Gå til innhold

Vektoppgang, trening og BMI

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har trent jevnt med blant annet nye løping, tennis og sykling siste fem årene, det siste året måttet trappe ned grunnet skade. Har trøstespist litt og lagt på meg, men trent mer svømming og styrketrening.

men fikk sjokk da jeg testet BMI-kalkulator som sier jeg er overvektig😳

Jeg er smal, men mye muskler. Smal midjez Veier 74 kilo og er 170 cm.

Bør jeg altså forsøke meg på vektnedgang?

Anonymkode: cef02...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er like høy som deg, men veier 60 kg. Hadde ikke gjort noe om jeg var et par-tre kilo lettere heller. 74 kg på 170 cm er mye, jeg veide det rett etter siste graviditet og var ikke akkuratt slank da. Tenker at du skal ha ganske mye muskler om det er muskler som gir deg denne overvekten, så litt slanking høres fornuftig ut ja. 

Anonymkode: 98af6...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167 og hadde jeg veid 71 hadde jeg absolutt vært overvektig. Veier 54, det passer meg bra. Har veid 80, og begynte først å føle meg vel på 58 kg. 

Anonymkode: ed7e0...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

jeg har trent jevnt med blant annet nye løping, tennis og sykling siste fem årene, det siste året måttet trappe ned grunnet skade. Har trøstespist litt og lagt på meg, men trent mer svømming og styrketrening.

men fikk sjokk da jeg testet BMI-kalkulator som sier jeg er overvektig😳

Jeg er smal, men mye muskler. Smal midjez Veier 74 kilo og er 170 cm.

Bør jeg altså forsøke meg på vektnedgang?

Nei, ikke nødvendigvis, og du er sikkert  klar over at bmi ikke tar høyde for muskulatur og at midjemål er et bedre mål. 

Anonymkode: 3b93a...fe4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmi er da bare tull! Du får holde deg inaktiv og få muskelsvinn,da skal du se at Bmi blir korrekt. Da skal du se at du lever til du blir 98 i stedet for 93 år,selv om du er dement og pleie trengende de siste 15 årene....

Nei spis og vær glad. Jeg har selv for høy Bmi, er ikke lubben.  Tar 110 i benkpress. 180 i kne. 150 i markløft.  Så ser nok litt feit ut i enkeltes øynene....  Men er litt artig å ta gubber i håndbak🥰

Anonymkode: c6ea0...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg ble litt usikker. 
Jeg er i starten av 40-årene og begynner å mistenke at jeg må legge om kosten da det virker som jeg legger på meg raskere. Har gått opp 7 kilo på et år. Noen kjærestekilo også🤭kan intensivere treningen nå og håper det hjelper på. Men føler meg ganske sunn og sterk, derfor ble jeg veldig i stuss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BMI er jo en grei pekepinn, selv om det selvfølgelig ikke er helsefarlig å ha BMI på 25. 

Du kan jo måle midjen, den bør være under 80 cm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får måle kropps sammensetningen din, og se hvor mye fett og muskler du har og ta der derfra hvis du ikke vil følge BMI.

Anonymkode: 3502e...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en teori om at de som benekter BMI som målemetode på overvekt er overvektige selv, men som ikke vil innse det og ta tak i overvektsproblemet. Lettere å bare benekte BMI. Det er en ting hvis man nesten driver med bodybuilding og har sykt stor muskelmasse som gjør at BMI blir høy, men den gjengse nordmann har virkelig ikke så sykt stor muskelmasse at BMI blir ugyldig altså. Det høres heller ikke ut som at dette er tilfellet for deg heller TS, du skriver jo at du har «trøstespist» en del i det siste samt lagt på deg kjærestekilo. Ser at du skal intensivere treningen nå, men husk at vekt for det aller meste handler om hva du spiser. Skal trene sykelig mye om du skal trene deg tynn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bmi er da bare tull! Du får holde deg inaktiv og få muskelsvinn,da skal du se at Bmi blir korrekt. Da skal du se at du lever til du blir 98 i stedet for 93 år,selv om du er dement og pleie trengende de siste 15 årene....

Nei spis og vær glad. Jeg har selv for høy Bmi, er ikke lubben.  Tar 110 i benkpress. 180 i kne. 150 i markløft.  Så ser nok litt feit ut i enkeltes øynene....  Men er litt artig å ta gubber i håndbak🥰

Anonymkode: c6ea0...1b2

Tenker mer på trivselsvekt en BMI. Trives man med å være som man er, så må da det være det beste, og ikke mistrives med å gå på en uspiselig diett av noe slag.

Anonymkode: fe956...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har en teori om at de som benekter BMI som målemetode på overvekt er overvektige selv, men som ikke vil innse det og ta tak i overvektsproblemet. Lettere å bare benekte BMI. Det er en ting hvis man nesten driver med bodybuilding og har sykt stor muskelmasse som gjør at BMI blir høy, men den gjengse nordmann har virkelig ikke så sykt stor muskelmasse at BMI blir ugyldig altså. Det høres heller ikke ut som at dette er tilfellet for deg heller TS, du skriver jo at du har «trøstespist» en del i det siste samt lagt på deg kjærestekilo. Ser at du skal intensivere treningen nå, men husk at vekt for det aller meste handler om hva du spiser. Skal trene sykelig mye om du skal trene deg tynn. 

Alt dette er bullshit🙂

Anonymkode: 68dc8...047

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow for noen ville svar her!!!!! Herregud, blir helt satt ut. Hvis du er 170 og veier 74 kg, er du 0,6 BMI-poeng unna normalvektig. Om det betyr noe for deg, så kan du gå ned 2 kilo og være "normalvektig" etter BMI skalaen. 

Alle sin kropp er forskjellig! Du føler deg sterk og sunn, det er det viktigste. At hun ene i tråden føler seg bra nesten undervektig er jo helt opp til henne det. Men det bør ikke være noe som nødvendigvis passer deg! Jeg er 5 cm lavere enn deg og ser IKKE bra ut under 68kg. Mine perfekte 70kg er sterke og robuste, feminine og fine.

Anonymkode: 4a4c0...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Wow for noen ville svar her!!!!! Herregud, blir helt satt ut. Hvis du er 170 og veier 74 kg, er du 0,6 BMI-poeng unna normalvektig. Om det betyr noe for deg, så kan du gå ned 2 kilo og være "normalvektig" etter BMI skalaen. 

Alle sin kropp er forskjellig! Du føler deg sterk og sunn, det er det viktigste. At hun ene i tråden føler seg bra nesten undervektig er jo helt opp til henne det. Men det bør ikke være noe som nødvendigvis passer deg! Jeg er 5 cm lavere enn deg og ser IKKE bra ut under 68kg. Mine perfekte 70kg er sterke og robuste, feminine og fine.

Du kan virkelig ikke mene at du ser IKKE bra ut hvis du veier under 68 kg når du er 165 cm høy. Du har fått en forvrengt bilde av deg selv,tro meg. 

Anonymkode: 3248a...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan virkelig ikke mene at du ser IKKE bra ut hvis du veier under 68 kg når du er 165 cm høy. Du har fått en forvrengt bilde av deg selv,tro meg. 

Anonymkode: 3248a...731

Jeg kan mene det ja☺️ Og mannen min kan mene det. Og samtlige gode venninner kan mene det. Sånn er vekta fordelt på meg - jeg mister mye i fjes og overkropp, og blir helt uproporsjonal og rar. På min laveste vekt spurte sjefen meg om «jeg hadde det bra» for jeg så litt syk ut. Da veide jeg 65 og hadde ikke begynt å trene.

Men en ting kanskje du bør jobbe med er jo din ræva personlighet?  

Du vet jo ikke hvordan jeg ser ut? Og vi vet ikke hvordan TS ser ut. Hvis hun er over 40, trener og er sterk og sunn - og føler seg sånn, så bør ikke fremmede på internett prøve trøkke henne ned og skryte av hvor lav BMI de har som om det er en målestokk for noen andre enn medisinsk personell 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...