Gå til innhold

Hvordan holde ut sulten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke gå sulten for å gå ned i vekt. 

Pass på at du har godt med gode proteiner til hvert måltid, tenk tallerkenmodellen. Fyll på med masse grønnsaker for å gi enda mer metthetsfølelse.

Anonymkode: 05c52...154

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør noe annet hver gang du er sulten. Puss tenner, gå tur, husarbeid osv. Ingen sulter i hjel på en dag, så den sulten du føler på, er bare en følelse av at du har lyst på noe. 

Begynn å faste til bestemte tider, selv spiser jeg ikke før kl 12 og ikke etter kl 19 hver dag. Det hjelper meg utrolig mye. Og spis masse grønnsaker og proteiner, en middagsporsjon med kylling, fisk, grønnsaker kan du nesten spise ubegrenset av. Bruk godt krydder og lette dressinger/sauser. 

Tell kalorier, for mange er det en god motivasjon til å ikke overskride antall kalorier hver dag.

Bestem deg! Ha viljestyrke. 

Selv sluttet jeg å røyke og hver gang jeg følte jeg daua av røyksug, gikk jeg en rask tur. Ikke bare ble jeg i super form, men jeg klarte også å slutte og røyke. 

Tenk win win, ikke tenk på alt du har lyst på. 

Alt sitter i hodet og viljen. 

Anonymkode: 31cac...7b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg både kaffe og Pepsimax hjelper for sult😅 Men det er jo også helt normalt å kjenne sult flere ganger om dagen, uten at man spiser umiddelbart. Man blir vant til det. Anbefaler også å gjøre noe, feks gå en tur, støvsuge, strikke, lese bok, leke med barn når du blir sulten. Er som bølger som kommer og går. Planlegg hva du skal spise den dagen og når. Fyll på med grønnsaker og proteiner. Men min erfaring er at for å holde meg slank som voksen kvinne, må jeg tåle sult.

Anonymkode: 899c0...549

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Prøver å gå ned med har så vanskeligheter med når jeg kjenner sult. Prøver å drikke mye sukkerfritt men er fortsatt sulten og kjenner magen vrenger seg og rumler og det gjør så vondt. Men hvordan holde ut sulten?

Anonymkode: 60c3b...0c5

Spis grønnsaker. 

Anonymkode: 74fa1...f38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise lite og ofte har fungert bra for meg tidligere. Når jeg trente mye, spiste jeg fem måltider om dagen.

Frokost: Smoothie med bær og havregryn 

Mellommåltid: Frukt

Lunsj: Havregrøt med blåbær/Omelettwrap

Middag: Råvarer som var rike på proteiner som laks eller kylling. 

Kvelds: Cottage cheese med eplemos og kanel/ Smoothiebowl/ Knekkebrød med tunfisk.

Jeg løp mye, så jeg spiste alltid noe lett gjennom hele dagen. Sultfølelse vil komme og gå. Spesielt i starten. Råvarer som holder deg mett lenge slik som havregryn er gull. 

Så er det slik at ofte så kan man tro at man er sulten, men så kan man faktisk være dehydrert istedet. 

Så skal man aldri legge seg sulten! God søvn er viktig for optimal helse.

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/sulten-hele-tiden-dette-kan-du-gjore

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Personlig syns jeg både kaffe og Pepsimax hjelper for sult😅 Men det er jo også helt normalt å kjenne sult flere ganger om dagen, uten at man spiser umiddelbart. Man blir vant til det. Anbefaler også å gjøre noe, feks gå en tur, støvsuge, strikke, lese bok, leke med barn når du blir sulten. Er som bølger som kommer og går. Planlegg hva du skal spise den dagen og når. Fyll på med grønnsaker og proteiner. Men min erfaring er at for å holde meg slank som voksen kvinne, må jeg tåle sult.

Jeg tenkte også slik, helt til jeg kuttet ut koffein og sukkerfri brus - plutselig er sult noe som kun kommer i korte blaff og ikke som en "au" sult som må kjempes mot, kun en observasjon som en liten påminnelse. Mange opplever det samme, og dette er da også studert - mtp den sukkerfri brusen.

Anonymkode: ccc2f...38b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg tenkte også slik, helt til jeg kuttet ut koffein og sukkerfri brus - plutselig er sult noe som kun kommer i korte blaff og ikke som en "au" sult som må kjempes mot, kun en observasjon som en liten påminnelse. Mange opplever det samme, og dette er da også studert - mtp den sukkerfri brusen.

Jeg tror nok det varierer fra person til person. Kaffe er jo vist at demper sult. Jeg har jo kun anekdotiske bevis, men da jeg hadde anoreksi og virkelig måtte tåle sult, drakk jeg 3 liter lettbrus om dagen. Hadde aldri «klart» det uten. Nå er jo ikke det noe mål, men jeg vet om flere som koser seg med lettbrus for å dempe søtsug og craving/sult. For andre er det sikkert andre ting som hjelper. Ts må prøve seg fram😊 Men det viktigste er jo å fylle magen med kalorifattig, proteinrik og ren mat, som rent kjøtt og grønnsaker. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror nok det varierer fra person til person. Kaffe er jo vist at demper sult. Jeg har jo kun anekdotiske bevis, men da jeg hadde anoreksi og virkelig måtte tåle sult, drakk jeg 3 liter lettbrus om dagen. Hadde aldri «klart» det uten. Nå er jo ikke det noe mål, men jeg vet om flere som koser seg med lettbrus for å dempe søtsug og craving/sult. For andre er det sikkert andre ting som hjelper. Ts må prøve seg fram😊 Men det viktigste er jo å fylle magen med kalorifattig, proteinrik og ren mat, som rent kjøtt og grønnsaker. 

Greia er jo at man får den umiddelbare følelsen av tilfredsstillelse av sulten, men at den kommer tilbake med hevn oftere og lenger, som får dem til å drikke mer brus, som blir en ond sirkel.

Men at mange tror at det demper ja, det er sant, men det betyr ikke at det faktisk gjør det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Greia er jo at man får den umiddelbare følelsen av tilfredsstillelse av sulten, men at den kommer tilbake med hevn oftere og lenger, som får dem til å drikke mer brus, som blir en ond sirkel.

Men at mange tror at det demper ja, det er sant, men det betyr ikke at det faktisk gjør det.

Det fungerer for meg hvertfall😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk nok og hold deg opptatt med noe. Å være tørst og kjede seg kan lett feiltolkes som sult, eller gjøre at sulten blir verre.

Anonymkode: ce873...dae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Prøver å gå ned med har så vanskeligheter med når jeg kjenner sult. Prøver å drikke mye sukkerfritt men er fortsatt sulten og kjenner magen vrenger seg og rumler og det gjør så vondt. Men hvordan holde ut sulten?

Anonymkode: 60c3b...0c5

Hvorfor skal du holde ut sulten? 

Og hvorfor skal sukkerfri drikke hjelpe? 

Jobb med kroppen, ikke mot slik du gjør her. 

Det er misforstått at man må sulte, spise lite og trene mye/hardt for å gå ned i vekt. 

Kroppen er ganske så flott der. Den regulerer i grunn alt sånt selv. Sult, behov, forbrenning, fettlagring, hva man ønsker å spise etc etc. 

Men for at den skal fungere optimalt, må kroppen ha riktig næring og en sunn livsstil. 

Brukt heller tiden på å forstå kroppen, hormoner, næring, vitaminer etc. Dermed spis og lev for å få alt til å fungere optimalt. Til gjengjeld går du ned i vekt og blir der. Kroppen fungerer optimalt. Du får masse energi. Ser mye friskere ut. Sunn mat og livsstil blir en enorm glede. Du blir friskere og holder deg friskere. Reduserer sannsynligheten for de fleste livsstilssykdommer. Og haugevis av andre positive ting. 

Da trenger du ikke å holde ut sulten, du får ikke lyst på sukker eller annet usunt osv.

Mange ødelegger kroppen og psyken med sånn usunn slanking. Trist 😔

Anonymkode: 8ca88...dc5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men hvorfor er du så sulten?Da spiser du jo feil.

600 gram kyllingfile, 500 g brokkoli, 100 g ris.

Blir du sulten om dette er delt på lunsj og middag?

Så kommer frokost ect i tillegg. Høres ut som om du spiser dårlig.

Anonymkode: 9fa63...795

Velger sitere meg selv.

Om man sulter, vet man ikke hva man driver med.

Hvor få kalorier er det i rent kjøtt? Veldig få. Spiser man ren mat, trenger man ikke sulte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bestem deg! Ha viljestyrke. 

Alt sitter i hodet og viljen. 

Anonymkode: 31cac...7b3

Dette er fasiten. Veldig upopulært å si her på KG har jeg erfart, men det er like sant uansett😊

Motivasjon er det som utløser selve omlegging av livsstil. Disiplin og viljestyrke er det som får deg til å lykkes.

Anonymkode: 19a8b...740

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er fasiten. Veldig upopulært å si her på KG har jeg erfart, men det er like sant uansett😊

Motivasjon er det som utløser selve omlegging av livsstil. Disiplin og viljestyrke er det som får deg til å lykkes.

Anonymkode: 19a8b...740

Godt gjort å ha så sterk viljestyrke at du evner å stå imot det fysiske. 😀

Men for mange blir det som om man skal kjempe mot alle symptomene på d vitamin mangel, uten å ta eller på andre måter få d vitamin i seg, med motivasjon og viljestyrke. 

Det er ikke det at det er en upopulær mening eller sann. Men helt riv ruskende galt i svært mange tilfeller.

Man trenger hverken sterk viljestyrke eller masse motivasjon til å gå ned i vekt. Derimot, kunnskap og læring. Egentlig er vektnedgang ganske behagelig, gøy og enkelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Godt gjort å ha så sterk viljestyrke at du evner å stå imot det fysiske. 😀

Men for mange blir det som om man skal kjempe mot alle symptomene på d vitamin mangel, uten å ta eller på andre måter få d vitamin i seg, med motivasjon og viljestyrke. 

Det er ikke det at det er en upopulær mening eller sann. Men helt riv ruskende galt i svært mange tilfeller.

Man trenger hverken sterk viljestyrke eller masse motivasjon til å gå ned i vekt. Derimot, kunnskap og læring. Egentlig er vektnedgang ganske behagelig, gøy og enkelt. 

Hvordan tror du vi slanke damer over 40år holder oss slik? Tror du virkelig det er uten disiplin? Spiser rent og sunt, men må likevel jobbe med sult og craving. Det er et valg man tar hver eneste dag. Jeg har også lyst til å spise smågodt hver dag og kjøre innom mc Donalds etter jobb. Men jeg tvinger meg selv til å la være. Og om jeg fråtser litt en dag, er det raskt opp på hesten igjen. Ikke har jeg kjempelyst til å gå en lang tur i høstmørket etter jobb og å ha laget middag med barna. Men jeg velger ofte å gjøre det likevel, på ren disiplin.  De færreste finner det behagelig og gøy å ligge i kaloriunderskudd, men det er jo fantastisk om du klarer det. Men det er litt virkelighetsfjernt å forvente at det skal være slik. Selv om man ikke har en eneste mangel på noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan tror du vi slanke damer over 40år holder oss slik? Tror du virkelig det er uten disiplin? Spiser rent og sunt, men må likevel jobbe med sult og craving. Det er et valg man tar hver eneste dag. Jeg har også lyst til å spise smågodt hver dag og kjøre innom mc Donalds etter jobb. Men jeg tvinger meg selv til å la være. Og om jeg fråtser litt en dag, er det raskt opp på hesten igjen. Ikke har jeg kjempelyst til å gå en lang tur i høstmørket etter jobb og å ha laget middag med barna. Men jeg velger ofte å gjøre det likevel, på ren disiplin.  De færreste finner det behagelig og gøy å ligge i kaloriunderskudd, men det er jo fantastisk om du klarer det. Men det er litt virkelighetsfjernt å forvente at det skal være slik. Selv om man ikke har en eneste mangel på noe.

Hvis du må tvinge deg selv til å ikke spise MC mat og godteri hver dag så har du helt klart noen mangler eller ubalanser. Eks for mye stress, for lite/dårlig søvn, vitamin og mineral mangler, hormonbalanse, for lite karbohydrater før menstrasjon etc. 

Fult mulig å snu om så du slipper å leve sånn. Det er bare slitsomt og stresser kroppen ytterligere. Uansett om man er 20, 40 eller 60 år, sliter med overvekt eller fedme etc. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Velger sitere meg selv.

Om man sulter, vet man ikke hva man driver med.

Hvor få kalorier er det i rent kjøtt? Veldig få. Spiser man ren mat, trenger man ikke sulte. 

Hvem har råd til å spise rent kjøtt hver dag? Ikke jeg, i hvert fall.

Anonymkode: a2133...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I denne tråden svarer man folk som spiser mye godteri og junk. Det koster faktisk mye med så mye mat. Ts bruker også penger på brus og energidrikk. Rent kjøtt kan man kjøpe billig. First price storfekjøtt og frossen fisk eller kylling. Grønnsaker kan også kjøpes frossen dersom man sliter økonomisk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøttdeig er rent og billig. Fårikålkjøtt finner jeg ofte til under 100 kr/kg. Og egg er ekstremt mye mat for pengene.

Anonymkode: b1175...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...