AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #41 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har håndtert voldelig atferd hundrevis av ganger igjennom årene som vernepleier. Har ikke telling på hvor mange jwgvhar jobbet med igjennom årene som har pådratt seg diverse skader grunnet vold. Rutiner og prosedyrer for håndtering av voldelig atferd blir heldigvis stadig bedre, men målgruppen man jobber med er jo den samme. Anonymkode: 9a130...2b4 Samme her. Men jobber på demensavdeling. Vi får ikke tvabgsmedisinere. Ofte nekter noen pasienter å ta medisinene sine også blir de utagerende. Noen blir sint fordi de har vondt, er frustrert, lei seg, eller rett og slett bare grunnet sykdommen. Det er ikke alltid tid eller nok ressurser for p forebygge dette. Vi vet at nok ansatte og riktige yrkesgrupper hjelper, men det er ikke midler til det. Og mange blir utslitt av å stå i jobben psykisk, samt fysisk, også grunnet vold fra pasienter. Det er bare flaks at det ikke går verre enn det gjør. Det er snakk om små marginer som virkelig kunnet skadet. Anonymkode: 27751...1a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #42 Del Skrevet 21 timer siden Fiskere er veldig utsatt. Og basert på dødsulykker og nesten-dødsulykker på min tidligere arbeidsplass vil jeg også si verft. Anonymkode: 1893a...90e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #43 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): . Det er snakk om 30% av norske veterinær som opplever at livet ikke er verdt å leve. Anonymkode: a949c...bee Dette hørtes vanvittig ut. Har du link til dette? Anonymkode: 8ca0e...959 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #44 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Samme her. Men jobber på demensavdeling. Vi får ikke tvabgsmedisinere. Ofte nekter noen pasienter å ta medisinene sine også blir de utagerende. Noen blir sint fordi de har vondt, er frustrert, lei seg, eller rett og slett bare grunnet sykdommen. Det er ikke alltid tid eller nok ressurser for p forebygge dette. Vi vet at nok ansatte og riktige yrkesgrupper hjelper, men det er ikke midler til det. Og mange blir utslitt av å stå i jobben psykisk, samt fysisk, også grunnet vold fra pasienter. Det er bare flaks at det ikke går verre enn det gjør. Det er snakk om små marginer som virkelig kunnet skadet. Anonymkode: 27751...1a2 Hva er det som gjør at du ikke har skiftet jobb eller beite? Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #45 Del Skrevet 11 timer siden Nav Ansatt. Anonymkode: 07918...39e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #46 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jobber du i akuttpsykiatri? Anonymkode: de0d7...5b8 Jeg har det også. Men ikke der jeg opplevde mest skader grunnet vold. Volden/utageringene på AKU var oftest litt kaotiske og preget av psykose og forvirring. Lite målrettet og gjennomtenkt voldsutøvelse. I tillegg var bemanningsfaktoren oftest høy. De fleste skadene har jeg erfart i arbeid med personer der det er mer sammensatt/komplekst hva sykdom og diagnoser angår og ofte episoder i private hjem. Feks kombinasjon autisme/utviklingshemming og psykiatri og voksne som bor i private hjem der forebygging av vold er vanskeligere (alvorlige psykiatriske diagnoser+rus+nedsatt kognitiv fungering) Også et par alvorlige voldshendelser med mennesker som har blitt overlatt til seg selv etter endt soning og vi kommer inn etter bekymringsmeldinger fra naboer, familie etc. Gjerne sittet på alvorlige voldsdommer og ligger i grenseland psykisk utviklingshemming+rus. I tillegg til vold meg selv og kollegaer, har jeg sett drapsforsøk på et spedbarn, drap på en medpasient, drapsforsøk på nabo osv. Som sagt finnes det stadig bedre rutiner og prosedyrer. Samtidig er fokus på forebygging heldigvis blitt sentralt. Men det er umulig å beskytte ansatte 100% i denne type jobber der man skal yte lovpålagte tjenester til de mest sårbare og utfordrende blant oss. Anonymkode: 9a130...2b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #47 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har det også. Men ikke der jeg opplevde mest skader grunnet vold. Volden/utageringene på AKU var oftest litt kaotiske og preget av psykose og forvirring. Lite målrettet og gjennomtenkt voldsutøvelse. I tillegg var bemanningsfaktoren oftest høy. De fleste skadene har jeg erfart i arbeid med personer der det er mer sammensatt/komplekst hva sykdom og diagnoser angår og ofte episoder i private hjem. Feks kombinasjon autisme/utviklingshemming og psykiatri og voksne som bor i private hjem der forebygging av vold er vanskeligere (alvorlige psykiatriske diagnoser+rus+nedsatt kognitiv fungering) Også et par alvorlige voldshendelser med mennesker som har blitt overlatt til seg selv etter endt soning og vi kommer inn etter bekymringsmeldinger fra naboer, familie etc. Gjerne sittet på alvorlige voldsdommer og ligger i grenseland psykisk utviklingshemming+rus. I tillegg til vold meg selv og kollegaer, har jeg sett drapsforsøk på et spedbarn, drap på en medpasient, drapsforsøk på nabo osv. Som sagt finnes det stadig bedre rutiner og prosedyrer. Samtidig er fokus på forebygging heldigvis blitt sentralt. Men det er umulig å beskytte ansatte 100% i denne type jobber der man skal yte lovpålagte tjenester til de mest sårbare og utfordrende blant oss. Anonymkode: 9a130...2b4 Fikk du risikotillegg i jobben? Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #48 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fiskere er veldig utsatt. Og basert på dødsulykker og nesten-dødsulykker på min tidligere arbeidsplass vil jeg også si verft. Anonymkode: 1893a...90e Tror du noen dødsfall i fiskeribransjen også er selvmord, kamuflert som ulykker? Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #49 Del Skrevet 7 timer siden Noe synsing basert på noe som ligger bak i skallen et sted; brannmenn er en arbeidsgruppe som ofte får store helseproblemer, over tid. Utover det så er det jo mange farlige yrker, men det ser ut til at å være på sjøen som fisker topper statistikken over arbeidsrelaterte dødsfall. Offshore har blitt vesentlig mye tryggere, men står stadig for en vesentlig del av yrkesskadene vi ser. Landbruk er også (i følge et kjapt googlesøk) også et skummelt yrke når man ser til statistikken. Å svare på hva som er farligst basert på hvem som blir mest skadet/mister livet i ulike yrker er mulig litt feil. Det finnes nok en del "nisjeyrke" som er enda mer farlig, men som ikke kommer frem i tallene da de er relativt få. Yrkessjåfører for eks er absolutt et eksempel på et utsatt yrke, stilasjearbeidere, anleggsarbeidere på visse bygg og anlegg, og andre bør også nevnes, men de er ikke på toppen når det kommer til hvilket yrke som har mest skader. Etter hva jeg kan se viser statistikken rene tall/antall tilfeller, og ikke prosentvis som ville gitt et bedre inntrykk av hvor farlig yrket egentlig er. Anonymkode: dcba9...3ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #50 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Tror du noen dødsfall i fiskeribransjen også er selvmord, kamuflert som ulykker? Anonymkode: 44974...c72 Dette kan man alltid sette spørsmål ved, uansett om vi snakker fiskeribransjen, yrkessjåfører eller finansfolk som tilfeldigvis ramler ut av vinduet i 90-ende etasje (for å være litt flåsete). Hovedpoenget er at det har vi ikke grunnlag for å si stort om. Anonymkode: dcba9...3ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #51 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk du risikotillegg i jobben? Anonymkode: 44974...c72 Fått risikotillegg på 2 jobber. En var på en spesialinstitusjon der innleggelseskriteriet er uavhengig av diagnose, men avhengig av omfattende atferdsproblematikk som er en vesentlig fare for seg selv og/eller andre. Der opplevde jeg dog ingen alvorlige skader. De har svært gode rutine på plass og hele institusjonen er bygget med tanke på sikkerhet og minimalt potensiale for skader. Der lå det et tillegg på årlig grunnlønn. Den andre var en jobb der tillegget var pr time man jobbet med 1 konkret klient. Da var det perioder med 10-12 voldelige og/eller selvinvalidiserende selvskadingsepisoder pr dag. Anonymkode: 9a130...2b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #52 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fått risikotillegg på 2 jobber. En var på en spesialinstitusjon der innleggelseskriteriet er uavhengig av diagnose, men avhengig av omfattende atferdsproblematikk som er en vesentlig fare for seg selv og/eller andre. Der opplevde jeg dog ingen alvorlige skader. De har svært gode rutine på plass og hele institusjonen er bygget med tanke på sikkerhet og minimalt potensiale for skader. Der lå det et tillegg på årlig grunnlønn. Den andre var en jobb der tillegget var pr time man jobbet med 1 konkret klient. Da var det perioder med 10-12 voldelige og/eller selvinvalidiserende selvskadingsepisoder pr dag. Anonymkode: 9a130...2b4 Fengsel? Bolig eller psykiatri? Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #53 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette hørtes vanvittig ut. Har du link til dette? Anonymkode: 8ca0e...959 https://www.med.uio.no/imb/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/mange-veterinerer-sliter-med-selvmordstanker.html Anonymkode: 96f47...0f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 minutter siden #54 Del Skrevet 18 minutter siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): https://www.med.uio.no/imb/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/mange-veterinerer-sliter-med-selvmordstanker.html Anonymkode: 96f47...0f6 Like ille på verdensbasis virker det som. Helsepersonell og advokater får hjelp og rådgivning om arbeidssituasjon på arbeidshelseinstituttet på Modum Bad. Hvem fanger opp veterinærene ? Kanskje de også er i målgruppen for tilbudet, de jobber med folks følelser også, selv om det er dyrene de skal behandle. Anonymkode: 44974...c72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå