AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #161 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke ts. Jeg kan ikke svare så mye mer enn at jeg fint kan diskutere på et forum. Jeg kan høre en side av en sak og danne meg et bildet. Fordi det er faktiske hendelser, ikke bare ting man tror. Ja, da er det jo noe annet. Men det var ikke det du skrev. Du burde heller si at hvis dette kommer frem, at ts har skrevet anonymt på et forum så kan det bli en reaksjon i ledelsen. Men da er jo dette en sak for ledelsen, ikke hele miljøet. Anonymkode: ad7f0...4a2 Det var deg jeg spurte og ditt innlegg som var rettet mot meg. Hva babler du om egentlig, faktiske hendelser? Trekke konklusjoner basert på ei bitter dame sine historier på internett? Hallo i luken. Selvfølgelig påvirker det et arbeidsmiljø når en ansatt henger ut andre ansatte på nette. Den er jævlig åpenbar. Anonymkode: e6a17...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 19 timer siden #162 Del Skrevet 19 timer siden Line høres ut som en toppers type, får en hektisk hverdag til å gå rundt, unger og full jobb! Et eksempel til etterfølgelse. Noen av de gretne gamlingene på jobben hennes har glemt hvordan det er å være i småbarnsfasen i livet og må gå i seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #163 Del Skrevet 19 timer siden AlternativX skrev (1 time siden): Kanskje ble det tatt opp på intervju at hun måtte ha tilpasset arbeidstid og ha pumpefri. Men hun har nok ikke krav på å pumpe seg og tviler på at man trenger 30 min for å tømme brystene. Du får heller spørre henne istedenfor å snakke bak ryggen hennes. Jo, det har hun. Det er ingen øvre aldersgrense for når man har rett til ubetalt fri for å amme/pumpe. https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-8/ Anonymkode: 7c632...2ab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #164 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kollega kommer kl 8.30, har lunsj 30 min og deretter 30 min pumping. Så jobber hun ekstra 15 min. Dette vil si at hun henger etter med 45 min arbeid per dag. Hadde dette vært meg så hadde jeg slitt med å få til alt jeg skulle. Hadde jeg hengt etter så må jeg ha hjelp av kollegaer, da går det utover de eller kunder. Anonymkode: ad7f0...4a2 Hvordan vet du dette? Hvordan vet du at line ikke jobber en ekstra time fra hjemmekontor hver dag? Hvordan vet du at hun tar 30 min lunsj? Hvordan vet du at hun henger etter med arbeid? Og hvor mye faktisk arbeid er det som blir gjort første uka i ny jobb? Er du lederen? Våre ansatte bruker de første ukene til månedene på nødvendig opplæring, sertifisering, divers hms, divers tilganger, oppsett, og annet. Absolutt ingen hos oss er i hvert good to go å forventet at skal være det fra dag 1. I uke 1 av arbeidsforholdet. Da har de knapt nok fått nøkkelkort. Jeg spurte nemlig ts på side 1 eller 2 i tråden om dette var noe som påvirket hennes arbeid eller hvordan hun kunne utføre sitt eget arbeid. Fikk aldri svar på det. Men her vet jo du åpenbart sykt mye mere enn det som presenteres i tråden, så fill me in gjerne! Anonymkode: e6a17...72c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #165 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det har hun. Det er ingen øvre aldersgrense for når man har rett til ubetalt fri for å amme/pumpe. https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-8/ Anonymkode: 7c632...2ab Står det ikke i barnets første leveår? Anonymkode: 67af9...f3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #166 Del Skrevet 19 timer siden *Finner frem popcorn og venter spent på at «Line» ankommer tråden* 🍿 Anonymkode: f206a...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #167 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var deg jeg spurte og ditt innlegg som var rettet mot meg. Hva babler du om egentlig, faktiske hendelser? Trekke konklusjoner basert på ei bitter dame sine historier på internett? Hallo i luken. Selvfølgelig påvirker det et arbeidsmiljø når en ansatt henger ut andre ansatte på nette. Den er jævlig åpenbar. Anonymkode: e6a17...72c Hun kommer senere, hun ammer, hun jobber ikke inn det hun skal, hun ber om mer tilpasning enn andre, følger du ikke med eller? Der beskylder du noen igjen, du påpeker ikke, du er ganske ufin, faktisk. Det som kan skje om en person finner ut av dette kan være flere ting. Det kan vise seg at det er flere som har reagert og de går til ledelsen med sine krav. Når en får tilrettelegging så kan det fort skje at alle ber om noe. Noe annet som kan skje er at ledelsen tar tak i det, uten innblanding av andre arbeidstakere og at ts får en advarsel. Men samtidig ikke, det er ikke personangrep heller fordi det er anonymt. I følge alle dere her så er det vist normalt å ha skylapper for hva alle andre kollegaer driver med. Så hvorfor skal de plutselig bry seg om ts her? Det er jo ikke deres sak og de får passe sine egne saker? Så hvordan påvirker det egentlig et arbeidsmiljø ? Anonymkode: ad7f0...4a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #168 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Står det ikke i barnets første leveår? Anonymkode: 67af9...f3c Man har rett til lønnet ammefri i barnets første leve år. Anonymkode: e6a17...72c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #169 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan vet du dette? Hvordan vet du at line ikke jobber en ekstra time fra hjemmekontor hver dag? Hvordan vet du at hun tar 30 min lunsj? Hvordan vet du at hun henger etter med arbeid? Og hvor mye faktisk arbeid er det som blir gjort første uka i ny jobb? Er du lederen? Våre ansatte bruker de første ukene til månedene på nødvendig opplæring, sertifisering, divers hms, divers tilganger, oppsett, og annet. Absolutt ingen hos oss er i hvert good to go å forventet at skal være det fra dag 1. I uke 1 av arbeidsforholdet. Da har de knapt nok fått nøkkelkort. Jeg spurte nemlig ts på side 1 eller 2 i tråden om dette var noe som påvirket hennes arbeid eller hvordan hun kunne utføre sitt eget arbeid. Fikk aldri svar på det. Men her vet jo du åpenbart sykt mye mere enn det som presenteres i tråden, så fill me in gjerne! Anonymkode: e6a17...72c Som sagt så kan jeg fint diskutere fra en side av en sak. Jeg kjenner lusa på ganga. Ja, helt vanlig det deres ansatte bruker tiden på. Men dette rekker jo ikke denne line med så mye fravær? Anonymkode: ad7f0...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #170 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun kommer senere, hun ammer, hun jobber ikke inn det hun skal, hun ber om mer tilpasning enn andre, følger du ikke med eller? Der beskylder du noen igjen, du påpeker ikke, du er ganske ufin, faktisk. Det som kan skje om en person finner ut av dette kan være flere ting. Det kan vise seg at det er flere som har reagert og de går til ledelsen med sine krav. Når en får tilrettelegging så kan det fort skje at alle ber om noe. Noe annet som kan skje er at ledelsen tar tak i det, uten innblanding av andre arbeidstakere og at ts får en advarsel. Men samtidig ikke, det er ikke personangrep heller fordi det er anonymt. I følge alle dere her så er det vist normalt å ha skylapper for hva alle andre kollegaer driver med. Så hvorfor skal de plutselig bry seg om ts her? Det er jo ikke deres sak og de får passe sine egne saker? Så hvordan påvirker det egentlig et arbeidsmiljø ? Anonymkode: ad7f0...4a2 Hahaha du er på villspor. Hvordan det påvirker et arbeidsmiljø at en nyansatt blir hengt ut på nette, trenger du virkelig en teskje forklaring? Vi vet jo ingenting om hvem som får tilrettelegging på arbeidsplassen til ts eller ikke. Anonymkode: e6a17...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #171 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man har rett til lønnet ammefri i barnets første leve år. Anonymkode: e6a17...72c Ulønnet rett når barnet er flere år gammelt? Anonymkode: 67af9...f3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #172 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun kommer senere, hun ammer, hun jobber ikke inn det hun skal, hun ber om mer tilpasning enn andre, følger du ikke med eller? Der beskylder du noen igjen, du påpeker ikke, du er ganske ufin, faktisk. Det som kan skje om en person finner ut av dette kan være flere ting. Det kan vise seg at det er flere som har reagert og de går til ledelsen med sine krav. Når en får tilrettelegging så kan det fort skje at alle ber om noe. Noe annet som kan skje er at ledelsen tar tak i det, uten innblanding av andre arbeidstakere og at ts får en advarsel. Men samtidig ikke, det er ikke personangrep heller fordi det er anonymt. I følge alle dere her så er det vist normalt å ha skylapper for hva alle andre kollegaer driver med. Så hvorfor skal de plutselig bry seg om ts her? Det er jo ikke deres sak og de får passe sine egne saker? Så hvordan påvirker det egentlig et arbeidsmiljø ? Anonymkode: ad7f0...4a2 Men det store og avgjørende spørsmålet her, som TS konsekvent overser, er hvorvidt dette er avklart med ledelsen. Det er ikke så uvanlig at man, og særlig småbarnsforeldre med barnehagehenting å koordinere, har individuelle avtaler om tilpasning og tilrettelegging, uten at øvrige ansatte er informert om dette. At baksnakking og mistenkeliggjøring ikke bidrar til et godt arbeidsmiljø er derimot velkjent. Anonymkode: d20b8...445 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #173 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hahaha du er på villspor. Hvordan det påvirker et arbeidsmiljø at en nyansatt blir hengt ut på nette, trenger du virkelig en teskje forklaring? Vi vet jo ingenting om hvem som får tilrettelegging på arbeidsplassen til ts eller ikke. Anonymkode: e6a17...72c Du må bare logge deg av, for om du skal vite alle 3 sider av en sak så kan du ikke diskutere noe her. Anonymkode: ad7f0...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #174 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som sagt så kan jeg fint diskutere fra en side av en sak. Jeg kjenner lusa på ganga. Ja, helt vanlig det deres ansatte bruker tiden på. Men dette rekker jo ikke denne line med så mye fravær? Anonymkode: ad7f0...4a2 Men hvordan kan du vite at line har så mye fravær når du ikke har innsikt i det? Det blir helt dødfødt å skulle ha en konstruktiv samtale med noen som har sitt beste argument i " jeg kjenner lusa på ganga". Anonymkode: e6a17...72c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #175 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ulønnet rett når barnet er flere år gammelt? Anonymkode: 67af9...f3c Ja: Sitat Det er ingen øvre grense for barnets alder i forhold til retten til ubetalt ammefri. Anonymkode: d20b8...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #176 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må bare logge deg av, for om du skal vite alle 3 sider av en sak så kan du ikke diskutere noe her. Anonymkode: ad7f0...4a2 Man kan helt fint diskutere det som er roten her. Nemlig at ts var skuffet over å ikke få jobben og hadde dårlig håndtering av det rent følelsesmessig. Det er kjernen og ts er tilstede i tråden. Anonymkode: e6a17...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #177 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja: Anonymkode: d20b8...445 Ok😊 Anonymkode: 67af9...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #178 Del Skrevet 19 timer siden Jeg forstår deg veldig godt, ts. Det var ikke småtteri i løpet av noen få dager i ny jobb. Anonymkode: da24b...6cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #179 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arbeidsplassen min fikk en ny kollega på mandag. Veldig grei dame sånn sett, men jeg reagerer på et par ting og vi er bare på dag fire. La oss kalle henne Line. Line er ung og mor. Hun bor 30 minutter med bil unna arbeidsplassen. Vi har arbeidsdag fra 08-15.30. Første dagen sier hun til meg at barnehagen åpner først 07.30 og dermed må hun få tilpasset arbeidstid. Line og samboeren har bare en bil og med buss tar det en time å reise til jobb for henne. Samboeren har 20 minutter til jobb og trenger bilen. Dag to tar hun opp med sjefen at hun kan ikke begynne 08.00. Hun sier hun vurderer å flytte, men ikke før køen har roet seg (minst tre år til). Jeg synes personlig det er ufint å ta det opp dag to. Line er mor til et barn som er over to år. Under dag to går hun ut for å pumpe i en halvtime fordi hun fortsatt ammer barnet. Er dette innafor? Dag tre har Line hjemmekontor (!) med sykt barn. Jeg synes dette allerede virker ufint overfor arbeidsplassen. Hun er på dag 4 og hun har allerede stilt en del krav til arbeidsplassen. Jeg mener jo logistikken med å levere i barnehage burde vært løst da hun takket ja til jobben eller i verste fall til hun begynte. Barnet begynte i barnehage i år, før hun takket ja og dermed visste hun når avlevering er. Anonymkode: 52b82...4c3 Slapp helt av. Hun er ute etter prøvetiden Anonymkode: fbedd...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #180 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det store og avgjørende spørsmålet her, som TS konsekvent overser, er hvorvidt dette er avklart med ledelsen. Det er ikke så uvanlig at man, og særlig småbarnsforeldre med barnehagehenting å koordinere, har individuelle avtaler om tilpasning og tilrettelegging, uten at øvrige ansatte er informert om dette. At baksnakking og mistenkeliggjøring ikke bidrar til et godt arbeidsmiljø er derimot velkjent. Anonymkode: d20b8...445 Da ville jeg som nyansatt sagt "Jeg tok det opp så fort jeg var på intervju at jeg tar jobben om jeg får tilpasset pga barn." For å få det best mulig på et nytt sted så bør man være så åpen som mulig. Selv har jeg en kollega som lenge kom sent og gikk tidlig. Hun sa til alle at hun avspaserer fordi hun jobbet så lenge en gang tidligere. Jaja, svarte jeg og fortsatte med mitt. På vårt arbeidssted så er det forskjellige arbeidstider. Noen begynner kl 6, noen kl 7.30, noen kl 15. Arbeidsstedet er åpent fra 06 til 23, så alle kan velge i disse tidene selv. Bare enkelte ting er ferdig til kl 9 hver dag. Så har vi denne kollegaen som hadde minst 3t avspasering hver uke, og timene med avspasering økte støtt. Etter hvert lurte alle på hvor hun var, ingen har sett henne på en hel uke. De som jobber fra 15 til 23 hadde ikke sett henne, ingen av de på dagtid heller. Hver uke måtte andre rydde opp i hennes mangler. Det gikk i ca 6 mnd med dette opplegget før en person sprakk. Da viste det seg at denne personen skyndte seg og gjorde 100% arbeid på 50% tid. Parkerte et sted ingen så bilen hennes, holdt seg unna lunsjrommet og gjemte seg generelt bort fra alle andre. For å skjule at hun skrev 8 timer men jobbet 4. Skulle man lukket øynene for dette også? For alt vi på dagtid hadde vist var at hun i hvert fall ikke jobbet dagtid. Var det frekt at vi spurte de som jobbet kveldstid? Skulle vi latt være å blande oss? Hvor lenge skulle dette få lov til å pågå? Hun endte opp som sykemeldt. Anonymkode: ad7f0...4a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå