Gå til innhold

Jeg er visst dum, trodde ikke man måtte betale megler og fotograf med en gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjønner at 16000kr er en stor regning, og det er ikke alle som har 2 mndslønner i buffer. Må du låne da? 

Anonymkode: 7f70a...476

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns ærlig talt at om man ikke har en buffer som kan ta slike utgifter, da har man ikke råd til å eie bolig. 16000 kr er mye i forhold til én månedslønn, ja, men som boligeier kan man risikere betydelig høyere kostnader. Men folk er blindet av at "det er billigere å eie enn å leie" og glemmer at det koster mer enn bare avdrag og renter å eie bolig.

Anonymkode: c731a...0a6

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har vi både dyr og enebolig som har krevd større summer på en gang enn dette. Vi har ikke veldig høy lønn, men jeg synes ikke 16k er spesielt mye. I alle fall ikke om dere er to stykker. Ikke at det er lite penger i den forstand, men ting koster i livet, og man trenger buffer.

Er du bare overrasket over regningen, eller er det bare det at du må ta ut fra sparekonto før du trodde? Jeg har selv måttet kaste meg rundt og overført fra sparekonto når jeg har glemt av at slike regninger kan komme midt mellom lønninger og pengene ikke er på brukskonto. Bruker stort sett kredittkort, men ikke alltid det kan brukes. 

Anonymkode: 7cb49...cef

Vi har buffer og det er på ingen måte krise, men i tillegg til dette må jeg få EU-godkjent bilen min denne måneden, og samboeren min må også få utført en reparasjon på sin bil, så det blir mye på en gang, og de 16 000 til takstmann og fotograf var uventet. Trodde ikke det skulle betales før over nyttår. Greit at det er halv skatt i november, da.

Anonymkode: a4658...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmmmmm skrev (Akkurat nå):

Betalte taksten utenom. Husk den varer kun i 6 mnd. Hvis du ikke får solgt innen da, må du betale for en ny en. 

Trodde det var ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trodde oppriktig at det inngikk i en pakkedeal med megler, og at man betalte alt samtidig 😅 Så nå sitter vi med en uforutsett regning på 16 000 i november. Kan jo bare ha det så godt som ikke sjekket det opp, men trodde jo ikke det skulle være nødvendig. Har alle som skal selge bolig så mye ekstra å rutte med at de bare tar sånne regninger på strak arm? 

16000 for noen bilder og en takst som tar 20 min er jo ren scam.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var takstmann ikke en del av meglerpakka,så vi måtte betale 15000 for taksten. Vi visste om det da. Bilder og meglerhonorar ble trekt fra da huset ble solgt. 

Anonymkode: e468f...c89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (8 minutter siden):

Kommer jo helt an på størrelsen på huset. Vi har fått et estimat på 20-25k for eneboligen vår. Veldig mye som skal sjekkes nå med den nye loven, men synes det var drøyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har brukt megler har vi betalt når boligen ble solgt. Men takstmann har vært en utenom regning som har kommet på siden.

Anonymkode: 69123...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En takstmann skal være uavhengig. At takstmannen får sin betaling gjennom megleren er etter min mening en uting. Egentlig burde ikke meglere ha lov til å rekvirere takstmenn i det hele tatt. 

Anonymkode: 769fd...f46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ingen problem for meg å betale en sånn uforsigbar regning nei. 

Anonymkode: 91d63...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Skjønner at 16000kr er en stor regning, og det er ikke alle som har 2 mndslønner i buffer. Må du låne da? 

Anonymkode: 7f70a...476

Kan du lese det du svarer på en gang til… 🤦‍♀️

Anonymkode: 3aa75...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer jo helt an på størrelsen på huset. Vi har fått et estimat på 20-25k for eneboligen vår. Veldig mye som skal sjekkes nå med den nye loven, men synes det var drøyt. 

"Mye som skal sjekkes" ??? Det er 1 føkkings hus jo..

Her snakker vi i realiteten timelønn på  10 000 kr for fint lite.

Hva tror du en takstmann kan finne som en oppvakt handyman ikke finner..? Gi meg nøkkelen til huset ditt og start stoppeklokka så skal du få vite akkurat hvordan tilstanden til huset ditt er 30 min. etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (43 minutter siden):

"Mye som skal sjekkes" ??? Det er 1 føkkings hus jo..

Her snakker vi i realiteten timelønn på  10 000 kr for fint lite.

Hva tror du en takstmann kan finne som en oppvakt handyman ikke finner..? Gi meg nøkkelen til huset ditt og start stoppeklokka så skal du få vite akkurat hvordan tilstanden til huset ditt er 30 min. etterpå.

Det er vel noe arbeid i ettertid med å ferdigstille rapporten osv. Her brukte han vel en og en halv time på befaring. Høy timelønn ja, absolutt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns ærlig talt at om man ikke har en buffer som kan ta slike utgifter, da har man ikke råd til å eie bolig. 16000 kr er mye i forhold til én månedslønn, ja, men som boligeier kan man risikere betydelig høyere kostnader. Men folk er blindet av at "det er billigere å eie enn å leie" og glemmer at det koster mer enn bare avdrag og renter å eie bolig.

Anonymkode: c731a...0a6

Nehei nei, for det er jo mye rimeligere med uventede flyttinger og alle pengene som ramler i fanget på en da 🙄😅

Altså hvor mener du vi fattige skal bo da? Jeg har ikke sparepenger, ikke buffer, fullt belånt hus, har ikke råd til å klargjøre bolig for salg, ikke råd til depositum til å leie, men du mener jeg ikke har råd til å eie heller siden jeg ikke kunne hostet opp hverken 16000 eller 1600 på kort varsel. 

Anonymkode: c1204...d7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (7 timer siden):

Merkelig med de som tror at eneste kostnaden er tiden du ser dem.

De har kontorer, veldig dyrt utstyr, administrativt ansatte. De må planlegge besøk, reise, og så er det etterarbeid. De må skatte på det de tjener, ha regnskapsfører, revisor, med mer. Holde seg faglig oppdatert, mulig ta kurs innimellom. 

Anonymkode: 0d1dc...053

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg solgte nettopp mine foreldres hus etter dødsfall. Jeg betalte alt i oppgjøret etter salget. Jeg solgte også en leilighet for 5 år siden. Da betalte jeg også etter oppgjøret. Jeg hadde nok fått litt bakoversveis om jeg fikk regning rett etterpå da dette er noe jeg ikke hadde regnet med 😅

16000 er mye penger og kanskje nettopp det er derfor TS selger? Pga økonomi. 

Anonymkode: 955f3...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trodde det var ett år?

Trodde jeg og, men fikk ikke solgt, så fikk en fin overraskelse i tillegg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Trodde jeg og, men fikk ikke solgt, så fikk en fin overraskelse i tillegg der

Ja... Jeg må si jeg lurer litt på de som legger ut hus godt uti november i et allerede tregt marked. 

Anonymkode: 56986...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår takstrapport fra sommeren fikk vi beskjed om at er gyldig i 1 år. Megler opplyste at den måtte vi betale nå, og at den kom på cirka 16. Dumt megleren din ikke opplyste deg om det.

Anonymkode: fdcde...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på selge via Krogsveen nå, takst og foto er en del av pakken som blir betalt når boligen er solgt. 

Anonymkode: 0d6cf...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke sånt i kontrakten man signerer når man inngår avtale med megler?

Anonymkode: 26ec2...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart om takstmann er en del av meglerpakka, for takstmannen skal være uavhengig av megler, sånn egentlig.

Fotograf kommer det vel regning på dersom det ikke er megler sin fotograf. Samme gjelder styling.

Anonymkode: 91ef1...117

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...