Gå til innhold

Hvor viktig er egentlig partners sosio-økonomiske status for deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville også mye heller vært skilt enn å leve i et ulykkelig ekteskap, og det er ikke uten årsak at jeg påpekte ekteskap som er gode, og ikke ekteskap i seg selv. 

For meg blir det iallefall stadig tydeligere at neste generasjon helt faktisk blir påvirket av foreldrenes samliv eller brudd. At livslange gode forhold i generasjonen over er en betydelig kilde til å lære hva det kreves for å bevare en slik relasjon gjennom årene. 

Kun vedvarende gode ekteskap gir denne naturlige læringen. Annet kan gi læring i hvordan man ikke vil ha det i eget forhold  men likevel ikke tilsvarende "indoktrinering " i hva som må til for å bevare et godt forhold. 

Trir nok at dersom mor og far gikk fra hverandre svært tidlig, og så fikk (i det minste em av dem) varige gode forhold, så vil også det gi barna nødvendig kunnskap om hva varige forhold krever av innstilling og innsats.

Andre forhold virker ikke å være så nære og relevante for folk at de virkelig reflekterer over hva som får dem til å bevares god, og lærer dermed ikke av dem. Hjelper tilsynelatende lite at foreldre til venner eller onkel og tante bevarer sitt forhold godt. Virker som det må være foreldrene for at folk skal ta slikt til seg og lære av det. 

Anonymkode: aced6...9ff

Man lærer også mye av forhold som går skeis, og vet hva man IKKE skal gjøre selv. Det er flere sider av dette enn å lære av noe som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg driter 100-0 i sosial status så lenge jeg tteffer en kvinne som jeg finner attraktiv og at hun er leken i sengen!!! Eneste som betyr noe i mine hoder!!

Anonymkode: ee89c...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 15.20):

Det betyr ganske mye for meg og jeg tror og at like barn leker best. jeg selv kommer fra en typisk middelklassefamilie med far og mor og har funnet meg en mann som gjør det samme. Både mannen og jeg har lang utdanning og det at han hadde utdanning og en bra jobb betydde mye for meg.

Min erfaring er at de som velger enkle og korte utdannelser oftere er mindre komplekse og enklere mennesker. Men jeg vet og at mange kan ha mer talent for praktisk arbeid og at dette og kan være flotte og gode jobber og ikke minst bra betalt. De kommer seg og gjerne fort ut i jobb og mange kan bygge opp egen bedrifter og ansette flere.

J

Anonymkode: 0d213...f8e

Og min erfaring er at noen folk blir ekstremt høye på seg selv bare fordi de har noen år ekstra på skole.  Jeg sier som jeg har påpekt før, en bachelor i et eller annet er ikke nødvendigvis vanskeligere enn et fagbrev, det tar bare litt lenger tid. 

Hilsen en som har begge deler!

Anonymkode: fa2cc...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare lurer, er det de samme kvinnene som forventer at mannen skal tjene mer enn dem, de samme som skyr at menn finner seg yngre damer?

Anonymkode: b6a72...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig mer eller mindre ubetydelig. Hun trenger ikke ha nåler i veien eller noe særlig med inntekt, men vil jo helst at hun har noenlunde kontroll på økonomien da, og ikke forventer å bli forsørget. Hadde nok nølt litt med en som ikke så ut til å forstå verdien av penger, eller satt nedsyltet i forbruksgjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp i et hjem der mor var den med utdanning og far var den som tjente minst de første årene, og der det aldri var fokus på kjønn verken dem imellom eller med oss barna. Tror ikke jeg har mye tradisjonell kjønnsrolletenking i meg. Jeg må ikke være selvstendig i et forhold for en hver pris, men tenker mer sånn at vi hjelper hverandre ved behov gjennom livet, ikke at jeg skal tas vare på av mannen. Ønsker en mann med samme status som meg selv. Dvs arbeiderklasse, men middels lønn. Nok til et vanlig greit liv der begge drar lasset og ingen er forsørger. Skulle jeg ha falt for en med en annen «status» synes jeg tanken på å bli forsørget er hakket verre enn å forsørge faktisk. 

Jeg er sikkert altfor ufeminin i tankegangen for en høystatusmann 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og min erfaring er at noen folk blir ekstremt høye på seg selv bare fordi de har noen år ekstra på skole.  Jeg sier som jeg har påpekt før, en bachelor i et eller annet er ikke nødvendigvis vanskeligere enn et fagbrev, det tar bare litt lenger tid. 

Hilsen en som har begge deler!

Anonymkode: fa2cc...672

Jepp! Her på kg er det ikke sjelden man ser noen skrive «utdanning er viktig, ønsker ikke en mann som bare tenker på fotball og øl og ser ex on The beach». Ofte er det bare noen dårlige valg på en tid i livet der mange er umodne som gjør at man ender opp uten utdannelse, det gjenspeiler ikke nødvendigvis mangel på verken refleksjon eller evner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke særlig viktig, men han må være intelligent. Var sammen med en som var direkte uintelligent da jeg var yngre, og det var en skikkelig prøvelse. Det var flere grunner til at vi ikke var kompatible, men intelligensforskjellen var nok den viktigste. Jeg er kvinne.

Anonymkode: 0dc20...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk uviktig. 

Praktisk utrolig viktig. 

Hadde jeg blitt enkemann, så har jeg vanskelig å se hvordan jeg naturlig hadde oppdaget enn kvinne uten fullført vidergående og med inntekt tilsvarende minste trygd som potensiell partner. 

Jeg er romantiker, men vet rasjonelt at min kone er min kone fordi hun har  den sosioøkonomiske status som hun har. 90 % av kvinnene hadde det samme på den sosiale sammenkomst som endet opp med enn spontan date med oss to. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...