Gå til innhold

Hvorfor er SFO ansatte så tafatte og lite engasjerte i forhold til barnehage ansatte ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er SFO-leder, har mange utrolig fine, flinke voksne hos meg!

MEN: Barn nekter å kle på seg. Vi følger dem ikke fysisk inn for å gjøre det, det har vi ikke kapasitet til. På grunn av 12 timer gratis kjernetid har vi økt fra 60 til 120 barn på to år. Vi er litt flere voksne, men på ingen måte nok. I tillegg har vi flere barn med 1-1-oppfølging i skolen som også går på SFO, men 1-1-oppfølgingen slutter i det skoleklokka ringer etter siste time. Vedtaket gjelder ikke i SFO. Altså må disse barna dekkes opp av ordinær SFO-bemanning (for de må selvfølgelig ha tilsyn!!), men det gjør at det blir mindre på de "vanlige" barna.

Det betyr ikke at vi ikke brenner for ungene og for at alle skal ha noen å leke med, at vi skal passe på at alle skal ha det de trenger og ha på seg klær etter været. Men det glipper, faktisk - fordi vi ikke kan være alle steder på en gang OG fordi barn ikke er maskiner som alltid gjør som de blir fortalt. Av og til har vi vikarer som ikke er like drevne, og da blir det enda mer for de "faste" å se på én gang.

Vi er alltid ute, med mindre det er mange som ikke har skiftetøy og er dyvåte etter skoletiden. Vi har ikke alltid nok voksne til å kunne dele oss sånn at noen er ute og noen er inne. 

Snakk ordentlig med ditt barn om viktigheten av påkledning. Også tar du heller en telefon eller en mail til leder av SFO hos dere dersom det er ting du ønsker å ta opp.

Anonymkode: 76abf...3cd

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi mange som jobber på SFO er 20 år og bare har SFO som bijobb til de starter på utdanning, osv. Ser det hos oss også. Uinspirerte subbende mennesker i starten av 20-årene som ser ut som de hater livet på jobb… 

Anonymkode: beb40...db7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO er ekstremt underfinansiert i Norge. Klassisk at stortinget bestemmer gratis SFO, mens kommunene får regningen. De har verken penger eller bemanning. Derfor ender det opp med et tilbud hvor det er et par voksne på elevgrupper på 30-40 stk, hvorav et par kanskje har spesielle behov som må følges opp. Da blir de fleste "normale" barn i stor grad overlatt til seg selv. Staten burde sørge for skikkelig finansiering av SFO.

Men man må også huske på at dette er jobber langt nede på ønskelisten. De som jobber på SFO har sannsynligvis allerede hatt jobb på skolen siden 0800. Stor turnover, mye adferd, veldig lav lønn.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til SFO, ts. Dette er noe annet enn barnehagen, på de fleste måter. Min erfaring er at bekledning blir ikke bra før barna klarer å passe på det selv. Har hentet barn i tskjorte mens voksne går rundt i tjukke boblejakker.. så det er bare å terpe på med barnet ditt med hva det skal kle på seg, til det sitter. Igjen og igjen. Og passe på tingene sine, gled deg til votter og luer forsvinner i kaoset og dukker opp igjen på sommeren en gang 😅 

Anonymkode: 3cbcd...5c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 6-åring er vel i stand til å kle på seg hvis han fryser? 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

En 6-åring er vel i stand til å kle på seg hvis han fryser? 

De er absolutt i stand til det, men om de gidder om de ikke får beskjed er noe annet. Det kommer etterhvert. 

Anonymkode: 3cbcd...5c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er SFO ansatte så lite engasjerte og tafatt i forhold til barnehage ansatte? 
mange på sfo er tilogmed barne og ungdomsarbeidere, akkurat slik som i barnehagen 

jeg har en førsteklassing som har vært syk i 6 dager. Barnet har forsatt hoste og restsymptomer. Første dag tilbake på skolen i går. Da jeg kom for å hente barnet på sfo løp hen ute uten lue og jakke (Jeg hadde snakket med barnet flere ganger før skolen at det var viktig at hen tok på jakke og lue ute på skolen i dag). Masse voksne var ute og ingen kunne bry seg om å be en tynnkledd førsteklassing gå inn å kle på seg lue i det minste?

ellers har jeg gitt opp på lengs å prøve å spørre om barnet har hatt noen å leke med eller hvordan det har gått om jeg møter en møtt og trist unge. Fordi de voksne ser bare «dumt» og undrende på meg og «eeeh» . Så de har ikke kontroll og ikke peiling.

førsteklassinger er 6 år! Er det for mye å kreve at de minner unger på å ikke være ute i 2 plussgrader uten lue og jakke ? Hadde noen sagt i fra til ungen hadde hen uten tvil gått inn å tatt på klær. Barnet går mye alene og sier de voksne ikke vil hjelpe finne noen å leke med og at får beskjed om å finne noen selv å leke med

Anonymkode: 2d0d2...10a

Fordi sfo er en arbeidsplass hvor Nav og div konsulenter og vikarbyråer plasserer folk som trenger arbeidstrening, enten fordi de har falt ut av arbeidslivet ellers, eller har personlige problemer og under utredning for uføre. De ansetter ikke kvalifiserte arbeidsfolk. 

Anonymkode: 9fb34...45f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et trist land vi har blitt, der vi ikke har råd til å passe på våre egne barn men må overlate de på et underfinansiert tilbud fra staten...

Anonymkode: c3ec2...6cf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet i SFO, men ble så oppgitt over ledelsen at jeg valgte å slutte. Ble innkalt til møte med leder og fikk tilsnakk fordi jeg blant annet spilte spill med barna. Jeg hjalp dem også å finne noen og leke med dersom de gikk alene, det skulle jeg heller ikke gjøre. Fikk presisert at SFO er barnas fritid og at de derfor ikke skulle være avhengig av oss voksne for å holde seg i aktivitet eller finne noen å leke med.

Fikk lov til å hjelpe de minste med påkledning, det var helt greit der jeg jobbet. Så jeg mener klart at de skal hjelpe de minste barna med påkledning. 

Anonymkode: 4aea1...c36

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

takk for mange tilbakemeldinger. Det er bare tragisk at mange av dere mener at det ikke er innafor eller forvente at voksne folk sier «du det er jo kaldt ute, gå å ta på deg jakka og lua» til 6 åringer. Jeg har sagt til barnet mitt mange ganger at hen må huske det selv, men gjør det ikke. 

det viktigste er det sosiale. Barnet er sensitivt og sjenert. I barnehagen fikk det bekreftelse og hjelp slik at det kom i lek. På skolen og SFO gir de blaffen og forventer unger fikser selv

nå skal jeg kjempe med nebb og klør for at søskenet til barnet, som er født 11 uker prematur i desember 2019, skal få utsatt skolestart . Skolen, barnehagen og PPT/BUPA mener at løsningen for barnet ikke er utsatt skolestart men tilpasssinger barnet på skolen. Men skolen tilpasser jo ikke. Å hjelpe finne noen å leke med eller minne på klær er for mye å be om. Det barnet er forsinket i alt av utvikling blandt annet språk, selvstendighet, psykisk, motorisk og sosialt. Men har ingen diagnose ennå annet enn prematuritet, men er trolig på adhd spekteret med språkvasker som tillegg. Men ingen diagnose ennå 

Så tviler på at barnet blir å få det bra på skolen når selv hjelp som å hjelpe med lue er for mye å kreve av skolen . For et Norge vi lever i i dag . de går fra kjempegod oppføling og hjelp i barnehage til å få ingenting på skolen. Klar deg selv liksom…

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts her

takk for mange tilbakemeldinger. Det er bare tragisk at mange av dere mener at det ikke er innafor eller forvente at voksne folk sier «du det er jo kaldt ute, gå å ta på deg jakka og lua» til 6 åringer. Jeg har sagt til barnet mitt mange ganger at hen må huske det selv, men gjør det ikke. 

det viktigste er det sosiale. Barnet er sensitivt og sjenert. I barnehagen fikk det bekreftelse og hjelp slik at det kom i lek. På skolen og SFO gir de blaffen og forventer unger fikser selv

nå skal jeg kjempe med nebb og klør for at søskenet til barnet, som er født 11 uker prematur i desember 2019, skal få utsatt skolestart . Skolen, barnehagen og PPT/BUPA mener at løsningen for barnet ikke er utsatt skolestart men tilpasssinger barnet på skolen. Men skolen tilpasser jo ikke. Å hjelpe finne noen å leke med eller minne på klær er for mye å be om. Det barnet er forsinket i alt av utvikling blandt annet språk, selvstendighet, psykisk, motorisk og sosialt. Men har ingen diagnose ennå annet enn prematuritet, men er trolig på adhd spekteret med språkvasker som tillegg. Men ingen diagnose ennå 

Så tviler på at barnet blir å få det bra på skolen når selv hjelp som å hjelpe med lue er for mye å kreve av skolen . For et Norge vi lever i i dag . de går fra kjempegod oppføling og hjelp i barnehage til å få ingenting på skolen. Klar deg selv liksom…

Jeg anbefaler deg å lese "Skolens omsorgssvikt". Og vurdere om dere har mulighet til å sende barna på privatskole. 

Anonymkode: a572a...8e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Husk igjen at sfo ikke er ment for p passe på alle barn...de har mange barn 1-5 klasse de skal se etter.. ikke passe på som i barnehagen. De er ofte for få voksne i forhold til barn og slikt har det vært i alle år.

Mine barn er også sensitiv...men begge klarte seg på skolen...de kan ikke ha noen som skjermer de hele tiden.

Og min sønn...han likte å gå alene i lange perioder...han trengte ikke å leke med barn hele tiden 

Ja de skal klare å fikse mye selv....hvor lenge skal de ansette holde hender,hjelpe de i lek og tørke romper...de må nå begynne å bli mer selvstendig....de skal tros alt blir eldre 

Om ditt barn selv sier at han ikke har det bra på sfo og føler seg alene..ja da må du jo snakke med de.

Men du forventer jo at de skal passe på din skjenerte.. sensitive gutt og alltid ha på klær og alltid ha noen å leke meg 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ts her

Her får skolestarterne hjelp med klærne når de er på SFO. Men jente som ofte tisser seg ut får også hjelp til å skifte klær og tørke seg i rumpa etter bæsjing.

Anonymkode: 81cca...24b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier Sfo bare er barnepass; sfo har egen rammeplan, bare Google sfo rammeplan så ser dere at det stilles en del krav til innholdet på Sfo. Langt fra kravene som er til barnehagen, men allikevel mer enn bare barnepass. 

Jeg har samme inntrykk som deg ts, mange som jobber på sfo er ganske tafatte. Mye bordaktivitet der de fargelegger på utskrift fra nettet. Skjønner ikke at de ikke har litt yrkesstolthet, at de ønsker å gjøre en god jobb og skape et godt tilbud.  Tenk så mye gøy man kan finne på med barn i den alderen; ha prosjekter, gå ut å leke, lage ting. 

Anonymkode: 2d463...9ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dere som sier Sfo bare er barnepass; sfo har egen rammeplan, bare Google sfo rammeplan så ser dere at det stilles en del krav til innholdet på Sfo. Langt fra kravene som er til barnehagen, men allikevel mer enn bare barnepass. 

Jeg har samme inntrykk som deg ts, mange som jobber på sfo er ganske tafatte. Mye bordaktivitet der de fargelegger på utskrift fra nettet. Skjønner ikke at de ikke har litt yrkesstolthet, at de ønsker å gjøre en god jobb og skape et godt tilbud.  Tenk så mye gøy man kan finne på med barn i den alderen; ha prosjekter, gå ut å leke, lage ting. 

Anonymkode: 2d463...9ef

Tror ikke de nødvendigvis er så tafatte, men som jeg skrev over: Mange av dem(de fleste) har vært på jobb i skolen siden tidlig morgen og er selv utkjørte når skoledagen er over og lærerne er ferdig med undervisning. Da skal de over på SFO med mange av de samme utfordringene. Dessuten er det omtrent 1 voksen pr. 18 elever. Og noen elever krever veldig mye, da blir det kanskje null og niks voksentetthet igjen på de andre.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

I min mening passer man ikke på barna om man ikke oppmuntrer de til å ta på lue og jakke eller går rundt trist alene

Du oppmuntret jo ungen din selv mange ganger uten resultat. Hvordan vet du at de ikke prøvde på det samme?

Anonymkode: 64abe...f0b

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

En del med forsinket språk og motorikk. Kan ha med epilepsi   så har de tatt eeg? 

Anonymkode: bcc87...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sagt til barnet mitt mange ganger at hen må huske det selv, men gjør det ikke. 

Men hvordan skal de ansatte få det til da?

På hvilken måte er de mer uinteresserte drittsekker, enn deg om resultatet er det samme? 

Du har faktisk anledning til å tvinge ungen, noe de ikke har..

Anonymkode: 64abe...f0b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der min sønn går på SFO er de utrolig flinke, til ALT. Har skjønt at dette er ikke normalen for alle SFO nei

Anonymkode: a3a65...402

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er forventet at seksåringer kler seg selv og de som jobber der har fått beskjed om å la barna styre dette selv. Tror jeg. Her reagerte jeg når min løp ute i 5 grader pluss uten jakke og uten noe på ørene. Det er ikke kult med jakke lenger i mitt barns klasse, og de som har jakke blir ledd av. De bare så dumt på meg og spurte om hun lett får ørebetennelse. Øh nei, for i barnehagen hadde hun jo klær på.

Overgangen er stor, men du venner deg til det. Dumt at barna fryser fordi noen drittunger i klassen skal bestemme hva som er kult da. 

Anonymkode: 1331c...36e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...