AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:59 #1 Del Skrevet onsdag kl 20:59 Skjer det noen endring hjemme hos dere da? I så fall hva? Hvordan har dere blitt enige om dette? Her har ungdommen blitt 18 år, og det er stor forskjell på praksis hos vennegjengen vår. Noen har begynt å betale husleie, noen må betale selv om de skal være med på ferie, andre betaler ikke buss selv. Hva gjør/tenker dere å gjøre? Anonymkode: fc64f...876 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:34 #2 Del Skrevet onsdag kl 21:34 De fleste 18 åringer er ikke ferdig på videregående, så her skjer ingen endring før etter vgs. Hva som eventuelt da skjer avhenger av hva ungdommen skal videre. Anonymkode: bf998...16b 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tubaluba Skrevet onsdag kl 22:41 #3 Del Skrevet onsdag kl 22:41 (endret) 18 år ja, men husleie for å bo hjemme?! Syns ikke noe om det. Må evt kun være hvis vedkommende er i full jobb, og ikke skole, og foreldre har dårlig økonomi. (Selv ville jeg ikke tatt husleie uansett, men oppfordret til sparing). Her forandret ingenting seg ved 18, bortsett fra at vi foreldre vet at nå kan hun ta større valg uten å konferere med oss. Husregler gjelder selvsagt, så lenge hun bor under vårt tak. Endret onsdag kl 22:42 av Tubaluba 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:51 #4 Del Skrevet onsdag kl 22:51 Tubaluba skrev (8 minutter siden): 18 år ja, men husleie for å bo hjemme?! Syns ikke noe om det. Må evt kun være hvis vedkommende er i full jobb, og ikke skole, og foreldre har dårlig økonomi. (Selv ville jeg ikke tatt husleie uansett, men oppfordret til sparing). Her forandret ingenting seg ved 18, bortsett fra at vi foreldre vet at nå kan hun ta større valg uten å konferere med oss. Husregler gjelder selvsagt, så lenge hun bor under vårt tak. Jeg er enig, her er heller ikke husleie aktuelt. Ikke å betale for felles familieferie heller. Vi betaler fortsatt for både buss og telefon, men han har begynt å betale litt mer av klær etc selv (har deltidsjobb ved siden av skolen). Hører om venner som ikke var med familien på ferie i sommer fordi de ikke hadde råd, så lurer på hva som egentlig er vanlig. Anonymkode: fc64f...876 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:51 #5 Del Skrevet onsdag kl 22:51 Ingen spesiell endring ved 18 år. Men da han begynte som lærling noen måneder senere, så måtte han begynne å betale litt selv. Han må betale Spotify, mobil, bilforsikring, drivstoff, bompenger, klær, kino osv. Bil kjøpte vi til ham, men reparasjoner og sånt må han betale selv. Han har nærmere 30000,- i mnd etter skatt som lærling, så han har rikelig. Sparer en god del. Anonymkode: f46d9...07f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:52 #6 Del Skrevet onsdag kl 22:52 Endringen kom når dem tjente penger. Ei var lærling. Hun fikk valget. Betal husleie eller spar 90% av lønna di. Så måtte hun dekke alt selv. Telefon, klær, sminke. Og hvis hun skulle finne på noe. Hun hadde veldig god lærlinglønn. Nesten mere enn meg. Hun sparte selv. Og har vært veldig flink. Kjøpte seg hus når hun var 20 år. Hun andre gikk skole og hadde flyttet ut når hun var 16. så der hjalp vi henne med husleie. Så jobba hun ved siden av og det gikk til mat og klær. Hun hadde borteboerstipend også. Og hun sparte litt. Anonymkode: e3ef2...228 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tubaluba Skrevet onsdag kl 22:55 #7 Del Skrevet onsdag kl 22:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig, her er heller ikke husleie aktuelt. Ikke å betale for felles familieferie heller. Vi betaler fortsatt for både buss og telefon, men han har begynt å betale litt mer av klær etc selv (har deltidsjobb ved siden av skolen). Hører om venner som ikke var med familien på ferie i sommer fordi de ikke hadde råd, så lurer på hva som egentlig er vanlig. Anonymkode: fc64f...876 Vi betaler også for telefon, reise etc. Hun tar påbygg og driver med sertifikat, ser at det er krevende. Syns hun har nok med det. Neste års ferie er kjøpt og betalt, er så glad hun vil være med oss 😀 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:31 #8 Del Skrevet i går, 00:31 Min 18 åring går på vgs og bor på hybel. Betaler halve husleia, telefon, trening og månedskort på kollektivtransport for henne, resten (inkl mat) betaler hun selv. Hun har borteboerstipend og jobber i helgene. Hun var med oss på ferie i sommer, den betalte selvfølgelig vi. Men til jul skal hun reise med en venninne alene, denne turen har hun betalt selv av pengene hun tjente i sommer Anonymkode: 7a9a1...9c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:02 #9 Del Skrevet i går, 01:02 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skjer det noen endring hjemme hos dere da? I så fall hva? Hvordan har dere blitt enige om dette? Her har ungdommen blitt 18 år, og det er stor forskjell på praksis hos vennegjengen vår. Noen har begynt å betale husleie, noen må betale selv om de skal være med på ferie, andre betaler ikke buss selv. Hva gjør/tenker dere å gjøre? Anonymkode: fc64f...876 Da min tenåringer fikk jobb, begynte han å betale husleie. Da var har 19 år. Han har for lengst flyttet ut. Har en datter som snart begynner i jobb, og er fullt klar over at hun da må betale husleie. Anonymkode: b88df...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:07 #10 Del Skrevet i går, 01:07 Ingen endring frem til ferdig på vgs. Når hun fikk seg fultidsjobb så måtte hun begynne å betale sine egne ting (klær, buss, mobil, trening, etc), inkludert sin egen mat. Hun har utbetalt 33 000 i mnd på jobben sin, så jeg syntes det er helt innafor. Vi ukeshandler så hvis hun vil være med på middager med oss kan hun vippse en fjerdedel for maten, hvis ikke så lager hun noe selv. Hun har fått egne hyller i kjøleskap, matskap og fryser. Husleie, strøm, Internett, strømmetjenester, forsikring, hygieneartikler og vaskemidler betaler vi. Dette forutsatt at hun sparer 20 000 kr pr mnd. Hvis hun ikke gjør det må hun begynne å betale mer for å bo. Anonymkode: 9ee8c...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:04 #11 Del Skrevet i går, 04:04 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjer det noen endring hjemme hos dere da? I så fall hva? Hvordan har dere blitt enige om dette? Her har ungdommen blitt 18 år, og det er stor forskjell på praksis hos vennegjengen vår. Noen har begynt å betale husleie, noen må betale selv om de skal være med på ferie, andre betaler ikke buss selv. Hva gjør/tenker dere å gjøre? Anonymkode: fc64f...876 Her endret det ingenting når vår ble 18, hun går fremdeles på vgs og vi har forsørgeransvar. Hun har også noen diagnoser og utfordringer, så jobb ved siden av skole er ikke aktuelt. Litt på siden men det skal sies at jeg mistet endel penger i det hun ble 18. Jeg er bla ufør og mistet barnetillegget på begge uføretrygdene mine, samt barnetrygd og bidrag, så tilsammen ca 8000kr, og det merkes. Samtidig så er det ikke hennes feil, har en mann da, bonusfar, som ser på henne som sin egen og vi har felles økonomi, så det går rundt. Anonymkode: 49060...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:18 #12 Del Skrevet i går, 05:18 Både jeg og søsken flyttet ut for å studere, så problemstillingen med å bo hjemme og tjene penger ble aldri aktuell. Men i sommerferiene bodde vi gratis hjemme, og fikk alt dekket. Frem til det fikk vi akkurat det samme som før. Alt dekket, og godt med lommepenger så lenge vi brukte godt med tid på skole. Som student fikk vi dekket telefon og forsikringer og slikt, og fikk være med på familieferier. Anonymkode: 73da7...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:28 #13 Del Skrevet i går, 05:28 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingen spesiell endring ved 18 år. Men da han begynte som lærling noen måneder senere, så måtte han begynne å betale litt selv. Han må betale Spotify, mobil, bilforsikring, drivstoff, bompenger, klær, kino osv. Bil kjøpte vi til ham, men reparasjoner og sånt må han betale selv. Han har nærmere 30000,- i mnd etter skatt som lærling, så han har rikelig. Sparer en god del. Anonymkode: f46d9...07f Hva i huleste er han lærling som? Jeg har bachelor, full ansiennitet og har ca 36000 etter skatt. Anonymkode: de997...7d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:41 #14 Del Skrevet i går, 05:41 Her er alt som før. Hun går siste året på vid.g. Vi kommer også til å bidra bidra når hun skal studere til neste høst. Driver med en idrett som hun vil fortsette med, og det synes vi er bra. Anonymkode: fdeaa...1ab 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:59 #15 Del Skrevet i går, 05:59 Her er ungdommen *veldig klar* (ifølge seg selv) til å bli 18 og "voksen". Hun tror at det å fylle 18 betyr hun kan bestemme alt selv uten noen form for forpliktelser mens vi finansierer alt. Jeg tror hun trenger en mykere overgang til voksenlivet så planen er at hun (om hun har inntekt) skal enten betale husleie om hun bor hjemme eller sette av en fast sum til sparing hver måned for å lære gode pengevaner. Om hun betaler oss husleie vil pengene settes på egen konto (BSU?) som hun får tilbake når hun skal kjøpe seg hus/leilighet. Anonymkode: fca3b...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:59 #16 Del Skrevet i går, 05:59 Min 18 åring er ufør og går på vgs. For å få økonomien til å gå rundt betaler han husleie og deler av ferie selv. Han sparer også mye hver mnd. Hadde jeg hatt bedre råd hadde han sluppet. Betaler den summen som jeg mistet da han fylte 18. Anonymkode: aa2d4...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet i går, 06:17 #17 Del Skrevet i går, 06:17 Jeg tenker at det å fylle 18 ikke utløser så mye nytt så lenge de går vgs. Å betale for ferier de er med på kommer vi til å fortsette med og en vgselev skal da ikke betale husleie (man har forsørgerplikt til de er ferdig med vgs). Etter vgs ville jeg forvente at en hjemmeboende student dekker alt utenom bolig og mat mens om de i stedet jobber ville de også få bo gratis, men ville måtte tvangsspare en sum tilsvarende husleie tiltenkt egen bolig. Å bo gratis hjemme og bruke hele lønna på seg selv og tull ville ikke vært akseptabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:29 #18 Del Skrevet i går, 06:29 Vi har to voksne ungdommer i hus. Den eldste studerer og jobber og betaler alt selv, bortsett fra husleie og litt mat som allerede er i huset. Han er veldig flink til å spare til leilighet og da er det ok for oss at han ikke betaler noe for å bo her. Den yngste er 18 og går på videregående. Han får 5500 kr i mnd i bidrag fra mor og det skal dekke telefon, bensin, klær, junkfood og lignende. Han har ellers et høyt forbruk og leter nå etter en jobb i tillegg til skolen. Så lenge de er flinke på skolen og jobber når de kan, rydder og vasker i "sin" etasje, er det ok for oss at de bor her gratis til de får en heltidsjobb. Anonymkode: 9c024...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:44 #19 Del Skrevet i går, 06:44 18 år, og elev på vgs? Ingen store endringer. Min hadde sommerjobb og periodevis lørdagsjobb fra han var 15, så holdt seg selv med penger til personlig forbruk. Hadde de samme pliktene hjemme som vanlig. Største endring var vel at han kjøpte bil, og kom seg rundt selv. Og at jeg ga fra meg siste rest av bestemmelsesrett 😃. Men han måtte fortsatt si fra om han ikke kom hjem fra fest om natta, om han ikke kom hjem til middag og sånne ting. Det bør jo alle som bor i en husstand gjøre. Anonymkode: 3938d...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:51 #20 Del Skrevet i går, 06:51 Hun betaler treningsavgift på treningssenter, mat som kjøpes ute (selvsagt dekker vi om vi reiser ut for å spise), drivstoff til egen bil og klær. vi kjøper selvsagt litt klær innimellom + basic. Hun er god på pengebruk og sparer det meste. Vi betaler all mat hjemme, ferie, forsikring, telefon, linser, synskontroll og lege. Hadde hun tatt et friår etter vgs måtte hun dekt alt selv. Anonymkode: 67cb4...c56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå