Gå til innhold

Nybakt mor og «tvunget» til å stelle i stand til jul 😐

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men må du gjøre det så himla stort da? Lag middagen som vanlig, eventuelt mannen kan gjøre det. Vask det du gidder. Gjestene kan re egne senger, eventuelt reise hjem. 

Anonymkode: 7f6bc...459

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Du gir beskjed om at det ikke blir noen overnatting, og at en av gjestene må holde seg edru for å kjøre de andre hjem. Ikke åpne for noen diskusjoner, bare si nei. Evt send det på sms så det ikke blir anledning til å krangle.

2. Du sier til din søster at hun må bidra, og ber henne dukke opp lille julaften for å skrelle poteter, legge pinnekjøttet i vann (eller hva dere spiser) og dekke bordet. Du kan også be henne fikse dessert, ta med noe til middagen el..l

3. Du ber din søster fikse brunsj hjemme hos seg 1.juledag

Anonymkode: 38176...efa

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gå litt mot strømmen her jeg da og si jeg ikke helt skjønner problemet. Det er enda en stund til jul og dere er to voksne og får heller ikke mange gjester, og det er en overnatting. Tenker det går helt fint, hus trenger ikke vaskes i alle kriker og kroker heller. Mye kan forberedes i god tid så det blir minst mulig stress. 

Anonymkode: 4b130...4c5

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mamma, jeg orker ikke å stå for julefeiringen i år."

Anonymkode: 9d375...5b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt kan man stelle i stand jul til tross for baby i hus. Det gjør vi, det er jo litt av ansvaret vi har som foreldre - å lage i stand koselige tradisjoner for barna våre. Bursdager, jul, 17.mai-frokoster osv. ring stopper jo ikke opp når vi får barn, snarere tvert imot. Har aldri slått meg at jeg skal få andre til å ordne i stand selskap på mine vegne bare fordi jeg har barn. 

Anonymkode: 8d9a9...cb2

TS skriver barselbesøk, nyfødt. Dette er ikke en unge på 3 år. Jeg hadde ikke orket det, og jeg har ikke unger engang. Venninnene min har vært helt herpa de første månedene etter de fødte. Og selvfølgelig var det ingen av de som stod for julefeiring 😂 

Fokuset til TS er å skape et rolig og trygt miljø for seg selv og sin baby. Ikke å henge opp julelys å fikse delfiakake. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men må du gjøre det så himla stort da? Lag middagen som vanlig, eventuelt mannen kan gjøre det. Vask det du gidder. Gjestene kan re egne senger, eventuelt reise hjem. 

Anonymkode: 7f6bc...459

Men hvor mye jobb er det å re opp et par senger, sånn egentlig 😅 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke lært deg ordet NEI, TS? Med to barn bør du definitivt det.

Det er jo bare å si at det er uaktuelt å få til feiring hos dere i år, så enten stiller noen andre opp eller så blir dere hjemme alene. Du har en nyfødt i hus! En ting er jo å stelle i stand selskapet, det får dere nok til med to voksne - men det er veldig greit at dere ar mulighet til å dra hjem om det trengs - og at dere da har huset for dere selv. Ikke åpne for diskusjon om dette - denne søsteren klarer vel å hjelpe sin mor og far sin med dette hjemme hos seg selv eller hos foreldrene deres?! Ikke ha dårlig samvittighet for dette!

Anonymkode: a1743...87a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo totalen som blir mye! Det er så innmari lett å si at man bare skal nedskalere, droppe å vaske osv. Det sitter faktisk innmari langt inne når man er vant til å kjøre full pakke, og det høres også ut som det er akkurat det som forventes. Hvem syns det er hyggelig å feire jul om badet ikke set ut, det er støv og hybelkaniner overalt. Det siste døgnet er faktisk utrolig hektisk uansett hvor mye man prepper på forhånd. 

Anonymkode: 3be5d...0dc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Du gir beskjed om at det ikke blir noen overnatting, og at en av gjestene må holde seg edru for å kjøre de andre hjem. Ikke åpne for noen diskusjoner, bare si nei. Evt send det på sms så det ikke blir anledning til å krangle.

2. Du sier til din søster at hun må bidra, og ber henne dukke opp lille julaften for å skrelle poteter, legge pinnekjøttet i vann (eller hva dere spiser) og dekke bordet. Du kan også be henne fikse dessert, ta med noe til middagen el..l

3. Du ber din søster fikse brunsj hjemme hos seg 1.juledag

Anonymkode: 38176...efa

Enda bedre - si til lillesøster at i år kan hun stelle istand til jul. Om det blir hos dere får hun stå for pynt, husvask før og etter, planlegging, innkjøp og matlaging. Og så får gjestene ta taxi hjem på kvelden.

Anonymkode: 30161...213

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke sier nei til opplegget til din mor og søster, så ville jeg hvertfall fordelt oppgavene, en må ta med dessert, en lager saus og tilbehør, og du steker ribba/pinnekjøtt. De får re opp egne senger når de kommer, og du trenger ikke ha huset helt strigla. 

Anonymkode: 1c586...1dd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler du deg overkjørt og det forstår jeg godt. Men tenk litt over at denne følelsen har mannen din har over flere år når det gjelder deg og din familie. Dette burde vært tiden for at han støttet deg og tok litt styring og sa fra, men han makter ikke og det er ikke så vanskelig å skjønne. 
Karma har bitt deg litt nå, men ønsker deg uansett alt godt og en fredelig barseltid. Skriv et brev om du ikke makter å ta en konfrontasjon direkte. 

Anonymkode: 08903...217

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren din må komme og stelle i stand julefeiringen hos deg. Det innebærer at hun må stå for innkjøp av mat og drikke, vaske hus, reie på senger og lage julemiddagen med dessert. Hun må også selvsagt lage til brunsjen dagen etter. Det er ingen grunn til at hun ikke kan gjøre alt dette, og det er vel hennes tur og vel så det.

Anonymkode: 9561f...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å feire hjemme hos oss, så det er litt vanskelig å forstå ønsket om å forflytte to barn til fremmed hus..

Men du kan si at dere ønsker å feire kun kjernefamilien i år. Hvis dere faktisk ønsker det. 

Å forvente at dine foreldre steller i stand til ekstra 3 voksne og to barn er litt mye synes jeg faktisk. De har vel ordnet med jul i over 30 år, på tide å få slippe 

Anonymkode: 8744c...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  

I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter.

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med  gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. 

I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. 

Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. 

Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er  som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. 

Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 93c97...83f

Dette hadde ikke vært aktuelt for min del overhode! Sett en strek, si nei, tydelig og bestemt og si at dere skal feire alene i år. Skriftlig. Ikke diskuter frem og tilbake med dem. Nei betyr nei. Kos deg med den nyfødte, det andre barnet og mannen din i jula. Skap deres egen juletradisjon. 

Kan dere ikke heller ha en felles julelunsj/middag iløpet av jula, så feirer du alene med barn og mann på julaften? Da må alle bidra med sitt..

Anonymkode: 0ec21...a00

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo totalen som blir mye! Det er så innmari lett å si at man bare skal nedskalere, droppe å vaske osv. Det sitter faktisk innmari langt inne når man er vant til å kjøre full pakke, og det høres også ut som det er akkurat det som forventes. Hvem syns det er hyggelig å feire jul om badet ikke set ut, det er støv og hybelkaniner overalt. Det siste døgnet er faktisk utrolig hektisk uansett hvor mye man prepper på forhånd. 

Det blir hva man gjør det til (og ja, jeg har hatt julaften med 6 uker gammel baby). De er også to voksne. Jeg skjønner fortsatt ikke nøyaktig hva det er som er så innmari mye jobb med 3 gjester (nærmeste familie) på julemiddag og en overnatting. Hva er så hektisk siste døgnet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du som gjør deg vanskelig og setter altfor høye krav. Vi skal også ha julefeiring hos oss og jeg har termin 2 desember.  

Vi kommer ikke til å bruke mer enn 15 minutter på pynting. Lite ferdigpyntet plast tre,  noen julelys og stjerne i vindu. Holder i massevis.  

Vi har bedt gjestene ta med mat. Min bror laget tilbehør,  vi ordner ribbe for den lager seg selv i ovn. Min mor og mannens søster må ordne dessert.  

Svigers tar med alt til lunsjen dagen etter så bidrar alle gjester til å ordne det på morgenen. 

Alle gjester har fått beskjed om å ta med drikke. 

Jeg legger frem sengetøy og gjester rer opp egne senger. 

Vi har det stort sett rent nok men mannen går over bad og gulv par dager før jul. 

Still krav og deleger. 

Det holder. Man skal faktisk slappe av å kose seg i julen. Drit i alt det andre og kos deg heller med ungene, det skal hvertfall jeg. 

Anonymkode: 2a67f...52d

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må gå litt mot strømmen her jeg da og si jeg ikke helt skjønner problemet. Det er enda en stund til jul og dere er to voksne og får heller ikke mange gjester, og det er en overnatting. Tenker det går helt fint, hus trenger ikke vaskes i alle kriker og kroker heller. Mye kan forberedes i god tid så det blir minst mulig stress. 

Enig med deg. Voksne mennesker med barn - lager ikke alle i stand julefeiring? Vil si det er rart å forvente at andre skal gjøre det. Vi har stelt i stand i alle år med barna på slep, på samme måte som vi heller ikke ber andre ordne med bursdagsselskap eller sier det blir for mye med baby. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å re opp tre senger er vel det minste problemet her. Det klarer TS med glans. Problemet er at hun har en familie som forventer at TS skal varte opp for dem og leke vertinne til tross for at hun har en liten baby. I tillegg er det selveste julefeiringen hun skal varte opp med. 

Det naturlige hadde vært at en av de andre hadde tilbudt seg å overta, eventuelt å hjelpe til med alt det praktiske hjemme hos TS.  Men det virker det ikke som om de ønsker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Voksne mennesker med barn - lager ikke alle i stand julefeiring? Vil si det er rart å forvente at andre skal gjøre det. Vi har stelt i stand i alle år med barna på slep, på samme måte som vi heller ikke ber andre ordne med bursdagsselskap eller sier det blir for mye med baby. 

Det er stor forskjell på julefeiring og bursdagsselskap. I bursdag kan man servere pizza eller pølser og kjøpe ferdig kake hvis man vil det. Det krever et helt annet opplegg å stelle i stand til jul. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på julefeiring og bursdagsselskap. I bursdag kan man servere pizza eller pølser og kjøpe ferdig kake hvis man vil det. Det krever et helt annet opplegg å stelle i stand til jul. 

Det er jeg klar over. Vi gjør begge deler. Og nyttår og 17. mai og alt annet som et voksent familieliv innebærer. Og har gjester på helgebesøk og drar på turer osvosv. Poenget mitt er at alt dette er mulig med barn pg baby, juleferien likeså. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...