Gå til innhold

Jeg er visst dum, trodde ikke man måtte betale megler og fotograf med en gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde oppriktig at det inngikk i en pakkedeal med megler, og at man betalte alt samtidig 😅 Så nå sitter vi med en uforutsett regning på 16 000 i november. Kan jo bare ha det så godt som ikke sjekket det opp, men trodde jo ikke det skulle være nødvendig. Har alle som skal selge bolig så mye ekstra å rutte med at de bare tar sånne regninger på strak arm? 

Anonymkode: a4658...cbf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen garanti for å få solgt bolig til den pris og innen den tid man ser for seg - så å ha en god del mer enn det tilgjengelig ser jeg absolutt på som forventet ja. «Alle» er jo anbefalt å ha to-tre månedslønner. Ifbm boligsalg ville jeg forventet å ha mer.

Anonymkode: 0f010...b50

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen garanti for å få solgt bolig til den pris og innen den tid man ser for seg - så å ha en god del mer enn det tilgjengelig ser jeg absolutt på som forventet ja. «Alle» er jo anbefalt å ha to-tre månedslønner. Ifbm boligsalg ville jeg forventet å ha mer.

Anonymkode: 0f010...b50

Vi har en buffer og det går fint altså, bare en irriterende overraskelse. Rådgiveren i banken hadde bakt inn kostnaden for å selge boligen i mellomfinansieringen, så jeg tenkte at det ble ordnet på den måten. Jaja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte leilighet i fjor høst. Måtte betale takstmann etter han hadde vært der, mens fotografen var inkludert i «pakken» til meglerfirmaet som solgte leiligheten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solgte nettopp en hytte. Betalte takstmann med en gang han hadde vært der. Megler trakk sitt beløp fra salgssummen. Men nå ble den solgt på under to uker da. 

Anonymkode: 66564...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte det lille jeg hadde av fond for å klare å betale takstmann og fotograf🤨Det er mye ja. Men også en påminnelse om viktigheten av buffer. Nå leier jeg for å slippe å ty til kredittkort eller måtte panikkselge noe. Ikke økonomisk smart, men får betalt tannlege osv uten kredittkort nå🙏

Anonymkode: f8c75...852

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte alt i oppgjøret etter salget. Det står sikkert spesifisert i kontrakten hvem som betales når.

Anonymkode: 54890...c41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger ganske ofte eiendommer og har kun betalt takstmann. Resten har blitt trukket fra oppgjøret. Men fort gjort å glemme at takstmann må betales med en gang, skjønner godt at du ble overrasket. 

Anonymkode: e735a...8ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Trodde oppriktig at det inngikk i en pakkedeal med megler, og at man betalte alt samtidig 😅 Så nå sitter vi med en uforutsett regning på 16 000 i november. Kan jo bare ha det så godt som ikke sjekket det opp, men trodde jo ikke det skulle være nødvendig. Har alle som skal selge bolig så mye ekstra å rutte med at de bare tar sånne regninger på strak arm? 

Du er ikke dum. Eg trodde og det når eg solgte huset. Plutselig så var det så mange regninger jeg ikke hadde regnet med. 
Hadde fond som eg måtte selge. 
Så buffer er godt å ha for å si det slik. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble alt betalt når oppgjøret kom og megler betalte ut til oss etter fratrekk av takstmann, fotograf etc, Var aldri snakk om noe annet

Anonymkode: 550f1...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner at 16000kr er en stor regning, og det er ikke alle som har 2 mndslønner i buffer. Må du låne da? 

Anonymkode: 7f70a...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang vi solgte betalte vi takstmann med en gang.

Når vi solgte nå nylig var takstmann med i pakken fra megler, og ble trukket i oppgjøret. Hadde vi ikke fått solgt, og kontrakten hadde utløpt, ville megler tatt kostnaden for takstmann.

Anonymkode: 0c905...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner at 16000kr er en stor regning, og det er ikke alle som har 2 mndslønner i buffer. Må du låne da? 

Anonymkode: 7f70a...476

Jeg syns ærlig talt at om man ikke har en buffer som kan ta slike utgifter, da har man ikke råd til å eie bolig. 16000 kr er mye i forhold til én månedslønn, ja, men som boligeier kan man risikere betydelig høyere kostnader. Men folk er blindet av at "det er billigere å eie enn å leie" og glemmer at det koster mer enn bare avdrag og renter å eie bolig.

Anonymkode: c731a...0a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har solgt to leiligheter i det siste og brukt to forskjellige meglere. Begge firmaer tok alt oppgjør i etterkant 

Anonymkode: 90b7d...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi både dyr og enebolig som har krevd større summer på en gang enn dette. Vi har ikke veldig høy lønn, men jeg synes ikke 16k er spesielt mye. I alle fall ikke om dere er to stykker. Ikke at det er lite penger i den forstand, men ting koster i livet, og man trenger buffer.

Er du bare overrasket over regningen, eller er det bare det at du må ta ut fra sparekonto før du trodde? Jeg har selv måttet kaste meg rundt og overført fra sparekonto når jeg har glemt av at slike regninger kan komme midt mellom lønninger og pengene ikke er på brukskonto. Bruker stort sett kredittkort, men ikke alltid det kan brukes. 

Anonymkode: 7cb49...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi betalte alt i regningen som kom til slutt 

Anonymkode: a3242...44d

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Her ble alt betalt når oppgjøret kom og megler betalte ut til oss etter fratrekk av takstmann, fotograf etc, Var aldri snakk om noe annet

Anonymkode: 550f1...f37

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Første gang vi solgte betalte vi takstmann med en gang.

Når vi solgte nå nylig var takstmann med i pakken fra megler, og ble trukket i oppgjøret. Hadde vi ikke fått solgt, og kontrakten hadde utløpt, ville megler tatt kostnaden for takstmann.

Anonymkode: 0c905...113

Hvilke meglerfirmaer var dette? Vi bruker Notar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte taksten utenom. Husk den varer kun i 6 mnd. Hvis du ikke får solgt innen da, må du betale for en ny en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...