AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #121 Del Skrevet 7. november 2024 Personlig hadde jeg ikke hatt problemer med 2 - 3 gjester i ett døgn. Pynte til jul hadde jeg gjort uansett besøk eller ikke. Reie opp senger kan gjestene gjøre. Mannen kunne ha tatt en rask og enkel husvask. Mor eller søster kan lage ribbe og dessert, og dekke bord. Ribbe er jo en svært enkel middag å lage. Mannen kan rydde etterpå, og lage frokost første juledag. Hadde glatt ordnet meg sånn at jeg bare kunne ha kost meg med barna 😀 Anonymkode: f484b...1d8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 7. november 2024 #122 Del Skrevet 7. november 2024 Si nei og lag nye tradisjoner, når man får barn selv er det helt naturlig. Si til din mor at dere ikke kommer til å ha "familiejul" hos dere i år, om hun vil ordne det til er det opp til henne men det blir ikke hos dere i år. Ikke gi rom for noen diskusjoner og vær forberedt på å feire alene bare deg selv, mann og barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 7. november 2024 #123 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme. I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter. Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? Anonymkode: 93c97...83f Jeg hadde sagt til dem at denne julen ønsker vi å bruke til å komme oss ovenpå, siden vi har fått et nytt familiemedlem. Samme skjedde med meg. Hadde nettopp hatt keisersnitt tett oppunder en konfirmasjon til den ene nevøen min. Jeg var ikke istand til å reise til Bergen for å delta. Det ble visst ikke godt mottatt. Noen mennesker evner ikke å se lenger enn sin egen nesetipp, så det der hadde jeg ikke brydd meg om. Gratulerer med nytt familiemedlem, og kos dere masse som en familie i jula. Det er tross alt det jula handler om 🌲. De som ikke forstår det... La dem seile sin egen sjø 🌊. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 7. november 2024 #124 Del Skrevet 7. november 2024 (endret) Brunello skrev (9 timer siden): Hun har ikke plass. Hvor liten leilighet må man ha for å ikke ha plas til 6 menesker? Ts skriver søstre tjener godt, så hun bor trolig ikke på en hybel. Jeg stemer for å la søsteren ta jula i år! Endret 7. november 2024 av Pippi Lotta 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #125 Del Skrevet 7. november 2024 Rucula skrev (8 timer siden): Men hvorfor synes du det er greit at søstra på 30 ikke deltar? Har ikke en nybakt mor lov til å være sliten? Prøver du å "ta ts" bare fordi hun er ts? Det er jo et kjent fenomen her på KG Hva om det var søstra som skrev tråden "søstra mi som er nybakt mor gidder ikke varte opp for meg som gjerne vil komme til dekket bord" Jeg tviler på at du hadde heiet på dama... Da skulle hun nok også taes Hvorfor skal mor og søster hjelpe til? Ts har jo en mann, og han har da ikke født noen baby. Veldig mange kvinner (mødre) med fulltidsjobb klarer fint å takle en overnatting og julefeiring med tre familiemedlemmer på besøk, ingen ser på det som noe ekstra vanskelig. Hvorfor er det så jævlig vanskelig for mannen til ts? Er han evneveik? Hvis «problemet» noen år fram blir at mannen til ts er bortreist fram til jul og helt utilgjengelig fram til julaften, tror jeg de færreste tenker der er for vanskelig for kona å ordne i stand til den lille familiejula likevel. Altså, de ulike forventningene til menn og kvinner blir vi visst aldri kvitt!! Og legg også merke til at det er mor til ts som forventes å bidra, selv om hun jobber skift til og med på julaften. INGEN etterlyser bidrag fra faren til ts! Han er liksom bare en passiv gjest… Anonymkode: daf5a...5a6 11 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #126 Del Skrevet 7. november 2024 Pippi Lotta skrev (20 minutter siden): Hvor liten leilighet må man ha for å ikke ha plas til 6 menesker? Ts skriver søstre tjener godt, så hun bor trolig ikke på en hybel. Jeg stemer for å la søsteren ta juøa i år! Overnatting. Les innlegget. Anonymkode: daf5a...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #127 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet her er jo at mannen din ikke gjør noenting. Klart det blir utfordrende med julefeiring da. Anonymkode: ef8b7...fcb Ja reagerer på ts sin fyr. Skjønner jo at han ikke har behov for jul. Men mam sutrer da ikke slik iht andres tradisjoner. I bunn og grunn en hyggekveld. Skjønner dog at han synts ddt blir dyrt. En julemiddag kan koste kangt under 1000kr. Men her syntws jeg han burde steppe opp for dama si, fremfor å sutre. Men møte han litt på hakveien. Kutt ut overnatting, og la det koste litt mindre Anonymkode: bbd9c...ac0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 7. november 2024 #128 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ubrukelig og lite empatisk mann. Her ville han bare fikset alt. Halve innlegget handler jo om alle meninger han har.. Anonymkode: 89d30...3c1 Slik jeg ser det, er det mannen som er hovedproblemet her. Dette blir jo et gjentagende problem hver jul fremover. Selv om jeg på en måte forstår ham. Det er litt rart å komme på barselbesøk og det første man gjør er å «minne» den nybakte mora på at hun har ansvar for julefeiringa. Dette burde vært samkjørt og lagt en plan for for lenge siden imo. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 7. november 2024 #129 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Overnatting. Les innlegget. Anonymkode: daf5a...5a6 Ting blir ikke altid som man vil, de er voksne menesker som overlever å sove hjeme også. Eventuelt kan søster låne huse til mor og arangsjere der, om de er avhengig av overnatning. TS skal uanset ikke ha jul i år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #130 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja reagerer på ts sin fyr. Skjønner jo at han ikke har behov for jul. Men mam sutrer da ikke slik iht andres tradisjoner. I bunn og grunn en hyggekveld. Skjønner dog at han synts ddt blir dyrt. En julemiddag kan koste kangt under 1000kr. Men her syntws jeg han burde steppe opp for dama si, fremfor å sutre. Men møte han litt på hakveien. Kutt ut overnatting, og la det koste litt mindre Anonymkode: bbd9c...ac0 Er jo ikke bare en juletallerken. Jeg ville nok regnet med brus, øl, kanskje vin, akevitt til julematen. Kaker, juleknask og kaffe. Masse godt til juledags brunsj: godt brød, lefser, smørbrødkjeks, røkelaks, egg, sylte med sennep og sylteagurk, flere gode oster, syltetøy, god kaffe og te, melk og juice, kjøttpålegg, ansjos…..mye godt og dyrt på julebordet. Anonymkode: daf5a...5a6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #131 Del Skrevet 7. november 2024 Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Ting blir ikke altid som man vil, de er voksne menesker som overlever å sove hjeme også. Eventuelt kan søster låne huse til mor og arangsjere der, om de er avhengig av overnatning. TS skal uanset ikke ha jul i år. Ja, selvsagt: Men årsaken til at de pleier å feire hos de to husstandene med størst plass, er at de ønsker å ha et juledøgn sammen i familien. Det er vel fint Det å feire jul bare på middagsbesøk, blir jo annerledes, og å gjøre det dette året er ett forslag av flere. Anonymkode: daf5a...5a6 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 7. november 2024 #132 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja reagerer på ts sin fyr. Skjønner jo at han ikke har behov for jul. Men mam sutrer da ikke slik iht andres tradisjoner. I bunn og grunn en hyggekveld. Skjønner dog at han synts ddt blir dyrt. En julemiddag kan koste kangt under 1000kr. Men her syntws jeg han burde steppe opp for dama si, fremfor å sutre. Men møte han litt på hakveien. Kutt ut overnatting, og la det koste litt mindre Anonymkode: bbd9c...ac0 Nå er det mer en en julekveld TS beskriver, jeg forstår det kam være utfordrene når svigerfamilien inviterer seg selv til å flytte in i 24 timer. Det tror jeg mange 100% norske ville slit med også, spesielt når det ikke er alle i familien som stiller opp en gang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #133 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme. I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter. Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? Anonymkode: 93c97...83f Nei men uansett hvilket land han er fra kan han hjelpe til med barnet så du kan stelle til jul. Anonymkode: c8cf2...698 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #134 Del Skrevet 7. november 2024 Er du sikker på du ikke har en fødselsdepresjon? Du høres ikke helt nybakt mamma ut. Anonymkode: c8cf2...698 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 7. november 2024 #135 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, selvsagt: Men årsaken til at de pleier å feire hos de to husstandene med størst plass, er at de ønsker å ha et juledøgn sammen i familien. Det er vel fint Det å feire jul bare på middagsbesøk, blir jo annerledes, og å gjøre det dette året er ett forslag av flere. Anonymkode: daf5a...5a6 "De" ønsker ikke et juledøgn, søster og mor ønsker et juledøgn. TS er for kua til å si i fra at de ikke ønsker det. Det hadde vært fint om dette var noe værtene ønsket, men jeg synes ikke det er fint når familien flytter in til folk som ikke ønsker de der nei. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 7. november 2024 #136 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Personlig hadde jeg ikke hatt problemer med 2 - 3 gjester i ett døgn. Pynte til jul hadde jeg gjort uansett besøk eller ikke. Reie opp senger kan gjestene gjøre. Mannen kunne ha tatt en rask og enkel husvask. Mor eller søster kan lage ribbe og dessert, og dekke bord. Ribbe er jo en svært enkel middag å lage. Mannen kan rydde etterpå, og lage frokost første juledag. Hadde glatt ordnet meg sånn at jeg bare kunne ha kost meg med barna 😀 Anonymkode: f484b...1d8 Vi kjørte meget nedtonet jul de årene vi hadde nyfødt. Vi lagde for eksempel ikke tradisjonell julemiddag som ungene uansett ikke liker, det ble mindre pynt, kaker og vi hadde i alle fall ikke overskudd til overnattingsgjester. Du virker også å ha en familie som gladelig kaster seg rundt, men det høres ikke ut som TS har den slags ressurser rundt seg. Søsteren avfeier alle bekymringer med «du er så flink, atte», en manipuleringstaktikk hun burde ha lagt av seg lenge før fylte tretti, og mor skal på jobb. Og selv om mange mener mannen burde steppe opp, synes han kanskje selv det er på høy tid at også han får medbestemmelse i hvordan han skal feire jul. Jeg tror ikke TS kan regne med at han blir mer motivert av at svigers ikke tar hensyn til at TS er utslitt. Spørsmålet er om TS skal sette mor og søsters ønsker over mannens i år hvor hun og mannen for en gangs skyld mener det samme: De orker ikke i år. Skal de virkelig krangle seg imellom om hvem som skal gjøre hva, i stedet for å si til mor og søster at i år inviterer de ikke? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #137 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er jo ikke bare en juletallerken. Jeg ville nok regnet med brus, øl, kanskje vin, akevitt til julematen. Kaker, juleknask og kaffe. Masse godt til juledags brunsj: godt brød, lefser, smørbrødkjeks, røkelaks, egg, sylte med sennep og sylteagurk, flere gode oster, syltetøy, god kaffe og te, melk og juice, kjøttpålegg, ansjos…..mye godt og dyrt på julebordet. Anonymkode: daf5a...5a6 Men annethvert år er jo TS, mann og barn hos mor på julefeiring. Så da slipper de jo den utgiften. Anonymkode: f484b...1d8 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 7. november 2024 #138 Del Skrevet 7. november 2024 Brunello skrev (7 timer siden): Det er fortsatt ikke spesielt mye å gjøre. Frokosten dagen etter blir å dekke på til tre ekstra. Ellers dekker man på med det samme pålegget. Og man skal vel ikke legge de. Det klarer de selv. Hadde det vært min søster og foreldre, hadde vi kunnet sove lenge mens de passet barn. Hva vet du om hvorvidt det er mye å gjøre? Du vet jo ikke hva alternativet er? Å arrangere full jul inkludert overnatting til 5 voksne er mer arbeid enn å: -Feire alene, drite i klokka og ta ting litt på sparket, kanskje spise julemiddag i pysjen, ikke bry seg fordi juleduken mangler, legge seg klokka 20 fordi treåringen sovnet og babyen griner, droppe julefrokost fordi man har vært våken 4 timer i natt og 3-åringen uansett foretrekker ostesmørbrød og barnetv, droppe dessert og ikke generere ekstra klesvask - eller alternativ 2, feire hos noen andre som ivaretar nybakte foreldre Du kan jo ikke sammenligne mot at eneste alternativ er full pakke men med 3 færre voksne. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tenk hvordan de hadde det før i tiden. Da hadde de gjerne en unge på hver hofte, en i magen og to-tre kravlende rundt bena sine. Enda klarte de å stelle istand til gjester. Anonymkode: 69f1c...2fe Hvem da DE? Det var ikke veldig vanlig å invitere på nymoderne julefeiring med en nyfødt baby nei. Min far har 7 søsken og de drev gårdsbruk, der feiret de ikke jul. Det var sånn DE håndterte et tøft liv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det mener jeg slett ikke at det er! Det jeg sier er at vi er laget for å klare dette. Dette har småbarnsmødre klart fint i generasjoner, så det er godt dokumentert. 3 gjester på julaften klarer man absolutt å takle selv om man har småbarn. Og det er jo uansett ikke sånn at ts nettopp fikk greie på at hun har småbarn denne julen… Anonymkode: a8df9...142 Vi er ikke laget for å feire nymoderne jul og være vertinner med en nyfødt nei, det er ganske langt fra det vi er laget for faktisk. Kvinner er ikke laget for å lage selskap for en oppegående, voksen, barnløs kvinne! 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 7. november 2024 #139 Del Skrevet 7. november 2024 Brunello skrev (9 timer siden): Hun blir ikke brukt som dørmatte. De skal ha sin tradisjonelle julefeiring for fem voksne og to barn. Det er i høyden bittelitt mer arbeid ved skrelling av poteter når man lager maten. Ellers er det ikke noe ekstra arbeid i forhold til å lage tradisjonell norsk julemat. Enig, men situasjonen er ikke så enkel som det. Det hadde vært en grei sak om mannen til ts hadde vært positiv OG bidratt. Om han hadde vært ubrukelig til å stelle i stand, men positiv, tatt seg av barna mens ts tok maten, gledet seg til besøk og hyggelig samvær og konversert og tatt seg av gjestene, litt slitsomt men fortsatt overkommelig. Situasjonen her er jo at mannen hverken bidrar praktisk eller emosjonelt for å få gjennomført julefeiringa ihh til tradisjonene i familien han har kommet inn i. Da blir det fort uoverkommelig for ts. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #140 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kommenterte det fordi jeg ikke skjønner hvorfor det blir nevnt i det hele tatt. Middag og dessert til tre til er ikke mye styr. Helt vanlig vask i dagene før holder i massevis. Hovedproblemet her er nok ikke julebesøket, men en mann som ikke bidrar til annet enn dårlig stemning for hele jula. Anonymkode: 4b130...4c5 Det blir nevnt av meg fordi det er noe som er veldig enkelt og greit for de andre å bidra med. Ts burde gro seg en og si ordentlig i fra til familien at hun kan ikke gjøre alt alene med to små. Mannen må bidra, søstera mi bidra og foreldrene må bidra. Anonymkode: 7f6bc...459 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå