AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #21 Del Skrevet 7. november 2024 Har lønnskonto, konto med debetkort (brukes nesten utelukkende til norsk tipping), og mange sparekonti. Flytter pengene dit det er best rente, og slik at alt er dekket av sikringsfondet. Har også tre fastrentekonti. Anonymkode: e7f99...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #22 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg har lønnskonto hvor pengene kommer inn. Derfra flytter jeg pengene til brukskonto (med kort), regningskonto og bufferkonto. Anonymkode: 65ccd...1e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #23 Del Skrevet 7. november 2024 Matkonto- den eneste jeg har kort til Konto til annet forbruk Regningskonto Bufferkonto Sparekonto til førerkort Sparekonto til Bil Sparekonto til tannlege Sparekonto til gaver Anonymkode: e6daf...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #24 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har hatt en stor opprydding i økonomien. Har alltid fått lønn rett inn på brukskonto og ikke sortert det ut. Nå har jeg laget meg følgende kontoer (i tillegg til brukskonto): Mat, faste utgifter, sparekonto, bufferkonto og fond. Noen som har flere gode tips til fordeling av kontoer? Anonymkode: 14019...fc9 Har kontoer for alle formål vi finner nødvendig og hensiktsmessig å ha egne kontoer til. I tillegg har vi egne kredittkort helt avhengig av hvilken rabatt de ulike kortene gir. Du må finne ditt system som fungerer for deg, og sette opp autotrekk til de ulike kontoene. Anonymkode: dd4d2...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #25 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg har flere sparekontoer, sparer ulik beløp hver mnd. Noen mye mindre enn andre. Jeg er lavtlønnet og på denne måten har jeg oversikt og har stort sett alltid råd til å betale. * Tannlege * egenpleie (manikyr, fotpleie+) * Konfirmasjonskonto til både tanteungen og eget barn * Bilkonto * hundekonto * buffer * ferie * julegave * fond Anonymkode: 25782...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #26 Del Skrevet 7. november 2024 Brukskonto Buffer Sparekonto "tulle konto"for å kjøpe ting jeg ikke trenger men har lyst på ASK(har 3 forskjellige fond) Når jeg før lønning så betales alle regninger og fast sparing går automatisk, så da sitter jeg igjen med penger til mat og annet forbruk ila måpneden og overføre det som evt er igjen til sparekonto, så derfor ser jeg ikke behov for f.eks regningskonto, alle regningene mine kommer før lønn og har forfall etter Anonymkode: d3390...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #27 Del Skrevet 7. november 2024 Har selv. - Brukskonto - Lønn/regningskonto - Buffer/sparekonto + div fond og aksje. Men har egentlig lyst å lage en egen regningskonto så det blir mer ryddig. Anonymkode: 22809...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #28 Del Skrevet 12. november 2024 Innskuddskonto (der alle innbetalinger kommer inn). Siden det kommer ulike innbetalinger til forskjellige tider gjennom måneden samler jeg alt der, og utbetaler "lønn" til meg selv en gang i måneden. Jeg rører aldri den kontoen, men den første hver måned overfører den automatisk til alle kontoene jeg bruker. Det er mange. Det som er til overs på kontoen blir stående til neste måned. Det har fylt seg opp en solid buffer der etter hvert, siden budsjettet er lavere enn månedsinntekten. Kontoene det blir overført til er: - Matkonto (skal dekke all mat i måneden) - Regningskonto (dekker alle faste regninger) - Bolig (trekker huslån derfra + den dekker alt av vedlikehold på huset) - Bilkonto (dekker drivstoff, bompenger, verksted osv.) - Lommepenger til barn (overfører faste ukepenger til ungene derfra) - Gavekonto (Dekker alle bursdags- og Julegaver gjennom året + evt andre gaver) - Klær&Sko-konto (Handler sjelden klær hver måned, men setter inn penger der hver måned. Da er det alltid nok når vi må ha noe) - Sommerferie (Sparer til ferien hver mnd) - Fritid (mindre utflukter og aktiviteter, f.eks kino) - Høyrentesparing til ungene (Penger som skal dekke førerkort til barna, og hjelpe de inn på boligmarkedet) - Sparekonto hvor beløpet blir overført videre til ASK (egentlig unødvendig, kunne trukket det direkte fra Regningskonto eller lignende, men jeg foretrekker egen konto siden det er en egen budsjettpost) - Diverse forbruk (Småting man trenger. Alt fra skjøteledninger til lyspærer osv. Typisk Clas Ohlson, Rusta o.l.) - Brukskonto (Rene Lommepenger. Frisør, kaffe på hjørnet osv). Budsjettpostene er nøye oppsatt, og jeg bruker aldri mer enn det jeg skal, takket være det. Det er ufattelig befriende å overføre nøyaktig det samme til kontoene hver måned. Da slipper jeg å vente på måneder med halv skatt, feriepenger eller lignende for å dekke store utgifter osv. Jeg startet systemet da jeg ble alenemor til tre barn i en alder av 22. Hadde nok aldri hatt det så lett økonomisk nå i voksen alder om ikke. Anonymkode: d7de3...c48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #29 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Innskuddskonto (der alle innbetalinger kommer inn). Siden det kommer ulike innbetalinger til forskjellige tider gjennom måneden samler jeg alt der, og utbetaler "lønn" til meg selv en gang i måneden. Jeg rører aldri den kontoen, men den første hver måned overfører den automatisk til alle kontoene jeg bruker. Det er mange. Det som er til overs på kontoen blir stående til neste måned. Det har fylt seg opp en solid buffer der etter hvert, siden budsjettet er lavere enn månedsinntekten. Kontoene det blir overført til er: - Matkonto (skal dekke all mat i måneden) - Regningskonto (dekker alle faste regninger) - Bolig (trekker huslån derfra + den dekker alt av vedlikehold på huset) - Bilkonto (dekker drivstoff, bompenger, verksted osv.) - Lommepenger til barn (overfører faste ukepenger til ungene derfra) - Gavekonto (Dekker alle bursdags- og Julegaver gjennom året + evt andre gaver) - Klær&Sko-konto (Handler sjelden klær hver måned, men setter inn penger der hver måned. Da er det alltid nok når vi må ha noe) - Sommerferie (Sparer til ferien hver mnd) - Fritid (mindre utflukter og aktiviteter, f.eks kino) - Høyrentesparing til ungene (Penger som skal dekke førerkort til barna, og hjelpe de inn på boligmarkedet) - Sparekonto hvor beløpet blir overført videre til ASK (egentlig unødvendig, kunne trukket det direkte fra Regningskonto eller lignende, men jeg foretrekker egen konto siden det er en egen budsjettpost) - Diverse forbruk (Småting man trenger. Alt fra skjøteledninger til lyspærer osv. Typisk Clas Ohlson, Rusta o.l.) - Brukskonto (Rene Lommepenger. Frisør, kaffe på hjørnet osv). Budsjettpostene er nøye oppsatt, og jeg bruker aldri mer enn det jeg skal, takket være det. Det er ufattelig befriende å overføre nøyaktig det samme til kontoene hver måned. Da slipper jeg å vente på måneder med halv skatt, feriepenger eller lignende for å dekke store utgifter osv. Jeg startet systemet da jeg ble alenemor til tre barn i en alder av 22. Hadde nok aldri hatt det så lett økonomisk nå i voksen alder om ikke. Anonymkode: d7de3...c48 Håper du har god rente på alle disse kontoene og at du ikke har kort på alle, med tilhørende kortgebyr. Anonymkode: b9d3f...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #30 Del Skrevet 12. november 2024 Jeg har brukskonto, regningkonto, sparekonto og bufferkonto. Så har jeg et enkelt budsjett på Drive som jeg oppdaterer ukentlig, funker veldig bra. Anonymkode: 13af1...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #31 Del Skrevet 12. november 2024 Jeg har følgende kontoer: - Brukskonto - Bil - bolig - ferie - sparing til ny bil/båt - hytte - Felleskonto med samboer I tillegg kommer 4 fond og en aksjesparekonto hos Nordnet (for å handle enkeltaksjer) Anonymkode: 5671f...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå