AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Hei! Vi har termin 26.12 og har søkt om permisjon (100%). Vi har nettopp kjøpt oss hus og har ikke mulighet til å ta 80% fordi økonomien strekker akkurat til + litt til. Vi sparer der vi kan og vi planla ikke å få barn, men er veldig lykkelig nå som vi skal bli foreldre. Det som nå stresser meg er om barnet blir født i desember, er det da slik at man ikke kan få barnehageplass før året etter? Permisjonen er ferdig 5.november. Må man potensielt gå uten lønn i 9mnd da? Kontantstøtten vet jeg om, men den er jo bare på 7500kr… det strekker ikke til. Hvordan har dere løst det med desember barn eller lignende situasjon? 🥰 Anonymkode: d135b...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Potensielt må du det ja. Men sjekk ut hvordan det er der du bor. I noen kommuner har de alltid ledige plasser, så det er i prinsippet løpende opptak. I andre er det kun de som har krav på plass som får. Da jeg fikk eldste datteren min, var det kun de som var født før 1. september som hadde krav på plass. Datteren min er født 2. september..... , så hun var 23 mnd da hun fikk begynne. Løste det ved å være dagmamma for to andre barn. Hvis du tar kontantstøtten +barnehagepris, legger på kontantstøtten for eget barn og trekker fra barnehageutgifter, så blir det ikke så gale. Anonymkode: 583f3...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden I noen kommuner kan man få barnehageplass likevel, men det er veldig viktig at du søker i hovedopptaket! Har en slektning som var i samme situasjon, de fant en dagmamma. Hun hadde tre eller fire barn. De betalte kun tilsvarende kontantstøtten, så de hadde faktisk gratis barnepass, og de kom bedre ut økonomisk enn hvis de hadde fått barnehageplass. Men det vanlige er at dagmamma tar betaling tilsvarende det en barnehageplass koster + kontantstøtten. Anonymkode: ebf51...ec2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Jepp, 8 mnd uten lønn på oss .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Ville bare søkt med en gang barnet er født omtrent, man legger inn ønsket oppstart i søknaden (hvertfall i Bergen kommune), så kan det hende dere får plass når dere ønsker. Vi fikk plass til vårt februarbarn fra desember samme år som hn ble født, nettopp fordi kapasiteten i området var så god! Så bare å søke😊👍 Anonymkode: a3a4d...ad8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Jepp, vi gikk 5 mnd uten lønn... Anonymkode: f7508...020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Det blir det samme om barnet ditt blir født i januar, som i desember. Fortsatt ikke rett på bhg-plass før høsten 2026. Men du bør søke barnehageopptaket som er nå våren 2025 (innen mars) uansett, for det kan hende du får plass fra desember 2025 selv om det da ikke er en rettighet du har. Vi får januarbarn og søker bhg-plass før mars, men skal likevel ta 80% da og tar sikte på å heller ha laang barnehagetilvenning og betale for en plass vi stort sett ikke skal bruke i flere måneder. Anonymkode: a3dca...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Jeg hadde termin på julaften, men baby kom i januar. Vi var heldige og fikk barnehageplass januar da barnet ble 1 år. Hvis vi ikke hadde fått det hadde vi ansatt dagmamma. Anonymkode: 3dc90...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try87 Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Jepp! Det er helt jævlig! Januarbaby her. Moren min er pensjonist og hadde det ikke vært for at hun passet på datteren vår i nesten 8 mnd i hverdager vet jeg ikke hva vi skulle gjort. Jeg ga henne 7500kr i mnd for det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå