Gå til innhold

Er det overkommelig å bare spise ett måltid per dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har alltid vært slank og har alltid spist bare 1-2 måltider pr dag uten noen spesiell grunn.

Anonymkode: 569a4...064

Er du kvinne? 2 måltider er også noe helt annet enn ett. Som jeg sa, det er sjeldent slanke kvinner spiser på den måten. Personlig liker jeg ikke altfor store måltider, så jeg hadde blitt mager. Spiser som regel to måltider (lunsj og middag), og to mellommåltider daglig. Selv om folk på jobb nok vil beskrive min lunsj som et mellommåltid også. Men om jeg hadde ønsket å bli stappmett hadde man sikkert kunnet spise hele dagskostholdet mitt i en setting. Men hvorfor det liksom? Det er koselig å spise med kollegaer på jobb, og hyggelig å spise middag med familien. Samt at jeg er opptatt av å få i meg 5-8 grønnsaker om dagen, og det passer derfor med mellommåltider. Blir et ganske stort volum nemlig.

Anonymkode: 2e777...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er du kvinne? 2 måltider er også noe helt annet enn ett. Som jeg sa, det er sjeldent slanke kvinner spiser på den måten. Personlig liker jeg ikke altfor store måltider, så jeg hadde blitt mager. Spiser som regel to måltider (lunsj og middag), og to mellommåltider daglig. Selv om folk på jobb nok vil beskrive min lunsj som et mellommåltid også. Men om jeg hadde ønsket å bli stappmett hadde man sikkert kunnet spise hele dagskostholdet mitt i en setting. Men hvorfor det liksom? Det er koselig å spise med kollegaer på jobb, og hyggelig å spise middag med familien. Samt at jeg er opptatt av å få i meg 5-8 grønnsaker om dagen, og det passer derfor med mellommåltider. Blir et ganske stort volum nemlig.

Ja, jeg er kvinne. Er aldri sulten om morgenen og har generelt ikke tid/glemmer bort å spise resten av dagen. Så spiser generelt kun middag.

Anonymkode: 569a4...064

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror dette er noe som fungerer best for menn eller overvektige kvinner. Evt tidligere overvektige. Kvinner som alltid har vært slanke driver sjeldent med slikt.

Hva mener du med "driver med"? 

Jeg har aldri vært på en diett i mitt liv,  eller fulgt et skjematisk spisemønster, i mitt liv.

Jeg trives best med to måltid om dagen. Men innimellom blir det ett på travle dager. 

Anonymkode: 0338f...b40

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du definerer hva alle andre trives med, ut i fra deg selv. Her skiller vi oss stort fra hverandre; 

1) jeg liker å spise mye når jeg først spiser

2) jeg har aldri matlyst formiddag

3) jeg har aldri likt snacking og småspising. Jeg føler ikke for mat med mindre jeg er sulten.

4) jeg spiser ofte etter det sosiale. Er jeg på kontoret spiser jeg alltid med kollegaer. Og så er måltid nummer to alltid med mannen (eller ut med venner) på kvelden. Men mange dager er det ingen sosiale settinger. I går hadde jeg hjemmekontor, og mannen kom hjem sent, da ble det ett stort måltid på ettermiddagen. I dag er jeg på hjemmekontoret, og så blir det litt senere middag med besøk, da spiser jeg nok et måltid utpå ettermiddagen en gang. 

5) jeg får da i meg nok grønnsaker. Til lunsj lager jeg gjerne omelett med store mengder grønnsaker, og noe ost. Og middag er også ofte grønnsaksbasert. I dag skal jeg lage enchiladas med bønner, hjemmelaget guacemole, pico de galo, og grønn salat. På jobb velger jeg som regel salatbaren. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som spiser et måltid om dagen; hvor mye kalorier greier dere å få i dere da? Jeg synes det virker å vanskelig å spise over 1300 kalorier i et måltid..

Anonymkode: fc345...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du definerer hva alle andre trives med, ut i fra deg selv. Her skiller vi oss stort fra hverandre; 

1) jeg liker å spise mye når jeg først spiser

2) jeg har aldri matlyst formiddag

3) jeg har aldri likt snacking og småspising. Jeg føler ikke for mat med mindre jeg er sulten.

4) jeg spiser ofte etter det sosiale. Er jeg på kontoret spiser jeg alltid med kollegaer. Og så er måltid nummer to alltid med mannen (eller ut med venner) på kvelden. Men mange dager er det ingen sosiale settinger. I går hadde jeg hjemmekontor, og mannen kom hjem sent, da ble det ett stort måltid på ettermiddagen. I dag er jeg på hjemmekontoret, og så blir det litt senere middag med besøk, da spiser jeg nok et måltid utpå ettermiddagen en gang. 

5) jeg får da i meg nok grønnsaker. Til lunsj lager jeg gjerne omelett med store mengder grønnsaker, og noe ost. Og middag er også ofte grønnsaksbasert. I dag skal jeg lage enchiladas med bønner, hjemmelaget guacemole, pico de galo, og grønn salat. På jobb velger jeg som regel salatbaren. 

Enig i 1-4 her. I alle fall etter at jeg fikk en sunnere kropp. Jeg småspiste mye før da jeg spiste "vanlig" fordi karbohydrater har kortvarig metthet og jeg klarte ikke å gå lenge mellom måltider. Jeg har også fått bedre hormonbalanse etter kostholdsendring slik at kroppens prosesser virker som de skal nå.

Men jeg er Ikke enig i 5. Du må heller fokusere på animalsk. Det er faktisk mye mer næringsrikt. Grønnsaker har stoffer som hemmer opptak av næring, så de er langt fra så næringsrike som folk tror. De inneholder næring, men næringen er ikke veldig tilgjenglig for opptak. Vegetarianere må spise ca 50% mer av de fleste vitaminer og mineraler for å dekke behovet, og veganere er enda verre.

Fra FHI:

Sitat

Eksempler på naturlige toksiner og antinæringsstoffer i matplanter kan være: <snip> proteinasehemmere som blant annet finnes i belgfrukter, spesielt soya, og som hemmer nedbrytning av protein i tarmen, lektiner som hemmer absorpsjon av proteiner og mineraler, glykosinolater som kan stimulere utvikling av struma, og en hel rekke andre stoffer.

De nevner ikke mennesker i denne artikkelen her, men vi er også enmagede og også påvirket av antinæringsstoffer slik som laksen. Faktisk er det så ille at man tar opp mer vitaminer, mineraler og protein hvis man spiser kun animalsk enn hvis man spiser spiser samme mengde animalsk og legger til planter! I verste fall kan plantene gjøre at vi ikke tar opp noe av et stoff i det hele tatt 😱 

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

Så skal man spise OMAD, så bør man fokusere på animalsk, ikke grønnsaker.

Anonymkode: f6b12...03e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig i 1-4 her. I alle fall etter at jeg fikk en sunnere kropp. Jeg småspiste mye før da jeg spiste "vanlig" fordi karbohydrater har kortvarig metthet og jeg klarte ikke å gå lenge mellom måltider. Jeg har også fått bedre hormonbalanse etter kostholdsendring slik at kroppens prosesser virker som de skal nå.

Men jeg er Ikke enig i 5. Du må heller fokusere på animalsk. Det er faktisk mye mer næringsrikt. Grønnsaker har stoffer som hemmer opptak av næring, så de er langt fra så næringsrike som folk tror. De inneholder næring, men næringen er ikke veldig tilgjenglig for opptak. Vegetarianere må spise ca 50% mer av de fleste vitaminer og mineraler for å dekke behovet, og veganere er enda verre.

Fra FHI:

De nevner ikke mennesker i denne artikkelen her, men vi er også enmagede og også påvirket av antinæringsstoffer slik som laksen. Faktisk er det så ille at man tar opp mer vitaminer, mineraler og protein hvis man spiser kun animalsk enn hvis man spiser spiser samme mengde animalsk og legger til planter! I verste fall kan plantene gjøre at vi ikke tar opp noe av et stoff i det hele tatt 😱 

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

Så skal man spise OMAD, så bør man fokusere på animalsk, ikke grønnsaker.

Anonymkode: f6b12...03e

Jeg spiser både kjøtt og fisk, til de fleste måltid. Ser det ikke var tydelig nok i mitt første innlegg da jeg kun oppsummerte grønnsakene jeg fikk i meg akkurat disse to dagene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som spiser et måltid om dagen; hvor mye kalorier greier dere å få i dere da? Jeg synes det virker å vanskelig å spise over 1300 kalorier i et måltid..

Gjentar først at jeg stort sett spiser to, innimellom ett, så er ikke blant de som gjør dette som diett. 

Enkeltdager kan det nok bli veldig få kalorier, ja. Men så kommer helgen. I kveld skal vi ha enchiladas med både rømme og mye ost, og rødvin. I morgen skal vi ut og spise treretters lunsj, med litt vin der også. Er også en del på reise, både jobb og privat. 

Har egentlig aldri tenkt kalorier og slik, spiser etter hva jeg føler for, og hva som skjer rundt meg. 

Er også kvinne i 40-årene med stillesittende jobb og mye hjemmekontor. Så kaloribehovet er nok neppe så veldig høyt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir svært sjeldent sulten, og spiser kun middag. 

Jeg spiser ikke ett måltid om dagen som en diett eller for vektnedgang, jeg spiser slikt fordi det er det kroppen min fungerer best med, og hvor jeg holder ett jevnt energinivå igjennom hele dagen. 
Hvis jeg blir sulten i løpet av arbeidsdagen, så spiser jeg en neve nøtter eller en proteinbar. (det skjer kanskje 1-2 ganger pr måned)

Noen ganger spiser jeg litt frokost/lunsj i helger dersom jeg vet det skal bli en sen middag og alkohol før måltidet. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror dette er noe som fungerer best for menn eller overvektige kvinner. Evt tidligere overvektige. Kvinner som alltid har vært slanke driver sjeldent med slikt.

Kvinne på 38 her, alltid vært slank. Frem til 25års alderen var jeg på grensen mot undervekt. 
Nå klarer jeg holde en sunn og stabil vekt med bmi på 22. 
Har spist 1 måltid pr dag de siste tre årene, før det spiste jeg 2. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Teller vanligvis ikke kalorier, jeg spiser til jeg er mett. 
Men jeg kan fint lage meg en omelett på 1200 kalorier f.eks, og med litt snacks og/eller drikke er jeg lett oppe i 2000 kcal. 
Etter harde treningsøkter tar jeg meg en proteinshake mens jeg lager middag. 

Anonymkode: f5d8e...a49

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...