Gå til innhold

Ny kollega som tar seg til rette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeidsplassen min fikk en ny kollega på mandag. Veldig grei dame sånn sett, men jeg reagerer på et par ting og vi er bare på dag fire.

La oss kalle henne Line.

Line er ung og mor. Hun bor 30 minutter med bil unna arbeidsplassen. Vi har arbeidsdag fra 08-15.30. Første dagen sier hun til meg at barnehagen åpner først 07.30 og dermed må hun få tilpasset arbeidstid. Line og samboeren har bare en bil og med buss tar det en time å reise til jobb for henne. Samboeren har 20 minutter til jobb og trenger bilen. 

Dag to tar hun opp med sjefen at hun kan ikke begynne 08.00. Hun sier hun vurderer å flytte, men ikke før køen har roet seg (minst tre år til). Jeg synes personlig det er ufint å ta det opp dag to.

Line er mor til et barn som er over to år. Under dag to går hun ut for å pumpe i en halvtime fordi hun fortsatt ammer barnet. Er dette innafor?

Dag tre har Line hjemmekontor (!) med sykt barn. 

Jeg synes dette allerede virker ufint overfor arbeidsplassen. Hun er på dag 4 og hun har allerede stilt en del krav til arbeidsplassen.

Jeg mener jo logistikken med å levere i barnehage burde vært løst da hun takket ja til jobben eller i verste fall til hun begynte. Barnet begynte i barnehage i år, før hun takket ja og dermed visste hun når avlevering er.

Anonymkode: 52b82...4c3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre du er sjefen hennes, kan du jo bare velge å faktisk ikke bry deg med ting som ikke er ditt problem å løse? 

• Liker 19
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Arbeidsplassen min fikk en ny kollega på mandag. Veldig grei dame sånn sett, men jeg reagerer på et par ting og vi er bare på dag fire.

La oss kalle henne Line.

Line er ung og mor. Hun bor 30 minutter med bil unna arbeidsplassen. Vi har arbeidsdag fra 08-15.30. Første dagen sier hun til meg at barnehagen åpner først 07.30 og dermed må hun få tilpasset arbeidstid. Line og samboeren har bare en bil og med buss tar det en time å reise til jobb for henne. Samboeren har 20 minutter til jobb og trenger bilen. 

Dag to tar hun opp med sjefen at hun kan ikke begynne 08.00. Hun sier hun vurderer å flytte, men ikke før køen har roet seg (minst tre år til). Jeg synes personlig det er ufint å ta det opp dag to.

Line er mor til et barn som er over to år. Under dag to går hun ut for å pumpe i en halvtime fordi hun fortsatt ammer barnet. Er dette innafor?

Jeg synes dette allerede virker ufint overfor arbeidsplassen. Hun er på dag 4 og hun har allerede stilt en del krav til arbeidsplassen.

Jeg mener jo logistikken med å levere i barnehage burde vært løst da hun takket ja til jobben eller i verste fall til hun begynte. Barnet begynte i barnehage i år, før hun takket ja og dermed visste hun når avlevering er.

Hva du tenker og mener om denne saken er fullstendig irrelevant - dette er en sak mellom Line og sjefen.

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt med kolleger som ikke kan passe sine egne saker. Du har ingenting med dette å gjøre,

• Liker 21
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er det bare jeg som reagerer. Jeg søkte på samme jobb og er i et vikariat. Jeg fikk ikke jobben og de valgte Line. Jeg bor nært jobb og har ikke barn. Jeg er også fleksibel og sier ja på kort varsel.

Vi stilte veldig likt, men hun fikk den siden hun var eldre (marginalt) og hadde tilknytning til en plass jeg ikke hadde. Vi er utdannet under de samme årene, men jeg har mer arbeidserfaring. Hun er nok da det beste valget.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

La oss kalle henne Line.

Du bør reagere på mindre... 

Flink som klarer hjemmekontor med syk toåring 

Anonymkode: d7c9c...ee4

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mellom Line og arbeidsgiver.

Hva som har blitt sagt eller avtalt dem i mellom før hun startet vet du ingenting om. Det er ikke uvanlig å ha en fleksibel arbeidstid, spesielt når man har barn. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for småbarnsforeldre.

Anonymkode: b959b...ccf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okei, da er det bare jeg som reagerer. Jeg søkte på samme jobb og er i et vikariat. Jeg fikk ikke jobben og de valgte Line. Jeg bor nært jobb og har ikke barn. Jeg er også fleksibel og sier ja på kort varsel.

Vi stilte veldig likt, men hun fikk den siden hun var eldre (marginalt) og hadde tilknytning til en plass jeg ikke hadde. Vi er utdannet under de samme årene, men jeg har mer arbeidserfaring. Hun er nok da det beste valget.

Høres ut som det ligger misunnelse i  bunn her..

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har lov å reagere (inni deg). Om Line er den rette for jobben eller fullstendig feil vil sjefen snart finne ut av. Men hold deg for god til å ventilere frustrasjonen åpent på jobb. 

• Liker 12
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...prøver du å si at du skulle hatt et fortrinn fordi du ikke har barn (enda)? Så vi skal få flest mulig barn, helst, men diskrimineres i en ansettelsesprosess pga nevnte barn?

• Liker 6
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bitter much?

Anonymkode: d20b8...445

Må være lov å stille spørsmål uten å bli kalt bitter. Jeg fikk ikke jobben. Det gjør at jeg enten er arbeidsledig fra februar eller må finne meg noe annet å gjøre. Vi (samboeren min og jeg) har et ønske om å kjøpe hus, stifte familie og en del andre ting som nå blir satt på vent. Det er helt greit, men jeg aksepterer at hun er et bedre valg.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minitroll skrev (1 minutt siden):

Du har lov å reagere (inni deg). Om Line er den rette for jobben eller fullstendig feil vil sjefen snart finne ut av. Men hold deg for god til å ventilere frustrasjonen åpent på jobb. 

Jeg har ikke snakket med noen på jobb om dette. Kun svigermor og samboer. Og dere da. Line er hyggelig og vi kommer godt overens. Det er vondt og sitte å høre på henne snakke om fordelene med fast jobb i lunsjen, men jeg viser det ikke.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det er bitert å bli forbigått slik, så du har veldig forståelige følelser! Men ikke gjør feilen med å klandre kolegaen din, det er ledelsen som har tatt valget ikke hun. Fokuser heller på å søke andre jobber og slippe unna en arbeidsplass som ikke fortjener deg. Har du søkt på alle ledige stilinger i dit onråde? Er det vanskelig å finne relevante stilinger? Er du kvalifisert til å søkke på andre type stilinger en den du har nå?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

...prøver du å si at du skulle hatt et fortrinn fordi du ikke har barn (enda)? Så vi skal få flest mulig barn, helst, men diskrimineres i en ansettelsesprosess pga nevnte barn?

Jeg sier jeg kunne vært her på kort varsel og er fleksibel. Men det er greit det. Jeg får finne meg en annen plass😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

La oss kalle henne Line.

Uvist hvem du er oppi dette?

Er du Lines leder? I så fall så må du jo selvfølgelig opptre der ettter med de instrukser dere har. 

Er du kollega? I så fall

2.1 påvirkes du og ditt arbeid av Line? Hvis ja så ta en prat med leder ang hvordan du skal løse de utfordringene som oppstår.

2.2 hvis du og ditt arbeid ikke påvirkes i negativ grad av Line og Lines arbeid samt Lines avtaler med leder ang arbeid. Vell da er ikke det noe du trenger å bekymre deg for. Lines arbeid og Lines arbeidsforhold forblir mellom Line og leder.

Anonymkode: e6a17...72c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier: som kollega har du ikke rett til å reagere eller si noe, men jeg tenker det likevel er lov å føle på at det er kjipt. Særlig når du ble forbigått for stillingen. Hun er enda i prøvetid, så jeg ville holdt klokelig munn og håpet hun ikke holder i jobben.

Pumping i arbeidstiden er lov, men når ungen er over et år, så har man i utgangspunktet ikke rett på å få betalt for å pumpe/amme. (Lokale avtaler kan si noe annet).

Å begynne å diktere ny arbeidstid hvis dette ikke er avtalt og avklart er høyst spesielt.

Hjemmekontor med sykt barn ville jeg ikke reagert på utover å være imponert hvis hun får gjort noe som helst.

Ser at mange mener du bare skal nikke og smile og det er lurt å gjøre, men samtidig så må det være lov å kjenne på urettferdighet. Ba du om innsyn i ansettelsesprosessen og hvorfor du ble valgt bort?

Anonymkode: f5c97...4cc

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Forstår det er bitert å bli forbigått slik, så du har veldig forståelige følelser! Men ikke gjør feilen med å klandre kolegaen din, det er ledelsen som har tatt valget ikke hun. Fokuser heller på å søke andre jobber og slippe unna en arbeidsplass som ikke fortjener deg. Har du søkt på alle ledige stilinger i dit onråde? Er det vanskelig å finne relevante stilinger? Er du kvalifisert til å søkke på andre type stilinger en den du har nå?

Er sånn jeg prøver å tenke. Hun har i seg selv ikke gjort noe galt, jeg bare synes det er litt surt akkurat nå. Jeg har søkt og skal søke flere jobber. Det er vanskelig å finne stillinger som er relevante for det jeg jobber med i dag, men jeg kan alltids søke på ting som er relevant for utdanning (to bachelorgrader). Jeg kan søke flere typer stillinger, men vil helst jobbe med det jeg gjør i dag. Jeg prøver å akseptere at det kanskje ikke går og at jeg må finne en annen stilling som er lettere å skaffe seg jobb innen.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...