Gå til innhold

Til dere som også er «litt for» glade i å shoppe klær til barna deres: hvordan begrense?

mammaemma

Anbefalte innlegg

Nå skrev du inne hvor gamle barna dine er, men da mine to eldste var små brukte jeg store summer på barneklær hver mnd. Husker jeg kjøpte bukse i str.6 mnd som kosta 799 liksom. Og dette er 15 år siden! Det gikk i både luksusbutikker med kasjmir og mer sånn bra tøy fra Nøstebarn. Bare at jeg forholdt meg ikke til Nøstebarns lister over hva man trenger. Jeg samlet på en måte på klær. Ser på bilder at de alltid var søtt kledd og hadde mye gode klær, men de hadde ikke trengt de mengdene. Hadde jeg kunnet spole tilbake tiden skulle jeg heller opprettet fond til dem da de var små og satt inn beløpene jeg hadde lyst å kjøpe klær for. Det gjør jeg nå. Og det er mitt beste sparetips. Når jeg ligger og scroller på nettbutikkene og har lyst å shoppe, går jeg inn i kronappen og setter inn litt på fond istedet. Blir nesten som shopping, bare lurere. Nå er ungene mine ungdommer og større barn. Alt de vil ha av klær, sko og ikke minst fritidsaktiviteter koster helt sykt mye! Spar for all del heller til det! De setter mer pris på en dyr jakke når de er 15-16, enn når de er 3 år liksom. Pluss at det ser litt harry ut med dyre klær på små barn. Spesielt dersom det er store mengder eller dyre merker.

Anonymkode: c5344...fd7

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begrenser seg selv at alle har hver sin kommode, som skal romme alle klær, finklær, sengesett, gymbag, svømmebag. Ikke plass til store mengder klær da. 

Anonymkode: 2a9ae...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det store problemet er ikke de i Norge som er miljøbevisste og driver gjenbruk, men alle de som "kjøper hva de vil" og dermed fortsetter den sinnsyke forbrukerspiralen.

Og i tillegg sutrer de gjerne over hvor dyrt det er blitt å leve...

Å unnskylde seg med at vi bor i Norge, så alle er verre enn de i fattige land uansett, så da bare kjører vi på og forbruker alt vi kan er tidenes ansvarsfraskrivelse og er det som kjører alt i grøfta. 

Nettopp fordi vi bor i et rikt land er det vårt fordømte ansvar å gjøre vårt aller beste for å forbruke minst mulig og gjøre det vi kan for å etterlate en verden til barna våre som i hvert fall ikke er så voldsomt mye verre enn den vi overtok.

Anonymkode: 0567d...f24

Du kjøper ikke noe unødvendig, overhodet?  Er aldri på et fly? 

Eller er det bare de som bruker pengene sine på andre ting enn deg du mener gjør feil? 

Anonymkode: de959...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du kjøper ikke noe unødvendig, overhodet?  Er aldri på et fly? 

Eller er det bare de som bruker pengene sine på andre ting enn deg du mener gjør feil? 

Anonymkode: de959...1ca

Så fordi en eller annen i dette landet kjøper noe unødvendig eller tar en flytur en gang, så er det plutselig greit for alle andre å kjøre på å kjøpe "hva man vil"? 

Hvorfor kan ikke alle bare gjøre sitt beste for å være mest mulig miljøvennlige og så bli flinkere og flinkere for hver måned som går og ikke minst være gode forbilder for barna slik at det blir lettere for de også å gjøre gode valg?

Anonymkode: 0567d...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får det de trenger, og noe mer enn det har dem ikke bruk for. 

Så mine barn er gode på å argumentere om det er noe de mener de trenger 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler tre ganger i året til eldste. Posesalget på loppemarked, pentøy på sommersalget til Cubus, og joggedresser og sko på januarsalg. 

Treningstøy fra klubben ønskes til jul. De får også mengder med t-skjorter fra cuper etc.

Jenta arver vi til, men kjøper badedrakt og bunad annethvert år. 

Å handle hver mnd er meningsløst. Jeg ler av gråbeige matchende babyer, og håper lommeboken til foreldrene sitter like løst når førerkort og egenkapital er behovet.

Anonymkode: 82460...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper kun klær når ungene trenger det, dvs ofte i forbindelse med sesongskifte. Da de var mindre skal jeg innrømme at jeg kjøpte mer klær, inkludert “merkeklær” (riktignok vanligvis på salg). Når jeg tenker på det nå tenker jeg at det var helt bortkastet. Kvaliteten er ikke bedre (med noen få unntak, vanligvis yttertøy), og ungene gir blaffen. Jeg kan ellers skrive under på at større barn er MYE dyrere enn småbarn! Gjør heller barna dine en tjeneste og spar pengene i fond, hvis du har overskudd av penger. Med rentes rente-effekten kan det bli en meget pen sum når de blir voksne. Da kan de få gleden av et tilskudd til bolig. I stedet for at de hadde på litt finere klær på bildene fra da de var små.

Anonymkode: 2ac22...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (På 6.11.2024 den 21.55):

Hvordan begrenser dere og har dere et månedlig max-beløp? Trenger tips🥲

Der er en ting som begrenser alt av kleskjøp, skapene blir fulle. Skal noe inn så må noe ut for å få plass uansett hvor mange skap man har. 
Heler ingen mening i å kjøpe og ha en masse klær og saker og snus, som man aldri får brukt. 
Kjøper du mer enn du trenger så får du ta noen episoder av ekstreme samlere fordi de har problemer med å begrense seg. 

Anonymkode: 1aaf9...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...