AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #1 Del Skrevet i går, 08:46 Hvor dør flest arbeidere? Og i hvilken jobb/yrke er det mest sannsynlig at du pådrar deg skader som kan føre til uførhet? Jeg inkluderer både selvmord og andre dødsfall. Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:48 #2 Del Skrevet i går, 08:48 Vil umiddelbart tenke at det er noe innen bygg/anlegg eller i trafikken, eller kanskje bonde. Bønder er utfor mange ulykker og skader. Anonymkode: f9ca5...60e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:53 #3 Del Skrevet i går, 08:53 nordsjø arbeid kanskje, går det feil der kan det gå virkelig galt. bygg og anlegg er også et felt der en ofte leser om arbeidsskader; fall, klemt fast, og desverre er det noen dødfall her. Veterinærer er jo høyt på selvmordstatestikk, det samme med leger. Anonymkode: bd37f...320 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:55 #4 Del Skrevet i går, 08:55 Leste at psykologer og leger har en ekstremt høy dødsrate pga. selvmord. Har alltid lurt på hvordan de yrkene ødelegger hodet til en over tid. Ser man bort ifra selvmord, vil jeg tippe feltarbeidere, montører, installatører, bygg og tilsvarende yrkesgrupper. Anonymkode: 0f666...216 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:59 #5 Del Skrevet i går, 08:59 Fiskere. Anonymkode: 4aedd...eea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:01 #6 Del Skrevet i går, 09:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leste at psykologer og leger har en ekstremt høy dødsrate pga. selvmord. Har alltid lurt på hvordan de yrkene ødelegger hodet til en over tid. Ser man bort ifra selvmord, vil jeg tippe feltarbeidere, montører, installatører, bygg og tilsvarende yrkesgrupper. Anonymkode: 0f666...216 Jeg vet at leger og særlig psykiater har høy dødsrate. Selvmord blant psykologer har jeg aldri hørt om Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #7 Del Skrevet i går, 09:03 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): nordsjø arbeid kanskje, går det feil der kan det gå virkelig galt. bygg og anlegg er også et felt der en ofte leser om arbeidsskader; fall, klemt fast, og desverre er det noen dødfall her. Veterinærer er jo høyt på selvmordstatestikk, det samme med leger. Anonymkode: bd37f...320 Med bygg og anlegg er det mange som ikke behersker norsk og ikke er vant til norske arbeidsforhold og HMS. Det hadde vært interessant å vite om denne gruppen står for flest dødsfall Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #8 Del Skrevet i går, 09:03 Ungdomsskole lærer ifølge kg Anonymkode: 07918...39e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:04 #9 Del Skrevet i går, 09:04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet at leger og særlig psykiater har høy dødsrate. Selvmord blant psykologer har jeg aldri hørt om Anonymkode: 44974...c72 Jeg tror de bruker ett uttrykk for begge når de regner på det. Eksempelvis vil en medisinsk forsker og kirurg falle under "lege", selvom det hovedsakelig er kirurgene som ikke orker livet mer av de to stillingstittelen. Anonymkode: 0f666...216 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:35 #10 Del Skrevet i går, 09:35 Jeg leste forøvrig en roman som handlet om arbeid på bolig med psykisk utviklingshemmede. Hun jobbet med en stor og sterk autist, som ga blåveiser i ny og ne. DET må være en farlig jobb. Hadde han sittet i fengsel kunne de brukt flere tvangsmidler på han, men i bolig har de lite handlingsrom i situasjoner hvor vold kan gi store skadevirkninger. Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:36 #11 Del Skrevet i går, 09:36 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg tror de bruker ett uttrykk for begge når de regner på det. Eksempelvis vil en medisinsk forsker og kirurg falle under "lege", selvom det hovedsakelig er kirurgene som ikke orker livet mer av de to stillingstittelen. Anonymkode: 0f666...216 ja, men psykologer er ikke leger. Denne gruppen har jeg aldri sett noen selvmordsstatistikk for. Skjer ikke dette i det yrket, eller blir det hysjet ned? Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:49 #12 Del Skrevet i går, 09:49 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ja, men psykologer er ikke leger. Denne gruppen har jeg aldri sett noen selvmordsstatistikk for. Skjer ikke dette i det yrket, eller blir det hysjet ned? Anonymkode: 44974...c72 Psykologer og leger står øverst på statistikken. Husker ikke hvem som tronet helt øverst når jeg leste artikkelen. Anonymkode: 0f666...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet i går, 10:05 #13 Del Skrevet i går, 10:05 Mener å ha lest et fisker faktisk er det aller farligste yrket. Men usikker på om man da kun regner de som direkte dør som følge av ulykke på jobb. Eller om man og regner med grupper som har en høy selvmordsrate på grunn av jobben. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:16 #14 Del Skrevet i går, 10:16 Fiskeri troner suverent på toppen over antall dødsfall. Men 0,625 per 1000 årsverk. Bygg/anlegg har feks kun 0,068 dødsfall per 1000 årsverk. Bygg/anlegg har vel flest totale antall dødsfall. Men naturligvis fordi det er en bransje med mange flere ansatte enn i fiskeri. Har jobbet i endel forskjellige bransjer, inkludert på fiskebåt, og kan skrive under på at fiske er veldig risikofylt. Om du gjør en liten feilvurdering på dekk, et sek uoppmerksomhet, så er du veldig nære å skade deg stygt eller å bli drept. Bare et par tråldører veier alene opptil 10 tonn. Det samme gjelder prosessering av fisken i fabrikk på båten. Kniver, transportbånd, fryserom, klemfarer etc gjør deg veldig utsatt. Du kan selv tenke deg å skulle gjøre alle disse risikooprasjoner på land, men når du legger til faktoren urolig sjø hvor alt beveger seg så høyner dette risiko dramatisk. Egentlig overrasket at det ikke er enda flere dødsfall i fiskeflåten, men jeg tror det kommer av at de som jobber der i all hovedsak er veldig kompetente og oppmerksomme. Skulle jeg ansatt noen som ikke er pyser og tåler en støyt ville jeg ansatt fiskere. Anonymkode: af3c4...0aa 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:01 #15 Del Skrevet i går, 11:01 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fiskeri troner suverent på toppen over antall dødsfall. Men 0,625 per 1000 årsverk. Bygg/anlegg har feks kun 0,068 dødsfall per 1000 årsverk. Bygg/anlegg har vel flest totale antall dødsfall. Men naturligvis fordi det er en bransje med mange flere ansatte enn i fiskeri. Har jobbet i endel forskjellige bransjer, inkludert på fiskebåt, og kan skrive under på at fiske er veldig risikofylt. Om du gjør en liten feilvurdering på dekk, et sek uoppmerksomhet, så er du veldig nære å skade deg stygt eller å bli drept. Bare et par tråldører veier alene opptil 10 tonn. Det samme gjelder prosessering av fisken i fabrikk på båten. Kniver, transportbånd, fryserom, klemfarer etc gjør deg veldig utsatt. Du kan selv tenke deg å skulle gjøre alle disse risikooprasjoner på land, men når du legger til faktoren urolig sjø hvor alt beveger seg så høyner dette risiko dramatisk. Egentlig overrasket at det ikke er enda flere dødsfall i fiskeflåten, men jeg tror det kommer av at de som jobber der i all hovedsak er veldig kompetente og oppmerksomme. Skulle jeg ansatt noen som ikke er pyser og tåler en støyt ville jeg ansatt fiskere. Anonymkode: af3c4...0aa Dette, TS. Arbeidstilsynet har statistikker hvis du vil google dem frem, men der er ikke fiskerne med, siden de hører inn under et annet tilsyn. Anonymkode: 04551...0c1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:02 #16 Del Skrevet i går, 11:02 Jobbe i styrkene i forsvaret, snakker av erfaring. Visste aldri om man kom hjem i live etter utelandsoppdrag. Anonymkode: cbf9c...931 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #17 Del Skrevet i går, 11:31 https://www.nettavisen.no/farlige-jobber/her-er-de-ti-farligste-jobbene/s/12-95-3742102 Anonymkode: 44974...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:57 #18 Del Skrevet i går, 11:57 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): https://www.nettavisen.no/farlige-jobber/her-er-de-ti-farligste-jobbene/s/12-95-3742102 Anonymkode: 44974...c72 Forstår ikke at de kan ha tømrere over soldster(som tjenestegjør i utlandet), og som til enhver tid kan bli skutt og treffe på en mine over. Men men Anonymkode: cbf9c...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet i går, 12:03 #19 Del Skrevet i går, 12:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fiskeri troner suverent på toppen over antall dødsfall. Men 0,625 per 1000 årsverk. Bygg/anlegg har feks kun 0,068 dødsfall per 1000 årsverk. Bygg/anlegg har vel flest totale antall dødsfall. Men naturligvis fordi det er en bransje med mange flere ansatte enn i fiskeri. Har jobbet i endel forskjellige bransjer, inkludert på fiskebåt, og kan skrive under på at fiske er veldig risikofylt. Om du gjør en liten feilvurdering på dekk, et sek uoppmerksomhet, så er du veldig nære å skade deg stygt eller å bli drept. Bare et par tråldører veier alene opptil 10 tonn. Det samme gjelder prosessering av fisken i fabrikk på båten. Kniver, transportbånd, fryserom, klemfarer etc gjør deg veldig utsatt. Du kan selv tenke deg å skulle gjøre alle disse risikooprasjoner på land, men når du legger til faktoren urolig sjø hvor alt beveger seg så høyner dette risiko dramatisk. Egentlig overrasket at det ikke er enda flere dødsfall i fiskeflåten, men jeg tror det kommer av at de som jobber der i all hovedsak er veldig kompetente og oppmerksomme. Skulle jeg ansatt noen som ikke er pyser og tåler en støyt ville jeg ansatt fiskere. Anonymkode: af3c4...0aa Det og for ikke å snakke om sjarkene med bare en mann ombord i, havner du på sjøen da er det vel lite håp om å komme seg ombord igjen. Mener å ha lest at en manns sjarker er det aller farligste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet i går, 12:10 #20 Del Skrevet i går, 12:10 Næringsområdet jordbruk, skogbruk og fiske hadde flest arbeidsulykker med langvarige fravær fra arbeid, med 7.2 ulykker per 1 000 ansatte. Vernepleiere, sosialarbeidere, pleie- og omsorgsarbeidere og sjukepleiere topper statistikken over dem som er mest utsatt for vold og trusler på jobb. Faktisk har ansatte i helse- og sosialsektoren mer enn dobbelt så høy risiko for å bli utsatt for vold og trusler enn alle yrkesgrupper sett under ett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå