Gå til innhold

Å begynne fra ingenting når vi er 35 og 40 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Både vi foreldrene og barna har miljø og venner i Oslo, så flytter ikke ut av byen. Den som tjener 250.000 jobber deltid som selvstendig næringsdrivende, 10-15 timer uken. Men dette er praktisk med tanke på barn og å kunne drive med hobbyer. Kanskje vedkommende kan øke stillingen før søke om boliglån før går ned til deltid igjen?

Forstår at fritidsbolig må legges på hyllen. 

Forstår kanskje at å pensjonere oss om 20 år er optimistisk. Bare et ønske. Vi ønsker å kunne reise og oppleve og leve når vi har helsen i behold. Men hva tenker dere er en realistisk alder? 

Spare til barna trenger ikke være mye, men ønske å hjelpe dem med egenkapital. Kan jo hende de ønsker å bo i Oslo når deres tid kommer. 

Anonymkode: 41306...19c

Dere har ikke råd til å reise eller drive med hobbyer eller å bo i Oslo. Eller å spare til barna. Ikke om dere vil eie noe selv. Dere har heller ikke råd til å pensjonere dere før vanlig pensjonsalder (som antageligvis øker til 70) 

Anonymkode: 3d3dd...4ff

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt en time  ut av Oslo, men det kan dere sikkert ikke. For alle som bor i Oslo tror de bor i indre Sibir. Man kan ikke flytte ut, for det tar så lang tid å besøke familie og venner, i forhold til resten av Norge.

Anonymkode: 7e90f...bc2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som dere helt har kontroll på økonomien og hvordan ting er i det virkelige liv..

Anonymkode: fa02c...f64

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tjener 1.5 millioner mer enn dere i året og sliter med å få kjøpt i Oslo..

Anonymkode: 8f49d...98d

Jeg er alenemor og eier en leilighet, en hytte og to kontrakter på nybygg med 640 000 i inntekt (i Oslo); dere bør få dere økonomisk rådgivning.

Anonymkode: d401c...2b1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ekstremt råflott å dille rundt med et firma som gir 250 000 i året om det ikke er på bratt vei oppover i omsetning. Få deg en  «ordentlig» jobb med 4-500 000 i året og driv ev. firma på siden. Om det ikke går er det for mye jobb til at det er verdt det. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hobbyen må definitivt legges på hylla. Vet ikke hva slags hobby det er men er det mulig å i det minste slutte å kjøpe nye ting til den? Den med 250 000 bør finne en ekstrajobb og så putter dere hele den lønningen inn på sparekonto til bolig. Barna skal vel i barnehage og det frigjør tid til en full stilling.

Anonymkode: a44d9...600

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er alenemor og eier en leilighet, en hytte og to kontrakter på nybygg med 640 000 i inntekt (i Oslo); dere bør få dere økonomisk rådgivning.

Hvor har du fått egenkapitalen din fra? 

Anonymkode: cc515...56b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha leilighet med tre soverom i Oslo, og pensjonere deg som 55-åring? 

Ok.

Anonymkode: e21a1...532

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Både vi foreldrene og barna har miljø og venner i Oslo, så flytter ikke ut av byen. Den som tjener 250.000 jobber deltid som selvstendig næringsdrivende, 10-15 timer uken. Men dette er praktisk med tanke på barn og å kunne drive med hobbyer. Kanskje vedkommende kan øke stillingen før søke om boliglån før går ned til deltid igjen?

Forstår at fritidsbolig må legges på hyllen. 

Forstår kanskje at å pensjonere oss om 20 år er optimistisk. Bare et ønske. Vi ønsker å kunne reise og oppleve og leve når vi har helsen i behold. Men hva tenker dere er en realistisk alder? 

Spare til barna trenger ikke være mye, men ønske å hjelpe dem med egenkapital. Kan jo hende de ønsker å bo i Oslo når deres tid kommer. 

Anonymkode: 41306...19c

Hvordan skal dere klare å hjelpe ungene med egenkapital til bolig når dere ikke har klart å spare opp til det selv?

Og pengene dere sparer vil dere bruke på jul og ferie?

Og den ene voksne tjener nesten ingenting for han vil holde på med hobby?

Hvis ikke dette er tull så trenger dere en realitetsorientering og økologisk veiledning. Hvis dere ønsker bolig, egenkapital osv. så må dere jo svare til det. Ikke til forbruk og ferier 🤷‍♀️

Anonymkode: 30214...e5b

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden vil dere pensjonere dere om 20 år? Herregud, så trist å bli sånne satte gamlinger når man er 55...

Uansett: flytt ut av Oslo, den som tjener 250 000 må jobbe mer/få en annen jobb, så er mye gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor har du fått egenkapitalen din fra? 

Anonymkode: cc515...56b

Kjøp og salg av flere boliger, hvorav en med tidligere samboer, sparing, og noe forskudd på arv (som gikk til å finansiere deler av hytta, som forøvrig leies ut en del).  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjøp og salg av flere boliger, hvorav en med tidligere samboer, sparing, og noe forskudd på arv (som gikk til å finansiere deler av hytta, som forøvrig leies ut en del).  

"Jeg har vært i boligmarkedet lenge og fikk masse penger gratis så alle andre må skjerpe seg!! Kan dere ikke bare selge en bolig eller arve litt penger?!?!??!?!?!??!?!?!" 😂 

Anonymkode: af251...568

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Den inntekten holder ikke til å betale rentene engang 

Anonymkode: 8f49d...98d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette innlegget har ikke noe relevans for tråden. 

Anonymkode: baf78...44e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahahahahahah!

Resten av oss jobber fulltid pluss, og overlever så vidt på vinteren. Hva slags kott bor dere i hvor det er 20000 inkl strøm?

Kommunale boliger er fra 14000 og opp.

Beklager, men dette er så fjernt at det er drøyt.

Man har alltid et nettverk, men unger har overlevd flyttinger før. Til og med til nye land med nye språk. 

Lykke til med tidlig pensjon 🥴😂

Anonymkode: 48a56...b19

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har vært i boligmarkedet lenge og fikk masse penger gratis så alle andre må skjerpe seg!! Kan dere ikke bare selge en bolig eller arve litt penger?!?!??!?!?!??!?!?!" 😂 

Alle må begynne et sted, og for de fleste begynner det stedet med å jobbe og spare som bare pokker. Ikke med å tjene kbnappenåler fordi det et så kjekt med tid til sin hobby. 

Jeg har ikke arvet en krone, eller fått en krone, samt var alene med barn i mange år. Jeg har hus, bil og hytte. Slikt kommer ikke uten hard innsats, og at hobbyer og god tid må vike. 

Nå har jeg tid til hobbyer omsider. 

Anonymkode: edc66...a4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo starte et sted, jeg tok utgangspunkt i kommentaren om at de tjener 2 mill.+ i året (1,5 mer enn TS). Da bør man klare å spare opp EK innen få år. Jeg startet med en rimelig leilighet jeg pusset opp og opparbeidet mer EK etterhvert. Hytta og forskudd på arv kunne vært tatt ut av den ligningen og resultatet ville vært det samme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...