Gå til innhold

Nybakt mor og «tvunget» til å stelle i stand til jul 😐

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk hvordan de hadde det før i tiden. Da hadde de gjerne en unge på hver hofte, en i magen og to-tre kravlende rundt bena sine. Enda klarte de å stelle istand til gjester. 

Anonymkode: 69f1c...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (Akkurat nå):

Jo, det er det. I ditt tilfelle dreier det seg om en som har hatt julefeiring hjemme i årtier og nå mener det er neste generasjon som må ta over.

Nei vi har delt julefeiringer i vår familie. Det er no også flere enn en feiring i jula.

Det må man, med så mange. Men man kan velge å melde seg ut.

Og det er ikke mulig å holde på alle tradisjoner.

Ektefeller har også familie. 

Får søsteren mann, vil nok hun feire minst annethvert år med hans familie.

Tradisjoner er til for å brytes.

Så når man klarer bryte 50 år gamle, klarer man bryte 8 år gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  

I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter.

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med  gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. 

I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. 

Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. 

Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er  som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. 

Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 93c97...83f

Si nei, verre er det ikke. 

Anonymkode: 4e4a1...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjønner ærlig talt ikke problemet. Vi bor 100 mil unna foreldrene mine. I fjor, én måned etter at vi fikk andremann, var de på juleferie hos oss. Jeg pyntet til jul mens babyen sov og på julaften kokte pinnekjøttet og potetene seg selv. Helt uproblematisk. 

Anonymkode: e9222...bab

Forskjellen er at hos ts så kunne feiringen like godt vært hos foreldrene eller hos søsteren. De trenger heller ikke å overnatte siden de bor 30 minutter unna..

Jeg regner med at det for deg ikke var så attraktivt å reise 100 mil med en måned gammel baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må tørre å gi beskjed om at nei, dette er ikke greit! Så mange konfliktsky folk i dette landet, jeg blir helt matt

Anonymkode: 3be5d...0dc

Jeg er enig, det er flaut. 

Anonymkode: 4e4a1...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikkje litt seint å avlysa?

Kan du ikkje ta ein enklare variant? 

Eg hadde svigers på overnatting og ordna jul når mini var nokre månadar. Dvs vi sto for jula. Det var ikkje sånn superbra vaska, litt pynt. Pinnekjøtt laga seg sjølv. Mannen fiksa alt med maten og laga dessert.

Vi ordna gjesterommet og sengene deira dagen før dei kom når baby sov. 

Men det er ditt liv og du bestemmer. Ønskjer du virkelig ikkje så må du faktisk ikkje. Du må ingenting. 

Anonymkode: f2c86...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  
(...)

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus.

Anonymkode: 93c97...83f

Du kan jo slippe? Men da må du tørre å være voksen og si at du selvfølgelig ikke kan stelle i stand jul i år når du har nyfødt i hus. Det du mener er vel at du vil at de skal tilby seg å gjøre det for deg uten at du sier noe om hva du ønsker. Dessverre fungerer ikke alltid verden slik. Da er det opp til deg å gjøre mer enn null og niks for å få det slik som passer deg best.

Anonymkode: 3af6d...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo kjempedeilig å feire julaften hjemme hos seg selv med små barn. Vi gjorde det hver jul da barna var små (jeg har også en søster og foreldre). Pyntingen gjorde vi jo tidlig i desember. Handlingen kunne vi gjøre i god tid før. Min mor ordnet desserten og tok den med. Julemiddagen (pinnekjøtt) ordnet seg nesten selv. Alle hjalp til med å rydde bordet og inn/ut av oppvaskmaskinen. Barna ble lekt med eller bysset på av de andre. Veldig behagelig og vi kunne senke skuldrene og nyte😊 

PS! Mannen din høres ut som en dust. Trist at han ikke vil ordne til og delta i en tradisjon som er så viktig og koselig for dere. 

Anonymkode: e9eb8...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De  kan gjerne feire jul men overnatte ..nei.

Din mor  skal på jobb dagen etter så da kjører hun seg selv og din søster hjem etter selskapet. 

Men det vil de kansje ikke og da hadde jeg droppet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det vært best med nyfødt å få feire hjemme.  Men du kan jo legge listen litt lavere på alt. Man feirer ikke jul inni skap og skuffer, man må ikke ha fjærti sorter bakst, osv. Si dere er litt for halv maskin, og at det er fint hvis noen kan gjøre sånn og sånn oppgave eller ta med ditt eller datt.

Anonymkode: b7b1a...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...