Gå til innhold

Møte på fridag — hvilke rettigheter har jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn på dette området og har prøvd Google, uten å bli klokere.

Saken er: Jeg har blitt innkalt på et seminar/møte som skal foregå på min fridag. Det er obligatorisk oppmøte. Det blir betalt for timene dette tar. 

Mitt spørsmål: har jeg lov å skrive avspasering for dette? Jeg bruker av min fritid (og ja, jeg får betalt, men skulle mye gjerne ta avspasering om dette oppstår igjen)

Anonymkode: 0f9c5...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke krav på avspasering nei, men du kan jo høre med sjefen din om det er mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er helt grønn på dette området og har prøvd Google, uten å bli klokere.

Saken er: Jeg har blitt innkalt på et seminar/møte som skal foregå på min fridag. Det er obligatorisk oppmøte. Det blir betalt for timene dette tar. 

Mitt spørsmål: har jeg lov å skrive avspasering for dette? Jeg bruker av min fritid (og ja, jeg får betalt, men skulle mye gjerne ta avspasering om dette oppstår igjen)

Anonymkode: 0f9c5...2a1

Hvis det blir betalt for timene møtet tar, har du selvfølgelig ikke mulighet for avspasering. Så må du snakke med sjefen om det er mulig å avspasere i stedet for å få betalt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (6 minutter siden):

Hvis det blir betalt for timene møtet tar, har du selvfølgelig ikke mulighet for avspasering. Så må du snakke med sjefen om det er mulig å avspasere i stedet for å få betalt.

Vi har mulighet til å skrive avspasering med 50% i tillegg. Ved å ta det ut i kun lønn så er det 150%. Da er selvfølgelig kravet om 37,5 t i uka innfridd. Jobber i kommunal barnehage. 

Anonymkode: 95513...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet du fulltid? Er det typ turnus siden du har fridag? Er det obligatorisk ?

Må du jobbe på en fridag så skal man jo egentlig ha overtid, men du skriver lite info om hvordan du jobber.

Det er forøvrig normalt å kunne ta avspasering og litt lønn i noen tilfeller som nevnt over her.

Anonymkode: 67c81...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har mulighet til å skrive avspasering med 50% i tillegg. Ved å ta det ut i kun lønn så er det 150%. Da er selvfølgelig kravet om 37,5 t i uka innfridd. Jobber i kommunal barnehage. 

Anonymkode: 95513...ce2

Ja, og hva har egentlig det med saken å gjøre? Det er en avtale dere har. TS skisserer ikke noe slik i sitt innlegg, men kun at hun får betalt for timene hun er på møte. Derfor sier jeg jo nettopp at hun må snakke med sjefen for å se på andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten, og får fridagen min tilbake om jeg må på møter på turnusfridagen min. Det enkleste og eneste rette er å snakke med lederen din om dette. 

Hovedavtalen for din bransje samt aml gir deg svar på det du lurer på.

Anonymkode: 78a62...767

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...