AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #21 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som skjer er at katten får i seg veske, omega 3, jod, selen, b12, protein, vitamin d... Katten blir overvektig av karbohydrater, som det finnes mest av i tørrfôr. Tørrfôr er snacks, mens rent kjøtt, fisk og fugl er sunn næring. Finn et våtfôr med 100% kjøtt/fisk. Anonymkode: 61e21...7e7 Jeg mente hva som kan gå galt med kattens helse hvis han spiser fisk daglig. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #22 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mente hva som kan gå galt med kattens helse hvis han spiser fisk daglig. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Det er ikke farlig å gi fisk til katt, men ville ikke bare gitt fisk. De trenger kjøtt også. Velg våtfôr med 100% kjøtt/fisk, (ingen tilsetningsstoffer), så kan du variere på smakene. Anonymkode: 61e21...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #23 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jo men alle (naboer, venner og kolleger) gnåler om at katter MÅ ha våtfor, pga at de da får i seg mer væske og næring. Katten har vært vant til å få kokt fisk hver lørdag helt frem til det siste året, da jeg har fått meg en samboer som er helt nazi på at katter må ha våtfor. Hun forteller at hennes avdøde katt fikk det flere ganger daglig, og når jeg er bortreist og samboer har ansvar for katten min, kjører hun på med våtfor daglig. Jeg gir pus tørrfor for steriliserte katter fra Hills og kun frysetørket snacks etter avtale med dyrlegen, men samboer mater han med små pakker med Sheba og Whiskas våtfor som ikke har næring. Samboer mener at det er fullverdig for, og at det er tull å bruke penger på mat fra dyrebutikken. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Så veterinær sier du skal gi minst mulig våtfor, og du hører på naboene som mener katten må ha våtfor? 🤔 Jeg forer mine etter råd fra veterinær... De får Royal canin light tørrfor, og så får de eventuelt 1-2 poser våtfor på deling hvis jeg er bortreist. Jeg hadde ikke akseptert at kjæresten (eller andre) hadde foret katten min med noe som strider i mot min og veterinærens foringsplan. Jeg tar heller en heftig krangel med kjæresten enn å la han overkjøre meg/veterinær.... Anonymkode: bb2ea...005 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #24 Del Skrevet 9. november 2024 Ts her En annen ting som katten min gjør når han får våtfor, er at han bare spiser sausen og lar kjøttbitene ligge igjen, så føler jeg må kaste mat. Hvis han er veldig sulten spiser han opp kjøttbitene, men det er sjeldent. Når han får kokt fisk spiser han alt. Er det vanlig at katter spiser bare sausen? Anonymkode: ddab4...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #25 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jo men alle (naboer, venner og kolleger) gnåler om at katter MÅ ha våtfor, pga at de da får i seg mer væske og næring. Katten har vært vant til å få kokt fisk hver lørdag helt frem til det siste året, da jeg har fått meg en samboer som er helt nazi på at katter må ha våtfor. Hun forteller at hennes avdøde katt fikk det flere ganger daglig, og når jeg er bortreist og samboer har ansvar for katten min, kjører hun på med våtfor daglig. Jeg gir pus tørrfor for steriliserte katter fra Hills og kun frysetørket snacks etter avtale med dyrlegen, men samboer mater han med små pakker med Sheba og Whiskas våtfor som ikke har næring. Samboer mener at det er fullverdig for, og at det er tull å bruke penger på mat fra dyrebutikken. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Hadde samboeren min gitt katten min Sheba og Whiskas, og ment at det er fullverdig næring så hadde jeg lurt på om han hadde vært mindre smart 🥴 Ikke at alt på dyrebutikken er bra heller, er så mye dårlig dyremat at det er flaut. Anonymkode: 3f57c...fd3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shy Guy Skrevet 9. november 2024 #26 Del Skrevet 9. november 2024 Helene skrev (16 timer siden): Som sagt, kattene har alltid tørrfôr som er for steriliserte katter. Våtfor er en treat. Nå har jeg 2 katter som er jegere. De spiser mus. Dyrelegen har sagt at dette også er bra. Skinnet og brusk til musene er visstnok bra for en katt. Første setning er årsaken til at pus er feit. Tørrfôr, særlig fra Hills, som står framme hele tiden er ikke bra, for da spiser pus mer enn han trenger. Hills er veldig dårlig mat. Masse korn og andre planteingredienser, og veldig lite kjøtt, samt mye karbohydrater. Mesteparten av proteinene kommer fra planter, og det klarer ikke pus å gjøre seg god nytte av. Så han spiser mer. Og driter mer. At pus fanger og spiser mus er kjempebra. Da får han alt han trenger, og pusser tennene samtidig. Våtfôr (av sorten komplett måltid) er bedre enn tørrfôr, egentlig uansett. Det er nesten en egen kunst, men se på innholdslista på maten du kjøper. Det som står øverst/først er det mest av. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #27 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så veterinær sier du skal gi minst mulig våtfor, og du hører på naboene som mener katten må ha våtfor? 🤔 Jeg forer mine etter råd fra veterinær... De får Royal canin light tørrfor, og så får de eventuelt 1-2 poser våtfor på deling hvis jeg er bortreist. Jeg hadde ikke akseptert at kjæresten (eller andre) hadde foret katten min med noe som strider i mot min og veterinærens foringsplan. Jeg tar heller en heftig krangel med kjæresten enn å la han overkjøre meg/veterinær.... Anonymkode: bb2ea...005 I dette tilfellet så vet naboene bedre enn veterinæren. Men så er ikke naboene ihjelsponset av Hill's og Royal canin..... Men hold for guds skyld whiskas unna pus 😧😵 Anonymkode: 102a6...d21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #28 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): I dette tilfellet så vet naboene bedre enn veterinæren. Men så er ikke naboene ihjelsponset av Hill's og Royal canin..... Men hold for guds skyld whiskas unna pus 😧😵 Anonymkode: 102a6...d21 Hills er vel ikke et verre merke enn Royal Canin og alle de andre merkene man får kjøpt i dyrebutikken som inneholder korn? Jeg tror det er bedre å gi katten skikkelig tørrfor, enn å fore den med våtfor fra Rema 1000. Våtfor som er kornfritt og inneholder kun protein er noe helt annet. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #29 Del Skrevet 9. november 2024 Latz kom på 2. plass på tv2 hjelper deg om jeg ikke husker feil Anonymkode: 76f6c...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #30 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Latz kom på 2. plass på tv2 hjelper deg om jeg ikke husker feil Anonymkode: 76f6c...f49 Våtforet ? Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #31 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Våtforet ? Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Ja. De som het Pussi før Anonymkode: 76f6c...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #32 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Latz kom på 2. plass på tv2 hjelper deg om jeg ikke husker feil Anonymkode: 76f6c...f49 Jeg googlet "TV2 hjelper deg" testen av våtfor, og 9 av de 10 merkene som ble testet er til salgs på matbutikken. Hadde de testet både billigmerker fra matbutikken og merker man får kjøpt i dyrebutikk/ hos dyrlege, hadde det vært noe helt annet. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pernille05 Skrevet 24. november 2024 #33 Del Skrevet 24. november 2024 Jeg varierer mellom Bozita, Monster, Pure, Natural, Thrive, Smaak og Vom. For uten karbohydrater, tilsatt sukker med mest mulig rent kjøtt er best. Jeg drysser også fryystørket lever eller kyllinghjerter over. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #34 Del Skrevet 24. november 2024 Pernille05 skrev (3 timer siden): Jeg varierer mellom Bozita, Monster, Pure, Natural, Thrive, Smaak og Vom. For uten karbohydrater, tilsatt sukker med mest mulig rent kjøtt er best. Jeg drysser også fryystørket lever eller kyllinghjerter over. Tilsatt sukker er da ikke bra for katten? Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #35 Del Skrevet 24. november 2024 Det beste våtforet er det som gir katten den næringen det trenger, de fleste av de store merkene er drittfor med max 3-5% kjøttinnhold av svært lav kvalitet. Om man er opptatt av katten sin helse så kjøper man ikke tørrfor eller våtfor, man kjøper råfôr som er tilsatt de nødvendige tingene som taurin, feks VOM. Dette gjelder alt fôr man får kjøpt i norske butikker, veterinærklinikker og 90% av det i dyrebutikker, som er den eneste aktøren som selger råfôr og tørrfor med over 70-80% kjøttinnhold som feks Orijen. Dessverre tror mange at veterinærfôr = kvalitet, men de merkene har kjøpt hylleplass der og det meste av foret er godt over 70% korn,stivelse,mais og div andre ting katter/hunder egentlig ikke skal ha, det eneste unntaket er om dyret ditt lider av spesifikke sykdommer hvor veterinærfor kan være gunstig, som feks urinsteiner. Men man kan jo lage argumentet for at dyrene ikke hadde hatt urinsteiner og andre livsstilsykdommer om vi fôret med råfôr til å begynne med.... Det er en grunn til at nyresykdom og diabetes har blitt en av de største årsakene til død hos katt, det er grunnet maten vi gir. Anonymkode: b9d4e...cad 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pernille05 Skrevet 24. november 2024 #36 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Tilsatt sukker er da ikke bra for katten? Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Selvfølgelig ikke. Tenk på hva katten naturlig spiser. De drysser ikke sukker over mus eller fugl de spiser…. Ikke har de grønnsaker og korn ved siden av heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #37 Del Skrevet 25. november 2024 Hvorfor lager de ikke kattemat med musesmak? Anonymkode: fc6d1...5e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #38 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 2.53): Jo men alle (naboer, venner og kolleger) gnåler om at katter MÅ ha våtfor, pga at de da får i seg mer væske og næring. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Katter er ørkendyr og mange katter er dårlige til å drikke nok vann, så på den måten vil våtfor gi mer væske gjennom maten og funke fint for lite drikkfeldige katter. Katter som drikker godt med vann tåler mer tørrfor enn katter som ikke drikker så mye. Har man utekatt holder man jo ikke styr på hvor mye katten drikker. Jeg vil anbefale å gi katten både tørrfor og våtfor, og da gå for merker som ikke inneholder korn eller andre unødvendige fyllstoffer som katten ikke trenger. Mest mulig naturlig protein og rent kjøtt, og fyllstoff skal være grønnsaker og bær, ikke korn. Gå inn på dyrebutikk på nett, så kan du sortere med filter og velge kattemat uten korn og med høyt kjøttinnhold. Veterinærer kan gi gode råd, men de kan også være preget av å ha blitt opplært av produsentene av foret de selger på klinikken. Produsentene vil selvsagt selge sitt merke, og forteller gjerne om hvor fantastisk deres fór er, og hvorfor det er sunnere enn andre merker. Ta derfor anbefalingene fra veterinærer med en liten klype salt. Det samme gjelder de som jobber på dyrebutikk. AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 14.18): Ts her En annen ting som katten min gjør når han får våtfor, er at han bare spiser sausen og lar kjøttbitene ligge igjen, så føler jeg må kaste mat. Hvis han er veldig sulten spiser han opp kjøttbitene, men det er sjeldent. Når han får kokt fisk spiser han alt. Er det vanlig at katter spiser bare sausen? Anonymkode: ddab4...2a5 Det er vanlig at katter like sausen best, men det kan også være at katten "drikker" gjennom å spise sausen. Jeg anbefaler å kjøpe en god drikkefontene til katten for å stimulere til hyppigere drikking av vann. Hvis du synes det høres dyrt og unødvendig ut, kan du prøve å sette ut vannskåler på nye steder, da katter instinktivt prøvedrikker av nye vannkilder, og da vil katten få i seg mer vann. Anonymkode: 8e83b...6e5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #39 Del Skrevet 25. november 2024 Tips til gode våtfortyper med mye god næring: PureNatural Canagan Bozita Thrive Applaws Alle disse finnes i flere typer smaker med både rødt kjøtt, hvitt kjøtt og sjømat/fisk. Hvis du bor nært en dyrebutikk eller veterinærklinikk anbefaler jeg å kjøpe råfór, i hvert fall innimellom. Anonymkode: 8e83b...6e5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #40 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 23.10): Hills er vel ikke et verre merke enn Royal Canin og alle de andre merkene man får kjøpt i dyrebutikken som inneholder korn? Jeg tror det er bedre å gi katten skikkelig tørrfor, enn å fore den med våtfor fra Rema 1000. Våtfor som er kornfritt og inneholder kun protein er noe helt annet. Ts Anonymkode: ddab4...2a5 Hvis valget er enten tørrfor med høyt kjøtt/proteininnhold eller billig våtfor fra dagligvarebutikken, så er tørrforet best. Men poenget her i tråden er jo at våtfor er definitivt best om du velger gode merker. Er du usikker så sjekk innholdslista. Den skal være kort og bestå av mest mulig kjøtt og protein. Se f.eks. Thrive her. Innholdslista består av fire deler; kylling og kyllinglever, vitaminer og mineraler. Resten er vann. Alt katten trenger, uten noe fyllstoffer og fjas. Det koster selvsagt mye mer enn vanlig våtfor, men om man kjøper i store kvanta så får man det billigere. https://www.musti.no/thrive-vatfoder-kyckling-kycklinglever-75-g Anonymkode: 8e83b...6e5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå