Alice123 Skrevet 7. november #41 Del Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mine refleksjoner som mann basert på observasjoner fra media/samfunnsdebatten og egne erfaringer: [...] Det finnes nok variasjoner mellom forskjellige miljøer og forskjellige geografiske områder. Min erfaring er for det første fra miljøer der de fleste har høyere utdanning, og for det andre fra området rundt en storby. Og i slike miljøer/steder har jeg (litt for sent for egen del) observert at det nesten har utviklet seg en slags mal for den moderne kjernefamilien. Mor jobber i en fagstilling eller som mellomleder i off. sektor og tjener mellom 600k og 1 mill i året. Far har en høystatusjobb i privat sektor og tjener godt over 1 mill. Boligprisene i sentrale strøk er nok en viktig faktor for at det blir sånn. Anonymkode: 948e2...5b1 Jeg kommer fra et miljø hvor de fleste har høyere utdannelse, Oslo. Dette er en helt korrekt beskrivelse av mitt miljø, delvis også i mitt eget ekteskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #42 Del Skrevet 8. november Alice123 skrev (7 timer siden): Jeg kommer fra et miljø hvor de fleste har høyere utdannelse, Oslo. Dette er en helt korrekt beskrivelse av mitt miljø, delvis også i mitt eget ekteskap. Mitt også, og de fleste jeg kjenner. Men menn med veldig god økonomi som sier de ikke bryr seg om status, bryr seg om den, de velger kvinner etter «sosio-«- delen. Dama skal være representativ, men også helst ha kulturell og sosial kapital. Det kan disse mennene mangle eller ikke ha tid til, så kona må stå for det, slik at den sosioøkonomiske statusen fortsetter å være høy samlet. Anonymkode: 030e2...f88 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #43 Del Skrevet 8. november Viktig. Bevissthet om helse og livsstil er nødvendig. Man skal passe på seg selv for å få et så godt og langt liv som mulig. Interesse for politikk og samfunn er viktig. Man må bry seg og man må kunne ting og forstå ting for å kunne bry seg. Dannelse er et gammelt ord, men det betyr at man har lest bøker, kan ting om historie og geografi og kultur, og at man er i stand til - og liker - å snakke om det. Økonomi. Kunne leve trygt og godt og stabilt, med den komfort og de muligheter til adspredelse som er ønskelig. Anonymkode: 724a3...f4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 8. november #44 Del Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mitt også, og de fleste jeg kjenner. Men menn med veldig god økonomi som sier de ikke bryr seg om status, bryr seg om den, de velger kvinner etter «sosio-«- delen. Dama skal være representativ, men også helst ha kulturell og sosial kapital. Det kan disse mennene mangle eller ikke ha tid til, så kona må stå for det, slik at den sosioøkonomiske statusen fortsetter å være høy samlet. Anonymkode: 030e2...f88 Herregud dette er jo helt sånn det er når jeg ser rundt meg, igjen inkl. i mitt eget ekteskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november #45 Del Skrevet 8. november Han må ha ordnet økonomi. Men viktigste er at han har samme syn på økonomi, verdier, moraler og syn på barneoppdragelse som meg. Perdonligheten hans er det som tar meg med storm. At han er varm, åpen, empatisk, lite selvhøytidelig, trygg i seg selv og er emosjonelt tilgjengelig. Fant en med lik bakgrunn og historie. Og på de viktige tingene er vi så like at det er skummelt. Men vi veldig forskjellige og den enes svakhet er den andres styrke❤️ Så status betyr lite når det kommer til ekte kjærlighet❤️ Anonymkode: 077e9...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 9. november #46 Del Skrevet 9. november Kunne ikke brydd meg, men jeg tror det er overlegent størst sannsynlighet for å finne noen jeg klaffer med blant dem som har høy SES. Pils, campingvogn og Charterfeber er bare ikke meg. Så det er uansett nyttig å filtrere på det f.eks. på Tinder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 9. november #47 Del Skrevet 9. november Er vi ikke snart ferdige med disse trådene nå? Begynner å bli ganske kjedelig,da det finnes mange som ligner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #48 Del Skrevet 9. november Jeg ønsker i utgangspunktet ei som har noe mer utdanning enn videregående, men viktigere enn det er at vi er på samme bølgelengde på viktige ting i livet. Jeg vil helst ikke ha ei som er på en av ytterpunktene i politikken, dvs. eksempelvis R, SV og FrP. Jeg er ikke noen rettskrivingsguru selv, men tekster hvor det florerer med skrivefeil, det er ganske irriterende. Jeg får også fnatt av økonomisk rot. Bruk gjerne penger på hva som helst, men ikke mer enn hun har. Jeg ønsker meg ei som er yrkesaktiv og kan stå på egne ben. Anonymkode: 4d362...ef1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #49 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker i utgangspunktet ei som har noe mer utdanning enn videregående, men viktigere enn det er at vi er på samme bølgelengde på viktige ting i livet. Jeg vil helst ikke ha ei som er på en av ytterpunktene i politikken, dvs. eksempelvis R, SV og FrP. Jeg er ikke noen rettskrivingsguru selv, men tekster hvor det florerer med skrivefeil, det er ganske irriterende. Jeg får også fnatt av økonomisk rot. Bruk gjerne penger på hva som helst, men ikke mer enn hun har. Jeg ønsker meg ei som er yrkesaktiv og kan stå på egne ben. Anonymkode: 4d362...ef1 😅 Jeg er det perfekte eksemplaret av din verste match. Er ikke på minus siden totalt økonomisk, har bare hus lån. Men bruker mer enn du hadde likt. Anonymkode: 103f7...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #50 Del Skrevet 10. november Jeg er mann. Det er helt uvesentlig, jeg har aldri brydd meg om slikt. Liker jeg noen så liker jeg noen. Nå har jeg mista troen på kjærligheten generelt, men sosioøkonomisk status har virkelig ingenting med det å gjøre. Anonymkode: e3451...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 10. november #51 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg ønsker i utgangspunktet ei som har noe mer utdanning enn videregående, men viktigere enn det er at vi er på samme bølgelengde på viktige ting i livet. Jeg vil helst ikke ha ei som er på en av ytterpunktene i politikken, dvs. eksempelvis R, SV og FrP. Jeg er ikke noen rettskrivingsguru selv, men tekster hvor det florerer med skrivefeil, det er ganske irriterende. Jeg får også fnatt av økonomisk rot. Bruk gjerne penger på hva som helst, men ikke mer enn hun har. Jeg ønsker meg ei som er yrkesaktiv og kan stå på egne ben. Anonymkode: 4d362...ef1 Enig. Jeg kunne også fint tålt noen skrivefeil, hvis hun viser at hun kan argumentere for seg. Men, hvis du skriver "det går opp å ned" som et "argument" i en klimadiskusjon, er du permanent svartelistet som datingmateriale. Case closed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #52 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 7.11.2024 den 13.22): Og dette ser man hos alle, både kvinner som menn at en god relasjon til foreldre oftere fører med seg slike egenskaper fremfor det motsatte Anonymkode: 134de...e73 Om jeg kunne levd livet på nytt er det helt reelt dette jeg ville sett på angående menn, at de hadde gode familierelasjoner. Helst foreldre som fremdeles var gift og fremdeles hadde god tone, samarbeid, respekt for hverandre og god dialog og smil seg mellom. Slikt betyr enormt mye for hvor god forståelse menn har for hvordan et forhold fungerer, og hva det krever av deg for å bevare et godt samliv. Ser stadig tydeligere hvor mye bedre egnet for livsvarig forhold folk som har vokst opp med gode foreldre som stadig holder sammen er. Kjenner også på hvor mye det har lært meg om å være partner gjennom et liv sammen. Mine foreldre holder sammen og har det godt sammen. Det har lært meg enormt mye. Partner jeg endte opp med har en god relasjon til sin mor og sine søsken, men ikke til sin far,selv om de var gift til far døde. Det er ikke ideelt, men iallefall har han også lært mer enn mine ekser med skilte foreldre. Hadde jeg gjort det hele på ny ville spørsmål om foreldre vært noe jeg stilte helt i starten av dating, og jeg hadde sett etter partner med foreldre som var godt gift og med familie med gode familiebånd og trivsel sammen. Jeg tror de fleste passer best med folk fra noenlunde lik sosialøkonomisk status. Litt ulikheter i lønn utgjør ikke noe differanse i sosialøkonomisk status ofte. Hvilket miljø man passer best inn i betyr oftest mer. Anonymkode: aced6...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #53 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 10.43): Mitt også, og de fleste jeg kjenner. Men menn med veldig god økonomi som sier de ikke bryr seg om status, bryr seg om den, de velger kvinner etter «sosio-«- delen. Dama skal være representativ, men også helst ha kulturell og sosial kapital. Det kan disse mennene mangle eller ikke ha tid til, så kona må stå for det, slik at den sosioøkonomiske statusen fortsetter å være høy samlet. Anonymkode: 030e2...f88 Jeg er som mennene dere beskriver. Om jeg skulle komme ut på markedet igjen så kan jeg like gjerne date en assistent i barnehage eller butikkmedarbeider. Det å være feminin og en god kvinnelig partner har lite å gjøre med jobbstatus i mine øyne. Anonymkode: c43d1...2e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #54 Del Skrevet 10. november Absolutt ikke viktig. Livet er for kort til å bry seg om status. Jeg har en lang rekke "krav" til en partner, men penger og status er ikke med i den. Menn som er opptatt av status og penger er faktisk en dealbreaker for meg. Er kvinne. Anonymkode: d9818...1d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #55 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Om jeg kunne levd livet på nytt er det helt reelt dette jeg ville sett på angående menn, at de hadde gode familierelasjoner. Helst foreldre som fremdeles var gift og fremdeles hadde god tone, samarbeid, respekt for hverandre og god dialog og smil seg mellom. Slikt betyr enormt mye for hvor god forståelse menn har for hvordan et forhold fungerer, og hva det krever av deg for å bevare et godt samliv. Ser stadig tydeligere hvor mye bedre egnet for livsvarig forhold folk som har vokst opp med gode foreldre som stadig holder sammen er. Kjenner også på hvor mye det har lært meg om å være partner gjennom et liv sammen. Mine foreldre holder sammen og har det godt sammen. Det har lært meg enormt mye. Anonymkode: aced6...9ff Som en personlig anekdote. Mine foreldre har vært skilt i 30 år. De er de beste av venner. God tone, hjelper hverandre og har bestandig samarbeidet om hva en det måtte være. De har sammen til en hver tid stilt på for sitt barn og sine barnebarn. Jeg er 45 år og ble for 3 uker siden forlovet med min samboer igjennom de siste 20 år. Hun har foreldre som har vært gift omtrent like lenge som jeg har levd. De har på ingen måte et fint forhold. De er av den «gamle skolen» og er gift fortsatt fordi det er det «riktige». Jeg har for lenge siden kommet til den anerkjennelse av at foreldrene sin sivilstatus ikke er av betydning. Det som er av betydning er hvordan de er som mennesker. Jeg ville langt heller vært skilt å hatt det forholdet mine foreldre har, en å være gift å ha det slik som mine svigerforeldre. Anonymkode: 52b1d...8ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #56 Del Skrevet 10. november Status har jeg aldri brydd meg om. Jeg er fra langt utpå landet, vokste opp med foreldre som ikke hadde så mye utdanning, men hadde likevel gått i lære og hadde jobber så vi hadde tak over hodet og mat på bordet. Har nok vokst opp med «lav kulturell status», vi gikk ikke i teateret (det fantes ikke), men vi var med og lagde teater. Vi så ikke på andre som spilte musikk, vi spilte selv. Jeg har tilfeldigvis et godt hode for teori, så jeg studerte. Nå har jeg doktorgrad. Traff mannen under studiene, også han fra landet, men med langt dårligere økonomi enn min familie. Fortsatt hardt arbeidende folk, mye samme opplevelser som meg med små bygder langt fra folk, og ganske ensformige inntrykk. Ingen av oss har noe særlig ambisjoner, men livet skjer, og i dag har vi tre unger, enebolig, og over 3 millioner inn i samlet inntekt. Nå går vi på teater, vi spiller ikke selv. Jeg prøver stadig å dytte ungene i retninger hvor de kan utfolde seg. Men akkurat som på landet, opplever jeg byen som noe ensformig. Det er langt flere muligheter i byen, naturligvis, men det er fortsatt veldig snevert hva som er «akseptabelt». Jeg jobber i finans, og man MÅ ha hytte på fjellet (rett fjell!), man MÅ kjøre elbil, man MÅ like fotball og skisport, man MÅ spise der og der i løpet av året. Man MÅ dra på minst en weekendtur i året. Og da helst til Paris, New York, eller London. Du kan ikke dra på helgetur til Helsinki, da er du taper… Det er bokser uansett hvor man bor 🤷♀️ Jeg kjemper stadig imot, jenta fra landet er fremdeles ikke redd for å få skit på klærne, men for ungenes del må man jo prøve å ikke være for rar og outsider… Anonymkode: 7cd30...fee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #57 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): 😅 Jeg er det perfekte eksemplaret av din verste match. Er ikke på minus siden totalt økonomisk, har bare hus lån. Men bruker mer enn du hadde likt. Anonymkode: 103f7...09a Med rotete økonomi mener jeg at hun ikke betaler regninger i tide, kjøper ting som hun ikke har råd til på kredittkort og lar regningene skure og gå. Det er ikke noe stort stress at man lever fra hånd-til-munn, men det er et problem for min del dersom hun lever over evne. For å utdype min første post noe, det spiller ikke noen rolle i sosial sammenheng, jeg bryr meg ikke hva andre tenker. Det handler mer om å søke etter personer jeg tror har tilsvarende bølgelengde som jeg selv har, og i hvilken demografi jeg antar det er lettest å finne dette. Anonymkode: 4d362...ef1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #58 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Med rotete økonomi mener jeg at hun ikke betaler regninger i tide, kjøper ting som hun ikke har råd til på kredittkort og lar regningene skure og gå. Det er ikke noe stort stress at man lever fra hånd-til-munn, men det er et problem for min del dersom hun lever over evne. For å utdype min første post noe, det spiller ikke noen rolle i sosial sammenheng, jeg bryr meg ikke hva andre tenker. Det handler mer om å søke etter personer jeg tror har tilsvarende bølgelengde som jeg selv har, og i hvilken demografi jeg antar det er lettest å finne dette. Anonymkode: 4d362...ef1 Sånn er jeg ikke, alt blir betalt. Støtter at du søker noen lik deg, det gjør mange av oss. Var bare så morsomt å se det skrevet så alt for spesifikt. Anonymkode: 103f7...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #59 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Som en personlig anekdote. Mine foreldre har vært skilt i 30 år. De er de beste av venner. God tone, hjelper hverandre og har bestandig samarbeidet om hva en det måtte være. De har sammen til en hver tid stilt på for sitt barn og sine barnebarn. Jeg er 45 år og ble for 3 uker siden forlovet med min samboer igjennom de siste 20 år. Hun har foreldre som har vært gift omtrent like lenge som jeg har levd. De har på ingen måte et fint forhold. De er av den «gamle skolen» og er gift fortsatt fordi det er det «riktige». Jeg har for lenge siden kommet til den anerkjennelse av at foreldrene sin sivilstatus ikke er av betydning. Det som er av betydning er hvordan de er som mennesker. Jeg ville langt heller vært skilt å hatt det forholdet mine foreldre har, en å være gift å ha det slik som mine svigerforeldre. Anonymkode: 52b1d...8ea Jeg ville også mye heller vært skilt enn å leve i et ulykkelig ekteskap, og det er ikke uten årsak at jeg påpekte ekteskap som er gode, og ikke ekteskap i seg selv. For meg blir det iallefall stadig tydeligere at neste generasjon helt faktisk blir påvirket av foreldrenes samliv eller brudd. At livslange gode forhold i generasjonen over er en betydelig kilde til å lære hva det kreves for å bevare en slik relasjon gjennom årene. Kun vedvarende gode ekteskap gir denne naturlige læringen. Annet kan gi læring i hvordan man ikke vil ha det i eget forhold men likevel ikke tilsvarende "indoktrinering " i hva som må til for å bevare et godt forhold. Trir nok at dersom mor og far gikk fra hverandre svært tidlig, og så fikk (i det minste em av dem) varige gode forhold, så vil også det gi barna nødvendig kunnskap om hva varige forhold krever av innstilling og innsats. Andre forhold virker ikke å være så nære og relevante for folk at de virkelig reflekterer over hva som får dem til å bevares god, og lærer dermed ikke av dem. Hjelper tilsynelatende lite at foreldre til venner eller onkel og tante bevarer sitt forhold godt. Virker som det må være foreldrene for at folk skal ta slikt til seg og lære av det. Anonymkode: aced6...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #60 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville også mye heller vært skilt enn å leve i et ulykkelig ekteskap, og det er ikke uten årsak at jeg påpekte ekteskap som er gode, og ikke ekteskap i seg selv. For meg blir det iallefall stadig tydeligere at neste generasjon helt faktisk blir påvirket av foreldrenes samliv eller brudd. At livslange gode forhold i generasjonen over er en betydelig kilde til å lære hva det kreves for å bevare en slik relasjon gjennom årene. Kun vedvarende gode ekteskap gir denne naturlige læringen. Annet kan gi læring i hvordan man ikke vil ha det i eget forhold men likevel ikke tilsvarende "indoktrinering " i hva som må til for å bevare et godt forhold. Trir nok at dersom mor og far gikk fra hverandre svært tidlig, og så fikk (i det minste em av dem) varige gode forhold, så vil også det gi barna nødvendig kunnskap om hva varige forhold krever av innstilling og innsats. Andre forhold virker ikke å være så nære og relevante for folk at de virkelig reflekterer over hva som får dem til å bevares god, og lærer dermed ikke av dem. Hjelper tilsynelatende lite at foreldre til venner eller onkel og tante bevarer sitt forhold godt. Virker som det må være foreldrene for at folk skal ta slikt til seg og lære av det. Anonymkode: aced6...9ff Det er synd om det er sånn. Tror man kan bryte sirkelen. Mine foreldre hadde tunge barndommer med fæle traumer. Mamma brøyt sirkelen med å dra fra pappa, som hennes mor før henne skulle ha gjort. Og har klart å finne seg et godt forhold nå. Det har vi lært av. Tror nok det henger en del igjen av oss alle, men det er utrolig hva mennesker kan stå igjennom å lære av også. Hun sa, jeg skal få det anderledes(som du sier kan skje) og klarte det. Jeg vil bli behandlet bra og behandler andre bra. Men sliter med å være sårbar og har høye murer,er en rar blanding av uselvstenig og selvstendig. Lurer på om det å ikke ha min egen pappa har gjort noe, men håper at det å ha hatt en god stefar siden tenårene har hjulpet. Jeg Tor ikke vi er merket for livet og at det også er et valg. Vi kan lære, det er bestandig håp. Anonymkode: 103f7...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå