Gå til innhold

Svartid søknad om uføretrygd - maste du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om 6 måneders svartid, og det har gått over 6 måneder nå. Skulle få beskjed dersom lengre svartid, men har ikke hørt noe fra de, og det er ingen bevegelse i saken. 

Jeg har tidligere fått avslag, og søker for andre gang. Forrige gang sendte jeg serviceklage etter råd fra andre, det gikk to dager, så kom avslaget.

Hva er rett å gjøre? Ringe, høre status? Mase? Klage? Smøre seg med tålmodighet og holde seg i bakkant? Jeg har AAP til 24.desember, så det er ingen stress sånn sett, men frustrerende å vente over antatt tid. 

Hva gjorde dere?

Anonymkode: 6d4cc...c22

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk innvilget etter tre måneder, så jeg "rakk" ikke å skulle klage. Men er det kanskje andre vilkår hvis man søker mer enn en gang? At nye øyne må se på søknaden og eventuelt sammenligne grunnlag for avslag med ny søknad? De sa ikke noe om det? Jeg ville sendt en melding til saksbehandler hvert fall.

Anonymkode: b4adf...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg satt musestille i båten

Anonymkode: 1d748...c44

Fikk du innvilget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de regner fra den første i måneden etter at søknaden ble levert inn. Så hvis du leverte søknaden f.eks. 7 mai så skal du få svar rundt 1 desember, ikke 7 november. 

Anonymkode: 18f46...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket ikke noe med dem etter søknaden var sendt nei.. Fikk innvilget på 3 mnd, første gang jeg søkte. 

Anonymkode: 59557...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det falt meg ikke inn engang, oppgitte saksbehandlingstider er alltid veiledende. Jeg fikk varsel om forlenget saksbehandlingstid kort tid etter at antatt tid var overskredet, og svar en drøy uke etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte serviceklage etter at oppgitt behandlingstid var gått. Fikk innvilget 14 dager etter, så det er ikke sånn at man får avslag etter å ha sendt serviceklage. 

Anonymkode: 947e5...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk beskjed om 6 måneders svartid, og det har gått over 6 måneder nå. Skulle få beskjed dersom lengre svartid, men har ikke hørt noe fra de, og det er ingen bevegelse i saken. 

Jeg har tidligere fått avslag, og søker for andre gang. Forrige gang sendte jeg serviceklage etter råd fra andre, det gikk to dager, så kom avslaget.

Hva er rett å gjøre? Ringe, høre status? Mase? Klage? Smøre seg med tålmodighet og holde seg i bakkant? Jeg har AAP til 24.desember, så det er ingen stress sånn sett, men frustrerende å vente over antatt tid. 

Hva gjorde dere?

Du har fått beskjed om hva som er forventet behandlingstid og ikke beskjed om at du skal ha svar innen gitt dato.

Anonymkode: 46507...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har fått beskjed om hva som er forventet behandlingstid og ikke beskjed om at du skal ha svar innen gitt dato.

Anonymkode: 46507...aa1

I brevet står det «Søknaden vil bli behandlet så snart som mulig og senest innen 6 måneder. Hvis søknaden ikke blir avgjort i løpet av denne tiden, vil du høre nærmere fra oss.»

Hvordan tolker du det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maste ikke nei. Fikk svar etter 4 mnd.

Anonymkode: 87e2e...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...