mot sykdomsbilde ellers, og den medisinske begrunnelsen for en sykemelding. De har rett til å si ja, eller nei, for de har den medisinske kompetansen. Men som regel vil psykologens anbefaling veie tyngt. Anonymkode: ebe82...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden Gå på jobb og gjør så godt du kan. Anonymkode: 4a1b4...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #32 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Er på egenmelding nå, men synes det blir helt feil. Er smittsom med resistent bakterie. Skal høre med spesialist igjen i dag. Anonymkode: 0c9e9...513 Er arbeidsevnen din redusert, eller er det smittefare som er grunnen? Det er vel redusert arbeidsevne som gir sykemelding, og ikke smittefare. Hvis din arbeidsgiver nekter deg å komme smittsom på jobb bør du få permisjon (med lønn) isteden. Anonymkode: 6a14b...0f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #33 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fastlege sykmelder ikke. Spesialist anbefaler sykmelding og skrev dette til fast legen. Jobben vil ikke ha meg inn pga sykdommen. Hva gjør en da? Anonymkode: 0c9e9...513 Utfra det du skriver her så er du en ansatt ingen vil ha, hvis arb.giver helst ser at du fortsatt er sykmeldt mens legen ikke synes du oppfyller kriteriene så bør du kanskje vurdere om du virkelig er syk eller bare dårlig i jobben? Legen vurderer deg som frisk nok til å jobbe.....da bør du faktisk ikke få sykepenger,kanskje du bør søke deg ny jobb? Anonymkode: 8cdba...011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #34 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utfra det du skriver her så er du en ansatt ingen vil ha, hvis arb.giver helst ser at du fortsatt er sykmeldt mens legen ikke synes du oppfyller kriteriene så bør du kanskje vurdere om du virkelig er syk eller bare dårlig i jobben? Legen vurderer deg som frisk nok til å jobbe.....da bør du faktisk ikke få sykepenger,kanskje du bør søke deg ny jobb? Anonymkode: 8cdba...011 TS har en resistent bakterie.. Så sikkert testet positivt for MRSA eller ESBL. Så at du mener TS er "dårlig i jobben" er jo litt rart kan man trygt si.. Hvis TS (som er helsepersonell) har MRSA må hun saneres og skal naturligvis ikke være i jobb imens dette pågår. https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/mrsa-helsearbeideres-rettigheter "Det er vanlig praksis å sykmelde helsearbeidere i sykehus og sykehjem når de blir funnet MRSA-positive. Arbeidsgiver avgjør i samråd med institusjonens smittevernlege når personale kan begynne i arbeid etter gjennomført sanering." Anonymkode: 9590e...3df 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #35 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS har en resistent bakterie.. Så sikkert testet positivt for MRSA eller ESBL. Så at du mener TS er "dårlig i jobben" er jo litt rart kan man trygt si.. Hvis TS (som er helsepersonell) har MRSA må hun saneres og skal naturligvis ikke være i jobb imens dette pågår. https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/mrsa-helsearbeideres-rettigheter "Det er vanlig praksis å sykmelde helsearbeidere i sykehus og sykehjem når de blir funnet MRSA-positive. Arbeidsgiver avgjør i samråd med institusjonens smittevernlege når personale kan begynne i arbeid etter gjennomført sanering." Anonymkode: 9590e...3df I så fall høres det ut som det er «institusjonens smittevernlege» som sykmelder, og ikke fastlegen. Anonymkode: 6a14b...0f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #36 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fastlege sykmelder ikke. Spesialist anbefaler sykmelding og skrev dette til fast legen. Jobben vil ikke ha meg inn pga sykdommen. Hva gjør en da? Anonymkode: 0c9e9...513 Rart det der, må være noe du ikke informerer om... Men hvis dette er tilfelle, ville jeg byttet lege. Anonymkode: 0ec66...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #37 Del Skrevet 4 timer siden Om det et en resistent bakterie og du jobber i helsevesenet så KAN du jo ikke på jobb? Det der må være tricky. Har du snakket med Bedrifthelsetjenesten? Anonymkode: 36d64...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #38 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gå på jobb og gjør så godt du kan. Anonymkode: 4a1b4...162 Fikk du med deg at ts har en smittsom bakterie som kan være farlig for andre? Anonymkode: a0d9f...a3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #39 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Spesialister gjør som regel ikke det. Systemet er rigget så de gir beskjed til fastlege og fastlege skriver sykemelding. Jeg går til spesialist selv som mener jeg bør sykemeldes. Jeg har ikke fastlege, står på liste uten vikar. Legekontoret nekter å gi meg time pga kapasitet. Spesialisten mener likevel fastlegen skal sykemelde 🙈 tror det har med at fastlege skal involveres ved oppfølging av sykdommen, og at spesialister ikke har kapasitet til dialogmøter med nav om det blir langvarig. Anonymkode: cc621...180 Men det er feil - jeg har jobbet som avtalespesialist selv😉 Fastlegen skal selvsagt følge opp sykemeldingen hvis det blir over tid, men jeg skrev selvsagt mine egne sykemeldinger på mine egne pasienter før jeg overlot ansvaret til fastlegen. Anonymkode: e97b4...c92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #40 Del Skrevet 4 timer siden Greit at du har en bakterie sykehuset ikke ønsker. Men det betyr ikke automatisk at du har nedsatt arbeidsførhet. Er du 100% arbeidsfør, så gjør fastlegen det riktig i ikke å sykemelde. Dette er en sak mellom deg og arbeidsgiver. Ikke legen. Anonymkode: 64210...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå