Gå til innhold

Nybakt mor og «tvunget» til å stelle i stand til jul 😐

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

«I år kommer ikke jeg til å stelle i stand til felles julefeiring, da jeg akkurat har født og ikke har kapasitet. I år feirer jeg og mannen og barna alene.»

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor lar du deg overkjøre og diktere? Du MÅ da ingenting som helst? Særlig når ikke mannen din liker denne tradisjonen, en gang. 

Anonymkode: edd65...dc8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er stor forskjell på julefeiring og bursdagsselskap. I bursdag kan man servere pizza eller pølser og kjøpe ferdig kake hvis man vil det. Det krever et helt annet opplegg å stelle i stand til jul. 

Anonymkode: 3be5d...0dc

Hva er dette enorme opplegget folk driver med lurer jeg på, det er da mange som ordner og feirer jul med babyer og barn. Julemat som f.eks ribbe og pinnekjøtt lager seg selv i stor grad. Tilbehør kan lages/gjøres klart på forhånd. Poteter/kålrot/grønnsaker kan gjøres klart dagen før og legges i vann. Vanlig husvask, tørk kjapt over bad og dra over støvsuger dagen før. Re opp senger kan gjøres flere dager før. 

Handle: mye kan i fryseren allerede nå. Ellers lage liste og send mannen på handletur. Dessert kan kjøpes ferdig, iskrem, karamellpudding, riskrem. 

Pynting til jul kan gjøres tidlig i desember. 

Brunsj- sett familien i sving. Forventer de oppvartning? Javel, da får de bli paffe. 

Og ikke minst: Det er enda en god stund til jul og til å lande med den nyfødte. 

Anonymkode: 4b130...4c5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da min bestemor for mange år siden bare sa rett ut at i år ble det ingen julefeiring hos dem.

Hun og min bestefar hadde bare bestemt at de ikke gadd mer. De skulle slutte med pepperkakehus, og endel andre tradisjoner.

Med 5 (voksne) barn og mange barnebarn, fikk endel litt sjokk.

De hadde stort hus, god plass, penger,og ikke minst, god helse.

Hva resten valgte å gjøre, la hun seg ikke opp i, hun bare forventet å bli invitert 😁

Hvis dette er så fælt for deg og din mann, er det jo bare å bryte tradisjonene. Dere er voksne, og bestemmer selv.

Jul blir det uansett.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryt tradisjonene si at dere vil feire dere i familien

Du kan si til søster at du ikke har kapasitet til det i år, men hun kan handle inn å lage hos dere om hun vil. 

Evt kan dere høre om det går an å bestille catering til dagen før og at dere varmer det opp igjen julaften evt henter før det stenger julaften. 

Anonymkode: c40fb...f8e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk klarer så lite i dag..Hører folk på jobben klage over familie liv,hvor slit alt er med 2 unger.Skal alt være perfekt,er det derfor folk ikke klarer så mye mer.Man klarer om man vil.Be søstra di bidra,be mora di vaske hus.Huset er vel ikke så skittent at det må store vaska til.

Anonymkode: 4d2e9...a45

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MizzVic skrev (5 minutter siden):

Husker da min bestemor for mange år siden bare sa rett ut at i år ble det ingen julefeiring hos dem.

Hun og min bestefar hadde bare bestemt at de ikke gadd mer. De skulle slutte med pepperkakehus, og endel andre tradisjoner.

Med 5 (voksne) barn og mange barnebarn, fikk endel litt sjokk.

De hadde stort hus, god plass, penger,og ikke minst, god helse.

Hva resten valgte å gjøre, la hun seg ikke opp i, hun bare forventet å bli invitert 😁

Hvis dette er så fælt for deg og din mann, er det jo bare å bryte tradisjonene. Dere er voksne, og bestemmer selv.

Jul blir det uansett.

Dette er en helt annen situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel ansvaret. Søster ordner julemiddag og dine foreldre ordnerat til brunsj dagen etter. Dere stiller hus til disp, kjøper drille og ordner dessert. Neste år roterer dere. Gjestene må selv ha med sengetøy. Ferdig snakka. 

Anonymkode: e622f...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (10 minutter siden):

«I år kommer ikke jeg til å stelle i stand til felles julefeiring, da jeg akkurat har født og ikke har kapasitet. I år feirer jeg og mannen og barna alene.»

Ja, det er sutre-svaret på kvinneguiden. Det er svært lite ekstraarbeid å ha tre ekstra til julemiddag og lunsj. Men kom igjen, kjør på med ego-opplegg. Så ser vi trådene om klaging over foreldre og søster som er for lite engasjert senere.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  

I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter.

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med  gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. 

I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. 

Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. 

Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er  som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. 

Uff, dette er en utblåsning! Hva hadde dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 93c97...83f

Jeg hadde sendt en melding til min mor og søster

"hei mamma og søster. Det vil ikke bli julefeiring hos oss i år pga nyfødt baby. Mitt forslag at vi år feirer jul hos søster, Evt får vi feire hver for oss" 

hilsen

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (9 minutter siden):

Tre mennesker ekstra er ikke merkbart mer jobb for en julemiddag eller julelunsj. 

Og hvorfor skal ikke den barnløse søstra ta ansvar?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Mor og søster var hos meg på barselbesøk i går. Mens de var her så minnet de meg på at det er «min tur» til å stelle istand til jul og at de gleder seg til å komme.  

I min familie så bytter vi på julefeiringen. Det er meg og mamma som står for julefeiringen annen hvert år. Min søster er fremdeles singel og bor i en 2-roms så hun slipper pga plass mangel. Og fordi hun er familiens baby. Selvom hun sitter godt i det med godt betalt jobb, høy utdanning og svært selvstendig på alle måter.

Jeg hadde håpet på å slippe i år fordi jeg nå nylig har fått barn, det er ikke lett å stelle i stand til jul med en nyfødt i hus. Min mann som er utenlandsk har ingen forståelse for denne tvungne julefeiringen, som han anser som slitsomt, anstrengende og DYRT. Sist vi stelte i stand til jul kom prislappen på godt over 5000kr bare for mat og drikke, så kommer selvsagt julegaver, dekorasjoner og pynt i tillegg. Og det er VELDIG mye jobb, med oppvask, ryddig og vasking i forkant, julemiddagen er ett kapittel for seg selv, så må jeg re opp og ordne til overnatting. Det vanlige hos oss er at gjestene, mine foreldre og søster kommer julaften og overnatter til første juledag. Første juledag har vi som tradisjon å spise brunsj sammen. Før aller drar hjem litt ut på ettermiddagen. Min mann synes denne overnattingen er grusom, han føler seg veldig ukomfortabel i sitt eget hjem, han synes det er slitsomt å ha så mange i hus. Så forstår han ikke hvorfor ikke alle kan dra hjem til seg selv etter julemiddagen siden alle bor Max 30 min med bil unna. Selvom vi har plass nok, med  gjesterom og gjestebad. Overnattingen er også nødvendig fordi mine foreldre og søster liker å ta ett glass alkohol til julemiddagen. 

I motsetning til mannen min så synes jeg julefeiringen hos oss er hyggelig selvom det er mye jobb. Men med en nyfødt og en barnehageunge som krever sitt, er jeg ikke istand til å stelle i stand i år. Jeg prøvde å ta opp dette med min søster over telefon i dag, men hun avfeide det med «dette fikser du, du er så flink så». Hun fortalte også at mamma har lagt opp vaktene sine etter at julefeiringen er hos meg, så hun jobber både julaften frem til hun skal til meg. Og har kveldsvakt første juledag, slik at hun drar på jobb rett etter brunsj hos meg. 

Det ser ut til at jeg må vare bite i det sure eplet og stelle i stand til jul. Men synes det er vanskelig og slitsomt. Så irriterer det meg grenseløst at min voksne søster på snart 30 år ikke blir pålagt noe ansvar. Hvorfor er det en selvfølge at hun skal få komme til dekket bord hver bidige jul?! Vi er tross alt bare 6 stykker (7 inkludert baby), vi får sikkert plass rundt ett bord i stua hennes. Så får vi heller dra hjem etter maten. 

Og min mor kunne kanskje tatt bitte litt mer hensyn? Jeg har nettopp presset ut en 4,2 kilos baby, blitt sydd og lappet igjen der nede og er helt ødelagt i kroppen etter fødselen. Babyen er  som klistret til meg 24/7. Gruer meg veldig til min mann må på jobb igjen neste uke og jeg blir helt alene med baby. 

Jeg tenker selve julefeiringen og overnatting går greit. Men dere må begynne å legge dere på det nivået dere klarer. 

Det virker som dere har ganske god råd.

Har dere mulighet å bestille husvask før feiringen  slik at dere kan bare pynte?

Middag og dessert velger dere selv. Hva er det dere lager for kr 5000 og med så mye oppvask og jobb? Hva med ribbe med vanlig tilbehør kjøpt som halvfabrikata på butikken? Og riskrem til dessert? Litt kjip men det går Ann å kjøpe ferdig riskrem og saus og bare flytte til serveringsskål...

Oppvask må alle bidra til. Og gjester kan fint rydde bordet og sette i oppvaskmaskin etter selve middagen.

Ang å re opp senger. Sett på senger sengetøy og be å re opp selv. Voksne folk klarer det fint..

Brunsj bør alle bidra til å sette opp på bordet og å rydde etterpå. Og dere kjøper inn det dere orker å servere og sette i stand selv. 

Anonymkode: cd1f0...a40

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gidder ikke lese den lange avhandlingen din, men gi beskjed at dere vil være alene for å lage engen familietradisjoner i jula, da.

Anonymkode: 996ac...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor skal ikke den barnløse søstra ta ansvar?

Hun har ikke plass.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange i tråden foreslår at TS skal ha jul hjemme hos seg, men at mor/søster skal organisere det. Med tanke på at mor og søster viser 0 forståelse for at TS har nyfødt+lite barn så vil de i beste fall bidra 0 i verste fall bare gjøre det vanskeligere ved å bare ikke gjøre noe men i siste liten.

Hva gjelder lillesøster så er det bare piss at hun "ikke har plass". Jeg hadde julekveld med 10 gjester (familie) på 40 kvm (treroms, så se for dere romstørrelsene) med ribbe og riskrem da jeg var 20 år og det gikk helt fint.

Endret av Alice123
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg hadde stelt i stand til jul på min måte etter å ha pratet med mora om at det ikke blir "full pakke". Så får hun syns hva hun syns. Men husk at det er forskjell på julefeiring uansett. Når julefeiringen blir en hedonistisk åtselsfest så faller mye av poenget med feiringen bort. "Coca-Cola-jul" er reklamesøppel. Ikke gjør det. Du kan ta utgangspunkt i at Jesu' fødsel skjedde i en stall og at det var snakk om tre stykker gaver i det hele tatt. De var ute etter "hotell", men måtte ta til takke med å sove på golvet i eselbæsj. Altså, at i praksis ta bort fokuset fra "kjerringgreiene" som de andre i familien din antakelig forventer angående gardiner og Nille- og Søstrenen Grene-juggel, men renvaske julefeiringen til å handle om å ha det hyggelig med slekten samlet rundt et måltid, og toner ned litt den Coca-Cola-julen som TV-reklamene prøver å hjernevaske byfolk med. Du lager mat (og det gjør ingenting om det blir tomt for noe, enten det er ribbe/pinnekjøtt, dessert, akevitt) - mannen dekker på bordet og lager dessert og åpner og korker vin. Dere tar dere av babyen sammen og/eller på tur. Er du gudløs er det jo også mange ting du bare kan skippe, f.eks alt som har med advent å gjøre, ser ikke kirken eller konserter nevnt noe sted osv. 

tl;dr:

☑ Middag

☑ Tale hvor fokus er å sette pris på det man har (her er det helt innafor med "manipulasjon" om at det ble litt nedskalert jul i år pga mirakelet med et nytt liv)

☑ La mora di henge med ungen litt

☑ Hasta la vista

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubrukelig og lite empatisk mann. Her ville han bare fikset alt. Halve innlegget handler jo om alle meninger han har.. 

Anonymkode: 89d30...3c1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (Akkurat nå):

Joda. Det har hun. De er kun 6 stk

To roms og overnatting. Går ikke.

For øvrig bør ts tenke litt mer taktisk. Utenlandsk mann og ingen familie som kan være barnevakt der. Da gjelder det å holde seg inne med sin egen lille familie.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...