AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #41 Del Skrevet 7. november 2024 Vi fikk fotograf og takst innbakt i meglerpakka. Problemet var at vi hadde et svært tungsolgt hus, og måtte ha takst på nytt. Dette måtte vi betale "selv", altså direkte til takstmann etter taksering. Anonymkode: 69f14...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #42 Del Skrevet 7. november 2024 Arrietta skrev (13 timer siden): Jeg solgte leilighet i fjor høst. Måtte betale takstmann etter han hadde vært der, mens fotografen var inkludert i «pakken» til meglerfirmaet som solgte leiligheten. Off topic, men ghibli fan? Arietty🥰 Anonymkode: ec760...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #43 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Står ikke sånt i kontrakten man signerer når man inngår avtale med megler? Anonymkode: 26ec2...2a2 Jo, og derfor er det veldig lurt å lese kontrakten slik at man er klar over hva som er inkludert og hva man må betale utenom. Anonymkode: 26ad2...435 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #44 Del Skrevet 7. november 2024 Tått skrev (15 timer siden): "Mye som skal sjekkes" ??? Det er 1 føkkings hus jo.. Her snakker vi i realiteten timelønn på 10 000 kr for fint lite. Hva tror du en takstmann kan finne som en oppvakt handyman ikke finner..? Gi meg nøkkelen til huset ditt og start stoppeklokka så skal du få vite akkurat hvordan tilstanden til huset ditt er 30 min. etterpå. Du er jo helt på jordet. Dette var for takstmann og fotograf. Så om man bryter det litt ned, la oss for enkelthets skyld si at de kostet 8 000 kroner hver. La oss se på takstmannen: Først kan man trekke fra merverdiavgiften, da er man nede i 6 400 kroner. Takstmann skal ha betalt for både kjøring frem og tilbake, både lønn og kjøregodtgjørelse, selve befaringen og rapportskriving. La oss si det er 40 minutter kjøring, 1-2 timers befaring og 1-2 timer rapportskriving. På hus er det ganske mye som skal skrives! La oss da kalle det 4 timers totalarbeid. Det er 1600 kroner i timen, noe som ikke er en unormalt høy timelønn for en som er selvstendig næringsdrivende, som takstmenn ofte er. Den timelønna skal ojo gså dekke alle driftsutgifter for bedriften, ikke bare takstmannens lønn. Anonymkode: 3f929...8a5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #45 Del Skrevet 7. november 2024 Du kan spørre megler om han kan trekke det fra oppgjør, det gjør de fleste om du spør. og til deg som mente at takst tok 20 minutter- det gjør den ikke. En takstmann har et stort ansvar for at rapporten er nøyaktig- ellers blir de stilt til ansvar. hadde takst på huset vårt i dag, 2 timer og 55 minutter tok det. Anonymkode: 5799f...0a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #46 Del Skrevet 7. november 2024 Tått skrev (17 timer siden): 16000 for noen bilder og en takst som tar 20 min er jo ren scam. Hvor mye tar du for en takstrapport? Anonymkode: 78956...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #47 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg syns ærlig talt at om man ikke har en buffer som kan ta slike utgifter, da har man ikke råd til å eie bolig. 16000 kr er mye i forhold til én månedslønn, ja, men som boligeier kan man risikere betydelig høyere kostnader. Men folk er blindet av at "det er billigere å eie enn å leie" og glemmer at det koster mer enn bare avdrag og renter å eie bolig. Anonymkode: c731a...0a6 Det er langt billigere å leie enn å eie. Fordelen med å eie er at du slipper å bo i noen andres bolig. Anonymkode: 78956...66d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #48 Del Skrevet 7. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er langt billigere å leie enn å eie. Fordelen med å eie er at du slipper å bo i noen andres bolig. Anonymkode: 78956...66d Det siste du nevner er det jeg misliker så ekstremt ved å leie😬Får ikke henge opp bilder eller innrede slik jeg trenger det. Lever litt på nåler. Økonomi er ok, da jeg har renteinntekt på innskudd, ca 5000kr hver mnd. Selv om husleien er høy, blir den 9000kr når jeg tar med rentene. Da jeg eide betalte jeg 15500kr mnd. Det vil jo så klart ikke lønne seg i det lange løp. Men mistrivselen med å leie er mildt sagt høy🤨 Anonymkode: f8c75...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #49 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan spørre megler om han kan trekke det fra oppgjør, det gjør de fleste om du spør. og til deg som mente at takst tok 20 minutter- det gjør den ikke. En takstmann har et stort ansvar for at rapporten er nøyaktig- ellers blir de stilt til ansvar. hadde takst på huset vårt i dag, 2 timer og 55 minutter tok det. Anonymkode: 5799f...0a7 Synes takstmannen vår var litt slurvete. Han skrev blant annet at vi hadde tapet på veggene (det har vi ikke), at vi hadde tolagsvinduer (vi har trelags) og han dreit i hulltaking, men sa han skulle komme tilbake om forsikringen satte seg på bakbeina. Ikke at dette er graverende feil, men han virket ikke kjemperedd for å slurve i hvert fall. Anonymkode: a4658...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 8. november 2024 #50 Del Skrevet 8. november 2024 Du må jo lese pristilbudet megleren gir deg. Det står jo der hva som er inkludert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #51 Del Skrevet 8. november 2024 Boetica skrev (6 minutter siden): Du må jo lese pristilbudet megleren gir deg. Det står jo der hva som er inkludert. Det sto separate priser på alt, men når man er overbevist om at det inngår i en pakke tenker man jo bare at det er en oversikt. Ikke at man faktisk må betale med en gang. Anonymkode: a4658...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 8. november 2024 #52 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det sto separate priser på alt, men når man er overbevist om at det inngår i en pakke tenker man jo bare at det er en oversikt. Ikke at man faktisk må betale med en gang. Anonymkode: a4658...cbf Sånt må man avklare med megleren når man selger hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #53 Del Skrevet 8. november 2024 Boetica skrev (3 timer siden): Sånt må man avklare med megleren når man selger hus. Sier du det. Anonymkode: a4658...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå