Holar Skrevet 5 timer siden #61 Del Skrevet 5 timer siden Kollegaene dine burde finne seg en annen jobb. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #62 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg er helsepersonell, men ofrer ikke min helse for noen, døende eller ei. Jeg kan strekke meg langt for å oppfylle ønsker og jeg hadde nok holdt den røyken, men jeg har full forståelse for at andre ikke vil. Ja, det er bare noen minutter, men mange kan bli syke på de få minuttene. Og jeg synes man skal få velge selv om man vil utsettes for passiv røyking eller ikke. Helsepersonellet skal forhåpentligvis leve en stund til. Anonymkode: 8c420...e62 Helsepersonell burde vite at man som normalt frisk ikke tar skade av noen minutter med passiv røyking. Blir man «syk på de få minuttene», eller dette er noe man blir utsatt for stadig vekk, så er det annerledes, men hvis ikke synes jeg det er svært uetisk av helsepersonell å ikke holde den røyken. Vi blir alle utsatt for noen uønskede hendelser i jobben (jeg blir mye utsatt for dumme politikere), men det er en del av jobben og noe vi må tåle. Anonymkode: 0491f...9a7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #63 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man hjelper noen med å holde røyken, så blir man selv utsatt for passiv røyking. Dette er noe man absolutt ikke skal trenge å måtte utsettes for som helsepersonell, og derfor må det være helt greit å si nei til det. I tillegg er det faktisk helsepersonell som har astma eller er gravid for eksempel. Det bør også være ditt eget valg hvis du velger å avslutte din arbeidsoppgave for å gjøre dette, og utsette deg selv for passiv røyking. Anonymkode: 06897...0fb Det er snakk om én sigarett, for å gjøre en siste gest for en som skal dø. Altså, hvor firkantet og selvsentrert er det mulig å være? Det skjer absolutt ingenting fra eller til med den ene røyken.. Vi som er født før 1990 er vokst opp med passiv røyking overalt. Det har gått greit med de fleste av oss. TS: all ære til deg som sto på ditt og la andre ting til siden. Hverdagshelt❤️ Anonymkode: 0fd3a...0a8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 5 timer siden #64 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Nok et eksempel på at vi bare bør forby røyk først som sist. Lurer på hvor mange beltelegginger vi fikk i psykiatrien pga røykeavhengige pasienter. Angående situasjonen: Jeg tenker det er fint for pasienten om pleier hjelper han å røyke. Men det bryter samtidig med HMS. På individnivå er jeg enig med deg. På systemnivå er jeg enig med dem Endret 5 timer siden av Majer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #65 Del Skrevet 5 timer siden De fleste som hater røyk - meg selv inkludert - burde tåle dette hvis de ikke var allergiske vel og merke! Utrolig smålig av kollegene å lage prinsipper overfor ett menneske med ett siste ønske før en 100 % sikker død!! Anonymkode: c6ff2...563 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #66 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har astma og hadde sagt at jeg ikke kunne gjøre det. Men hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få inn noen som kunne bistå. Hvis ingen kunne? Da hadde jeg holdt den røyken og belaget meg på å ta masse medisiner etterpå. 1. Det er ingen "helsegevinst" for den døende å avstå fra røyken. Mest sannsynlig vil det medføre stress og uro for et menneske som skal gå fra å være levende til å dø. 2. Moralsk? Man vurderer ikke om pasientens valg er moralsk riktige i en slik situasjon så lenge det dreier seg om noe som er lovlig. 3. Siden de to andre ikke trakk seg ut av rommet så kan de ikke hevde at de selv fryktet å bli plaget av røyken. Jeg mener du har ditt på det tørre og ville absolutt ikke gått rundt med "å nei, gjorde jeg noe galt???" før ledelsen kaller deg inn på teppet og sier at dette var feil. Mener også at ledelsen burde se på denne problematikken og lage klare retningslinjer, for DETTE kommer til å skje flere ganger! Anonymkode: 73aa0...eda Amen! Grunnen de to andre oppgir først i etterkant, om røykfritt arbeidsmiljø og så videre, tror jeg er en unnskyldning, rett og slett. Mulig de frykter at hvis dette går gjennom som greit, vil de bli/føle seg presset til å måtte stå i det neste gang. Og altså, de må gjerne mene at det er feil å støtte pasienten i usunne valg, og stå støtt i det. Det har de lov til å mene. Samtidig har jo også de et ansvar for sitt eget liv og sine egne valg. Jeg røyker ikke selv, men kjenner flere som røyker. Hvis jeg står sammen med dem mens de røyker, har jeg tatt et valg om å akseptere passiv røyking. Hvis jeg ikke vil utsettes for passiv røyking, er det mitt ansvar å holde meg unna steder/situasjoner der røyking skjer. Hvis vinden/trekken gjør at jeg får røyken i fjeset, er det like mye mitt ansvar å flytte meg litt bort, som det er for røykeren å blåse ut røyken bort fra meg. Å klage på å ha blitt utsatt for passiv røyking i etterkant, er jo som å legge hånden på en glovarm kokeplate og klage på brannskader etterpå. Anonymkode: 5f91f...a02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #67 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Handlet ikke om røykfritt arbeidsmiljø. Det spurte jeg om da de ringte. Dessutten satt alle vi 4 på et lite rom, men etterpå var det en av begrunnelsene deres. Jeg forstår ikke. ts Anonymkode: 8218a...5eb Det er jo fordi og kunne skylde på en lovfestet rett lyder mye bedre en. *Jeg gadd rett og slett ikke og golde den røyken fordi jeg synes det er nasty og folk ikke bør røyke* Også måtte de finne opp noe. Men jeg er enig med de over, meld dette inn som ett avvik, og ta opp hva dere gjør hvis en avholdsperson får i oppgave og skjenke alkohol til en døende pasient. For folk har vel rett til ett alkoholfritt arbeidsmiljø og? Anonymkode: 69a61...fbd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 5 timer siden #68 Del Skrevet 5 timer siden Jeg hadde holdt røyken for denne personen med glede. Jeg hadde tatt en røyk sammen med vedkommende også (latet som om jeg røyka iallefall) om dette var det siste ønske personen hadde før han døde. Og nei, jeg røyker ikke og har ikke gjort det siden ungdommen. Utrolig respektløst av dine kollegaer å ikke ville innvilge denne ene tingen for han før han døde. De burde finne seg en annen jobb. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #69 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg sto overfor et dilemma og nå er jeg veldig usikker. Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien. Nylig hadde vi en hjemmedød. En person ønsket å dø hjemme og fikk dø hjemme. Forventet og planlagt. Vedkommende hadde to viktige ønsker: 1) Å være godt symptomlindret 2) Få hjelp til å røyke når hen ikke klarte det selv lenger. Hen ble akutt syk på vår vakt. Det gikk nedover og hen ba om hjelp til å holde røyken. Klarte det ikke selv. Kollegene som var hos hen avviste dette ønsket fordi «å røyke er feil, så det skal de ikke hjelpe noen med» og «det er uetisk». Hen minnet om at dette var hens siste ønske og ba om hjelp til dette (hadde ingen pårørende). De nektet. Den ene ringte til meg for å informere. Jeg motiverte dem til å holde røyken for vedkommende. Et langt og verdig liv skulle avsluttes. Vedkommende holdt ikke på å bli kvalt og røyken ville IKKE føre til mer plage på dette tidspunktet. Det kartla vi sammen, men de ville ikke. Det gjorde at jeg måtte avbryte en arbeidsoppgave og gå og holde røyken. Vedkommende fikk den viktige røyken (ikke spør meg hvorfor det var så viktig) og hen takket veldig!!! for hjelpen. Kort tid etter sovnet hen inn🖤 Mine to kolleger har vært så sinte på meg for at jeg har overkjørt dem og gjort noe uetisk. Jeg hater konflikter, men visste hvor viktig den røyken var for den personen. Det ble tatt opp på kontoret. Noen var på lag med meg, men overraskende mange syntes dette gikk mot retningslinjene for sykepleiere. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette. Jeg føler at jeg har gjort noe feil, både med tanke på overkjøring av kolleger (de to satt der mens jeg holdt røyken) og med tanke på at røyk er røyk. Jeg motiverer jo pasienten til røykeslutt og kan bruker mye ressurs på det vanligvis. Hadde jo aldri i livet gjort dette for en «frisk» pasient for moro skyld, men herregud, et verdig liv skulle avsluttes og mennesket hadde kun ett ønske utenom medisineringen. Når jeg tenker meg om, angrer jeg ikke, men det er dårlig stemning på kontoret☹️ Hva tenker dere? Jeg tåler kritikk. Anonymkode: 8218a...5eb Det er ikke ofte jeg sier dette, men jeg tenker rett og slett at de har lav intelligens … lyset på, ingen hjemme. Personlig synes jeg slike folk er litt skumle, for de er så utrolig selvrettferdige … Anonymkode: dd107...ed7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #70 Del Skrevet 5 timer siden Fatter ikke at de ringte deg. De var to stk som tok en avgjørelse sammen. En avgjørelse jeg forstår veldig godt. Hadde aldri ringt noen andre da. Det er ikke en menneskerett å få alt man ønsket bare fordi man er døende. Ville du runket ham også hvis det var hans siste ønske? Knullet han? Anonymkode: 31c68...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #71 Del Skrevet 5 timer siden Stå støtt i valget ditt♥️ Jeg synes kollegaene dine burde skamme seg. Jeg hadde lett gjort det samme som deg. Dårlig stemning går som regel over. Kanskje de egentlig har dårlig samvittighet? Du gjorde det eneste rette i denne situasjonen og personen fikk sitt siste ønske oppfylt. Bra jobba! Anonymkode: ac497...05f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #72 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fatter ikke at de ringte deg. De var to stk som tok en avgjørelse sammen. En avgjørelse jeg forstår veldig godt. Hadde aldri ringt noen andre da. Det er ikke en menneskerett å få alt man ønsket bare fordi man er døende. Ville du runket ham også hvis det var hans siste ønske? Knullet han? Anonymkode: 31c68...f43 ts her Du er ikke god på sammenligning🤯. Nei. Hadde ikke runket han eller knullet han. Det er på ingen måte riktig. Verken lovlig eller noe annet. Ikke er det mange pasienter som legger inn den bestillingen heller. Å få hjelp til å holde en røyk er derimot ofte ønsket. Det er ikke krise for de fleste å holde en røyk ELLER høre om noen har lyst til å ta den jobben. I en stor avdeling er det sikkert røykere på jobb. og hvorfor satt de på andre siden av sengen fra jeg tenke på røyken til jeg slukka den? Synes du det også var rart? ikke spør meg hvorfor de ringte. Anonymkode: 8218a...5eb 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #73 Del Skrevet 4 timer siden Dette høres ut som hjemmesykepleien, ja. Anonymkode: fb7a1...c21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 4 timer siden #74 Del Skrevet 4 timer siden For meg er det mer uetisk av helsepersonell i en slik setting å skulle bestemme hva den syke kan og ikke kan gjøre, om deres ønsker skal eller ikke skal respekteres, for meg det en stygg ting å gjøre mot et menneske hvis liv er på det siste, at de attpåtil furter over å ha blitt "overkjørt" når du viser den døende respekt og omsorg sier mer om deres mangler enn dine TS. Dette hadde jeg som deg stått godt i og evt kritikk fra dem ville jeg sendt rett i retur om det var meg. Det handler ikke om røyken, det handler om døden og at man som pasient skal få dø med verdighet og respekt for ens ønsker. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #75 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og jeg vet ikke hvorfor den røyken var såååå viktig for vedkommende, men det var den og dette hadde ikke jeg noe med. Jeg ville bare gi hen sitt siste ønske på jorda🥲 Ts Anonymkode: 8218a...5eb Det er ikke kriminelt å røyke. Selfølgelig må man få seg en siste røyk på dødsleiet. Anonymkode: 4fc3f...80f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carlberner1 Skrevet 4 timer siden #76 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker dere? Anonymkode: 8218a...5eb At kolleger som ikke støtter deg her ikke skjønner jobben sin. De trenger faglig påfyll. Bruk 10 minutter på et avdelingsmøte om juss, respekt og menneskeverd i testamenter, fremtidsfullmakter og slikt. Få noen utenfra til å prate, skrive eller peke. På snutten du skrev her virker det som du er godt innom nødvendige overveielser og prioriteringer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 4 timer siden #77 Del Skrevet 4 timer siden Dette synes jeg er veldig moralistisk. Selvfølgelig ville jeg holdt røyken. Og jeg hater røyk. Men jeg er jo et medmenneske, og selvfølgelig ville jeg gjort dette for en som ligger på sitt siste. Hjerteskjærende av dine kolleger. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #78 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg sto overfor et dilemma og nå er jeg veldig usikker. Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien. Nylig hadde vi en hjemmedød. En person ønsket å dø hjemme og fikk dø hjemme. Forventet og planlagt. Vedkommende hadde to viktige ønsker: 1) Å være godt symptomlindret 2) Få hjelp til å røyke når hen ikke klarte det selv lenger. Hen ble akutt syk på vår vakt. Det gikk nedover og hen ba om hjelp til å holde røyken. Klarte det ikke selv. Kollegene som var hos hen avviste dette ønsket fordi «å røyke er feil, så det skal de ikke hjelpe noen med» og «det er uetisk». Hen minnet om at dette var hens siste ønske og ba om hjelp til dette (hadde ingen pårørende). De nektet. Den ene ringte til meg for å informere. Jeg motiverte dem til å holde røyken for vedkommende. Et langt og verdig liv skulle avsluttes. Vedkommende holdt ikke på å bli kvalt og røyken ville IKKE føre til mer plage på dette tidspunktet. Det kartla vi sammen, men de ville ikke. Det gjorde at jeg måtte avbryte en arbeidsoppgave og gå og holde røyken. Vedkommende fikk den viktige røyken (ikke spør meg hvorfor det var så viktig) og hen takket veldig!!! for hjelpen. Kort tid etter sovnet hen inn🖤 Mine to kolleger har vært så sinte på meg for at jeg har overkjørt dem og gjort noe uetisk. Jeg hater konflikter, men visste hvor viktig den røyken var for den personen. Det ble tatt opp på kontoret. Noen var på lag med meg, men overraskende mange syntes dette gikk mot retningslinjene for sykepleiere. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette. Jeg føler at jeg har gjort noe feil, både med tanke på overkjøring av kolleger (de to satt der mens jeg holdt røyken) og med tanke på at røyk er røyk. Jeg motiverer jo pasienten til røykeslutt og kan bruker mye ressurs på det vanligvis. Hadde jo aldri i livet gjort dette for en «frisk» pasient for moro skyld, men herregud, et verdig liv skulle avsluttes og mennesket hadde kun ett ønske utenom medisineringen. Når jeg tenker meg om, angrer jeg ikke, men det er dårlig stemning på kontoret☹️ Hva tenker dere? Jeg tåler kritikk. Anonymkode: 8218a...5eb Du gjorde det eneste riktige, spør du meg.. Det eneste etiske valget å ta, og noe min arb.plass ville støttet deg fullt ut i 💜💪 Anonymkode: 7dbd3...d1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #79 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fatter ikke at de ringte deg. De var to stk som tok en avgjørelse sammen. En avgjørelse jeg forstår veldig godt. Hadde aldri ringt noen andre da. Det er ikke en menneskerett å få alt man ønsket bare fordi man er døende. Ville du runket ham også hvis det var hans siste ønske? Knullet han? Anonymkode: 31c68...f43 Er du sinnsyk? Anonymkode: 7dbd3...d1d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #80 Del Skrevet 4 timer siden Ok å si nei, men dette burde være avklart på forhånd. Ikke greit å lage drama over at ts ville gjøre det, og veldig merkelig at to personer blir sittende klint inntil og stirrer på at ts hjelper personen å røyke 😵💫 Hvorfor va de to forresten - var pasienten farlig eller noe? Jeg hadde ikke ønsket å holde røyk som en del av mine arbeidsoppgaver. Anonymkode: 62170...4a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå