Gå til innhold

Baby 11 måneder som våkner kl 4

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver. Eneste. Morgen. Det var kl 5 tidligere, men så stilte vi klokka. Har noen hatt samme morgenbaby som har opplevd at de plutselig har begynt å sove lenger om morgenen? Føler vi har prøvd alt og nå håper jeg egentlig det bare går over. Jeg må legge meg 19.30 hver kveld for å være uthvilt nok til å stå opp 4 :gråter:

Anonymkode: 290f2...903

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hver. Eneste. Morgen. Det var kl 5 tidligere, men så stilte vi klokka. Har noen hatt samme morgenbaby som har opplevd at de plutselig har begynt å sove lenger om morgenen? Føler vi har prøvd alt og nå håper jeg egentlig det bare går over. Jeg må legge meg 19.30 hver kveld for å være uthvilt nok til å stå opp 4 :gråter:

Min er snart 2 og han starter dagen ca kl 5 hver morgen. I går våknet han 04.10. Innimellom slår han til og sover til 07. 

Håper det blir bedre. Din sover vel hviler x flere på dagtid, min sover bare en gang om dagen nå. Det er tøffe tider. Vi må trøste oss med at det blir bedre:) 

Anonymkode: cb081...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min er snart 2 og han starter dagen ca kl 5 hver morgen. I går våknet han 04.10. Innimellom slår han til og sover til 07. 

Håper det blir bedre. Din sover vel hviler x flere på dagtid, min sover bare en gang om dagen nå. Det er tøffe tider. Vi må trøste oss med at det blir bedre:) 

Anonymkode: cb081...80d

Hun sover som regel bare én hvil om dagen på 1 time ish. Hun får alt for lite søvn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 13 måneder våkner kl 21,23, 03 og 05 🥲🥲 #sendhjelp

Anonymkode: 29992...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min på 13 måneder våkner kl 21,23, 03 og 05 🥲🥲 #sendhjelp

Anonymkode: 29992...a57

Begynt med det nylig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig når de er rundt 1 år.

Anonymkode: ce11f...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, dessverre. Tror vår begynte å sove til klokken 6 når han var 2 år. 

Anonymkode: 8b99f...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre vanlig. Sønnen min ville opp kl 05 frem til han var 4-5 år. Nå er han 7 år og kan drøye heeelt til kl 06. 

Har dessverre ingen tips. Det er skikkelig kjipt når de våkner så tidlig 😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet med baby - det går i perioder.

Been there, done that. Sykt slitsomt, men det går over.

Anonymkode: c3278...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger folk seg supertidlig selv for å få nok søvn da? Når det tydeligvis kan vare i flere år:urokkelig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Legger folk seg supertidlig selv for å få nok søvn da? Når det tydeligvis kan vare i flere år:urokkelig:

Ja...

Anonymkode: a0b18...5df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Senk skuldrene, det går over :) 
Mye endres etter 18 mnd da de begynner å sover mer som oss.
Frem til da sover de som babyer...og tidlig morgen er helt normalt.

Hatt mange grytidlige morgener her, nå er eldste snart 9 år og begynner å bli veldig vanskelig å få opp om morgenen uansett hvor mange timers søvn... 

Og ja, eneste løsning mens man venter på et annet liv er å legge seg tidlig nok til å overleve med babyens døgnrytme. Anbefaler også å gjøre morgenen til noe hyggelig. Ha kaffetrakteren klar, fyr i peisen osv. Gjør det til så hyggelig som mulig. 

Men det man KAN se på...som kan påvirke, er jo duppene.

Soves det for mye, eller for lite, på dagtid? Når og hvor lang er siste dupp?
Hvor mange dupper?
Rundt året er vel normalen for å gå over til 2 dupper, og det er nesten alltid trøbbel med søvn i periodene der barnets søvnbehov endres. Det kan være, at når de er såpass store (selv om de er veldig små), at de kan sove for mye på dagtid, hvilket gjør at de er knall utvilte kl 4 om morgenen. I det sekund der per definisjon er morgen er de klare for en ny dag :) Så jeg ville utvilsomt sjekket dagsovingen. Tilsvarende kan de våkne veldig tidlig om de legges overtrøtte. Så om siste duppen er tidlig og sengetid for sent, kan man legge et overtrøtt barn, og da kan de også våkne veldig tidlig. Så å finne den rette balansen KAN hjelpe. Men ingen garanti. Noen er bare morgenfugler i mange år :) 

Anonymkode: 2f968...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stod ikke opp - kl. 4 er natt. Samsov og ble liggende i sengen til barnet sovnet igjen selv om det kunne ta alt fra 1-2 timer.

(Hadde i tillegg oppvåkninger annenhver time hver natt frem til 1,5 års alder)

Anonymkode: d581d...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jepp...man må jo det? Livet blir ikke noe bedre av å få alt for lite søvn selv.
For vår del byttet vi jo også på hvem som sto opp tidlig da. Det gjorde at man ikke måtte like tidlig i seng hver kveld.
Men vi hadde jo permisjon til barna var 1,5 år, så det var nok den som var i permisjon som tok mest av de tidlige morgenene ja. Sov ikke akkurat lenge i permisjonstiden nei ;)  Begge barna våre har vært morgenfugler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi stod ikke opp - kl. 4 er natt. Samsov og ble liggende i sengen til barnet sovnet igjen selv om det kunne ta alt fra 1-2 timer.

Vi orket ikke ligge i senga som klatrestativ og høre på synging, klapping og roping fra et barn i 2 timer mellom 4 og 6 om morgenen... all ære til de som klarer det. Jag hadde blitt totalt sprø. Så for meg var det bedre å stå opp. Barna våre var åpenbart meget våkne, og det var ikke som om vi trygt kunne sove videre med de turnende rundt oss... har alltid hørt det med å ikke stå opp, men skjønte aldri hvordan folk klarte det. I etterkant lett å se at det bare var helt normale perioder med endring av søvnbehov som vi rett og slett hang litt etter... fordi våre pauser med duppene på dagen var så gode at det tok nok litt lang tid før vi klarte å begynne å vekke etter kortere dupper osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har også brukt den taktikken.

Nå har ikke barna våre våknet tidlig så ofte, og sover som regel uten oppvåkninger i egen seng, så det er sikkert lettere for oss enn for de som har barn som sover dårligere.

Anonymkode: df73a...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tips, men vi er flere som har satt til verden skikkelige morgenfugler 😅 Mine begynte å våkne og klare for dagen i 5 tiden den tiden vi kuttet samsoving og nattmat rundt 8-10 måneder, før de etterhvert kunne sove til rundt 06 fra sånn 18 måneders alder. I tillegg til at ingen av de sov rundt før 4 års alder. Det er skikkelig tøft, men som en over her sier, så er det å prøve å gjøre morgenen så koselig som mulig, og kanskje håpe man kan duppe litt på sofaen sammen. 
Mine barn er nå 12, 14 og 16, og de er fremdeles utpregede morgenfugler, sover ikke lenger enn 0730-0800 i helger/ferier, og til 0630-0700 i ukedagene. Fordelen nå er jo at jeg ikke må stå opp med de grytidlig i helger/ferier (ikke gjort siden minste var rundt 5), og jeg slipper å krangle med unger som ikke vil stå opp i ukedagene for å rekke skolen 😊

Men det var en del år som zombier 😅

Anonymkode: 2f710...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ingen tips, TS, men masse medfølelse. Min da ett år gammel sønn brukte å våkne kl 5 men så stilte vi klokka og det var våren - så begynte han å våkne kl 6 istedenfor. Det var mentalt mye lettere, så pass at jeg klarte å bli gravid på nytt. 🤣 

det er mange år siden, han er tenåring nå og er vanskelig å få opp av sengen på morgen. Så det gikk seg til, på et tidspunkt, vet ikke helt når og hvordan, alle siste ti år er litt tåkete. 🤣

Anonymkode: 4c5c5...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...