AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Dette står på Helsenorge.no: Alle kan be om å få teke ein test for hiv eller annan seksuelt overførbar infeksjon hos fastlegen. Både test og behandling av seksuelt overførbare infeksjonar er gratis i Noreg. Dei fleste fastlegar sender prøven til eit laboratorium, og det tek nokre dagar før du får svar. For nokon kan eit av dei etter kvart mange stadene som tilbyr hurtigtest for hiv, vere eit alternativ eller supplement til regelmessige helsesjekkar hos fastlegen. Betyr det at både konsultasjon hos fastlegen og blodprøvetakingen er gratis om man skal testes for hiv? Etter hva jeg kan se koster en vanlig legetime hos fastlegen, med tilleggskostnad for at legen er spesialist og tillegg for blodprøvetaking 299 kroner. Hvis man har time hos legen fordi man må ta en hiv-test, er det faktisk gratis (for pasienten) eller må man betale noe? Noen som vet? Jeg har ikke grunn til å tro at jeg er smittet med hiv seksuelt, men må ta prøve etter å ha fått en skade på jobb som kan medføre risiko for smitte. Har dette noe å si? Det er jo like ille, og like stor risiko for videre smitte, om jeg har blitt smittet gjennom sex med en smittet eller gjennom en skade jeg har fått på jobb. Jobben dekker vel legeutgiftene mine uansett, men om det skal være gratis, så dekker de det sikkert ikke hvis fastlegen min likevel krever inn penger... Anonymkode: 5d43b...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Du har ikke bedriftshelsetjeneste der du jobber som tar seg av rekvirering av tester i forbindelse med denne skaden? Hvis det er stikkskade på jobb skal du ikke måtte bruke fastlegen eller forøvrig betale noe selv. Her ville jeg hørt med tillitsvalgt hvis jeg var deg, og lest lokal prosedyre på din jobb for dette. Anonymkode: 24bb3...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Det er gratis å teste seg for seksuelt overførbar sykdom hos fastlege. HIV er jo en seksuelt overførbar sykdom, selv om du kan ha blitt utsatt for å smitte på annet vis. Du kan jo bare si at du vil få sjekket alle de vanlige også? Anonymkode: c299e...5ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har ikke bedriftshelsetjeneste der du jobber som tar seg av rekvirering av tester i forbindelse med denne skaden? Hvis det er stikkskade på jobb skal du ikke måtte bruke fastlegen eller forøvrig betale noe selv. Her ville jeg hørt med tillitsvalgt hvis jeg var deg, og lest lokal prosedyre på din jobb for dette. Anonymkode: 24bb3...7d2 Nei, dessverre, policyen er at slikt skal følges opp hos fastlegen, ikke bht... Og ja, er snakk om en stikkskade på jobb. Anonymkode: 5d43b...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Har du fått en skade på jobb, så skal dette registreres etter spesielle regler også spesielle skjemaer, slik at du får skaden registrert som yrkesskade. Yrkesskader gir bedre rettigheter enn en ikke registrert yrkesskade. Får du skaden registrert som yrkesskade så skal ikke oppfølging av yrkesskaden koste deg noe. Mener yrkesskade skal registreres inne 48 timer, men dette kan være endret i dag. Hvordan dette beregnes økonomisk og belastes deg eller ikke, er helt avhengig av hvordan din fastlege vurderer situasjonen når du kommer til konsultasjon. På de store sykehusene eller i tilknytning til store sykehus er der poliklinikker for seksuelt overførbare sykdommer. Der betaler en ikke noe. Du oppgir ikke hvor du bor, og dermed er det heller ikke mulig å sende deg i riktig retning på det området. Anonymkode: cabec...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er gratis å teste seg for seksuelt overførbar sykdom hos fastlege. HIV er jo en seksuelt overførbar sykdom, selv om du kan ha blitt utsatt for å smitte på annet vis. Du kan jo bare si at du vil få sjekket alle de vanlige også? Anonymkode: c299e...5ef Så alt i den forbindelse er gratis? Kanskje det, men legen vet jeg kommer på grunn av stikkskade og jeg har ikke behov for andre tester nå, så tenker det blir litt dumt å kjøre hele testbatteriet. Anonymkode: 5d43b...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På de store sykehusene eller i tilknytning til store sykehus er der poliklinikker for seksuelt overførbare sykdommer. Der betaler en ikke noe. Du oppgir ikke hvor du bor, og dermed er det heller ikke mulig å sende deg i riktig retning på det området. Anonymkode: cabec...029 Bor langt unna sykehus, derfor ikke mulig å dra innom der. Anonymkode: 5d43b...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Har du ikke oppsøkt noen lege siden det skjedde? Anonymkode: e04b7...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du ikke oppsøkt noen lege siden det skjedde? Anonymkode: e04b7...70d Hvis ikke og det akkurat har skjedd så må du komme deg til legen og ta prep medisin for å hindre eventuell smitte Anonymkode: e04b7...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så alt i den forbindelse er gratis? Kanskje det, men legen vet jeg kommer på grunn av stikkskade og jeg har ikke behov for andre tester nå, så tenker det blir litt dumt å kjøre hele testbatteriet. Anonymkode: 5d43b...04d Da skal du ikke testes fordi du ved seksuell kontakt kan ha blitt utsatt for sekduelt overførbare sykdommer, men fordi du på jobben har hatt skade som kan medføre smitterisiko. Altså, reglene om seksuelt overførbare sykdommer og undersøkelse/test for dette kan ikke brukes (du er vel ikke prostituert som har blitt stukket med en sprøyte fra en kunde, for å ta ett eksempel?) Du har heller ikke hatt ubeskyttet sex og ønsker å teste deg for seksuelt overførbare sykdommer på grunn av ubeskyttet sex. Du har en yrkesskade og skal derfor teste deg med en 0 nullprøve. Og testes på nytt seinere for å utelukke smitte. Husk og test dor Hepatitt C, evt. B. La oss si du jobber i et bofellesskap. Der har du stukket deg på en sprøytespisser en av beboerne har brukt på grunn av diabetes.Denne personen har vært sprøytenarkoman tidligere, slik at man ikke vet om han er smittebærer. (For å ta et eksempel som setter ting på spissen). Da er du ikke utsatt for en seksuelt overførbar sykdom som gir deg rett til gratis testing, men du er, som skrevet over, offer for en yrkesskade. Jobben og du skal fylle ut papirer og melde yrkesskade og du skal ikke betale for legeoppfølging etter skaden. Legen tar takster som gir legen betaling rett fra Helfo også for din egenandel. Anonymkode: cabec...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Jeg ble voldtatt, og dermed måtte jeg bla sjekke meg/teste for hiv etter 3 og 6 mnd. Jeg betalte ikke noe for det. Når jeg skulle sjekke etter 6mnd var jeg ikke hjemme, men på studiestedet der jeg ikke hadde fastlege, men kunne bare "droppe" innom legekontoret, betalte ikke noe for det. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så alt i den forbindelse er gratis? Kanskje det, men legen vet jeg kommer på grunn av stikkskade og jeg har ikke behov for andre tester nå, så tenker det blir litt dumt å kjøre hele testbatteriet. Anonymkode: 5d43b...04d Hvorfor skal det kun sjekkes for hiv? Om det er fare/mulighet for hiv, så kan det vel være risiko for andre sykdommer? Og om det er på jobb det har skjedd, så skal vel arb.sted stå for evt utgifter? Anonymkode: 04be5...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå