Salmonella Skrevet 7. november 2024 #101 Del Skrevet 7. november 2024 (endret) Feil tråd. Endret 7. november 2024 av Salmonella Feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #102 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gammeldags som i at det er kvinners ansvar å ta seg sammen, uansett!, når det gjelder å stelle til med mat og hus. Anonymkode: b3f07...5b1 Det mener jeg slett ikke at det er! Det jeg sier er at vi er laget for å klare dette. Dette har småbarnsmødre klart fint i generasjoner, så det er godt dokumentert. 3 gjester på julaften klarer man absolutt å takle selv om man har småbarn. Og det er jo uansett ikke sånn at ts nettopp fikk greie på at hun har småbarn denne julen… Anonymkode: a8df9...142 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 7. november 2024 #103 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg er i eksakt samme situasjon og skal stelle i stand jul hjemme. Forberedelsene er akkurat like mye om vi steller jul til 4 eller 8 personer. Med unntak av at robotstøvsuger tar en ekstra runde på soverommene. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #104 Del Skrevet 7. november 2024 Da gir du dem akky4zen julen du klarer å ho dem. 0 pvernatttubg, lett rydding i huset. Og en middag. Si fra på gorhånd. Ar hvis de har noem forventninger om at julen blir hos dere i år, så bøir det en jul de kannsenkw forventningene på. Minste antydning tol klaging, så kjører du på med , der er ddt jeg får til i år, pg såpass skjlnner di også iht mon situasjon Anonymkode: bbd9c...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #105 Del Skrevet 7. november 2024 Det er frivillig å delta i slike tradisjoner, ingen kan tvinge deg til noe som helst. Anonymkode: 5a737...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #106 Del Skrevet 7. november 2024 Problemet her er jo at mannen din ikke gjør noenting. Klart det blir utfordrende med julefeiring da. Anonymkode: ef8b7...fcb 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #107 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva om du tok på deg voksentrusene og ikke spurte dem om du skal stelle istand til jul for dem. Men fortalte dem hvordan det blir. Du er voksen, du har to barn og familie. De bestemmer ikke over deg. Si at du har nyfødt baby, så du tar ikke på deg vertinnejobben i år. Så foreslår du at enten kan din søster være vertskap hos seg, eller hun kan være vertskap i deres mors hus. Hvis hun ikke tar på seg dette, så får dere heller feire hver for dere denne gang. Så legger du til at dette vil gå kjempebra, hun er så flink så, og hun har ikke engang to barn rundt leggene. Anonymkode: 083ee...969 Dette! Skynd deg å si mens det ennå er god tid! Anonymkode: d0d99...1bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. november 2024 #108 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme. I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter. Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? Anonymkode: 93c97...83f Kanskje mannen din skal ringe din mor og si at du ikke er i form til å ta dette i år om du syns det er vanskelig å si til moren din. Evt får du selv ringe din mor og forklare hvor vanskelig du syns det er akkurat i år. Syns din mor burde ha mer forståelse. Du er barnet hennes. Og den j... Søstera di. Om du skal stelle istand til jul tår hun faen ta meg hjelpe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #109 Del Skrevet 7. november 2024 DU MÅ SI NEi. Felles melding "hei dere. Jeg har tenkt litt på dette med jul i år. Jeg beklager men jeg er såpass redusert etter fødsel og med nyfødt nå, så jeg klarer ikke stå for alt i år. Er det en løsning at "søster" hjelper til å organisere jul hos "mamma i år"? Anonymkode: e4243...c95 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 7. november 2024 #110 Del Skrevet 7. november 2024 (endret) Dette er året hvor frøken manipulerende gratispassasjer «dette fikser du, du er så flink så»-søster kan få stelle i stand jul og oppleve litt mestring, hun også. Det har liten betydning hva andre mener er null stress. For TS er dette et stressmoment hun får tredd nedover ørene av familie som minst like lett kan arrangere selv. Alt snakket om pinnekjøtt som lager seg selv og pynting på 15 minutter gjelder like greit for mor og søster. At søster ikke kan arrangere fordi hun bor på en toroms, er bare fabrikkerte unnskyldninger. Klart hun klarer å installere sin mor et sted, om det på død og liv skal overnattes. TS med familie kan jo tilby å dra hjem om kvelden, det vil de sikkert helst uansett. Endret 7. november 2024 av Hactar 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #111 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hvor mye jobb er det å re opp et par senger, sånn egentlig 😅 Anonymkode: 4b130...4c5 Veldig lite, men til sammen blir det jo mye(baby, barnehagebarn, vasking, middag, dessert, re opp senger…)Så forstår at det blir for mye. Anonymkode: 7f6bc...459 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. november 2024 #112 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Se det litt fra en annen side. Denne 30-årige "babyen" av en søster sliter kanskje med ensomhet, ikke har hun verken barn eller kjæreste mens søsteren lever "det perfekte liv" i sus og dus med mann og barn. Moren din har nok gledet seg veldig til å møte dere og få tid med den nyfødte. Kanskje hun booket inn vakter såpass tett på feiringen slik at hun ikke var hos dere for lenge. Hun merker nok at mannen din ikke liker at hun overnatter. Du må rett og slett forklare dem at du har et litt annet perspektiv på saken. At nytt barn fører til en annerledes hverdag og at du helst ikke vil stå for julefeiring i år. Samtidig må du jo respektere at ingen kunne vite at du skulle ombestemme deg i november (!), kun én mnd før feiringen. Her må du ta litt selvkritikk, for graviditeten og proksimiteten til julefeiringen har du visst om og evnet til å planlegge rundt siden i vår. Du har altså latt dette dra ut til siste sekund og legger (virker det som) mye av skylda på det det ser ut til at du tenker på som en bortskjemt søster og en gnien mor. Men så har jo du også skapt denne situasjonen ved å vente istedenfor å ta samtalen da det fortsatt var mange mnd igjen. Anonymkode: c0c69...b64 Syns faktisk talt ts sin mor burde skjønne av seg selv at barnet hennes var gravid og kom til å ha en baby oppmot juletider. Derfor burde hun slippe i år. Ja ts skulle kommunisert bedre gjerne, samtidig syns jeg en mor burde forstå Og selv om lillesøster er ensom er ikke det noen grunn til å slippe alt av ansvar 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #113 Del Skrevet 7. november 2024 Du må nesten bare gjennomføre julen siden du ikke tørr å si fra. Anonymkode: 99b74...baf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. november 2024 #114 Del Skrevet 7. november 2024 Legger til at siden mannen din ts ikke liker at de overnatter så skal de ikke det. Det er hans hjem også. Du kan si at dere kjører alkoholfri jul i år 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #115 Del Skrevet 7. november 2024 Jeg ville strammet opp mannen og fått han på banen. Han må hjelpe til, og slutte å sutre. Anonymkode: e95d2...1fc 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #116 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Veldig lite, men til sammen blir det jo mye(baby, barnehagebarn, vasking, middag, dessert, re opp senger…)Så forstår at det blir for mye. Anonymkode: 7f6bc...459 Jeg kommenterte det fordi jeg ikke skjønner hvorfor det blir nevnt i det hele tatt. Middag og dessert til tre til er ikke mye styr. Helt vanlig vask i dagene før holder i massevis. Hovedproblemet her er nok ikke julebesøket, men en mann som ikke bidrar til annet enn dårlig stemning for hele jula. Anonymkode: 4b130...4c5 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #117 Del Skrevet 7. november 2024 Hvorfor overkjører du mannen din slik? Anonymkode: 893e0...dd4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #118 Del Skrevet 7. november 2024 Koselig med besøk til jul, men… dropp overnattingsgjester be de ta taxi hjem, om de må drikke Anonymkode: 6bb72...62d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 7. november 2024 #119 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 3 ekstra gjester , det må da gå bra. Anonymkode: 04d38...bb3 Det handler vel ikke bare om tre ekstra gjester, som i å lage mat og dekke på til tre ekstra personer. Gjestene har tydeligvis store forventninger om hvordan det skal være. Om gjestene ikke hadde kommet kunne ts og familien gjort det enklere i år, siden det er unntakstilstand med ts som fortsatt er redusert etter en hard fødsel og en baby som krever henne mesteparten av tiden. TS sin mann har ingen forventninger til julefeiring en og barna er små. De bryr seg ikke om litt støv i krokene, om det er syv slag med julekaker, sølvtøyet er pusset, julegardiner oppe og slike ting. Moren og søsteren til ts virker å være av den typen som kunne ha klagd om ikke alt var "på stell". Jeg skjønner ts veldig godt. Da gutten min var baby lå han på puppen eller sov i armene mine mesteparten av tiden, gråt med en gang jeg la han ned. Jeg fikk ikke gjort mye annet. Ble minimalt med søvn, hadde knapt nok tid til å spise og ta meg en dusj. Så å skulle drive med masse juleforberedelser og stelt i stand til gjester i tillegg hadde vært nesten umulig. Det er selvsagt koselig å være sammen i julen, men ikke om alt blir bare stress. Moren og søsteren til ts går hjelpe til og/eller godta en noe enklere julefeiring i år. Eventuelt kan søster ordne julefeiring med moren (og faren?) og ts og familien feire alene. Siden moren hadde lagt opp vaktene sine slik at hun ikke kan ordne i stand i år. Utrolig at hun ikke tenkte på å spørre ts først, siden hun hadde fått en baby. Mor/foreldre kan sikkert få plass til å sove over en natt i en toroms leilighet om det er påkrevd. Eventuelt ta en taxi hjem. Greit med tradisjoner, men når livet forandrer seg, så hender det at tradisjoner også må forandre seg, eller vike. Det blir jul likevel. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #120 Del Skrevet 7. november 2024 Send søsteren din handleliste (nå, i god tid) og fortell henne hva hun skal fikse på selve dagen. Selv om hun er 30, aner hun neppe hvor mye styr det er. Det gjorde ikke jeg heller, før jeg måtte lage jul (og da var jeg over 40). Anonymkode: 5d34e...15c 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå