Gå til innhold

Et dilema: Er mine kolleger firkante eller er jeg helt ute å kjører?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her synes jeg det er kollegene dine som har opptrådt uetisk. Er de motstandere av smertelindring også? Morfin er heller ikke kjempesunt.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man hjelper noen med å holde røyken, så blir man selv utsatt for passiv røyking. Dette er noe man absolutt ikke skal trenge å måtte utsettes for som helsepersonell, og derfor må det være helt greit å si nei til det. I tillegg er det faktisk helsepersonell som har astma eller er gravid for eksempel.

Det bør også være ditt eget valg hvis du velger å avslutte din arbeidsoppgave for å gjøre dette, og utsette deg selv for passiv røyking. 

Anonymkode: 06897...0fb

Nei. Ikke om en døende pas som skal få dø hjemme har fått Ja til sine siste ønsker.. som pas over hadde fått. Jeg kan da velge å ikke bli satt hos han, men om jeg ikke på forhånd har sagt i fra Kan ikke Jeg endre hans krav som han har gått godkjent underveis!! 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Jeg mener du gjorde rett. Så lenge det finnes en person som er villig til å gjøre den lille tjenesten for en døende, så bør det gjøres. Takk for at det finnes folk med empati i helsevesenet. 

Anonymkode: 72cdb...eb7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER røyk. Hadde gjort det samme som deg 🤷🏻‍♀️ 

Om jeg ikke skulle ha gjort det hadde det vært pga min egen sykdom eller feks graviditet. Hadde aldri blanda inn etikk i det her. Som noen skrev over her: det er ikke vår jobb å bestemme over andres liv. I Norge kan folk både drikke seg i hjel og ruse seg igjen om de ønsker det selv, og da skal de få lov til det. (Selvsagt med tilbud om å få hjelp og i samråd med lege) 

Anonymkode: 05ea7...dff

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde holdt røyken jeg.

Anonymkode: 2eb14...a38

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kollegene dine opptrådte uetisk. Personen skulle dø uansett, røyken gjorde neppe noe til eller fra, bortsett fra å gjøre vedkommendes siste øyeblikk litt mer levelige. Tenk å sette seg på sin høye hest og gjøre sin egen moralisme til noe viktigere enn en døende persons siste ønske. 

Du, derimot, opptrådte i tråd med gode verdier og ga omsorg, slik man kan forvente at pleiepersonell gir en døende person. 

Anonymkode: ff17d...e4b

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes helt klart du gjorde det riktige. Er ikke ekspert på sykepleie, men er overrasket over at pleiere i denne situasjonen kan nekte å holde en røyk. Dere utsette for passiv røyking?? Ærlig talt. Men dersom det er rom for at kollegaene dine her kan være faglig uenig med deg, så øv deg på å stå i det. Faglig uenighet blant kollegaer er vanlig og noe arbeidsplassen og de ansatte bør ha takhøyde til å takle, uten å være «sinte» på hverandre. 

Anonymkode: 0491f...9a7

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor føkka er det at sigg er det siste du tenker på når du sjekker ut, sier litt om hvor avhengighetsskapende sigaretter er..

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt. Ikke fordi personen ikke skulle få røyken. Folk får røyke så mye de vil for min del, og han skulle jo dø uansett. Jeg er delt fordi det var jo hans siste ønske og jeg synes man skal strekke seg langt for å oppfylle siste ønsker.

Samtidig så synes jeg ikke noe om at noen skal være offer for passiv røyking. Greit, det skulle bare skje én gang, men alle har rett på et røykfritt miljø. Og mange blir dårlige av røyklukt. 

Anonymkode: 8c420...e62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei. 

Jeg sto overfor et dilemma og nå er jeg veldig usikker. Jeg jobber som sykepleier i hjemmesykepleien. Nylig hadde vi en hjemmedød. En person ønsket å dø hjemme og fikk dø hjemme. Forventet og planlagt. Vedkommende hadde to viktige ønsker: 1) Å være godt symptomlindret 2) Få hjelp til å røyke når hen ikke klarte det selv lenger. Hen ble akutt syk på vår vakt. Det gikk nedover og hen ba om hjelp til å holde røyken. Klarte det ikke selv. Kollegene som var hos hen avviste dette ønsket fordi «å røyke er feil, så det skal de ikke hjelpe noen med» og «det er uetisk». Hen minnet om at dette var hens siste ønske og ba om hjelp til dette (hadde ingen pårørende). De nektet. Den ene ringte til meg for å informere. Jeg motiverte dem til å holde røyken for vedkommende. Et langt og verdig liv skulle avsluttes. Vedkommende holdt ikke på å bli kvalt og røyken ville IKKE føre til mer plage på dette tidspunktet. Det kartla vi sammen, men de ville ikke. Det gjorde at jeg måtte avbryte en arbeidsoppgave og gå og holde røyken. Vedkommende fikk den viktige røyken (ikke spør meg hvorfor det var så viktig) og hen takket veldig!!! for hjelpen. Kort tid etter sovnet hen inn🖤

Mine to kolleger har vært så sinte på meg for at jeg har overkjørt dem og gjort noe uetisk. Jeg hater konflikter, men visste hvor viktig den røyken var for den personen. Det ble tatt opp på kontoret. Noen var på lag med meg, men overraskende mange syntes dette gikk mot retningslinjene for sykepleiere. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om dette. Jeg føler at jeg har gjort noe feil, både med tanke på overkjøring av kolleger (de to satt der mens jeg holdt røyken) og med tanke på at røyk er røyk. Jeg motiverer jo pasienten til røykeslutt og kan bruker mye ressurs på det vanligvis. Hadde jo aldri i livet gjort dette for en «frisk» pasient for moro skyld, men herregud, et verdig liv skulle avsluttes og mennesket hadde kun ett ønske utenom medisineringen. Når jeg tenker meg om, angrer jeg ikke, men det er dårlig stemning på kontoret☹️

Hva tenker dere? Jeg tåler kritikk. 

Anonymkode: 8218a...5eb

Hadde gjort det samme og stått støtt i det. De 2 kollegaene hadde jeg nok og skrevet et avvik på. Å kjøre en røykesluttkampanje på dødsleiet blir for dumt. 

Og hadde du selv engang hvert røyker hadde du forstått hvorfor den var så viktig 😉uten at det egentlig har noe med saken å gjøre. Bra du gjorde det.

Anonymkode: 35fd7...a67

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten. Jeg har vært sykepleier i bare 2  år og jeg er enda usikker på en del ting, men empatien i meg og den omsorgen jeg bærer, vil jeg fortsette å gi. Jeg vet hvor min grensen går, men jeg vet også at arbeid med mennesker ikke er bare bare. Noen ganger det vanskelig å finne balansen. Jeg vil likevel aldri slutte å gå mellom pasienter og systemet eller bryte en «regel» for å oppfylle siste drøm. Jeg vil selvsagt sørge for at det ikke går utover noen andre eller ikke påfører vedkommende mer plage/skade. 

• Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis man hjelper noen med å holde røyken, så blir man selv utsatt for passiv røyking. Dette er noe man absolutt ikke skal trenge å måtte utsettes for som helsepersonell, og derfor må det være helt greit å si nei til det. I tillegg er det faktisk helsepersonell som har astma eller er gravid for eksempel.

Det bør også være ditt eget valg hvis du velger å avslutte din arbeidsoppgave for å gjøre dette, og utsette deg selv for passiv røyking. 

Anonymkode: 06897...0fb

Jeg har astma og hadde sagt at jeg ikke kunne gjøre det. Men hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få inn noen som kunne bistå. Hvis ingen kunne? Da hadde jeg holdt den røyken og belaget meg på å ta masse medisiner etterpå. 

1. Det er ingen "helsegevinst" for den døende å avstå fra røyken. Mest sannsynlig vil det medføre stress og uro for et menneske som skal gå fra å være levende til å dø. 

2. Moralsk? Man vurderer ikke om pasientens valg er moralsk riktige i en slik situasjon så lenge det dreier seg om noe som er lovlig.

3. Siden de to andre ikke trakk seg ut av rommet så kan de ikke hevde at de selv fryktet å bli plaget av røyken. 

Jeg mener du har ditt på det tørre og ville absolutt ikke gått rundt med "å nei, gjorde jeg noe galt???" før ledelsen kaller deg inn på teppet og sier at dette var feil.

Mener også at ledelsen burde se på denne problematikken og lage klare retningslinjer, for DETTE kommer til å skje flere ganger!

Anonymkode: 73aa0...eda

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er delt. Ikke fordi personen ikke skulle få røyken. Folk får røyke så mye de vil for min del, og han skulle jo dø uansett. Jeg er delt fordi det var jo hans siste ønske og jeg synes man skal strekke seg langt for å oppfylle siste ønsker.

Samtidig så synes jeg ikke noe om at noen skal være offer for passiv røyking. Greit, det skulle bare skje én gang, men alle har rett på et røykfritt miljø. Og mange blir dårlige av røyklukt. 

Helt uenig. Et par minutter med passiv røyking tåler de aller fleste. Her var det flere tilstede - er en gravid/har astma/blir spesielt dårlig av røyk så kunne en av de andre holdt røyken. Er veldig overrasket over den manglende viljen til å oppfylle en døendes ønske. Trodde helsevesenet strakk seg veldig langt der jeg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men som hans hjelpere vet du om hans siste ønsker før du trør over dørkarmen.. om man er så redd for passiv røyking hvorfor er du der da? Når du vet at hans siste ønske er å ta denne røyken? Man er flere På jobb og kan sikkert slå arb. Miljøloven i bordet og slippe og heller la noen ta vakta hos vedkommende som kan innfri hans siste ønske? 

Anonymkode: 0b134...145

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt uenig. Et par minutter med passiv røyking tåler de aller fleste. Her var det flere tilstede - er en gravid/har astma/blir spesielt dårlig av røyk så kunne en av de andre holdt røyken. Er veldig overrasket over den manglende viljen til å oppfylle en døendes ønske. Trodde helsevesenet strakk seg veldig langt der jeg. 

Jeg er helsepersonell, men ofrer ikke min helse for noen, døende eller ei. Jeg kan strekke meg langt for å oppfylle ønsker og jeg hadde nok holdt den røyken, men jeg har full forståelse for at andre ikke vil. Ja, det er bare noen minutter, men mange kan bli syke på de få minuttene. Og jeg synes man skal få velge selv om man vil utsettes for passiv røyking eller ikke. Helsepersonellet skal forhåpentligvis leve en stund til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men som hans hjelpere vet du om hans siste ønsker før du trør over dørkarmen.. om man er så redd for passiv røyking hvorfor er du der da? Når du vet at hans siste ønske er å ta denne røyken? Man er flere På jobb og kan sikkert slå arb. Miljøloven i bordet og slippe og heller la noen ta vakta hos vedkommende som kan innfri hans siste ønske? 

Som sagt så er jeg delt. Jeg forstår veldig godt kollegaene til ts som ikke ønsket å gjøre det, og jeg synes det var fint at ts gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsepersonell, men ofrer ikke min helse for noen, døende eller ei. Jeg kan strekke meg langt for å oppfylle ønsker og jeg hadde nok holdt den røyken, men jeg har full forståelse for at andre ikke vil. Ja, det er bare noen minutter, men mange kan bli syke på de få minuttene. Og jeg synes man skal få velge selv om man vil utsettes for passiv røyking eller ikke. Helsepersonellet skal forhåpentligvis leve en stund til. 

Men de ble jo åpenbart ikke syke, da de valgte å fortsette å oppholde seg i rommet mens pasienten røykte.

Dette handler i dette tilfellet tydeligvis kun om rigide overbevisninger og moralisme.

Anonymkode: 4063e...d35

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de ble jo åpenbart ikke syke, da de valgte å fortsette å oppholde seg i rommet mens pasienten røykte.

Dette handler i dette tilfellet tydeligvis kun om rigide overbevisninger og moralisme.

Anonymkode: 4063e...d35

Ja. De satt der og blomstret i røyk og hosting🌷💨

Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jeg delt. Jeg forstår veldig godt kollegaene til ts som ikke ønsket å gjøre det, og jeg synes det var fint at ts gjorde det.

Kollegaene til ts bør det bli skrevet avvik på. De hadde tatt seg vann over hode og hadde ingenting hos denne pasienten å gjøre. De visste retningslinjene før de kom til pas og bestemt seg for å sette seg på sin høye hest og endre de, og det har de ikke myndighet til. 
Om røyken hadde gjort meg dårlig og jeg hadde levd i troen om at en sigarett for En døende mann ville forkortet mitt liv mer enn eksosen på yttersiden så er det min jobb å

reservere meg , ikke endre reglene pgs min personlige oppfatning hos en syk/døende person. Avvik!! 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...