Gå til innhold

Forskudd arv, demens eller hva gjør man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal vel ligge en legeerklæring ved en fremtidsfullmakt. Hvordan mener du at man skal få legen med på dette? 

Gjelder ikke ts sin sak da de allerede har fremtidsfullmakt.

Anonymkode: be3bd...08e

Nei, legeerklæring er bare nødvendig om det er tvil. Derfor daterer man til før vedkommende ble syk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utfordringen med tilbakedatering er at myndighetene kan trekke fullmakten i tvil og kreve dokumentasjon fra lege som viser at den syke var inneforstått med hva fremtidsfullmakten innebærer på det tidspunktet den ble underskrevet. Derfor er det lureste å skrive inder fremtidsfullmakten og få legeerklæring (ev be fastlege journalføre) på samme tid. 

Anonymkode: bd313...a78

Man må da datere til et tidspunkt vedkommende åpenbart og beviselig var frisk.

Jeg tror det offentlige som oftest ikke har innsigelser. Det skjer først når noen føler seg forbigått og klager inn vedtaket.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (57 minutter siden):

Det di skriver er bare tull. Kapitalinntekter går inn under det sykehjemmet tar 85% av.

Det min far hadde på sparekonto osv gikk ikke til betaling  på sykehjem.  Han hadde offentlig verge, for det var dine og mine barn.

Anonymkode: a6a90...cb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Faren min har fått demens diagnose. Bor fortsatt hjemme, men surrer mer og mer. Er fortsatt samtykkekompetent. Jeg er disponent på kontoen hans. Ser at han har mye cash stående på diverse kontoer. Hva er lurt å gjøre nå? Bør man snakke om forskudd på arv? Hva skjer med pengen dersom det blir sykehjem? Har også mye på sin brukskonto og surrer en del med kort.  Er så redd for svindel og lureri da han virkelig ikke skjønner helt det med penger lenger. 

Anonymkode: 9d119...6e4

Fremtidsfullmakt. Fort som f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det min far hadde på sparekonto osv gikk ikke til betaling  på sykehjem.  Han hadde offentlig verge, for det var dine og mine barn.

Anonymkode: a6a90...cb1

Det er avkastningen som inngår i inntektsgrunnlaget. Ikke pengene som står på sparekonto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slutt å spekulere i annens død..er et ordtak sommheter at den sommgraver en annens grav.faller selv der i….vi må konse på livet til våre nærmeste , ikke spekulere i at dem dør..det er helt sykt det her, for å si det mildt..

Endret av Baktus2024
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange varianter mellom å helt kontroll selv og å være under formynderi:

Min mor ble fratatt retten til å ha bank ID fra banken (pga mislighold da hun gikk på to ulike svindelforsøk på kort tid). Hun er ved sine fulle fem i følge legen, og er dermed ikke under formynderi / fremtidsfullmakten kan ikke brukes enda. Men banken har rett til å ikke fornye bank id dersom de mener det er fare for gjentagelse av mislighold av bank id.

Men siden hun ikke kan få bank id, så er det min bror som disponerer hennes bankkonto. Mor har kort til kontoen og kan handle selv, men kan ikke bruke nettbank, netthandel eller transaksjoner som krever bank id.  Hun kan gjøre tjenester dersom hun oppsøker banken da.

Anonymkode: 90955...69a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her, vi har fremtidsfullmakt. Han klarer seg såpass godt at den ikke skal tre i kraft enda. Vi er to søsken med veldig godt forhold. Kunne det vært alternativ å sette pengen inn på våre sparekontoer? Altså det som er utover lønn han får i måneden? Av en eller annen grunn har han over en mill på konto. Får inn pensjon hver måned og bruker veldig lite. Dumt om renter av sparepengene går til kommunen? Syntes dette er veldig vanskelig vil ikke være gribb, men smart. Vi to søsken er helt enig og begge syntes dette er vanskelig.

Anonymkode: 9d119...6e4

Var i noe samme situasjon med min mor. Vi er tre søsken med strålende forhold, så de hadde full tillit til meg som disponent og fullmektig. Jeg byttet bank for henne til banken med de høyeste rentene. Tror dette utgjorde 1,5% bedre rente. Blir faktisk noen kroner ekstra hvis man har en million...

Anonymkode: d67c8...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje greit å få samlet innskudd til tre konti? En konto med kort og fast ukentlig overføring - som skal dekke ukentlig forbruk. En brukskonto hvor pensjon blir innbetalt, hvor det gjennomføres fast ukentlig overføring samt regninger betales av denne kontoen. Så en sparekonto med høyest mulig rente. 

Som andre påpeker - det er avkastning som er grunnlag for egenbetaling av 85% ifb med fast plass på sykehjem. (75% av grunnpensjon). 

Nå vet jeg ikke noe om boforhold til den det gjelder, men en må huske på at dersom det gis bort penger, må en sørge for at det er tilstrekkelig med penger til å drifte opprinnelig bolig frem til salg/opphør av leiekontrakt. Det blir ikke så mye igjen av pensjon ved sykehjemsopphold.  

I forhold til regningsbetaling, er det fullt mulig å opprette tilgang både konti & e-faktura for andre. Jeg anbefaler egentlig denne måten, og ikke minst e-faktura. Den må godkjennes hver mnd, avtalegiro ruller og går. Det er da lett og få oversikt over alle kostnader som bør opphøre ved ett sykehjemsopphold. 

Anonymkode: 75524...5ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (5 timer siden):

slutt å spekulere i annens død..er et ordtak sommheter at den sommgraver en annens grav.faller selv der i….vi må konse på livet til våre nærmeste , ikke spekulere i at dem dør..det er helt sykt det her, for å si det mildt..

Det er bare idiotisk å ikke tenke på fremtiden. Ved å ikke innrette seg på forhånd, vil mange tape flere titalls og ofte hundretusener av kroner i året dersom en dement forelder kommer på instutisjon. Det desidert smarteste er at forelderen har litt penger på konto (noen hundre tusen) og at resten fordeles på arvingene. Hus/leilighet og andre verdier selges selvsagt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...